Toppreklame tråd

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: Russland - Luftstridskrefter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    #31
    Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

    Opprinnelig skrevet av Din_Laban
    Ja det er sannelig rart. Husker at vi en gang hadde godt med Starfightere og F5. Da vi enda hadde "mange" fly.
    Og går vi litt tidligere tilbake i tiden hadde Norge 206 stk F84 i tjeneste pluss litt ekstra =) Og da hadde vi mange fly som du sier ,.denne maskinen avløste Wampiren .

    Kommentér


      #32
      Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

      Opprinnelig skrevet av Din_Laban
      Godt mulig at irakerne ikke mottok det beste utstyret: de mottok trolig versonen som heter T-72M som har dårligere tårn beskyttelse mot HEAT og AP enn russernes egen versjon.
      De mottok litt forskjellige versjoner, hvorav mange ble skrudd sammen og "modifisert" i Irak. At de ikke var sammenlignbare med russiske modeller er det neppe særlig tvil om, og som sagt er det altså en konsensus på det mest troverdige nettforumet om nettopp det - og i tanknets tilfellet sier det faktisk en del.

      Mange av T-72'ene ble utstyrt med eksplosivt reaktivt panser (ERA) for å øke beskyttelsen nettopp mot denne typen ammo.
      Jeg regner med at du snakker om russiske modeller nå, og ikke irakiske vogner?

      M829A1 er en gammel ammunisjon fra 1985, og det har skjedd en god del siden da.
      Ja, T-90 for eksempel. Vel er M829A1 gammel, men testen ble altså ikke gjennomført igår. Når testen ble gjennomført ble M829A1 valgt fordi det var den vanligste piltypen blant amerikanske avdelinger i Europa på det tidspunktet. Det sier dermed en god del om vognas evne til å motstå samtidige trusler. Nei, T72 er ikke "state-of-the art" nå, men det er ikke M-60 eller plain M1 Abrams heller. Husk at T72 er nesten 10 år eldre enn M1 - i 1991(under ODS) hadde russerne utviklet T-80U. Når T-72 gikk inn i tjeneste på begynnelsen av 70-tallet var det M-60 som var det amerikanske motstykket - og M60 fortsatte faktisk som operativ vogn utover i 80 og 90-tallet. T72 vs M60 er ikke akkurat overmatch på amerikansk side, for å si det slik...og T-72 var ikke engang ment å være den "beste" vogna russerne hadde - det hadde man T-64 til!

      Det ble langt og rotete, men det er en del ting som jeg mener er ganske viktige å ha i bakhuet når man først bestemmer seg for å vurdere M1 opp mot T72.

      M829A2 APFSDS benytter utarmet uran penetrator (eller pil som noen sier) ammunisjon av forbedret kvalitet som også er en del lengre enn A1 versjonen, og i tillegg med forbedret drivladning som faktisk gjør at den har 100 m/s høyere utgangshastighet enn A1 versjonen -den skal effektivt penetrere Kontakt-5 på T80U og T90S. Den kom allerede i 1993. I 2003 kom M829A3 -enda lengre og ganske mye tyngre, som også skal kunne penetrere panser av typen Kaktus. Kontakt-5 stanser hverken M829A2 eller i enda mindre grad M829A3.
      Jeg er ikke helt sikker på poenget her. At vestlig teknologi har videreutviklet seg siden 1985? Det er det ingen tvil om, men det har altså østlig teknologi også. Vi har overhodet ingen tester som sier noe om hva M829A2 eller A3 slår gjennom av moderne russiske panser såvidt jeg er kjent med. Jeg mener å ha lest at T72-testen jeg refererte til skapte en del oppstandelse fordi folk på det tidspunktet var svært skeptiske til ideen om at ERA kunne ha noe særlig effekt mot kinetiske prosjektil - noe det viste seg å ha.

