Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Salget av Bergen Engines til russiske eiere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Trådstarter

    #31
    Hadde vært interessant å ha vært flue på veggen hos Erna og Bakke-Jensen i disse dager...

    Kommentér

    • Trådstarter

      #32
      > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM] er den største produsenten av russiske marinefartøy og krigsskip, med nesten 95.000 ansatte. De står også på listen over selskaper> LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]utløst av Russlands annektering av Krim-halvøyen.

      Selskapet har planer om et formelt samarbeid om skipsmotorer med det russiske selskapet som skal kjøpe Bergen Engines.

      > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

      Kommentér


        #33
        Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
        > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM] er den største produsenten av russiske marinefartøy og krigsskip, med nesten 95.000 ansatte. De står også på listen over selskaper> LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]utløst av Russlands annektering av Krim-halvøyen.

        Selskapet har planer om et formelt samarbeid om skipsmotorer med det russiske selskapet som skal kjøpe Bergen Engines.

        > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
        USC eier nesten alt av verft der borte. Russland tillater en form for distribuert eierskap som jeg ikke tror er tillatt i Norge. I alle fall, hvis man graver dypt nok i eierstrukturene så dukker USC opp før eller senere.

        Kommentér

        • Trådstarter

          #34
          FMIN sier de begynte å undersøke Bergen Engines-salget allerede før handelen med russerne var kunngjort.

          – Hvilket departement har hatt jobben med å vurdere dette salget opp mot sikkerhetsloven?

          – Det vil være flere departement sin oppgave å gjøre en slik vurdering. Nærings- og fiskeridepartementet har gjort sine vurderinger. Det er Justisdepartementet som har ansvar for loven, men alle sektorer som berøres har et ansvar for å sjekke nedover sin linje. Om det er grunnleggende nasjonale interesser som ikke er ivaretatt, sier Bakke-Jensen.

          – Hvilke vurderinger er så langt gjort konkret i forhold til Bergen Engines?

          – Nå er det produsert 7000 motorer ved Bergen Engines. Ytterst få av dem er plassert i det norske Sjøforsvaret. Det vi vurderer er hvilke kontrakter man har hatt og hvilke vilkår som ligger til grunn for oppfølging av våre fartøyer. Når vi har fått gjennomgått dette, er det ikke sikkert at Bergen Engines kommer inn under sikkerhetsloven.

          – Marinen i en rekke allierte land, deriblant den amerikanske marine, har også motorer fra Bergen Engines?

          – Utfordringen er den samme for Norge som for de andre landene, men dette er en sak vi skal løse her hjemme. Vi er i gang med å finne de nødvendige svarene. Her ligger blant annet utfordringer rundt uklare eierstrukturer.

          > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

          Kommentér


            #35
            > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]


            Verkar som dei vil bli kvitt saka


            Forsvarspolitisk talsperson i Frp Christian Tybring-Gjedde krev at Stortinget blir informert.

            – Det verkar som om Forsvarsdepartementet ønskjer at dei mange spørsmåla rundt salet blir lagt i ein skuff fortast mogleg, seier han.

            Tybring-Gjedde har tidlegare sagt til > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM] at han ikkje utelukkar det vil bli stilt mistillitsforslag i saka.

            – Det er rart om russarar skal halde ved like motorar som Noreg skal bruke for å oppdage russiske fartøy, meiner Tybring-Gjedde, som syns det er pussig at ikkje amerikanarane har komme på bana i denne saka.


            Hvor lang tid tar det før Norge begynner å
            kjenne press fra USA i denne saken?

            Kommentér

            • Trådstarter

              #36
              Opprinnelig skrevet av Lifeless Vis post
              Hvor lang tid tar det før Norge begynner å
              kjenne press fra USA i denne saken?
              Du kan nok regne med at det er mye som har skjedd, og vil skje, utenfor media.

              Kommentér

              • Trådstarter

                #37
                FMIN hevder at salget ikke omfattes av sikkerhetsloven.

                Dog ser ut til at det blir opp til FLO og FMA å bestemme utfallet av denne saken.

                > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                Kommentér


                  #38
                  B> LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                  Forsvarsdepartementet åpner for å bruke «sikkerhetsventil» for å stanse Bergen Engines-salget


                  Samtidig varsler lederen i utenriks- og forsvarskomiteen på Stortinget en «større oppvask» om hvordan regjeringen har fulgt opp loven.


                  > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                  Kommentér


                    #39
                    Bergen Engines og norsk sikkerhet

                    Det er en økende bekymring i Norge og andre vestlige land knyttet til at investeringer og oppkjøp kan utgjøre en sikkerhetstrussel.

                    > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                    Kommentér

                    • Trådstarter

                      #40
                      Innlegg av Monica Mæland og Frank Bakke-Jensen:

                      Det er ikke aktuelt å la et russisk firma vedlikeholde sensitivt forsvarsmateriell.

                      Regjeringen jobber nå for å kartlegge alle forhold rundt det mulige salget av Bergen Engines.

                      > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]




                      Kommentér


                        #41
                        Rolls Royce stopper salget midlertidig: > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                        Saken oppdateres..

                        Regjeringen varslet tirsdag morgen at Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) vurderte å stanse salget.

                        Ifølge nyhetsbyrået AFP stanses salget på grunn av norske myndigheters bekymring for den nasjonale sikkerheten, skriver NTB.

                        Meldingen er foreløpig ikke bekreftet av noen av selskapene.

                        Kommunikasjonssjef Merethe Fjeldstad hos Bergen Engines sier der har skjedd en misforståelse.

                        – Rolls-Royce har ikke stoppet salget av Bergen Engines til TMH, men de har satt transaksjonen på pause mens myndighetene gjør sine undersøkelser, sier hun til BT/E24.

                        Talskvinne Isabelle Tourancheau i TMH International sier til BT/E24 at hun ikke kjenner til at salget skal være stoppet.

                        Rolls-Royces pressetalsmann Richard Wray har tidligere tirsdag sagt til Bloomberg at de hadde varslet myndighetene på «passende måte» i forkant av at salget ble kjent.
                        (...)

                        Kommentér


                          #42
                          Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                          Rolls Royce stopper salget midlertidig: > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
                          (...)
                          Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke ser problemet her, så lenge fabrikken og ingeniørene fortsatt jobber i Norge. Selv i dag har ikke forsvaret kontroll på forsyningskjeden til RR og jeg har ikke hørt noe som helst om at forsvarets prosjekter har blitt behandlet spesielt, nær som at en serviceingeniør må klareres før han får komme ombord. Hadde russerne ønsket å infiltrere Bergen Diesel eller noen av underleverandørene, feks de som leverer elektronikken, så kunne dette ha vært gjort for lenge siden.

                          Klart, hvis fabrikken og ingeniørene flyttes bak Uralfjellene, da kan ting bli litt kleint, men det har jeg allerede argumentert for at blir laaangt opp og fram.

                          Det er også fullt ut løsbart å levere deler og service via en godkjent tredjepart.

                          Dette skulle vært løst på en helt annen måte den gangen Kongsberg fikk midler av staten til å sikre norsk eierskap i RR Marine. Bergen Engines var en integrert del av det konsernet helt til ledelsen i morselskapet, RR PLC, fikk hjerneødem og begynte å reorganisere seg selv ihjel.

                          Ironisk nok kan det hele minne om Krimhalvøya....

                          Kommentér


                            #43
                            Litt sviktende grunnlag trenger vel ikke stå i veien for noen ledergrupper som vil omorganisere. Må jo ha noe å skryte av ved genfors og på NHO-fester e.l.

