Støtt Milforum på Vipps #587 879

Global toppreklame

Collapse

Toppreklame tråd

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: Russland - Sjøstridskrefter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • M72
    replied
    Det er jo ikke så greit når den russiske hangarskipsflåten ser slik ut:


    De gule og blå bygningene er nok malt slik for å anerkjenne hvor skipet er bygd. ...
     Logg inn eller Registrer deg for å se resten av innholdet!

    Leave a comment:


  • Tusseladd
    replied
    Russiske myndigheter opprettholder tradisjonen med å finne tilfeldige bilder på nettet og derved utilsiktet hedre amerikanerne på sine plakater. (Det skal sies at dette av og til skjer med late politikere i vesten også, men ikke i dette omfanget.)
    ...
     Logg inn eller Registrer deg for å se resten av innholdet!

    Leave a comment:


  • Tusseladd
    replied
    Opprinnelig skrevet av M72 Vis post
    Apropos sjøkabler så har russerene flere muligheter, bl.a. Yantar
    Og i samme område, en tidligere atomvåpenbærende ubåt som nå brukes som brukes til "spesielle operasjoner" (etteretning og undervannsinstallasjoner):
    ...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller Registrer deg for å se resten av innholdet!

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    I andre nyheter har russisk FD tegnet kontrakt på to til Dolgorukiy-ii/Borej-A ballistiske missilubåter. De vil bli de sjette og sjuende båtene i klassen (niende og tiende om man regner med de tre opprinnelige Dolgorukiy/Borei-klasse båtene.)

    Det er ikke oppgitt noe tidspunkt hverken for kjølstrekking eller levering, men tiden fra kjølstrekking til flaggheis på tilsvarende ubåter ser ut til å ligge på 6-8 år.

    Båtene skal hete Dmitrij Donskoj og Knjaz Potjemkin. Førstnevnte er som kjent navnet på den siste Typhoon-klasse ubåten som fortsatt er i drift og brukes som testplattform for ballistiske missiler. Det gir en slags tidslinje for når det beistet går ut av tjeneste for godt.
    (Januar 2021)

    I følge Ria Novosti er den siste seilende Typhoon-klasse undervannsbåten Dmitrij Donskoj nå tatt ut av tjeneste og skal forberedes for opphugging.

    [URL]https://meduza.io/news/2022/07/20/ria-novosti-samuyu-bolshuyu-v-mire-atomnuyu-podlodku-dmitriy-donskoy-ut...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller Registrer deg for å se resten av innholdet!

    Leave a comment:


  • M72
    replied
    Apropos sjøkabler så har russerene flere muligheter, bl.a. Yantar (H I Sutton, Wikipedia, BBC):
    ...
     Logg inn eller Registrer deg for å se resten av innholdet!

    Leave a comment:


  • Tusseladd
    replied
    Ja, det blir vel mer jobbing med å kutte våre undervannskabler og legge ut egne sensorer på havbunnen....
     Logg inn eller Registrer deg for å se resten av innholdet!

    Leave a comment:


  • Eeo
    replied
    BELGOROD SSAN hull #1 "Belgorod" var så vidt jeg husker opprinnelig påbegynt som OSCAR-II SSGN hull #12 og var mellom 80 og 90% ferdigstilt når Sovjet kollapsa i 1991/92, og ble liggende og råtne på beddingen på Sevmash i over tjue år før de begynte å bygge henne om en del år siden.

    Tipper hun blir å jobbe mer for RURP enn som Poseidon-bærer... ...
     Logg inn eller Registrer deg for å se resten av innholdet!

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    8. juli ble prosjekt 09852-ubåten Belgorod formelt overført til den russiske marinen.

    Belgorod er bygget som bærer for den langtrekkende Poseidon kjernefysiske torpedoen, omtalt her: https://milforum.no/node/1048642

    I tillegg skal den bære med seg dyptgående undervannsbåter og ubemannede undervannsfartøy for arbeid på havbunnen.

    Belgorod ble formelt kjølstrukket i 2012, da en Oscar II-klasse ubåt, også kalt Belgorod (som ble påbegynt i 1990!!), ble omdefinert til utgangspunkt for klassen. Sovjetunionen og Russland har tradisjon for å bygge bærere av dypvannsubåter som forlengede/ombygde versjoner av eksisterende klasser atomubåter. For eksempel ble dypvannsundervannsbåten "Losharik", som brant sommeren 2019, båret av en ombygd Delta-IV, "Podmoskovye", passende kalt for DELTA STRETCH (Jeg er litt nysgjerrig på om NATO har tenkt å kalle "Belgorod" for BELGOROD eller OSCAR-STRETCH). https://milforum.no/node/10862?p=854855#post854855

    Sommeren 2019 ble Belgorod sa...
     Logg inn eller Registrer deg for å se resten av innholdet!

