Toppreklame tråd

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: Russland - Luftstridskrefter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    #91
    re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

    Opprinnelig skrevet av flex1984
    Glassfiber er svært lite reflekterende, et problem jeg møter ofte i mitt sivile virke. 100 % glassfiber er ikke en gjennomførbar løsning for en rotor, men jeg er overbevist om at det hele er trivielt sammenlignet med utviklingen av flystrukturen til F-22.
    Når det gjelder motorfly har jeg fått for meg at glassfiber er mer og mer på vei ut til fordel for andre komposittmaterialer. Bl.a. kevlar er visstnok god stemning.

    Kommentér


      #92
      re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

      Joda, kjenner til at Kevlar er kjekt for flystruktur når man har alminnelige krav som styrke og vekt i tankene. At jeg nevnte glassfiber skyldes kun min erfaring med dennes usynlighet på radar. Kevlar kan godt være like usynlig, men det har jeg ikke erfaring med.

      Kommentér

      • Trådstarter

        #93
        re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

        Lurer på hva russerne bruker i sine T-50?

        Kommentér


          #94
          re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

          Opprinnelig skrevet av Din_Laban
          Lurer på hva russerne bruker i sine T-50?
          Og hvor mye eller lite synlig T-50 er på radaren ?

          Kommentér

          • Trådstarter

            #95
            re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

            Det er jo litt å lese her også: > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

            > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

            Kommentér


              #96
              re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

              ER imponert over maxspeed på maskinen ,ellers liker jeg godt det jeg har lest ifra den fine linken du postet.

              Kommentér


                #97
                re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                Tenk på det a,, Din Laban at B 52 somm vi snakket om lengre oppe på tråden ,har en fantastisk stor synlighet på radaren =)

                Kommentér

                • Trådstarter

                  #98
                  re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                  Ja, merkelig at B-52 har det... Siden flyet kom i tjeneste i 1955 så har det skjedd mye med det. 55 år med tjeneste. De fløy under kommando av SAC, men har siden 1992 operert under ACC og fortsatt skal 76 stykker være i aktiv tjeneste + noen i reserve. Og det blir de trolig frem til 2040..!! Bomber, alt fra JDAMs til krysserraketter kan "leveres" fra disse så jeg regner med at disse regnes som ganske kostnadseffektive.

                  Kommentér


                    #99
                    re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                    Opprinnelig skrevet av Din_Laban
                    Ja, merkelig at B-52 har det... Siden flyet kom i tjeneste i 1955 så har det skjedd mye med det. 55 år med tjeneste. De fløy under kommando av SAC, men har siden 1992 operert under ACC og fortsatt skal 76 stykker være i aktiv tjeneste + noen i reserve. Og det blir de trolig frem til 2040..!! Bomber, alt fra JDAMs til krysserraketter kan "leveres" fra disse så jeg regner med at disse regnes som ganske kostnadseffektive.
                    Pluss at det er jo en kjempestor maskin med langt skrog og lange vinger ,som ble kontstruert opp mange år før Stealthteknologien så dagens vugge.

                    Kommentér

                    • Trådstarter

                      re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                      Så langt jeg vet, finnes det planer for et nytt fly som skal erstatte B-52, men det ligger enda et stykke frem i tid. Det vil nok være stealthy, og sikkert erstatte parken av B1-B på rundt 66 fly.

                      Kommentér


                        re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                        Spørs om vi er tilstede da i 2040 er jeg 80 år om vår Herre vil =)

                        Kommentér

                        • Trådstarter

                          re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                          Hehe. Da er ikke jeg mer enn 65. Men, kan se fram mot pensjon og et lit i sus og dus...

                          Kommentér


                            re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                            Jeg på min side kommer bare til å være 50. Slå den!

                            Kommentér


                              re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                              Opprinnelig skrevet av Herr Brun
                              Jeg på min side kommer bare til å være 50. Slå den!
                              Flott =)

                              Kommentér


                                re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                Opprinnelig skrevet av Din_Laban
                                Hehe. Da er ikke jeg mer enn 65. Men, kan se fram mot pensjon og et lit i sus og dus...
                                Selv velger jeg og stå i arbeid frem til 70 ,da det er åpnet for denne muligheten på min arbeidsplass (men ifra fyllte 67 år har vi kun mulighet å jobbe på deltid og det er greit =)

                                Ellers kan vi gå på Afp ved fyllte 62 år ,men det blir i tidligste laget for meg.