      Dersom du derimot ser på de russiske testene som er gjennomført på T80 og T90 vil du se at beskyttelsen de vognene yter faktisk er ganske imponerende. Det er her snakk om våpen som har slått gjennom vestlige vogner som Challenger 2 frontalt i Irak. Det stemmer også greit med de vurderingene jeg har sett på tanknet.org om spesielt T90s panserbeskyttelse - den står ikke nevneverdig tilbake for vestlig. (Kanskje med unntak av Leo2A5/6 på hulladning, men jeg mener å huske at verdiene både mot KE og hulladning var sammenlignbar med nyere M1-modeller)
      At det finnes våpen som likevel slår gjennom er det ingen tvil om - det ser vi jo også eksempler på fra Irak med både Challenger 2 og Abrams. Dette gjelder dog ikke bare østlige vogner

      Generelt undervurderes ofte østlige vogner. Jeg har ingen tro på at vestlige vogner automatisk skal være så mye bedre enn østlige, og tanknet tendererer mot en konsensus om det samme. Russerne var tidlig ute med mye ny teknologi på stridsvognssida, og lå i perioder under den kalde krigen et stykke foran vesten hva stridsvogner angikk. Det er også verdt å ha i bakhodet at russiske vogner antageligvis er mer effektive på svært lange hold(5000m) enn vestlige er...

      Kommentér


        #33
        Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

        Som en sammenligning kan jeg ta noen utdrag fra en av kildene tanknet pleier å referere til:

        Ukrainsk T-84: Turret: 850-1100KE 1250-1600 HEAT
        Glacis: 680-720KE 960-1040 HEAT

        M1A2SEP: Turret: 940-960KE 1320-1620 HEAT
        Glacis:560-590KE 510-1050 HEAT

        T-80U: Turret: 280-850 KE 960-1450 HEAT
        Glacis: 780 KE 1080 HEAT

        Dessverre er ikke verdiene til nyere T-90er oppført, og jeg har ikke lenger tilgang til de kildene som beskrev verdiene dens.

        For å gjøre det enkelt har jeg kun tatt med dataene som omhandler "felles" områder. Det er dog verdt å merke seg at de russiske vognene er betydelig mindre mål enn vestlige....ikke minst er det verdt å merke seg at T80U er betydelig eldre enn M1A2SEP


        Angående kilden så er dette altså et sammendrag av innlegg på tanknet. Mtp hemmelighetsholdelsen av den slags type info er nok dette noe av det mest troverdige vi finner uten å bryte diverse regler...

        Uansett, mtp hvor mye mindre signatur østlige vogner kan jeg ikke si at jeg finner belegg for noen påstand om at østlige vogner generelt skal ligge så langt etter vestlige.

        Kilde: > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

        Kommentér


          #34
          Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

          Opprinnelig skrevet av Din_Laban
          Nå har verken F-117 Stealth, M1 Abrams eller AH-64 vært så usårbare som amerikanerne har prøvd å gi inntrykk av (noe Discovery-propagandaen er et glimrende eksempel på) -men de er uansett noe av det aller beste som er å få kjøpt.
          Før suksessen man erfarte ila. de første døgnene av Desert Storm var det flere som hadde > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM] til hvordan det ville gå.

          F-117A ble for øvrig pensjonert fra USAF i 2008.

          Med programmer hvor man (satt på spissen) forsøker å sammenligne hangarskip og JDAM med steinøkser og musketter er ikke Discovery Channel akkurat et tårn av troverdighet i mine øyne...

          Kommentér


            #35
            Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

            Opprinnelig skrevet av Gnist
            Opprinnelig skrevet av Din_Laban
            Nå har verken F-117 Stealth, M1 Abrams eller AH-64 vært så usårbare som amerikanerne har prøvd å gi inntrykk av (noe Discovery-propagandaen er et glimrende eksempel på) -men de er uansett noe av det aller beste som er å få kjøpt.
            Før suksessen man erfarte ila. de første døgnene av Desert Storm var det flere som hadde > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM] til hvordan det ville gå.

            F-117A ble for øvrig pensjonert fra USAF i 2008.

            Med programmer hvor man (satt på spissen) forsøker å sammenligne hangarskip og JDAM med steinøkser og musketter er ikke Discovery Channel akkurat et tårn av troverdighet i mine øyne...
            Når vi snakker Stealth så er ikke det alltid ensbetydene med at ikke maskinen kan ses ,selv om den ikke observeres på Radaren ,Ellers ble Golfkrigen det store gjennombruddet for Stealth -flyet ,en tankevekker at Stealth -flyene stod for ca 2% av angrepene under den første krigen i Golfen samtidig som dem stod for 40% av ødlagte mål.

