For å få adgang til flere funksjoner, søkemuligheter og andre deler av Milforum, må du registrere deg!
Hei, gjest!
Har du en bruker på forumet, men har glemt passordet ditt? Eller du har glemt brukernavnet? Bruk "Kontakt oss" nederst på forsiden og send oss en melding, så skal vi se hva vi får gjort. Fint om du inkluderer e-postadresse eller annet som kan hjelpe oss å lete.
United Shipbuilding Corporation er den største produsenten av russiske marinefartøy og krigsskip, med nesten 95.000 ansatte. De står også på listen over selskaper[URL="https://sanctionssearch.ofac.treas.gov/Details.aspx?id=16...
[HIDETEXT]Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet[/HIDETEXT]
The dildo of consequences rarely arrives lubed. Moderator
[QUOTE=Znuddel;n1045992]United Shipbuilding Corporation er den største produsenten av russiske marinefartøy og krigsskip, med nesten 95.000 ansatte. De står også på listen over selskaper[URL="https://sanctionssearch.ofac.trea...
[/QUOTE]
Salet av motorfabrikken Bergen Engines til ein russisk eigar har ikkje blitt vurdert etter sikkerheitslova, stadfestar Forsvarsdepartementet. Merkeleg og svært overraskande, meiner Frp og Sp.
[I]Verkar som dei vil bli kvitt saka
Forsvarspolitisk talsperson i Frp Christian Tybring-Gjedde krev at Stortinget blir informert.
Det er en økende bekymring i Norge og andre vestlige land knyttet til at investeringer og oppkjøp kan utgjøre en sikkerhetstrussel.
[url=https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/bergenengines/id2837289/?utm_source=www.regjeringen.no&utm_ medium=rss&utm_campaign=RSS-2...
[HIDETEXT]Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet[/HIDETEXT]
Ytringsfrihet, informasjonsfrihet og trykkefrihet er grunnelementer i et demokrati. Nyhetsfeed
Litt sviktende grunnlag trenger vel ikke stå i veien for noen ledergrupper som vil omorganisere. Må jo ha noe å skryte av ved genfors og på NHO-fester e.l....
Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke ser problemet her, så lenge fabrikken og ingeniørene fortsatt jobber i Norge. Selv i dag har ikke forsvaret kontroll på forsyningskjeden til RR og jeg har ikke hørt noe som helst om at forsvarets prosjekter har blitt behandlet spesielt, n...
Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke ser problemet her, så lenge fabrikken og ingeniørene fortsatt jobber i Norge. Selv i dag har ikke forsvaret kontroll på forsyningskjeden til RR og jeg har ikke hørt noe som helst om at forsvarets prosjekter har blitt behandlet spesielt, n...
Ivan sliter med motortilgangen etter at de stjal tilbake Krim og merkelig nok gjorde ukrainerne litt vonbrotne på dem. Dette medfører at en av de største flaskehalsene for erstatning av kaldkrigsarven med nye og betydelig mer kapable maritime plattformer ligger i nettopp motore...
Det er et veldig interessant spørsmål. UD har ansvaret for eksportkontroll, så jeg ville trodd det var nærliggende å plassere ansvaret der, men at de må rådføre seg med fagmyndigheter, f eks i Forsvaret....
Det er et veldig interessant spørsmål. UD har ansvaret for eksportkontroll, så jeg ville trodd det var nærliggende å plassere ansvaret der, men at de må rådføre seg med fagmyndigheter, f eks i Forsvaret.
Så svaret på vurderingene i det "daglige" i innlegget mitt over er EU.
Det mangler et ledd.
Hvem har ansvar for å legge denne listen på bordet - og holde den opp mot alt materiell, teknologi, kompetanse og verdikjeder som ruller og går i det daglige?
For å informere og ...
Jeg gjentar til @ee0 at det vil ta minst like lang tid å reetablere Bergen Engines i Russland som det tar skarpe russere å snekre sammen en «ok nok» medium speed motor. Gjentar også at motorene er basert på en mengde kritiske underleveranser fra vestlige leverandører så de...
Med all respekt, at det tar tid å overføre teknologien og idriftsette den betyr fuck all i det store bildet. Kombinasjonen sanksjonert teknologi og direkte trussel mot norske sikkerhetsinteresser er mer enn tilstrekkelig til at dette salget bør stanses av norske myndigheter.[/QU...
Du har tydeligvis totalt misforstått hva vi snakker om her.
Det er ikke den spesifikke teknologien som er unik for Bergen Engines (hvis noen) som er sanksjonert, men snarere all teknologi som kan benyttes til militære formål som er sanksjonerte, herunder marine motorer. Det er en veld...
Du har tydeligvis totalt misforstått hva vi snakker om her.
Det er ikke den spesifikke teknologien som er unik for Bergen Engines (hvis noen) som er sanksjonert, men snarere all teknologi som kan benyttes til militære formål som er sanksjonerte, herunder marine mot...
Da har jeg sjekket med en som vet. Det er fritt frem å selge motorer i Russland såfremt prosjektet og eierstrukturen ikke er sanksjonert. Dvs at så lenge det ikke er snakk om militære fartøy, eller selskaper som eies av kumpanene til Vladimir, så er det fritt fram. ...
Mens det har stormet rundt motorfabrikken har det vært stille fra Hordvikneset. Nå kommenterer sjefen forsvarskontraktene og det som har skjedd de siste ukene.
--
– Var dere forberedt på at det ville stilles spørsmål rundt disse leveransene?
Kommentér