                            Kommentér


                              #44
                              Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post

                              Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke ser problemet her, så lenge fabrikken og ingeniørene fortsatt jobber i Norge. Selv i dag har ikke forsvaret kontroll på forsyningskjeden til RR og jeg har ikke hørt noe som helst om at forsvarets prosjekter har blitt behandlet spesielt, nær som at en serviceingeniør må klareres før han får komme ombord. Hadde russerne ønsket å infiltrere Bergen Diesel eller noen av underleverandørene, feks de som leverer elektronikken, så kunne dette ha vært gjort for lenge siden.
                              Drister meg til å nevne det her også, NSM sin sikkerhetskonferanse i morgen (digital og gratis) har et spor om verdikjeder og leverandørkontroll: > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                              Kommentér


                                #45
                                Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post

                                Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke ser problemet her, så lenge fabrikken og ingeniørene fortsatt jobber i Norge. Selv i dag har ikke forsvaret kontroll på forsyningskjeden til RR og jeg har ikke hørt noe som helst om at forsvarets prosjekter har blitt behandlet spesielt, nær som at en serviceingeniør må klareres før han får komme ombord. Hadde russerne ønsket å infiltrere Bergen Diesel eller noen av underleverandørene, feks de som leverer elektronikken, så kunne dette ha vært gjort for lenge siden.
                                Ivan sliter med motortilgangen etter at de stjal tilbake Krim og merkelig nok gjorde ukrainerne litt vonbrotne på dem. Dette medfører at en av de største flaskehalsene for erstatning av kaldkrigsarven med nye og betydelig mer kapable maritime plattformer ligger i nettopp motorer. Motorer er videre sanksjonerte gjenstander som følge av nettopp den lille turen inn i Krim. Dette ser vi best eksemplifisert ved forsinkelsen av skrog 4, 5 og 6 av GRIGOROVICH-klasse fregattene som ligger og venter på motorer, samt forsinkelsene på GORSHKOV-klassen. Selv om Ivan har starta opp forsert motorutvikling in-house har de noen tiår med utvikling å prøve å ta igjen.

                                Ved å kjøpe opp Bergen Engines får imidlertid Ivan plutselig tilgang til sanksjonert motorteknologi, noe som i tur medfører at den russiske flåten snart etter vil få betydelig flere nye plattformer. Dette vil i tur ha negativ innvirkning på norske sikkerhetsinteresser.

                                Ergo er et salg av Bergen Engines en direkte trussel mot norske sikkerhetsinteresser, og derfor bør salget stanses.

                                Kommentér


                                  #46
                                  Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post

                                  Ivan sliter med motortilgangen etter at de stjal tilbake Krim og merkelig nok gjorde ukrainerne litt vonbrotne på dem. Dette medfører at en av de største flaskehalsene for erstatning av kaldkrigsarven med nye og betydelig mer kapable maritime plattformer ligger i nettopp motorer. Motorer er videre sanksjonerte gjenstander som følge av nettopp den lille turen inn i Krim. Dette ser vi best eksemplifisert ved forsinkelsen av skrog 4, 5 og 6 av GRIGOROVICH-klasse fregattene som ligger og venter på motorer, samt forsinkelsene på GORSHKOV-klassen. Selv om Ivan har starta opp forsert motorutvikling in-house har de noen tiår med utvikling å prøve å ta igjen.

                                  Ved å kjøpe opp Bergen Engines får imidlertid Ivan plutselig tilgang til sanksjonert motorteknologi, noe som i tur medfører at den russiske flåten snart etter vil få betydelig flere nye plattformer. Dette vil i tur ha negativ innvirkning på norske sikkerhetsinteresser.

                                  Ergo er et salg av Bergen Engines en direkte trussel mot norske sikkerhetsinteresser, og derfor bør salget stanses.
                                  DETTE resonnementet lurer jeg på hvem som er ansvarlig for å ta løpende på alle mulige verdikjeder og ta konsekvens av. Altså ikke bare til eget forsvar men også teknologi og industri som er viktig for grupper/land som er under sanksjoner og/eller er en sikkerhetstrussel.

                                  Det er da ikke så vanskelig? Er det ikke noen som eier å gjøre dette i det daglige?

                                  Kommentér


                                    #47
                                    Det er et veldig interessant spørsmål. UD har ansvaret for eksportkontroll, så jeg ville trodd det var nærliggende å plassere ansvaret der, men at de må rådføre seg med fagmyndigheter, f eks i Forsvaret.