            Kommentér


              #36
              Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

              Fox enensju gjorde seg vel best med Stephen Segal ombord...?

              Kommentér

              • Trådstarter

                #37
                Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

                Jeg har ikke sagt at russiske vogner ikke er effektive, jeg er bare opptatt av at deres "usårbarhet" uansett om vi snakker om Kontakt-5 eller Kaktus ikke fjør dem så uovervinnelige som enkelte skal ha det til. Og selv om ammunisjon fra 1985 ennå finnes på lager, så er det nok nyere typer som tas i bruk ut fra hvilket trusselbilde man står overfor, i henseende "økonomi". Jeg er fullt klar over at både M1A2 Abrams, Ah-64 og mye annet fint ble skutt opp av irakerne. På samme måte som at Stealth flyet F-117 ikke var så usynlig når det kom til stykket under Kosovo-krigen.

                Dertil kunne jeg nevnt når det kommer til "gammel ammo" at NATO tømte lagrene sine for gamle artilleri-granater og annet snacks under Desert Shield/Desert Storm i 1990-91 som ble pøst ut i enorme menger på irakerne (med en blindgjenger-prosent som trolig er opp mot 30% på mye ammo).

                Dette blir jo flere ulike saker og diskusjoner, men poenget mitt er at kombinasjonen av kvalitative sider ved stridskjøretøyer, våpen og ammunisjon sammen med taktiske operasjonsmodeller er det som skal gi et overtak på slagmarken. Ikke unike "superweapon" egenskaper som gjør noen våpen fullstendig "overlegen" på papiret. Og ettersom jeg mener at både moderniserte varieanter av både M1 Abrams og Leopard 2 sannsynligvis er blant de aller beste stridsvogner som kan oppdrives, så betyr ikke det at de er uovervinnelige. Det demonstrerte f.eks. Hizbollah i Libanon for noen år siden da israelerne mistet et stort antall Merkava. Merkava har vært regnet som en av de beste stridsvogner som har vært å oppdrive inklusive siste versjon.

                Apropos F-117 så er den pensjonert ja, og står vel lagret til neste krig... F-22 har vel overtatt rollen med tanke på "usynlighet". Det gjør neppe F-117 til dårlig fly, men utdatert i forhold til annet materiell amerikanerne disponerer. Men M1 og AH-64 lever i beste velgående.

                Kommentér


                  #38
                  Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

                  Snakker om lagring av fly så er det vel ikke noen maskin som har blitt så mye hensatt og tatt frem igjen som B52.

                  Kommentér


                    #39
                    Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

                    Opprinnelig skrevet av Din_Laban
                    Apropos F-117 så er den pensjonert ja, og står vel lagret til neste krig... F-22 har vel overtatt rollen med tanke på "usynlighet". velgående.
                    B-2 har også tatt over rollen som stealth bomber.

                    Kommentér


                      #40
                      Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

                      Opprinnelig skrevet av motoko
                      Opprinnelig skrevet av Din_Laban
                      Apropos F-117 så er den pensjonert ja, og står vel lagret til neste krig... F-22 har vel overtatt rollen med tanke på "usynlighet". velgående.
                      B-2 har også tatt over rollen som stealth bomber.
                      Har den egentlig det ? produsert i svært få eksemplarer etter sin første air born i 1987 etter som jeg kan erindre litt over 20 stk og har en budsjettramme som overgår det meste .

                      Kommentér


                        #41
                        Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

                        Opprinnelig skrevet av ifanterist
                        Opprinnelig skrevet av motoko
                        Opprinnelig skrevet av Din_Laban
                        Apropos F-117 så er den pensjonert ja, og står vel lagret til neste krig... F-22 har vel overtatt rollen med tanke på "usynlighet". velgående.
                        B-2 har også tatt over rollen som stealth bomber.
                        Har den egentlig det ? produsert i svært få eksemplarer etter sin første air born i 1987 etter som jeg kan erindre litt over 20 stk og har en budsjettramme som overgår det meste .
                        F117 er i det minste skrapet, og F22 er ikke akkurat en bomber.
                        Men F35 vil nok ta over en del av rollen når den blir ferdig.

