Toppreklame tråd

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: Russland - Luftstridskrefter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    #61
    re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

    Comanche ville vel endt opp med en kilo pris i guld ,B52 kan nok sikkert holdes i livet i 80 år og der er jo helt rått ,jeg ble veldig facinert av denne maskinen da jeg så Doctor Strangelov første gang ,noen herlige sekvenser med B52 i filmen .
    Går vi 80 år tilbake i tid på fly ,så var det vel da Dachen (Dc3) første gang tok av ?

    Kommentér


      #62
      re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

      Opprinnelig skrevet av Din_Laban
      Det litt morsomme er at B-52 kommer til å driftes i mange år enda. Det er snakk om å å holde dem i drift opp mot 80 år, og det vil i så fall være sensasjon..!
      Det gjelder å lage ting skikkelige i første omgang, så holder de lenge.

      Kommentér

      • Trådstarter

        #63
        re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

        Ja!

        Kommentér


          #64
          re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

          Opprinnelig skrevet av motoko
          Opprinnelig skrevet av Din_Laban
          Det litt morsomme er at B-52 kommer til å driftes i mange år enda. Det er snakk om å å holde dem i drift opp mot 80 år, og det vil i så fall være sensasjon..!
          Det gjelder å lage ting skikkelige i første omgang, så holder de lenge.
          Sant nok og vedlikeholder en og sørger for pålagte nysertifiseringer er det utrolig hvor lenge det kan holde .

          Kommentér


            #65
            re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

            > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

            Jaja, mange slike som ligger igjen på tegnebordet. Alt vi trenger er noen til å plukke opp tegningene.

            Kommentér


              #66
              re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

              Opprinnelig skrevet av Gehenna
              http://en.wikipedia.org/wiki/RAH-66_Comanche

              Jaja, mange slike som ligger igjen på tegnebordet. Alt vi trenger er noen til å plukke opp tegningene.
              Stealth og roterende vinger blir vel som kondomer i vaffelrøra, bare tull.

              Kommentér


                #67
                re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                Har du forsøkt dette eller slenger du ut en påstand om noe du egentlig ikke kjenner utfallet av ?

                Kommentér


                  #68
                  Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

                  Opprinnelig skrevet av Gnist
                  Opprinnelig skrevet av ifanterist
                  vi kan vel være enige at det å oppnå airspeed på over 2Mach i være dager ikke er intressant eller eneveldende for ett jagerfly i våre dager som multiroll er mer aktuellt enn noen gang.
                  Tja, kan jo være kjekt med tanke på bl.a. avskjæring av hurtige fly.

                  Flykroppen gir meg assosiasjoner til både fly i Flanker-serien og YF-23, uten at det behøver å bety noe som helst.

                  Sammenlignet med verden for øvrig har jeg inntrykk av at Russland først og fremst har prioritert kjernevåpen og bakkebasert luftvern. Systemer som S-300 (NATO: SA-10) og S-400 (SA-20) er ikke akkurat tilbakestående.
                  Nei langt ifra tilbakestående og dette har bekymret Amrikanerne .

                  Kommentér


                    #69
                    re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                    Opprinnelig skrevet av Gehenna
                    http://en.wikipedia.org/wiki/RAH-66_Comanche

                    Jaja, mange slike som ligger igjen på tegnebordet. Alt vi trenger er noen til å plukke opp tegningene.
                    Hehe men da tror jeg ikke lønna vår i de offentlige regulativer holder for å få Hokusen i lufta =)

                    Kommentér


                      #70
                      re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                      Opprinnelig skrevet av Kdo_Under
                      Opprinnelig skrevet av Gehenna
                      http://en.wikipedia.org/wiki/RAH-66_Comanche

                      Jaja, mange slike som ligger igjen på tegnebordet. Alt vi trenger er noen til å plukke opp tegningene.
                      Stealth og roterende vinger blir vel som kondomer i vaffelrøra, bare tull.
                      Spekulere på ting vi ikke har peiling på? Mener du at vi gjør det?

                      Er vel ikke en helt urimelig påstand? På F-117, og jeg tror også på B-2, så kan du ikke se/ er det begrensede muligheter til å se kompressoren utenfra. Med mindre de har "funnet på noe glupt" så vil vel Comanches rotor og halerotorblader gi betydelige refleksjoner. Men, hvis hensikten er å la helikopteret forsvinne i clutteret så er kanskje enklere tiltak nok.

