Støtt Milforum på Vipps #587 879

Global toppreklame PC

Collapse

Global toppreklame mobil

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: F-35 kampfly

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva er planen ang norsk oppgradering til block 4? Er det snakk om kun å legge til software til nye våpensystemer eller skal hardware oppgraderes og?

    Kommentér


    • Block 4 er avhengig av TR-3, mener jeg. Norge skal oppgradere alle, se #5045

      Kommentér


      • "Maskinvaren på F-35 har tidligere gått gjennom flere mindre oppgraderinger for å kunne kjøre dagens programvareversjon, kjent som Block 3F. Den nye maskinvaren, kjent som Tech Refresh 3, TR3, består av nye prosessorer, dataminne og skjermer, og vil gjøre det mulig å kjøre Block 4-versjonen av programvaren som tilfører en rekke nye avanserte funksjoner og våpentyper. Oppgraderingene leveres ferdig installert i alle F-35 bygget fra og med 2023, og installeres deretter i tidligere produserte fly ved neste planlagte hovedvedlikehold."

        Sent på kvelden 14. mai 2023 landet tre nye F-35 kampfly på Ørland flystasjon, og med det er 40 av 52 fly levert. Når de 12 siste flyene leveres, vil Norge også motta den første store runden av oppgraderinger for F-35 siden flyene tok over for F-16 i 2022.

        Kommentér


        • Jeg må si jeg ser frem til at denne opgraderingen er i boks. Det å få utstyrt Norske f-35 med 2 JSMŕ i buken representerer en formidabel trussel for uvenlige skip som seiler mot Norge.

          Kommentér


          • Opprinnelig skrevet av gamlesatan
            Oppgraderingene leveres ferdig installert i alle F-35 bygget fra og med 2023, og installeres deretter i tidligere produserte fly ved neste planlagte hovedvedlikehold."
            Som jeg skrev litt tidligere så vil ikke TR3 og dermed Block 4 kunne leveres før i tidsrommet april-juni 2024.
            Utviklingen har tatt mye lengre tid enn planlagt.

            Kommentér


            • Opprinnelig skrevet av Tusseladd
              Block 4 er avhengig av TR-3, mener jeg. Norge skal oppgradere alle, se #5045
              Ja, men block 4 har en del ny hardware som krever enda mer omfattende ombygging og jeg har hørt rykter at block 3 ikke kan ombygges til denne standarden. Jeg vet at vi skal få TR-3 men ikke om det er mulig å få de samme kapasitetene som nybygde block 4 tilbyr i fremtiden eller om dette vil kreve et separat oppgraderingsprogram tilpasset block 3 flyene på linje med MLU prosjektet til F-16.

              Kommentér


              • Hvor har du hørt at det ikke er mulig å etter-installere TR-3 i våre eksisterende fly? #5045 og #5072 er hhv. innlegg og sitat fra FMA.

                Kommentér


                • Opprinnelig skrevet av Tusseladd
                  Hvor har du hørt at det ikke er mulig å etter-installere TR-3 i våre eksisterende fly? #5045 og #5072 er hhv. innlegg og sitat fra FMA.
                  TR-3 og block 4 er etter det jeg har forstått to vidt forskjellige ting

                  Kommentér


                  • TR-3 provides the computational horsepower to support modernized Block 4 capabilities for the F-35 including: new sensor suites, more long-range precision weapons, improved electronic warfare features, more powerful data fusion, and increased cross-platform interoperability.

                    A developmental test team conducted the first flight of an F-35 in the Technology Refresh 3 (TR-3) configuration January 6.
                    The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                    Moderator

                    Kommentér


                    • Endre Lunde skrev i #5045 at planen - i alle fall da - var at alle norske F-35 skal oppgraderes til Blokk 4.

                      Kommentér


                      • En status for TR-3/Block 4 finnes her i Air and Space forces. Mye av dette er allerede skrevet i tråden.

                        Insufficient software lab capacity, people, and test capacity may combine to drive further delay in the F-35 Tech Refresh-3 update.


                        Så en listing av mye av det som TR-3 inneholder, og det er en lang liste hentet her: https://www.pilotnews.com/lockheed-martin-f-35-jsf

                        Det er så mange og store endringer at det er nesten som å gå fra en iPhone 4 til iPhone 14. Og dette på et fly som allerede går utenpå alt annet som flyr i luften.