                        Kommentér


                          #42
                          Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

                          Opprinnelig skrevet av motoko
                          Opprinnelig skrevet av ifanterist
                          Opprinnelig skrevet av motoko
                          Opprinnelig skrevet av Din_Laban
                          Apropos F-117 så er den pensjonert ja, og står vel lagret til neste krig... F-22 har vel overtatt rollen med tanke på "usynlighet". velgående.
                          B-2 har også tatt over rollen som stealth bomber.
                          Har den egentlig det ? produsert i svært få eksemplarer etter sin første air born i 1987 etter som jeg kan erindre litt over 20 stk og har en budsjettramme som overgår det meste .
                          F117 er i det minste skrapet, og F22 er ikke akkurat en bomber.
                          Men F35 vil nok ta over en del av rollen når den blir ferdig.
                          Ja jeg tror F 35 kommer til å bli en fantastisk multi roll maskin og ettersom jeg forstår så kan den bære en bombe opp til nesten ett tonn itilegg til andre våpner og appåtil er det syv opphengspunkter under vingene så her er det vel ment å loade maskinen etter riskograd på tokt og kansje til tider gå på litt kompromiss med stealth egensakaper når situasjonen tillater det .

                          Kommentér


                            #43
                            Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

                            Hvis vi går tilbake til T 50 igjen så regner Russerne med å fase inn sitt femtegenrasjonsfly ifra 2013 og frem til 2020 omtrent samme tidsperiode som gjelder for leveranser til mottakere av F 35 ,kansje Amrikanerene er 2 år tidligere ute ,da det Amrikanske Marinekorpset er tiltenkt å få sine første leveranser i 2011.

                            Kommentér

                            • Trådstarter

                              #44
                              Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

                              Opprinnelig skrevet av motoko
                              Opprinnelig skrevet av ifanterist
                              Opprinnelig skrevet av motoko
                              Opprinnelig skrevet av Din_Laban
                              Apropos F-117 så er den pensjonert ja, og står vel lagret til neste krig... F-22 har vel overtatt rollen med tanke på "usynlighet". velgående.
                              B-2 har også tatt over rollen som stealth bomber.
                              Har den egentlig det ? produsert i svært få eksemplarer etter sin første air born i 1987 etter som jeg kan erindre litt over 20 stk og har en budsjettramme som overgår det meste .
                              F117 er i det minste skrapet, og F22 er ikke akkurat en bomber.
                              Men F35 vil nok ta over en del av rollen når den blir ferdig.
                              Den er ikke skrapet, men tatt ut av drift og satt på "langtidslagring" i tilfelle man skulle få bruk for den igjen. USA har hele ørkener med fly som enten fungerer som reservedeler eller holdes lagret til neste storkonflikt.

                              Kommentér

                              • Trådstarter

                                #45
                                Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

                                Opprinnelig skrevet av ifanterist
                                Hvis vi går tilbake til T 50 igjen så regner Russerne med å fase inn sitt femtegenrasjonsfly ifra 2013 og frem til 2020 omtrent samme tidsperiode som gjelder for leveranser til mottakere av F 35 ,kansje Amrikanerene er 2 år tidligere ute ,da det Amrikanske Marinekorpset er tiltenkt å få sine første leveranser i 2011.
                                Det blir interessant å se russernes tidsskjema og om de blir å se utenfor norskekysten og 3-5 år.

                                Kommentér


                                  #46
                                  re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                  Opprinnelig skrevet av Din_Laban
                                  Opprinnelig skrevet av ifanterist
                                  Hvis vi går tilbake til T 50 igjen så regner Russerne med å fase inn sitt femtegenrasjonsfly ifra 2013 og frem til 2020 omtrent samme tidsperiode som gjelder for leveranser til mottakere av F 35 ,kansje Amrikanerene er 2 år tidligere ute ,da det Amrikanske Marinekorpset er tiltenkt å få sine første leveranser i 2011.
                                  Det blir interessant å se russernes tidsskjema og om de blir å se utenfor norskekysten og 3-5 år.
                                  Jeg tror Russerne setter sin lit til å være med på dette tidsskjemaet ,også er jeg spennt på deres vidreutvikling på datateknologi og systemer ellers .