                                Kommentér


                                  re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                  En kan kansje spekulere på om T -50 kan bli Russlands svar på Raptor hva ytelse angår ?

                                  Kommentér


                                    re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                    På dette tidspunkt er det i alle fall vanskelig å vite noe sikkert, men sånn er det ofte med militær luftfart. Det er et smalt og krevende fagfelt og den beste innsikten er forbeholdt få mennesker.

                                    Kommentér


                                      re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                      Opprinnelig skrevet av Gnist
                                      På dette tidspunkt er det i alle fall vanskelig å vite noe sikkert, men sånn er det ofte med militær luftfart. Det er et smalt og krevende fagfelt og den beste innsikten er forbeholdt få mennesker.
                                      Og etterhvert flere når Faciten kommer på bordet =)

                                      Kommentér

                                      • Trådstarter

                                        re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                        Jo, men jeg tror at realitetene kommer sterkere til syne når man begynner å få se flyet operativt. Russerne har tradisjon for å overdrive en smule hva ytelser angår, slik de gjerne gjør med en del våpen.

                                        Men, jeg tror ikke T-50 blir et dårlig fly av den grunn.

                                        Kommentér


                                          re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                          Opprinnelig skrevet av Din_Laban
                                          Jo, men jeg tror at realitetene kommer sterkere til syne når man begynner å få se flyet operativt. Russerne har tradisjon for å overdrive en smule hva ytelser angår, slik de gjerne gjør med en del våpen.

                                          Men, jeg tror ikke T-50 blir et dårlig fly av den grunn.
                                          Men deres bakke til luft våpen ble etterhvert ,a pain in the Ass for Usa og resten av Nato på 1970 tallet =)

                                          Kommentér


                                            re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                            Opprinnelig skrevet av ifanterist
                                            Opprinnelig skrevet av Gnist
                                            På dette tidspunkt er det i alle fall vanskelig å vite noe sikkert, men sånn er det ofte med militær luftfart. Det er et smalt og krevende fagfelt og den beste innsikten er forbeholdt få mennesker.
                                            Og etterhvert flere når Faciten kommer på bordet =)
                                            Kan bli lenge til. Med "beste innsikt" mener jeg først og fremst flygere og andre folk innen militær luftfart og relaterte industrier som har relevant kompetanse. For alt vi vet kan det jo gå mange, mange år før en aktør får tilstrekkelig med data til å finne ut noe sikkert. Eksempelvis har amerikanerne jobbet med testing av ulike typer ervervede MiG-fly for å kartlegge flyenes egenskaper, men etter det jeg forstår er det ikke nødvendigvis nok. I tillegg til rene fakta må man også ta hensyn til variabler som flygeren og omgivelser som bl.a. kontroll- og varslingsmiljø, systemer som kan endres gjennom oppgradering, ulike våpenkonfigurasjoner osv.

                                            Kommentér

                                            • Trådstarter

                                              re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                              Opprinnelig skrevet av ifanterist
                                              Opprinnelig skrevet av Din_Laban
                                              Jo, men jeg tror at realitetene kommer sterkere til syne når man begynner å få se flyet operativt. Russerne har tradisjon for å overdrive en smule hva ytelser angår, slik de gjerne gjør med en del våpen.

                                              Men, jeg tror ikke T-50 blir et dårlig fly av den grunn.
                                              Men deres bakke til luft våpen ble etterhvert ,a pain in the Ass for Usa og resten av Nato på 1970 tallet =)

                                              Om man har mange nok til å gjøre det utrivelig i lufta, så er de ille nok. Da er det et poeng i seg selv å slå slike mål for å få luftherredømme.

                                              Kommentér


                                                re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                Ser poenget Gnist ,, det er ingen som på forhånd kan si hvordan den endelige maskinen vil bli til syvende og sist .
                                                Derfor Din Laban og Gnist bruker jeg kun ordet ,,spekulere .