                                    Kommentér


                                      #48
                                      Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                                      Det er et veldig interessant spørsmål. UD har ansvaret for eksportkontroll, så jeg ville trodd det var nærliggende å plassere ansvaret der, men at de må rådføre seg med fagmyndigheter, f eks i Forsvaret.
                                      RR Plc er også underlagt eksportkontroll.

                                      Jeg gjentar til @ee0 at det vil ta minst like lang tid å reetablere Bergen Engines i Russland som det tar skarpe russere å snekre sammen en «ok nok» medium speed motor. Gjentar også at motorene er basert på en mengde kritiske underleveranser fra vestlige leverandører så dette er ikke så enkelt som det kan høres ut som.

                                      Klart, Vlad lever vel i minst ti år til og når han legger inn årene kommer det nok en ny diktator. I det lange løp er fabrikkovertagelsen litt problematisk men jeg mener fortsatt at saken hauses altfor mye opp.

                                      Kommentér


                                        #49
                                        De to vedleggene nederst her viser hva som er underlagt eksportkontroll: > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                                        Kommentér


                                          #50
                                          Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                                          De to vedleggene nederst her viser hva som er underlagt eksportkontroll: > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
                                          Så svaret på vurderingene i det "daglige" i innlegget mitt over er EU.

                                          Det mangler et ledd.
                                          Hvem har ansvar for å legge denne listen på bordet - og holde den opp mot alt materiell, teknologi, kompetanse og verdikjeder som ruller og går i det daglige?
                                          For å informere og forebygge først og fremst.

                                          UD? Tollvesenet? NSM? Den enkelte leder i hver virksomhet?

                                          Kommentér


                                            #51
                                            Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post

                                            Så svaret på vurderingene i det "daglige" i innlegget mitt over er EU.

                                            Det mangler et ledd.
                                            Hvem har ansvar for å legge denne listen på bordet - og holde den opp mot alt materiell, teknologi, kompetanse og verdikjeder som ruller og går i det daglige?
                                            For å informere og forebygge først og fremst.

                                            UD? Tollvesenet? NSM? Den enkelte leder i hver virksomhet?
                                            I min forrige jobb hadde vi en egen person som hadde kontroll på, eh, eksportkontroll.

                                            Såvidt jeg husker så begrenset det seg til type gyro/laser/GPS posisjoneringssystemer på produktsiden. På kundesiden var det «the ususal suspects», dvs mil utenfor NATO, diktaturer og andre sanksjonerte.


                                            Kommentér


                                              #52
                                              Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
                                              Jeg gjentar til @ee0 at det vil ta minst like lang tid å reetablere Bergen Engines i Russland som det tar skarpe russere å snekre sammen en «ok nok» medium speed motor. Gjentar også at motorene er basert på en mengde kritiske underleveranser fra vestlige leverandører så dette er ikke så enkelt som det kan høres ut som.

                                              Klart, Vlad lever vel i minst ti år til og når han legger inn årene kommer det nok en ny diktator. I det lange løp er fabrikkovertagelsen litt problematisk men jeg mener fortsatt at saken hauses altfor mye opp.
                                              Med all respekt, at det tar tid å overføre teknologien og idriftsette den betyr fuck all i det store bildet. Kombinasjonen sanksjonert teknologi og direkte trussel mot norske sikkerhetsinteresser er mer enn tilstrekkelig til at dette salget bør stanses av norske myndigheter.

                                              Kommentér


                                                #53
                                                Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
                                                Med all respekt, at det tar tid å overføre teknologien og idriftsette den betyr fuck all i det store bildet. Kombinasjonen sanksjonert teknologi og direkte trussel mot norske sikkerhetsinteresser er mer enn tilstrekkelig til at dette salget bør stanses av norske myndigheter.
                                                Dette er bare tull og vås. Det finnes ingenting som er så spesielt med Bergen Engines at det kan kalles sanksjonert teknologi. Har du en referanse på det? De lager to hovedtyper medium speed dieselmotorer, dvs varianter med boring 26 og 33 cm, som er diameteren på sylinderne. Den største boringen finnes i både rekke og V utførelse. I tillegg kommer en gassdrevet variant i boring 36 cm.