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Prosjekt 20385 GREMYASHCHIY-klasse korvetten "Razumnyj" ("Fornuftig"...) som ble kjølstrukket på Amur-verftet er den andre av fire Gremyashciy-klasse korvetter som ble bestilt til Stillehavsflåten i 2020.

    Gremyashchiy-klassen er en videreutvikling av Steregushchiy-klassen korvetter med blant annet fasestyrt radar, flere VLS-celler til luftvernmissiler, og universelle VLS-celler i stedet for dedikerte launchere for Kh-35 Uran (SS-N-25 SWITCHBLADE) antiskipsmissiler. Gremyashchiy-korvettene kan dermed skyte Kalibr kryssermissiler, antagelig også mot mål på land. Den første Gremyashchij-klasse korvetten, "Gremyashchiy" ble kjølstrukket på Severnaya-verfte i Sankt-Petersburg i 2012. Byggingen av "Gremyashchiy" og søsterskipet "Provornyi" (kjølstrukket 2013, også hos Severnaya) ble kraftig forsinket ettersom de var planlagt bygd med tyske MTU-dieselmotorer som ikke ble levert etter trinn en av invasjonen av Ukraina i 2014. "Gremyashchiy" ble overlevert til den russiske marinen i slutten av...
     Logg inn eller Registrer deg for å se resten av innholdet!

    Leave a comment:


  • yamaha
    replied
    Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    , "Vitse-admiral Paromov"
    Vitse-admiral (sic) høres ut som en jobb i andeby ...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller Registrer deg for å se resten av innholdet!

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Prosjekt 03182R er to mellomstore etterretningsfartøy, "Leonid Bekrenev" og "Boris Bobkov". De skal være godkjent for alle farvann, russisk isklasse 3, definert som "Regular voyage in open floating ice cake ice of non-arctic seas up to 0,7 m thickness", hva nå enn det betyr i praksis. Skrogene er en videreutvikling av isforsterkede, mellomstore tankere fra samme verft, prosjekt 01382 (PAROMOV-klasse?). Bare en av disse tankerne er levert, "Vitse-admiral Paromov", som er i tjeneste i Svartehavsflåten.

    https://bmpd.livejournal.com/4539652.html

    Jeg greier ikke å finne ut om de er tiltenkt en eller to flåter, eller om de skal til sentraliserte GUGI.
    ...
     Logg inn eller Registrer deg for å se resten av innholdet!
    Last edited by Lille Arne; DTG 122037 Jun 22, . Begrunnelse: La til navn på baljene

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Litt mer informasjon om disse fartøyene:

    Prosjekt 12700 Alexandrit (OBUKHOV-klasse?) minesveiperen "Polyarny" er den tiende i klassen som er kjølstrukket. Klassen er ment å erstatte Sonya/Natya-klassen, bygd på 70- og 80-tallet. Den første, Aleksandr Obukhov, ble kjølstrukket 2011, men leveransen ble forsinket, angivelig fordi en fransk underleverandør trakk seg. (Det må nesten ha skjedd før 2014, så mulig det bare er en dårlig unnskyldning.) Fem minesveipere er levert så langt mellom 2016 og 2021, tre til Svartehavsflåten, en til Østersjøflåten og en til stillehavsflåten. Med "Polyarny" er fem til under bygging, klargjøring eller sluttesting. De tre som er nærmest ferdigstilling/overlevering skal til stillehavsflåten. Navnet tilsier at "Polyarny" skal til Nordflåten, som i dag har en Natya-klasse minesveiper med samme navn i tjeneste. Det samme gjelder sannsynligvis minesveiperen som ligger på plassen før i køen, "Afanasiy Ivannikov". Jeg finner litt motstridende info om den skal til...
     Logg inn eller Registrer deg for å se resten av innholdet!

    Leave a comment:


  • Tusseladd
    replied
    Det skal strekkes kjøl på seks nye russiske marineskip på den russiske nasjonaldagen 12. juni:
    2 x Project 677 Kilo-class SSKs at Admirality
    1 x Alexandrit-class minesweeper at Sredne-Nevsky
    1 x Gremyashchiy-class corvette at Amur
    2 x Project 03182R's auxiliaries at Zelenodolsk
    Kilde: https://twitter.com/The_Lookout_N/st...28831948005377 fra RIA Novosti: https://ria.ru/20220611/korabl-1794774950.html...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller Registrer deg for å se resten av innholdet!