                                                Kommentér

                                                • Trådstarter

                                                  re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                  Opprinnelig skrevet av Gnist
                                                  Opprinnelig skrevet av ifanterist
                                                  Opprinnelig skrevet av Gnist
                                                  På dette tidspunkt er det i alle fall vanskelig å vite noe sikkert, men sånn er det ofte med militær luftfart. Det er et smalt og krevende fagfelt og den beste innsikten er forbeholdt få mennesker.
                                                  Og etterhvert flere når Faciten kommer på bordet =)
                                                  Kan bli lenge til. Med "beste innsikt" mener jeg først og fremst flygere og andre folk innen militær luftfart og relaterte industrier som har relevant kompetanse. For alt vi vet kan det jo gå mange, mange år før en aktør får tilstrekkelig med data til å finne ut noe sikkert. Eksempelvis har amerikanerne jobbet med testing av ulike typer ervervede MiG-fly for å kartlegge flyenes egenskaper, men etter det jeg forstår er det ikke nødvendigvis nok. I tillegg til rene fakta må man også ta hensyn til variabler som flygeren og omgivelser som bl.a. kontroll- og varslingsmiljø, systemer som kan endres gjennom oppgradering, ulike våpenkonfigurasjoner osv.
                                                  Man var livredd Mig 21 da det kom særlig fordi det var så mange av dem. Men det viste seg at selv om de gikk fort, tålte å stå ute i all slags vær (traktor-jager) så var de ikke så gode i luftkamp som mange trodde.

                                                  Eller, både militære og militær etterretning har egeninteresse av å overdrive en rekke forhold. For det første så tar man hensyn til usikkerhetsfaktoren, altså det man ikke kjenner alle egenskapene ved et våpensystem. Litt som i fotball, slik at man ikke lener seg for mye bakpå og regner med lettvint spill. Dernest er man avhengig av å påvirke politikere som i sin tur vedtar budsjetter. Kan man skremme dem til å ta en trussel på alvor, eller i det minste se et behov, å vil de også bevilge penger til f.eks. militære formål.

                                                  Kommentér


                                                    re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                    Opprinnelig skrevet av Din_Laban
                                                    Opprinnelig skrevet av Gnist
                                                    Opprinnelig skrevet av ifanterist
                                                    Opprinnelig skrevet av Gnist
                                                    På dette tidspunkt er det i alle fall vanskelig å vite noe sikkert, men sånn er det ofte med militær luftfart. Det er et smalt og krevende fagfelt og den beste innsikten er forbeholdt få mennesker.
                                                    Og etterhvert flere når Faciten kommer på bordet =)
                                                    Kan bli lenge til. Med "beste innsikt" mener jeg først og fremst flygere og andre folk innen militær luftfart og relaterte industrier som har relevant kompetanse. For alt vi vet kan det jo gå mange, mange år før en aktør får tilstrekkelig med data til å finne ut noe sikkert. Eksempelvis har amerikanerne jobbet med testing av ulike typer ervervede MiG-fly for å kartlegge flyenes egenskaper, men etter det jeg forstår er det ikke nødvendigvis nok. I tillegg til rene fakta må man også ta hensyn til variabler som flygeren og omgivelser som bl.a. kontroll- og varslingsmiljø, systemer som kan endres gjennom oppgradering, ulike våpenkonfigurasjoner osv.
                                                    Man var livredd Mig 21 da det kom særlig fordi det var så mange av dem. Men det viste seg at selv om de gikk fort, tålte å stå ute i all slags vær (traktor-jager) så var de ikke så gode i luftkamp som mange trodde.

                                                    Eller, både militære og militær etterretning har egeninteresse av å overdrive en rekke forhold. For det første så tar man hensyn til usikkerhetsfaktoren, altså det man ikke kjenner alle egenskapene ved et våpensystem. Litt som i fotball, slik at man ikke lener seg for mye bakpå og regner med lettvint spill. Dernest er man avhengig av å påvirke politikere som i sin tur vedtar budsjetter. Kan man skremme dem til å ta en trussel på alvor, eller i det minste se et behov, å vil de også bevilge penger til f.eks. militære formål.
                                                    Mig 21 hadde vel første flight på 1950 tallet ? og da var vel saken grei vedr penger i det gamle Sovjet Samveldet ,var det ikke slik dengang at skulle det bygges ett Nikkelverk i en Sovjetisk by ,så var det ikke snakk om det var lønnsomt på den lange sikt ? men det ble bestemmt at her skal fabrikken ligge .