                                                Det spesielle med Bergen har alltid vært god kvalitet, virkningsgrad og gassrespons. I tillegg har de vært dominerende på gassmotorer som ikke benytter kompresjonstenning. All denne herligheten har kostet ekstra slik at en mengde kunder har foretrukket billigere og enklere motorer fra feks MaK. Hovedkundene til Bergen har alltid ligget i Offshore og fiskesegmentet, samt en del kraftverk.

                                                Bilanalogen til Bergenmotorene blir egentlig de argeste utgavene til feks BMW, Audi og Mercedes. Alltid litt mer hester og funskjoner enn det som tilbys fra VW, Ford osv.

                                                Det er ikke dermed sagt at man ikke klarer å lage en god feltvogn uten å benytte en BMW-motor.

                                                Jeg skjønner at en del mennesker blir litt pissatrengt ved tanken på at selskapet får Russiske eiere og tilgangen de potensielt kan få til kundedata, dokkeplaner, oppgraderinger osv. Info som kan inngå i og bidra til bedre etterretning for russerne. Den problemstillingen har absolutt ingenting å gjøre med teknologen Bergen Engines sitter på.

                                                Noen eksempler for å illustrere hva vi egentlig snakker om når det gjelder dieselmotorteknologi.

                                                CV90 vs Bradley. Scania’n er vesentlig mer moderne enn Cumminsen, men det er ikke nødvendigvis den som gjør CV90 til en bedre plattform.

                                                MV240 vs MB290. Riktignok ulikt antall sylindere, men på tross av en, på noen områder vel og merke, bedre motor på MB290, så er det ikke en krigsvinnende forskjell på de to.

                                                Jeg ønsker folkene på Hordvikneset alt vel, og det hadde vært bra om regjeringen satte ned foten, men ikke ikke glorifiser Bergen Engines bare fordi Sjøforsvaret potensielt må hive seg rundt og finne ut av hvordan de skal gjøre ting fremover.


                                                Kommentér


                                                  #54
                                                  Du har tydeligvis totalt misforstått hva vi snakker om her.

                                                  Det er ikke den spesifikke teknologien som er unik for Bergen Engines (hvis noen) som er sanksjonert, men snarere all teknologi som kan benyttes til militære formål som er sanksjonerte, herunder marine motorer. Det er en veldig god grunn til at Ivan prøver å få tak i motorer fra der han kan, nemlig fordi denne type teknologi er sanksjonert som straff for at Russland har forbrøtet seg mot folkeretten gjennom å invadere og annektere territoriumet til naboen sin. Derfor er oppkjøpsforsøket av Bergen Engines et forsøk på å omgå sanksjoneringsregimet som er rettet mot Russland, og det er en av to gode grunner til hvorfor kjøpet bør stanses. Den andre grunnen er trusselen mot norske sikkerhetsinteresser som jeg føler jeg har beskrevet utførlig nok i et tidligere innlegg.

                                                  > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                                                  > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                                                  Kommentér


                                                    #55
                                                    Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
                                                    Du har tydeligvis totalt misforstått hva vi snakker om her.

                                                    Det er ikke den spesifikke teknologien som er unik for Bergen Engines (hvis noen) som er sanksjonert, men snarere all teknologi som kan benyttes til militære formål som er sanksjonerte, herunder marine motorer. Det er en veldig god grunn til at Ivan prøver å få tak i motorer fra der han kan, nemlig fordi denne type teknologi er sanksjonert som straff for at Russland har forbrøtet seg mot folkeretten gjennom å invadere og annektere territoriumet til naboen sin. Derfor er oppkjøpsforsøket av Bergen Engines et forsøk på å omgå sanksjoneringsregimet som er rettet mot Russland, og det er en av to gode grunner til hvorfor kjøpet bør stanses. Den andre grunnen er trusselen mot norske sikkerhetsinteresser som jeg føler jeg har beskrevet utførlig nok i et tidligere innlegg.