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post

    Arbeidene på Kuznetsov er i utgangspunktet planlagt å foregå fra mai til september i år, skipet skal etter planen tilbake til marinen i 2023. (Jeg tror det når jeg ser det.)
    Nå er planen at Kuznetsov skal leveres tilbake til marinen "tidligst i 2024". Oppgraderingen skal gi treskeverket 10-15 år forlenget levetid.

    https://n.tass.ru/armiya-i-opk/14850863

    Det betyr at nye hangarskip (om det noensinne blir noe av) bør være klare senest 2040 om russerne vil unngå et kapabilitetsgap.*

    I 2017 var planen å ha nye hangarskip klare i 2030, men jeg har ikke sett stort om det i det siste, og skulle det målet være innenfor rekkevidde burde vel skrogene vært kjølstrukket allerede.

    https://milforum.no/node/10862?p=798407#post798407

    *Det er vel diskuterbart hvor mye av en kapabilitet en reparert og minimalt oppgradert Kuznetsov egentlig er. Den mer eller mindre offisielle linjen er at den blir beholdt for å opprettholde kompetanse. H...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller Registrer deg for å se resten av innholdet!

    Leave a comment:


  • Rittmester
    replied
    Det russiske "forskningsfartøyet" Akademik Lazarev ble omtalt i DN i fjor: https://www.dn.no/magasinet/teknolog...ur/2-1-1085420 . Ståle Ulriksen kaller dem spionskip.

    På torsdag var jeg på en konferanse hvor noen ut fra åpne kilder hadde fulgt Akademik Lazarev gjennom en 10-årsperiode, og kartet over skipets bevegelser var ganske skremmende. De har systematisk beveget seg på kryss og tvers langs store deler av norskekysten, og ganske åpenbart kartlagt alt av kabler og installasjoner vi har. Når russerne en gang trenger å legge litt ekstra press på oss, er det da lett som en plett for dem å sende en undervannsfarkost som kan klippe en internettkabel eller rørledning....
     Logg inn eller Registrer deg for å se resten av innholdet!

    Leave a comment:


  • Tusseladd
    replied
    Ny korvett testes i Østersjøen. Den skal til Svartehavet, men er muligens liten nok til å seile dit via kanaler og elver uten å krysse Bosporus.
    ...
     Logg inn eller Registrer deg for å se resten av innholdet!

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Natt til 20. mai ble Kuznetsov slept inn i dokken. Mye fine bilder i linken her:

    https://bmpd.livejournal.com/4528979.html



    Hva kan gå galt nå?...
     Logg inn eller Registrer deg for å se resten av innholdet!

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Den nye tørrdokken til 35. skipsreparasjonsverft i Murmansk er omsider i ferd med å bli ferdigstilt.

    Etter at den store flytedokken til russerne sank i 2018 (https://milforum.no/node/10862?p=831687#post831687) begynte de å slå sammen to eldre gravdokker/tørrdokker.

    Arbeidet stoppet opp en stund på grunn av pengekrangel, men i slutten av mars i år var selve dokken ferdig gravd ut og ble fylt med vann. Nå river entreprenøren demningen/veggen mot fjorden for å kunne fløte inn Kuznetsov. Når hangarkatastrofen er inne i dokken, skal det bygges ny, midlertidig vegg før vannet tømmes ut. Først når arbeidene på Kuznetsov er ferdige skal det settes inn en skikkelig port som kan åpnes og lukkes.

    Arbeidene på Kuznetsov er i utgangspunktet planlagt å foregå fra mai til september i år, skipet skal etter planen tilbake til marinen i 2023. (Jeg tror det når jeg ser det.)

    Med dette har Nordflåten fått tilbake kapasitet til å sette de største overflatefartøyene sine i tørrdokk. Det er Ru...
     Logg inn eller Registrer deg for å se resten av innholdet!

    Leave a comment:


  • Tusseladd
    replied
    Operasjonskonseptet for f.eks. det meste av den tyske marinen under 1. verdenskrig var vel helt annerledes enn Royal Navy, eller for den del den japanske marinen: Den tyske marinens slagskip skulle ikke være på havet i ukevis eller seile jorda rundt - mannskapene skulle bo på land, og de hadde derfor lite opplegg for å overnatte om brod. Skipene seilte ut på et kort tokt på et par dager, og så la de inn til havn igjen. Men selv med et slik redusert ambisjonsnivå, så klarte de ikke å bryte blokadene fra land med bedre mariner. Bare ubåtvåpenet hadde noe særlig sukess, så vidt jeg husker....
     Logg inn eller Registrer deg for å se resten av innholdet!