                        FY2024 (Lot 15) - Technical Refresh 3 (TR3), Next Generation Distributed Aperture System (Next Gen DAS), Cooling Mod, and Advanced Communication, Navigation, Identification Processor
                        • TR3 - integrates new integrated core processor, panoramic cockpit display, and aircraft memory system to meet Block 4 processing, memory, and throughput requirements
                        • Next Gen DAS - replaces current DAS due to sensor reliability while increasing performance to provide larger pixel focal plane array and higher operating temperatures
                        • Cooling Mod - increases cooling capacity to support electronic warfare growth and addition of Full Motion Video (FMV)

                        FY2025 (Lot 16) - Full Motion Video, Embedded GPS and Inertial Navigation System (EGI), Modernized Electronic Warfare Controller (M-EWC), and Modernized Electronic Warfare Processor (M-EWP)
                        • Full Motion Video - adds the capability to receive encrypted and unencrypted full motion video and still imagery from Operational Facilities and Remote Video Terminals
                        • EGI - hardware enabler for M-Code/Automatic Dependent Surveillance-Broadcast/Required Navigation Performance/area navigation capabilities - EWC/EWP - increases 8-core processors (SDD) to 32-core, providing more than 3 times the processing performance for running advance algorithms and supporting the transition from 12 Receivers (SDD) to 20 Receivers
                        ​FY2025 (Lot 17) - Advanced Multi Channel Transceiver Receiver (AMCTR), Band 2/3/4/5 Electronic Warfare (EW) Hardware (HW) and EW Group 2

                        - AMCTR - provides MIDS Modernization Increment 1 (MMI) Concurrent Multi-Netting (CMN) and Concurrent Contention Receive (CCR) capabilities
                        - Band 2/3/4/5 EW HW - provides Band 2&5 RWR functionality by adding Band 2 Nose Landing Gear Door (NLGD) Aperture, Band 3/4 NLGD Aperture, Band 2/3/4 Array Electronic Module (AEM), Band 3/4/5 AEM, Band 5 Apertures, and Band 5 AEM
                        - EW Group 2 - adds technology to address the Advancing Threats, to detect and counter the LPI Emitter while providing Band 5 RWR functionality; includes Wideband Receiver, Wideband Notch Filter, Band 2/5 Switch Matrix Module, Aircraft Interface Module (ACIF), M-Quad Upconverter (M-QUC), M-Quad Tuner (M-QTM), M-Digital Channelized Receiver (DCR), M-DCR and Techniques Receiver (DCRTG), M-Analogto-Digital Converter (ADC), M-Radio Frequency Converter, High Voltage Power Supply (HVPS)

                        As the TR3 equipped Block 4.2 configuration arrives in the fleet, the F-35’s power to sense targets and threats passively should rise enormously. The upgrade also paves the way for a critical update of BAE’s electronic warfare system especially the jamming techniques generators (DTIP) embedded in Racks 2A and 2B of the ASQ-239. DTIP itself is a combination of two acronyms that each represent different components: the Digital Channelized Receiver/Techniques Generator (DCRTG) and the Tuner Insertion Program (TIP). The combination results in a more powerful, centralized electronic warfare processor, yet smaller. As a result, the DTIP facilitate future Block 4 upgrades such as new wing leading edge-mounted receivers in Bands 2, 3 and 4, as well as active new Band 5 receivers from broad spectrum coverage from very low to extremely high radio frequencies. Aided by the more powerful processors introduced by TR3, the F-35 may be able to develop jamming techniques as it encounters new signals not previously stored in the aircraft’s mission data files. Such a capacity for so-called cognitive electronic warfare is becoming critical as adversaries shift to software defined radios and frequency-hopping radar arrays.​

                        Kommentér


                        • F-35 savnet i South Carolina, USA. Piloten har skutt seg ut, men flyet virker å ha fortsatt en stund på egenhånd.
                          Skal bli interessant å høre hva problemet i så fall var med flyet som tilhørte marinekorpset.

                          Motto blir - Finner du et F-35 så ring.....

                          F-35 forsvunnet i USA | ABC Nyheter



                          Kommentér


                          • Det savnede F-35B er funnet i Williamsburg County som ligger ca 2 timer nordøst for basen hvor det forsvant.

                            Missing F-35 fighter jet found after crash near Charleston, S.C. - The Washington Post

                            Kommentér


                            • Spennende dager for noen norske F-35 flygere denne uken, for de skal for første gang lande på en vei.