                                  Kommentér

                                  • Trådstarter

                                    #47
                                    Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

                                    Opprinnelig skrevet av motoko
                                    Opprinnelig skrevet av ifanterist
                                    Opprinnelig skrevet av motoko
                                    Opprinnelig skrevet av Din_Laban
                                    Apropos F-117 så er den pensjonert ja, og står vel lagret til neste krig... F-22 har vel overtatt rollen med tanke på "usynlighet". velgående.
                                    B-2 har også tatt over rollen som stealth bomber.
                                    Har den egentlig det ? produsert i svært få eksemplarer etter sin første air born i 1987 etter som jeg kan erindre litt over 20 stk og har en budsjettramme som overgår det meste .
                                    F117 er i det minste skrapet, og F22 er ikke akkurat en bomber.
                                    Men F35 vil nok ta over en del av rollen når den blir ferdig.
                                    Den har da intern plass til et par JDAM'er, F-22.

                                    Kommentér

                                    • Trådstarter

                                      #48
                                      Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

                                      Men hvor mye plass til interne "cargo-rom" blir det på T-50? etter det jeg har skjønt, så blir det ikke mye plass under skroget. Og jeg kan ikke tenke meg at dette kun skal være en avskjæringsjager.

                                      Kommentér


                                        #49
                                        Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

                                        Opprinnelig skrevet av Din_Laban
                                        Men hvor mye plass til interne "cargo-rom" blir det på T-50? etter det jeg har skjønt, så blir det ikke mye plass under skroget. Og jeg kan ikke tenke meg at dette kun skal være en avskjæringsjager.
                                        Tror at dette er Russlands svar på Multiroll i femte genrasjon.Ellers er jeg svært spennt på hvor åpene tilskuddskranene kommer til å være i dette prosjektet og vidreutvikling hos dem som styrer pengesekken ,det er ikke til å komme bort ifra at det tross allt ligger mye prestisje i flyet .

                                        Kommentér

                                        • Trådstarter

                                          #50
                                          re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                          Ja, russerne trenger sårt å modernisere materiell mm. Så det spørs hvilke kostnadsrammer T-50 prosjektet må forholde seg til, og da tenker jeg på om prosjektet er i rute og antall fly de vil sette i produksjon.

                                          I USA rammes F-22 av nedskjæringer, og det ser ut til at ca. 180-190 fly blir antallet i denne omgangen.

                                          Kommentér


                                            #51
                                            re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                            Har hørt litt ymse om nedskjæringer vedr F22 Raptor ,men tror du ikke denne maskinen vil holdes oprativt koste hva det koste vil og kansje på sikt eksport utgave til Japan og Israel ?
                                            ellers ser jeg at F35 programmet er ute i litt hardt vær nå om dagen .men LM har greid å ridd av stormer før =)

                                            Kommentér

                                            • Trådstarter

                                              #52
                                              re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                              Ja, under forsvarsminister Robert Gates har antallet F-22 Raptor blitt skåret ned fra de opprinnelige 243 til 187, noen som reduserer USAs mulighet til å føre "to-fronts krig" -eller den doktrinen som forutsatte at USA skulle ha kapasitet til å føre krig i to større regioner globalt samtidig.

                                              Spørsmålet er kanskje ikke "om" men når landene som du nevner får kjøpe F-22. Kan hende at disse blir litt "strippet", men kjenner jeg disse landene rett, så kan hende at de innfører teknologi som ikke reduserer kapasiteten stort.

                                              Kommentér


                                                #53
                                                re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                Strategisk sett vil vel dette også være til nytte for Usa å eksporetere til disse to landene .
                                                Ellers er jeg spennt på stealth egenskapene på den nye Russiske godbit .
                                                Før i tiden under den kalde krigen og årene etter at jetalderen hadde startet var det kun farten som tellte og flyene var ikke engang malt ,dem fremstod i sine naturlige metallfarger .