                      Angående leading edge, se denne posten:

                      > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                      Kommentér


                        #71
                        Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

                        Opprinnelig skrevet av ifanterist
                        Opprinnelig skrevet av Gnist
                        Sammenlignet med verden for øvrig har jeg inntrykk av at Russland først og fremst har prioritert kjernevåpen og bakkebasert luftvern. Systemer som S-300 (NATO: SA-10) og S-400 (SA-20) er ikke akkurat tilbakestående.
                        Nei langt ifra tilbakestående og dette har bekymret Amrikanerne .
                        Sikkert andre også. Er ingen fagperson selv, men tror en amerikansk etterretningskilde har uttalt at ymse versjoner av SA-10 og SA-20 er bedre enn amerikanernes Patriot på noen måter. Det er imidlertid ikke noen nyhet at Russland stiller sterkt mht. luftvern. Russisk tradisjon for å svare på NATOs vektlegging av luftmakt?

                        Kommentér


                          #72
                          re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                          Opprinnelig skrevet av Vannglass
                          Spekulere på ting vi ikke har peiling på? Mener du at vi gjør det?
                          Næh.

                          Det er det ingen av oss som driver med.

                          Jeg mente det jeg sa, det ligger x antall gode idéer og slenger rundt om, "alt" vi trenger er en krig for å få realisert dette.

                          -Så når media rapporterer om at Sovjet mener NATO fremdeles skal være fiendeobjekt, mener jeg vi ikke kan slippe alle disse gamle planene i dass og trekke ned riktig enda.

                          Vi får håpe vi slipper ta opp tegningene på f.eks Commanche men du veit aldri.
                          Gammal klasseforstander sa alltid - "aldri si aldri". Hun mente det ikke som en henvisning til James Bondfilmen "Never say never again".

                          Kommentér


                            #73
                            Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

                            Opprinnelig skrevet av Gnist
                            Opprinnelig skrevet av ifanterist
                            Opprinnelig skrevet av Gnist
                            Sammenlignet med verden for øvrig har jeg inntrykk av at Russland først og fremst har prioritert kjernevåpen og bakkebasert luftvern. Systemer som S-300 (NATO: SA-10) og S-400 (SA-20) er ikke akkurat tilbakestående.
                            Nei langt ifra tilbakestående og dette har bekymret Amrikanerne .
                            Sikkert andre også. Er ingen fagperson selv, men tror en amerikansk etterretningskilde har uttalt at ymse versjoner av SA-10 og SA-20 er bedre enn amerikanernes Patriot på noen måter. Det er imidlertid ikke noen nyhet at Russland stiller sterkt mht. luftvern. Russisk tradisjon for å svare på NATOs vektlegging av luftmakt?
                            Går en tilbake til 1960 ble ble Gary Powers skutt ned og da hadde Amrikanerne vært bekymret for nedskytninger over flere år ,Russerne var på den tiden innehavere av avanserte radarstyrte antiluftskyts,noe som igjen førte til at dette minnet Usa på at Moderene jagerfly på 1960-1970 tallet var like sårbare og lett for å bli oppdaget-skutt ned som under den annen verdenskrig.
                            Sovjetunionen ekspoterte til en rekke land sitt avanserte bakke til luft skyts og her kan nevnes land som var i krig med Israel i 1973,Araberstatene skjøt ned så mange som 109 Israelske fly på 18 dager og de fleste ble skutt ned med radarstyrte bakke til luft missiler og noen få ble skutt ned sogar med luftvernkanoner bemannet av personell med lav militær disiplin og grunntrening.
                            Til tross for at meget godt trente Israelske piloter (som jeg tror var på høyde m de Amrikanske) så mislyktes det dem og ta unnamanøvere ifra missilene ,dette førte bare til at dem ble enda mere sårbare for nedskytninger .
                            En kunne vel regne Usa og Israel som likverdige hva flyflåte up til date angår samt dyktighet vedr piloter i de to overnevnnte land.Overnevnnte eksempel viser meg at relativt dårlig trent mannskap kunne skyte ned topp moderne jagerfly i stort antall og da var det vel også grunn til å frykte hva en krig i mellom Nato-Warzava pakten ville ende opp i tap av fly for Natolandene sitt vedkommende.

                            Kommentér


                              #74
                              re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                              Nå var Gary Francis Powers noe før min tid men hva luftvern angikk ble det dyster stemning hver gang tema kom på banen, nettopp fordi "noen" hadde undervurdert motstanderen til de grader som de gjorde med the Black Lady som "ikke" fløy over til Bodø.