    Leave a comment:


  • Sotra
    replied
    Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post

    Er ikke det ganske typisk for landmakter med litt for store ambisjoner?
    Østerike-Ungarn
    Tyskland under keiser og tolvårsriket.
    Delvis Frankrike frem til de ble alliert med Storbritannia.
    Russland fra Peter den store til i dag.
    Glem ikke det mongolske imperiet vs Japan
    Kunne kanskje også lagt til det persiske riket som alltid kom til kort mot greske skip
    Det ottomanske riket, som led tap ved Lepanto, beleiringen av Malta etc

    ...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller Registrer deg for å se resten av innholdet!

    Leave a comment:


  • Eisenhower
    replied
    Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post

    Er ikke det ganske typisk for landmakter med litt for store ambisjoner?
    Østerike-Ungarn
    Tyskland under keiser og tolvårsriket.
    Delvis Frankrike frem til de ble alliert med Storbritannia.
    Russland fra Peter den store til i dag.

    Man lager svære og/eller spektakulære løsninger som faller i fisk når de møter makter som forstår at sjøkrig er kjedelige systemer der logistikk og utdannelse er driveren.
    Det er jo bare så kult å avbildes på en stor krigskano.
    De viktigste innovasjonene i årene 1700-1850, årene da britene i praksis fant opp konseptet sjømakt, handlet nesten utelukkende om logistikk og utdanning:

    - kobberkledning (kobberforhudning) gjorde skipsskrog mye mer motstandsdyktige mot slitasje og marinvekster, og gjorde dem i stand til å være til sjøs lenger mellom hver overhaling
    - sauerkraut og sitrusfrukter gjorde endelig slutt på sjøfartens evige nemesis, skjørbuk, noe som drastisk reduserte dødeligheten, og samtidig økte stridsevnen, blant man...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller Registrer deg for å se resten av innholdet!

    Leave a comment:


  • orcbuster
    replied
    http://www.hisutton.com/Russian-Navy...ser-Wreck.html

    Russia Deploys Unusual 110-Year-Old Ship To Investigate Moskva Wreck

    Muligens det eldste skipet som har en aktiv operasjonell rolle i noen lands marine.

    ...
     Logg inn eller Registrer deg for å se resten av innholdet!

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Forøvrig burde alle lese Arn sin første post på denne tråden der søsterskipet til Moskva viser hvorfor ting går slik det går....
     Logg inn eller Registrer deg for å se resten av innholdet!

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Opprinnelig skrevet av Eisenhower Vis post

    Min utheving

    Ivan har i hele etterkrigstiden hatt en halvkram misunnelses-boner for de vestlige 'blue water'-flåtene, og har prøvd alt de kan nå i 40 år å ignorere økonomi, logistikk, praktiske hensyn og sunn fornuft for å bygge seg hangarskipene og krysserne som skal til for en slik flåte. De har derfor pøst rubler inn i alskens heftige og prangende penisforlengerprosjekter som endelig skal ta rotta på de arrogante, volleyballspillende playboyene der borti Vesten, og konklusjonen har i alle tilfeller vært "faen, dette har vi jo faktisk ikke råd til", som fører til at prosjektene blir kostet inn under teppet. Og der ligger de i et par år før noen kommer på at "Steike, vet du hva som hadde gjort seg, Piotr? En skikkelig 'blue water-navy'!", og prosessen gjentas på nytt.

    Og med tanke på at alt av underleverandører i vesten nå er off-bounds, og ikke minst fordi Vladimir for lengst har gjort seg til uvenn med verdens tre eneste leverandører av store, m...
     Logg inn eller Registrer deg for å se resten av innholdet!

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Opprinnelig skrevet av orcbuster Vis post
    Har hørt rykter om at russerne brukte moskva sine ASM til improv sjø-til-bakkemissiler for å treffe byer i ukraina. Blir vel da snakk om områdeild heller enn presisjonsangrep men 1000 kg stridshode vil jo gjøre rimelig skade om det treffer en by.
    Da har ikke brukt P-1000 så vidt jeg har hørt men, en del Bastion har blitt skutt....
    [/QUOTE]
     Logg inn eller Registrer deg for å se resten av innholdet!

