Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Sit-ups: Fy for ryggen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Trådstarter

    Sit-ups: Fy for ryggen?

    Sit-ups er jo en av de styrketestene som er standard, men er det egentlig lurt å anbefale det til trening? Er det ikke best å bruke kjerneøvelser som er mindre belastende for ryggen, og faktisk gir bedre styrke i mage og rygg? Løping på hardt dekke er også kanskje på opptaksprøven, men det betyr ikke at det er den beste måten å trene kondis.

    Spørsmål 1: Bør man slutte å anbefale sit-ups til trening, og bare bruke det som en test på hvordan man ligger an - eller er det egentlig greit så lenge man tar det rolig og med fornuftig progresjon?

    Spørsmål 2: Bør man bytte ut sit-ups med en annen test også på opptak? Selv om vi sier at folk bør trene variert og begynne forsiktig, er det en tendens til at folk trener på test-øvelsene.

    Det er også forskjell på de forskjellige testene og treningsplanene:
    Minedykkerkommandoen (MDK) har f.eks. vekselvise sit-ups der det presiseres at øvelsen skal utføres kontrollert, mens Marinejegerkommandoen (MJK) krever rette 45 situps på 2 minutter. Fordel: MDK

    MDKs test har festede føtter, mens MJKs har føttene uten feste. Fordel: MJK?

    MDKs test har bena på kasse, mens MJKs test er på flatmark: Fordel: MDK?

    Jeg har selv overdrevet sit-ups og fått forbigående vondt i ryggen ifm. med styrketest - flest mulig situps på tid med festede bein; da har det dreid seg om muskelsmerter, ikke prolaps, men det ble lettere tjeneste en par dager etter den der. Jeg tipper det å ta ut de siste ti var det verste - samt at det å ha festede bein gjør det mulig å hive seg opp ukontrollert selv etter at magen egentlig er utslitt, noe som gjør at korsryggen blir belastet på en ugunstig måte. Jeg har aldri før eller senere fått problemer med sit-ups.

    Litt forskning:

    > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM] sine artikler om ryggskader ifm. sit-ups har medført mye diskusjon i treningsmiljøer - enkelte trenere sier på nettet at de har kuttet helt ut sit-ups - mens andre mener at faren er overdrevet.

    Childs et al. i Effects of sit-up training versus core stabilization exercises on sit-up performance. (i Med Sci Sports Exerc. 2009 Nov;41(11):2072-83) fant ut at soldater som trente kjernestabilitet hadde signifikant bedre resultater på sit-ups-testen i den amerikanske hæren enn de soldatene som trente sit-ups på tradisjonelt vis.

    Literaturen har også noen enkelttilfeller der unge og friske mennesker har fått ryggskader og lammelser av å gjøre sit-ups.
    Tusseladd
    Reservist
    Last edited by Tusseladd; DTG 030030 Dec 14, .
    Lignende tråder

    #2
    Trur det er overdrevet, men veldig enig i dette:
    "......fant ut at soldater som trente kjernestabilitet hadde signifikant bedre resultater på sit-ups-testen i den amerikanske hæren enn de soldatene som trente sit-ups på tradisjonelt vis."

    Så trener Turkish Getup og Windmill gjennom året, med og uten kettlebell. Uten kettlebell (og uten belastning) som oppvarming og mobilitetsøvelse. Og med kettlebell som ein kjerneøvelse som gir gode resultat.
    Men når det nærmer seg årlig fysisk test, blir det igjen tradisjonell sit-ups for å trene spesifisitet.

    Kommentér


      #3
      DK innfører nye tester med fokus på kjernemuskulatur:

      > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

      Kommentér

      • Trådstarter

        #4
        Meget interessant. Må ellers si at den > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM] ser så kosakk ut som det går an å bli uten å ha saueskinn på hodet.

        For mye kefir.
        Opprinnelig skrevet av Tusseladd Vis post
        Jeg tipper det å ta ut de siste ti var det verste - samt at det å ha festede bein gjør det mulig å hive seg opp ukontrollert selv etter at magen egentlig er utslitt,
        Noe relatert ifm. med hangups: Det siste året har det også blitt fokus på særlig crossfit og hangups der folk prøver å ta flest mulig hangups på raskest mulig tid og hjelper til ved å slenge med beina eller til og med blir løftet opp av personlig trener, med påfølgende rabdomyolyse. Derfor bra at de militære styrketestene presiserer at beina skal henge i ro under utførelse av den øvelsen.

        Kommentér


          #5
          Syntes denne var god og informativ, spesielt 2. avsnitt
          > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

          Kommentér


            #6
            Opprinnelig skrevet av Tusseladd Vis post
            Meget interessant. Må ellers si at den > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM] ser så kosakk ut som det går an å bli uten å ha saueskinn på hodet.
            Dette er noe som KJK har operert med nå i minst to år.
            Styrketestene omfatter magebro og sidebro istedenfor rene situps - samt ryggbro (som danskene), utfall, armhevinger og kroppshevinger. Litt andre kondisjonstester er det også.

            > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

            Kommentér


              #7
              Interessant tema. Jeg foretrekker helt klart kjernetrening med fokus på stabilisering (bl.a. rollouts, hip thrust/glute bridge, planke/sideplanke) fremfor sit-ups. Trening av baseløft som aktiviserer mye av kjernen (mark, bøy) hører også med. Har riktignok blitt mye lavreps-trening, så muskelutholdenheten ved sit-ups er ikke den samme lenger. Ikke at jeg ser helt vitsen med å kunne blåse ut 100 sit-ups på rappen. Blir det fremtidige opptak/tester får jeg tilpasse meg midlertidig.

              Opprinnelig skrevet av Tusseladd Vis post
              Noe relatert ifm. med hangups: Det siste året har det også blitt fokus på særlig crossfit og hangups der folk prøver å ta flest mulig hangups på raskest mulig tid og hjelper til ved å slenge med beina eller til og med blir løftet opp av personlig trener
              Skjønner ikke det der, men hver sin smak. Kontrollert utførelse med påhengsvekt etter behov og progresjon i intensitet etter evne (autoregulering) har fungert svært godt for meg.

              Kommentér


                #8
                Prøv å tren med en Ab Mat

                > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                Kommentér

                Slik kler du deg som en vintersoldat

                Collapse

                Working...
                X