                              Man hadde en stilltiende aksept at der var faktorene fullstendig ukjente og det var nærmest livsfarlig å være pilot som skulle på vingene over annet luftrom.
                              Alle avskjæringer gjennom årene hadde en knugende stillhet rundt seg i lokalmiljøene fordi man innså at fremmed luftmakt kunne man ikke vite hvor man hadde hen.

                              Kommentér

                              • Trådstarter

                                #75
                                re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                NATO hadde da planer for å kunne stanse eventuell sovjetisk luftmakt, bl.a. ved at man kunne utstyre diverse luftvernsystemer med taktiske kjernefysiske ladninger. Nå er vi ikke helt ukjent med muligheten for at dette kunne bli en del av bevæpningen her i landet, og da kan ting som Honest John, Nike Hercules og F5 nevnes i forbifarten. Nå er det Nike som er mest interessant i denne sammenhengen, da F5 hadde angrep mot bakkemål som sin oppgave. Vi hadde jo mange av dem som kjent, hele 108. Fint fly. Honest John var et rakettartilleri som var i drift i noen år på Setermoen, og var ikke akkurat "kjent" for presisjonen sin, men den var litt mer effektiv når man puttet på "skikkelig espresso" i "koppen".

                                Kommentér


                                  #76
                                  re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                  Opprinnelig skrevet av Gehenna
                                  Nå var Gary Francis Powers noe før min tid men hva luftvern angikk ble det dyster stemning hver gang tema kom på banen, nettopp fordi "noen" hadde undervurdert motstanderen til de grader som de gjorde med the Black Lady som "ikke" fløy over til Bodø.

                                  Man hadde en stilltiende aksept at der var faktorene fullstendig ukjente og det var nærmest livsfarlig å være pilot som skulle på vingene over annet luftrom.
                                  Alle avskjæringer gjennom årene hadde en knugende stillhet rundt seg i lokalmiljøene fordi man innså at fremmed luftmakt kunne man ikke vite hvor man hadde hen.
                                  Sant nok det ,det var mye hemmelighetskremmeri i Bodø på 1960 tallet da jeg som unggutt vokste opp der og jeg tror hverken moderen min eller de andre flyverkonene fikk vite så mye av hva som skjedde ,rart å tenke på at My old man ,som var med på den tida og bla fløy starfighteren snart er 80 år ,og jeg 53 ,du verden som tiden går hehehe.

                                  Kommentér


                                    #77
                                    re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                    Skikkelig expresso i koppen ,, En god drager ,,hehe ,Laban .

                                    Kommentér

                                    • Trådstarter

                                      #78
                                      re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                      F5 er faktisk en aldri så liten suksess og eksportert som lav-kost fly med lavt vedlikeholdsbehov. På toppen av det hele kunne det utfordret Mig 21 ganske kraftig, dersom man hadde satset på dette som et jagerfly, og ikke "bare" primært til bakkeangrep. Merkelig nok ble det ikke brukt av amerikanerne selv annet enn i Vietnam, og som treningsfly og opponent på flyskoler, og driftes vel fremdeles som det. I tillegg fortsetter den i ulike varianter å være i bruk internasjonalt. Kanskje det er Afghanistan i bakkeangrepsrollen den hadde vært optimal? -noe å tenke på kanskje siden vi har noen stykker pent parkert enda som er i god stand som kunne vært billige i drift til den typen oppdrag. Taliban Airways har som kjent lite jagerfly, selv om det har vært satset på selvmordsbombere....

                                      F5 kunne jo også ha med seg "ekstra pulver" den.

                                      Kommentér


                                        #79
                                        re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                        Hehe inne på noe der,, Laban,, dersom ikke risikoen er høy ved å bruke maskinen på oppdrag F15 var jo litt av ett columbiegg da den kom til det Konglie Norske Flyvåpen en ettervinterdag i 1966 og til stor glede å bruk var den imange år ,men skal vi ta dem frem.pusse støvet av dem igjen og sertifisere opp igjen ,hadde tanken vært hyggelig og nostalgisk ,eneste ulempe jeg ser når vi først leker med tanken er :to motorere.

                                        Kommentér


                                          #80
                                          re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                          -5, INF, da 5 kom til Norge i 1966.

                                          Tok den over for Sabrejet eller noen "imellom" Freedom Fox og Sabre ??

                                          Kommentér


                                            #81
                                            re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                            Opprinnelig skrevet av Gehenna
                                            -5, INF, da 5 kom til Norge i 1966.