                                                    > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                                                    > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
                                                    Er motorer sanskjonert? Såvidt jeg kunne se i dokumentet det var linket til lenger opp er de ikke det.

                                                    Kommentér


                                                      #56
                                                      Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post

                                                      Er motorer sanskjonert? Såvidt jeg kunne se i dokumentet det var linket til lenger opp er de ikke det.
                                                      Om du gidder å trykke deg en link videre
                                                      8408 Compression-ignition internal combustion piston engines (diesel or semidiesel engines):
                                                      8412 Other engines and motors
                                                      Fra > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                                                      Kommentér


                                                        #57
                                                        Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post

                                                        Om du gidder å trykke deg en link videre

                                                        Fra > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
                                                        Dette er de såkalte Krimsanskjonene. Utstyret det refereres til er hektet opp mot paragraf 11, Krim.

                                                        Altså, det er ikke lov å eksportere dette materiellet til Krim/Sevastopol.

                                                        Kommentér


                                                          #58
                                                          Da har jeg sjekket med en som vet. Det er fritt frem å selge motorer i Russland såfremt prosjektet og eierstrukturen ikke er sanksjonert. Dvs at så lenge det ikke er snakk om militære fartøy, eller selskaper som eies av kumpanene til Vladimir, så er det fritt fram.

                                                          Kommentér

                                                          • Trådstarter

                                                            #59
                                                            Mens det har stormet rundt motorfabrikken har det vært stille fra Hordvikneset. Nå kommenterer sjefen forsvarskontraktene og det som har skjedd de siste ukene.

                                                            --

                                                            – Var dere forberedt på at det ville stilles spørsmål rundt disse leveransene?

                                                            – Vi har hatt det i bakhodet og vi har spilt det inn til Rolls-Royce i salgsprosessen, at vi har enkelte leveranser som kan bli gjenstand for diskusjon, og det var før vi ante hvem som seilte opp som kjøper. Det har de tatt hensyn til i brevet til norske myndigheter.

                                                            En annen ting Røv ønsker å presisere, er at de ikke har noen kontrakter direkte med det norske Sjøforsvaret, slik Sjøforsvaret selv har opplyst til BT/E24 tidligere.

                                                            Med noen unntak, går Bergen Engines sine maritime leveranser gjennom> LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM], forklarer Røv.

                                                            – Inkludert den norske kystvakten. Det gjelder også kundekontakten og serviceavtalene.

                                                            Bergen Engines tar seg likevel av vedlikehold: Ifølge informasjonssjef Anette Bonnevie Wollebæk hos Kongsberg Maritime er det pr. i dag serviceingeniører fra Bergen Engines som gjør service på motorene på skip her i Norge.

                                                            > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                                                            Kommentér


                                                              #60
                                                              Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post

                                                              Med noen unntak, går Bergen Engines sine maritime leveranser gjennom> LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM], forklarer Røv.

                                                              – Inkludert den norske kystvakten. Det gjelder også kundekontakten og serviceavtalene.

                                                              Bergen Engines tar seg likevel av vedlikehold: Ifølge informasjonssjef Anette Bonnevie Wollebæk hos Kongsberg Maritime er det pr. i dag serviceingeniører fra Bergen Engines som gjør service på motorene på skip her i Norge.
                                                              Dette understreker poenget om at noen må sitte i det daglige og utføre analyser på verdikjeder ift sikkerhetsloven. En må ha klare datapunkter, risikovurderinger og tiltak og omsatt dette i kontrakter. Da hadde denne situasjonen blitt håndtert helt annerledes. Det har vært så mye ulne svar med helt klar flakking med blikket om hvem som skulle visst, vurdert og hvem som har beslutningsmakt og rolle.

                                                              Dette er ikke vanskelige greier.

                                                              Kommentér

                                                              Slik kler du deg som en vintersoldat

                                                              Collapse

                                                              Working...
                                                              X