                                                    Kommentér

                                                    • Trådstarter

                                                      re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                      Man begynte å utvikle det på 1950-tallet, men det ble ikke satt i produksjon før i 1959 og er det mest produserte supersoniske jagerfly i verden! Mener at det ble produsert i over 11 000 eksemplarer i ulike varianter. Aner ikke når man stanset produksjonen av disse men mener det var i 1985. Kineserne har en variant de kaller Chengdu J-7 -men det oppstod et eller annet bråk mellom sovjet og kineserne slik at deres Chendu J-7 skiller fra Mig 21 på flere punkter.

                                                      Kommentér


                                                        re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                        Hvis man tar et bilde av T - 50 Gold Eagle og Mig 35 så ser man mer likheter der en hos F/A 22 Raptoren.

                                                        Kommentér

                                                        • Trådstarter

                                                          re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                          Opprinnelig skrevet av Din_Laban
                                                          Opprinnelig skrevet av Gnist
                                                          Opprinnelig skrevet av ifanterist
                                                          Opprinnelig skrevet av Gnist
                                                          På dette tidspunkt er det i alle fall vanskelig å vite noe sikkert, men sånn er det ofte med militær luftfart. Det er et smalt og krevende fagfelt og den beste innsikten er forbeholdt få mennesker.
                                                          Og etterhvert flere når Faciten kommer på bordet =)
                                                          Kan bli lenge til. Med "beste innsikt" mener jeg først og fremst flygere og andre folk innen militær luftfart og relaterte industrier som har relevant kompetanse. For alt vi vet kan det jo gå mange, mange år før en aktør får tilstrekkelig med data til å finne ut noe sikkert. Eksempelvis har amerikanerne jobbet med testing av ulike typer ervervede MiG-fly for å kartlegge flyenes egenskaper, men etter det jeg forstår er det ikke nødvendigvis nok. I tillegg til rene fakta må man også ta hensyn til variabler som flygeren og omgivelser som bl.a. kontroll- og varslingsmiljø, systemer som kan endres gjennom oppgradering, ulike våpenkonfigurasjoner osv.
                                                          Man var livredd Mig 21 da det kom særlig fordi det var så mange av dem. Men det viste seg at selv om de gikk fort, tålte å stå ute i all slags vær (traktor-jager) så var de ikke så gode i luftkamp som mange trodde.

                                                          Eller, både militære og militær etterretning har egeninteresse av å overdrive en rekke forhold. For det første så tar man hensyn til usikkerhetsfaktoren, altså det man ikke kjenner alle egenskapene ved et våpensystem. Litt som i fotball, slik at man ikke lener seg for mye bakpå og regner med lettvint spill. Dernest er man avhengig av å påvirke politikere som i sin tur vedtar budsjetter. Kan man skremme dem til å ta en trussel på alvor, eller i det minste se et behov, å vil de også bevilge penger til f.eks. militære formål.
                                                          Der slo du spikrene på hodet..!

                                                          Kommentér


                                                            re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                            Opprinnelig skrevet av Zimoth
                                                            Hvis man tar et bilde av T - 50 Gold Eagle og Mig 35 så ser man mer likheter der en hos F/A 22 Raptoren.
                                                            Først av alt: Velkommen til forumet!

                                                            Her er en snasen liten sammenligningsskisse som er noenlunde i skala:

                                                            > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                                                            Det lille jeg har å si om dette flyet er at Sukhoi som vanlig gikk for et giganormous stort design. Dette vil kanskje lønne seg da flyet har store interne rom for bomber og missiler, men jeg vil tro at radar cross sectionen til flyet uansett blir veldig mye større enn Raptorens. Spesielt så lenge flyet flyr med de gamle motorene som totalt ødelegger radarpofilen.

                                                            Forøvrig er T50 "Golden Eagle" et helt annet fly:
                                                            > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                                                            Kommentér


                                                              re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                              Hmm. Er ikke F-22 allerede ganske stort?

                                                              Kommentér

                                                              Slik kler du deg som en vintersoldat

                                                              Collapse

                                                              Working...
                                                              X