                                                Kommentér

                                                • Trådstarter

                                                  #54
                                                  re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                  Amerikanerne skulle tilbudt oss 14 stk. av de F-22'ene på billigsalg (flatskjerm-tilbud) så kunne vi hatt en skvadron av disse operative på Ørlandet eller i Bodø

                                                  Kommentér


                                                    #55
                                                    re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                    Opprinnelig skrevet av Din_Laban
                                                    Amerikanerne skulle tilbudt oss 14 stk. av de F-22'ene på billigsalg (flatskjerm-tilbud) så kunne vi hatt en skvadron av disse operative på Ørlandet eller i Bodø
                                                    Hehe det hadde vært noe ,Amrikanske flyvåpenet planla i sin tid å kjøpe 750 stk f 22 Raptor og nå er dem nede i tall som du har nevnnt over ,og som du er inne på er vel denne maskinen så dyr ,men åkke som så vil Usa ha luftherredømme i mange år fremover med sin Raptor.
                                                    Under øvelsen Northern Edge i 2006 ,stadfestet Raptor sin posesjon som det beste flyet in Show på alle punkter .

                                                    Kommentér

                                                    • Trådstarter

                                                      #56
                                                      re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                      F-15 har en nokså imponerende operativ historie, og det vil nok også gjelde for F-22. Foreløpig er ikke behovet særlig stort for F-22, siden man har mengder av andre fly som er tilstrekkelig gode sett i forhold til potensielle motstandere for tiden. Slik sett skjønner jeg prioriteringene til USAs regjering. Det er mye annet som koster penger...

                                                      Kommentér


                                                        #57
                                                        re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                        Prioriteringen går vel på F 35 nå ,skulle jeg tro ?

                                                        Kommentér

                                                        • Trådstarter

                                                          #58
                                                          re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                          Ja! Det er et viktig prosjekt. Samtidig, så tror jeg at vi får se at amerikanerne holder liv i en god del gamle fly også et stykke frem i tid. Blir litt sånn A-B-C avdelinger/materiell -nesten slik det var her for noen år siden, da en del Kombinert Regimenter satt inne med en del "skrot" mens Brigaden og 6. Divisjon satt på mesteparten av det beste.

                                                          Kommentér


                                                            #59
                                                            re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                            Ja og en del av disse maskinene som blir tatt vare på kan jo være fullt ut egnet til mål ved feks lav risiko ,ellers når jeg tenker på Stealth som jeg har lett for å gjøre vedr femtegenrasjonsfly ,så var dem kansje litt inne på denne tankegangen allerede under den annen verdenskrig hvor kamuflasjemaling ble brukt på flyskroget ,og hvis dem brukte matt maling så var det sikkert til en viss hjelp skulle jeg anta.
                                                            Soladter på bakken hadde jo også fargerike uniformer i gamle dager ,hvorpå dem var lette å oppdage ,men det spillte ikke så stor rolle da striden gjerne ble kjempet på en åpen slette hvor dem var linjet opp på rekker i brededden over flere ledd bakover på begge sider av fronten.

                                                            Kommentér

                                                            • Trådstarter

                                                              #60
                                                              re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                              F-16, F-18 og F-15 blir nok å finne i inventaret et stykke frem i tid i US Air Force. Det litt morsomme er at B-52 kommer til å driftes i mange år enda. Det er snakk om å å holde dem i drift opp mot 80 år, og det vil i så fall være sensasjon..!

                                                              Men det er ikke første gang at man skrinlegger eller reduserer et større prosjekt i det amerikanske forsvaret. For noen år siden drev man å testet et nytt "stealthy" kamp-helikopter som skulle hete Comanche. Det ble for dyrt, og man satt inne med AH-64 som man holdt på å utvikle til Longbow versjonen. Men hadde det vært litt kald krig, hadde de trolig vært operative nå...

                                                              Kommentér

                                                              Slik kler du deg som en vintersoldat

                                                              Collapse

                                                              Working...
                                                              X