Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fartøysoperatør

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Trådstarter

    Fartøysoperatør

    Hei,
    Noen her inne som har erfaring som fartøysoperatør i KJK (Stridsbåt 90N og RHIB)?
    Lurer litt på hvordan opptaket foregår, ser at det er samme krav som en kystjeger, men har en kystjeger samme opptak/utdanning som en fartøysoperatør?
    Er det en fordel hvis man innehar maritime sertifikater som feks M4 og lignende?
    Henviser til: > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

    #2
    Sv: Fartøysoperatør

    "Til opptak i 2019 tar vi inn et begrenset antall personer som har fullført førstegangstjeneste og som er ansatt i Forsvaret" FYI.

    Når det gjelder gjennomføring av opptak, så er all infoen du trenger i lenken du la ved. Det er en god grunn til at opptaksprosedyrer ikke er lagt ut i full detalj.

    "Utdanningen har en varighet på tolv måneder, hvor første halvåret er utdanning ved Haakonsvern i Bergen og andre halvår er “on the job training” som fartøysoperatør i Harstad. "

    Det jeg kan si til deg, om du skulle få komme på opptak; Vær forberedt på å bli våt.

    Kommentér


      #3
      Hei,
      blåser støv i en gammel tråd her.

      Er det noen som vet vet hva stillingen som fartøysoperatør innebærer. Er dette en vervet spesialist stilling der man går inn som or2-or4 grad eller vil man etter endt utdanning bli befal? Vurderer å søke opptak på dette, men er svært interessert i videreutvikling som befal og derav spesialist i sersjantstilling.

      Kommentér


        #4
        Sben
        OR-2 Visekonstabel
        Sben : Du har sett denne: > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM] ?

        Kommentér


          #5
          Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
          Sben
          OR-2 Visekonstabel
          Sben : Du har sett denne: > LOGG INN FOR Å SE LENKER <, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM] ?
          takk 👍 den har jeg ikke fått med meg, men sto ikke noe mer info der om hvilken type grad man kan forvente å få/ om dette er en del av befalsutdanning etc?

          Kommentér


            #6
            Navigatørene er utdanna på Sjøkrigsskolen og er således offiserer, mens er litt mer usikker på om maskinistene også er utdanna på maskin-linja på SKSK. Skytterne er så vidt jeg kan forske meg til ORer.

            Kommentér


              #7
              Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
              Navigatørene er utdanna på Sjøkrigsskolen og er således offiserer, mens er litt mer usikker på om maskinistene også er utdanna på maskin-linja på SKSK. Skytterne er så vidt jeg kan forske meg til ORer.
              Jeg forstår,
              så en kan forvente offiserutdanning dersom man fullfører opptaket og fortsetter et løp som navigatør? Altså at man ikke trenger nytt FOS opptak for å gå krigsskole evt.

              Kommentér


                #8
                Det er litt forskjellig med OMT!

                Noen navigatører og maskinister har ikke gått SKSK. De har da oftest fagbrev som matros/motor og navigatør/maskinist sivilt fra før.

                De har også vært de som har fått D5/Kystskipper for å kunne seile.
                De må uansett bestå, som alle andre i Sjøforsvaret, navigasjonsutdanning for å kunne navigere.

                Fra 2013 (minst) har både MJK/SBO og KJK/TBS hatt store deler av opptak og utdanning felles for sine soldater.

                Det tilpasses så det blir jevnt og at man ikke får én vernepliktig på utdanning med fem vervede. Da vernepliktige har andre krav for utdanning satt i forskrift for vernepliktig. (Arbeidstid, permisjon osv)


                Dersom du skal gå Krigsskolen for å ta navigasjonsutdanning så må du belage deg på å ta et nytt opptak.

                Det er forskjellige resultater man er ute etter av en operatør og en offiser, men man kan godt ha begge i samme person.

                Kommentér


                  #9
                  Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
                  Det er litt forskjellig med OMT!

                  Noen navigatører og maskinister har ikke gått SKSK. De har da oftest fagbrev som matros/motor og navigatør/maskinist sivilt fra før.

                  De har også vært de som har fått D5/Kystskipper for å kunne seile.
                  De må uansett bestå, som alle andre i Sjøforsvaret, navigasjonsutdanning for å kunne navigere.

                  Fra 2013 (minst) har både MJK/SBO og KJK/TBS hatt store deler av opptak og utdanning felles for sine soldater.

                  Det tilpasses så det blir jevnt og at man ikke får én vernepliktig på utdanning med fem vervede. Da vernepliktige har andre krav for utdanning satt i forskrift for vernepliktig. (Arbeidstid, permisjon osv)


                  Dersom du skal gå Krigsskolen for å ta navigasjonsutdanning så må du belage deg på å ta et nytt opptak.

                  Det er forskjellige resultater man er ute ettero av en operatør og en offiser, men man kan godt ha begge i samme person.
                  oppklarende svar. Takk 👍

                  Kommentér

                  Slik kler du deg som en vintersoldat

                  Collapse

                  Working...
                  X