В Мурманске затонул плавучий док ПД-50, где ремонтируется авианесущий крейсер «Адмирал Кузнецов», сообщает ТАСС со ссылкой на источник в экстренных службах. По предварительным данным, пострадали четыре человека. «Плавдок частично затонул, упали краны, по предварительной информации, пострадали четверо сотрудников завода, им оказана медицинская помощь»,— сообщил собеседник ТАСС. Позже источник агентства уточнил, что плавдок затонул полностью.По информации агентства «Северпост», три человека получили ранения, один пропал без вести. С территории судоремонтного завода были эвакуированы около 70 человек.Представитель завода рассказал «РИА Новости», что при проведении работ произошел перебой в подаче электроэнергии, из-за чего цистерны плавдока переполнились, и он «резко ушел под воду». Собеседник агентства уточнил, что жертв нет. Крейсер «Адмирал Кузнецов» при аварии не пострадал. Он будет отбуксирован на другой завод Мурманска. Минобороны подписало с Центром судоремонта «Звездочка» контракт на ремонт…
Det å senke en flytedokk er nok like utfordrende som å dykke med en ubåt.
Det er et komplisert samspill mellom ventiler og muligens pumper for å sikre stabilitet helt til skipets kjøl henger fritt. Frem til hangarskipet når en viss vannlinje er det dokken som holder alt oppreist.
Så er det jo slik at disse operasjonene ikke skjer så ofte og med en så svær dokk og antakeligvis slett vedlikehold så øker risikoen.
Nato og den norske regjeringen sier at den russiske øvelsen i Norske*havet ikke er dramatisk. Men i kulissene jobber norske myndigheter på spreng med krisehåndtering.
Enig i at saken ikke er udramatisk, og må håndteres seriøst. Men KSE kan etableres på flere nivå, og det er ikke nødvendigvis statsrådene som sitter der nå. Jeg synes det er betryggende at man er forberedt....
Warisboring har kikket på Russlands valgmuligheter etter at flytedokken til Kuznetsov sank.
Det er usikkert om dokken i det hele tatt kan heves og repareres, og siden svenskene som bygde den er med på sanksjonene, må de i så fall gjøre det uten hjelp. Det vil ta år og bli kjempedyrt.
En flytedokk i Vladivostok og en under bygging like nord for Vladivostok er store nok, men da må Kuznetsov fraktes trygt gjennom nordøstpassasjen. En ved Svartehavet...
Jeg synes det er litt rart at de satser fullet og helt på digre flytedokker, og ikke bygger faste tørrdokker. Det må da være billigere og enklere, og en tørrdokk kan ikke synke.. Fordelen med en flytedokk er selvfølgelig at den kan slepes til et annet sted hvis det er behov for det, men med Nordflåten og Stillehavsflåten som de store med strategiske ubåter og kryssere, og dessuten Østersjøflåten og Svartehavsflåten, er det da ikke så mye å tjene på...
Ubåtene til Nordflåten går det nok greit med, etter å ha sett en gammel doku om deaktiveringen av en Typhoonklasse (mener det er en hønngammal doku fra NatGeo som ligger på YouTube) at det er en tørrdokk i nord hvor Typhoonen akkurat får plass inn slusen. Så da skal det gå fint med de nyere som er mindre.... men det gjør nok noe med den totale kapasiteten til vedlikehold. Mer kritisk er det nok for Kirov og de nå to Slavaklasse skipene som de prøve...
Jeg synes det er litt rart at de satser fullet og helt på digre flytedokker, og ikke bygger faste tørrdokker. Det må da være billigere og enklere, og en tørrdokk kan ikke synke.. Fordelen med en flytedokk er selvfølgelig at den kan slepes til et annet sted hvis det er behov for det, men med Nordflåten og Stillehavsflåten som de store med strategiske ubåter og kryssere, og dessuten Østersjøflåten og Svartehavsflåten, er det da ik...
Warisboring har kikket på Russlands valgmuligheter etter at flytedokken til Kuznetsov sank.
Det er usikkert om dokken i det hele tatt kan heves og repareres, og siden svenskene som bygde den er med på sanksjonene, må de i så fall gjøre det uten hjelp. Det vil ta år og bli kjempedyrt.
En flytedokk i Vladivostok og en under bygging like nord for Vladivostok er store nok, men da må Kuznetsov fraktes trygt gjennom nordøstpas...
Nei, jeg tenkte bare på at de store skipsverftene i Sør-Korea, som Daewoo, gjerne har mange store gravdokker som de bruker til bygging av nye skip. Og på Haakonsvern har vi jo "gravdokk", nå uten overdekning i taket etter at den ble utvidet til å kunne ta FNAN. Jeg syntes det var litt rart de store russiske marinebasene ikke hadde det og....
I følge wiki ble skipet bygget i en tørrdokk som nå befinner seg i Ukraina. Muligens litt vanskelig å bare avtale en time for reperasjon da. https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Sea_Shipyard...
Nei, jeg tenkte bare på at de store skipsverftene i Sør-Korea, som Daewoo, gjerne har mange store gravdokker som de bruker til bygging av nye skip. Og på Haakonsvern har vi jo "gravdokk", nå uten overdekning i taket etter at den ble utvidet til å kunne ta FNAN. Jeg syntes det var litt rart de store russiske marinebasene ikke hadde det og.
Enig, og russerne har jo bedrevet verre landskapsarkitektur enn en skarve dokk.
...
[/QUOTE]
Er det noen som vet/ser hva som ligger til kai i 1970?
Godt spørsmål. Det ser ikke ut som en Oslo-klasse fregatt. Det kan jo være utenlandsk, alternativt kan det være KNM Haakon VII, "skoleskip" for Marinen fra 1958 til 1973. Den ble bygget som "seaplane tender" for U.S. Navy og var ferdig som U.S.S. Gardiner Bay i 1944. Fra 1958 ble den utlånt til Norge (Norge kjøpte den for en mindre sum i 1969), og brukt som oppl...
[/QUOTE]
Da Aker yards Langstein bygde KV Svalbard så jobbet jeg der og var med på brua da en båt ble tatt opp i flytedokka, husker ikke om det var en supply eller svalbard. Det var et par pendler som vi fulgte med da dokka ble hevet og senket for å holde den stabil. Dette var en meget manuell prossess som fort kan gå galt hvis man ikke følger med. Ble feile pumper og ventiler kjørt kunne dokka kantre eller skli ut i en retning, tap av kontroll kan føre til...
Aftenposten har en sak om flytedokken. I følge kildene som aftenposten brukes, skyldes dette et snøfall. Dette snøfallet førte til at flere kraftledninger brøt sammen, og deler av Murmansk ble fri for strøm. Ikke noe problem i seg selv, men pumpene på flytedokken ble drevet av landstrøm, så det var ikke noe back-up i form av kullkraft eller aggregater når strømmen forsvant.
[url]https://www.aftenposten.no/verden/i/dde9rO/Da-snoen-falt_-gikk-det-vel...
Den forklaringen er ikke plausibel for meg, men det er et men. Hvis dokka lekker så mye for at den er i dårlig forfattning slik at den tar inn vann, så kan det gå galt hvis pumpene stopper, men da er den i særdeles dårlig forfatning og burde sikkert ikke vert i bruk. En teori kan være at innvendige lekkasjer forsterket en vekt økning av utstyr som ble flyttet slik at de fikk et stabilitets problem. En dokk uten landstrøm burde ikke være et problem ...
Kommentér