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post

    Så vidt jeg vet ble ikke båten renovert i 2016, grunnet pengemangel.
    I 2016-18 stod Moskva i ro på verftet med tanke på å moderniseres og overhales. Det skjedde ikke fordi det ikke fantes penger. I 2019-20 ble det gjennomført en minimal overhaling for i det minste gjøre den seilbar. Det var angivelig planer om å sende den til Severodvinsk senere for en mer grundig overhaling/modernisering "når det finnes penger."

    https://flot.com/nowadays/strength/moscow.htm

    https://tv29.ru/new/index.php/flot/3...rejsera-moskva

    Det er mulig at det betyr at våpensystemene ikke ble skikkelig gått over, og kanskje ikke var i brukbar stand. Jeg ser de som har peiling på slikt nevner at radarer lå i transportstilling, og altså sannsynligvis ikke var i drift da skuta ble skutt i brann.


    ...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller Registrer deg for å se resten av innholdet!

    Leave a comment:


  • orcbuster
    replied
    Har hørt rykter om at russerne brukte moskva sine ASM til improv sjø-til-bakkemissiler for å treffe byer i ukraina. Blir vel da snakk om områdeild heller enn presisjonsangrep men 1000 kg stridshode vil jo gjøre rimelig skade om det treffer en by....
     Logg inn eller Registrer deg for å se resten av innholdet!

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    For å følge opp Twittertråden Rittmester lenket til:

    Som kjent har også Nordflåten en Slava-klasse krysser, Marsjall Ustinov.

    Den er den mellomste av de tre søstrene i klassen. Moskva er den eldste, med flaggheis i 1983 (som "Slava") og Stillehavsflåtens Varjag er den yngste, med flaggheis i 1990 (som "Tsjervona Ukraina" - "Røde Ukraina"!). Marsjall Ustinov ble kjølstrukket i 1978 i Mykolaiv i dagens Ukraina (som "Flåteadmiral Lobov") , sjøsatt i 1982 og hadde flaggheis i 1986.

    Ustinov har i hele perioden tilhørt Nordflåten. I 1994-97 ble den overhalt ved Severnaja-verftet i St.Petersburg.
    I 2011-2016 ble den modernisert/overhalt ved Zvezdotsjka-verftet i Severodvinsk. Jeg finner litt uklare opplysninger om hvorvidt den bare ble overhalt (som later til å ha vært tilfelle med Moskva), eller om den også ble oppgradert. I så fall skal den ha fått en nyere luftovervåkingsradar (MR-650 Podberjozovik, fortsatt sovjetisk 80-tallsteknologi) en nyere luft- og overflateov...
     Logg inn eller Registrer deg for å se resten av innholdet!

    Leave a comment:


  • yamaha
    replied
    Opprinnelig skrevet av orcbuster Vis post

    Hadde det vært tilfelle hadde de allerede kvittet seg med beistet og erstattet det og ikke hatt det til rennovering det så sent som 2016.

    det er en enorm mengde ressurser som har gått inn i å opprettholde Moskva som nå er på havets bunn og aldri vil lunne gjøres nytte av.
    Så vidt jeg vet ble ikke båten renovert i 2016, grunnet pengemangel. ...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller Registrer deg for å se resten av innholdet!

    Leave a comment:


  • Eisenhower
    replied
    Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Jeg diskuterte dette med noen, og han kom med en spørsmål jeg umiddelbart ikke kan svare på: Ja, Russland har mistet Moskva, men den var jo tross alt 40 år da dette skjedde.

    Kan dette være en "god" nyhet for den russiske marinen, som nå kanskje kan bruke midler på nyere "ting"?
    Min utheving

    Ivan har i hele etterkrigstiden hatt en halvkram misunnelses-boner for de vestlige 'blue water'-flåtene, og har prøvd alt de kan nå i 40 år å ignorere økonomi, logistikk, praktiske hensyn og sunn fornuft for å bygge seg hangarskipene og krysserne som skal til for en slik flåte. De har derfor pøst rubler inn i alskens heftige og prangende penisforlengerprosjekter som endelig skal ta rotta på de arrogante, volleyballspillende playboyene der borti Vesten, og konklusjonen har i alle tilfeller vært "faen, dette har vi jo faktisk ikke råd til", som fører til at prosjektene blir kostet inn under teppet. Og der ligger de i et par år før noen kommer på at "Stei...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller Registrer deg for å se resten av innholdet!

    Leave a comment:

Working...
X