                                            Tok den over for Sabrejet eller noen "imellom" Freedom Fox og Sabre ??
                                            Vi hadde sabrejet inntil da ja og Starfighteren hadde vi hatt ett par år allerede slik jeg kan huske på stående fot.

                                            Kommentér


                                              #82
                                              re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                              Itillegg hadde vi F84 Thunderflashen i tjeneste frem til 1969 på Rygge opprinnelig tilhørte dem 717 sqvd på Sola mener jeg å huske.
                                              717 sqvd ble flyttet til Rygge ved stHanstider 1961 ifra Sola.

                                              Kommentér


                                                #83
                                                re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                Den overnevnnte maskin var meget rask for den tiden å være kunne fly tett opp under Supersonic ,krevde sin mann fullt ut ,ikke snild å fly ,ei hadde den styring på nesehjulet ,så her gjaldt det å bruke bremsene riktig når en var på bakken ,men jeg tror Piloter som fløy denne og som etterhvert fikk mere og mere erfaring igjennom flytimer etterhvert følte en tilfredshet ved å mestre flyet.

                                                Kommentér


                                                  #84
                                                  re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                  Opprinnelig skrevet av Vannglass
                                                  Er vel ikke en helt urimelig påstand? På F-117, og jeg tror også på B-2, så kan du ikke se/ er det begrensede muligheter til å se kompressoren utenfra. Med mindre de har "funnet på noe glupt" så vil vel Comanches rotor og halerotorblader gi betydelige refleksjoner.
                                                  Såvidt jeg vet ligger turbinene på B-2 begravd dypt nedi vingen, med luftinntak høyere oppe. Følgelig må man ha en luftbåren radar som kan se ned på flyet for å se kompressoren, en bakkebasert radar ser bare den sterkt absorberende vingen.

                                                  Hvor glupt må det egentlig være? Glassfiber er svært lite reflekterende, et problem jeg møter ofte i mitt sivile virke. 100 % glassfiber er ikke en gjennomførbar løsning for en rotor, men jeg er overbevist om at det hele er trivielt sammenlignet med utviklingen av flystrukturen til F-22.

                                                  Kommentér


                                                    #85
                                                    re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                    Opprinnelig skrevet av flex1984
                                                    Opprinnelig skrevet av Vannglass
                                                    Er vel ikke en helt urimelig påstand? På F-117, og jeg tror også på B-2, så kan du ikke se/ er det begrensede muligheter til å se kompressoren utenfra. Med mindre de har "funnet på noe glupt" så vil vel Comanches rotor og halerotorblader gi betydelige refleksjoner.
                                                    Såvidt jeg vet ligger turbinene på B-2 begravd dypt nedi vingen, med luftinntak høyere oppe. Følgelig må man ha en luftbåren radar som kan se ned på flyet for å se kompressoren, en bakkebasert radar ser bare den sterkt absorberende vingen.

                                                    Hvor glupt må det egentlig være? Glassfiber er svært lite reflekterende, et problem jeg møter ofte i mitt sivile virke. 100 % glassfiber er ikke en gjennomførbar løsning for en rotor, men jeg er overbevist om at det hele er trivielt sammenlignet med utviklingen av flystrukturen til F-22.
                                                    Stealthteknologien kan en kjøre langt ut i praksis ,men det er tross allt ett spørsmål om hvor mye penger en skal få lov til å bruke.
                                                    B2 fikk en noe trang fødsel ,pga endrete målsettninger enn det som var ment ifra grunn av ,personlig liker jeg denne flyvende vingen.

                                                    Kommentér


                                                      #86
                                                      re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                      Opprinnelig skrevet av ifanterist
                                                      Opprinnelig skrevet av Gehenna
                                                      -5, INF, da 5 kom til Norge i 1966.

                                                      Tok den over for Sabrejet eller noen "imellom" Freedom Fox og Sabre ??
                                                      Vi hadde sabrejet inntil da ja og Starfighteren hadde vi hatt ett par år allerede slik jeg kan huske på stående fot.

                                                      Det der var sikkert bare en trykkleif.

                                                      Norge hadde to versjoner av Sabre, allværsjageren F-86K (første norske jagerfly med radar) og jagerbomberen F-86F. F-86K ble innført fra 1955, fire skvadroner ble oppsatt med den. Siste flyvning med F-86K i Norge var i 1967 (14. juli). F-86F kom til Norge fra 1957 og erstattet F-84G som standard jagerbomber. Også den fløy for siste gang i tjeneste i Flyvåpenet i 1967. Fotorekognoseringsflyet RF-84F Thunderflash kom i tjeneste i Norge i 1955 og ble tatt ut av tjeneste i 1969/70, da det ble erstattet av fotorekognoseringsutgaven av Freedom Fighter, RF-5A. Flyvåpenet hadde en rekognoseringsskvadron med 16 RF-5A. Ellers kom som dere sier jagerbomberen F-5 til Norge fra 1966, til sammen 78 F-5A ensetere og 14 F-5B tosetere (i tillegg til de 16 RF-5A).

                                                      13 stk. F-104G ankom Bodø 7. august 1963 med et amerikansk hangarskip. De ble tauet gjennom byens gater fra havna til flyplassen. To 2-seters TF-104G ankom 6. september og de tre siste flyene 26. oktober. Disse 18 Starfighterne gikk til 331-skvadronen som faktisk først opererte i bakkeangrepsrolle, men fra august 1967 (da F-86K gikk ut avtjeneste) som rene allværs-avskjæringsjagere. Ytterligere tre F-104G ble anskaffet i 1965 og to TF-104G i 1975 for å erstatte tap. I løpet av 1981 ble 331-skvadronen konvertert fra F-104G til F-16. F-104G flyene var amerikansk våpenhjelp og USAs eiendom. Alle de norske ble gitt videre som våpenhjelp til Tyrkia høsten 1981. Vi hadde dessverre forholdsvis mange tapte F-5, og i 1972 fikk man muligheten med å erstatte disse med kanadiske CF-104, da Canada skulle skjære ned på flyvåpenet sitt. 334-skvadronen i Bodø konverterte fra F-5 til CF-104, slik at F-5ene fra denne skvadronen kunne erstatte tapte F-5 i andre skvadroner. 19 ensetere og tre tosetere ble anskaffet (fullført tidlig i 1974). 334-skvadronen spesialiserte seg på angrep på sjømål med CF-104. Skvadronen konverterte til F-16 i løpet av høsten 1982. Det var ikke vanskelig å se forskjell på 331 og 334, 331-skvadronens fly var blanke umalte, mens 334-skvadronens var grå på undersiden og mørk olivengrønne over og på sidene.

                                                      Kommentér


                                                        #87
                                                        re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                        Takk for gode og utfyllende kommentarer Hvlt som er til stor nytte for slike som meg og andre som er sterkt inntressert i dette temaet .

                                                        Kommentér


                                                          #88
                                                          re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                          Intressant lesning.

                                                          Kom også over denne historien i Vi Menn online for litt siden.

                                                          Kollisjon med havflaten og en løpsk Starfighter i 75 000 fot.

                                                          Stein Klaveness (77) overlevde begge deler som jagerflyger under Den kalde krigen.
                                                          Året er 1957 og fenrik Stein Klaveness er kapabel til det meste med 500 timers flygererfaring og det nye ”hotte” jagerflyet RF-84 Thunderflash. Tror han.

                                                          – Jeg var vel litt verdensmester og syntes jeg var i stand til det meste. En farlig periode i en ung jagerflygers liv, forteller han i dag.

                                                          To ganger daglig sendte Luftforsvaret fotorekognoseringsfly lang kysten fra Stavanger til Oslofjorden og tilbake for å spane etter og fotografere østeuropeiske skip i Skagerrak.

                                                          Utenfor Lista får Stein sin første fangst. En russisk lastebåt. Stein smiler i sursftoffmaska og stuper ned. Nordmennene konkurrerer med danskene om å ta flest bilder av russiske skip.


                                                          FLYGENDE FOTOGRAF: Stein Klaveness foran fotorekognoseringsjageren RF-84F.
                                                          > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                                                          Kommentér


                                                            #89
                                                            re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                            30 års flyerfaring og 5000 timer stod det å lese ,da regner jeg med at han var i Luftforsvaret i hele sin karriere ,ble etterhvert begrenset med timer etter som årene passerte hen for personell som valgte å stå ut til pensjon i våpenet.

                                                            Kommentér


                                                              #90
                                                              re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                              Var det rundt 1983 siste Starfighter fløy her til lands Hvlt ? Jeg mener å huske at ifra 1981-82 ble ett viss antall bare vedlikeholdsflydd.

                                                              Kommentér

                                                              Slik kler du deg som en vintersoldat

                                                              Collapse

                                                              Working...
                                                              X