                              Det skjer i Finland, og selvsagt er Finland meget interesserte i dette ettersom det inngår i deres konsept for operasjoner.

                              Sitat:

                              Denne uka deltar noen av disse flyene på øvelsen Baana 23 og skal operere fra Rissala flystasjon ved Kuopio og vegbasen Tervo.

                              – Jeg kan bekrefte at vi for første gang skal lande på motorvei en gang i øvingsperioden. Så vidt jeg vet er dette første gang at dette gjennomføres med F-35, sier oberstløytnant Eivind Byre, kommunikasjonssjef i Luftforsvaret, til Teknisk Ukeblad.

                              Norske F-35 skal bruke motorvei som flystripe for første gang - Tu.no

                              Kommentér


                              • Opprinnelig skrevet av JoJo
                                En status for TR-3/Block 4 finnes her i Air and Space forces. Mye av dette er allerede skrevet i tråden.

                                Insufficient software lab capacity, people, and test capacity may combine to drive further delay in the F-35 Tech Refresh-3 update.


                                Så en listing av mye av det som TR-3 inneholder, og det er en lang liste hentet her: https://www.pilotnews.com/lockheed-martin-f-35-jsf

                                Det er så mange og store endringer at det er nesten som å gå fra en iPhone 4 til iPhone 14. Og dette på et fly som allerede går utenpå alt annet som flyr i luften.

                                FY2024 (Lot 15) - Technical Refresh 3 (TR3), Next Generation Distributed Aperture System (Next Gen DAS), Cooling Mod, and Advanced Communication, Navigation, Identification Processor
                                • TR3 - integrates new integrated core processor, panoramic cockpit display, and aircraft memory system to meet Block 4 processing, memory, and throughput requirements
                                • Next Gen DAS - replaces current DAS due to sensor reliability while increasing performance to provide larger pixel focal plane array and higher operating temperatures
                                • Cooling Mod - increases cooling capacity to support electronic warfare growth and addition of Full Motion Video (FMV)

                                FY2025 (Lot 16) - Full Motion Video, Embedded GPS and Inertial Navigation System (EGI), Modernized Electronic Warfare Controller (M-EWC), and Modernized Electronic Warfare Processor (M-EWP)
                                • Full Motion Video - adds the capability to receive encrypted and unencrypted full motion video and still imagery from Operational Facilities and Remote Video Terminals
                                • EGI - hardware enabler for M-Code/Automatic Dependent Surveillance-Broadcast/Required Navigation Performance/area navigation capabilities - EWC/EWP - increases 8-core processors (SDD) to 32-core, providing more than 3 times the processing performance for running advance algorithms and supporting the transition from 12 Receivers (SDD) to 20 Receivers
                                ​FY2025 (Lot 17) - Advanced Multi Channel Transceiver Receiver (AMCTR), Band 2/3/4/5 Electronic Warfare (EW) Hardware (HW) and EW Group 2

                                - AMCTR - provides MIDS Modernization Increment 1 (MMI) Concurrent Multi-Netting (CMN) and Concurrent Contention Receive (CCR) capabilities
                                - Band 2/3/4/5 EW HW - provides Band 2&5 RWR functionality by adding Band 2 Nose Landing Gear Door (NLGD) Aperture, Band 3/4 NLGD Aperture, Band 2/3/4 Array Electronic Module (AEM), Band 3/4/5 AEM, Band 5 Apertures, and Band 5 AEM
                                - EW Group 2 - adds technology to address the Advancing Threats, to detect and counter the LPI Emitter while providing Band 5 RWR functionality; includes Wideband Receiver, Wideband Notch Filter, Band 2/5 Switch Matrix Module, Aircraft Interface Module (ACIF), M-Quad Upconverter (M-QUC), M-Quad Tuner (M-QTM), M-Digital Channelized Receiver (DCR), M-DCR and Techniques Receiver (DCRTG), M-Analogto-Digital Converter (ADC), M-Radio Frequency Converter, High Voltage Power Supply (HVPS)

                                As the TR3 equipped Block 4.2 configuration arrives in the fleet, the F-35’s power to sense targets and threats passively should rise enormously. The upgrade also paves the way for a critical update of BAE’s electronic warfare system especially the jamming techniques generators (DTIP) embedded in Racks 2A and 2B of the ASQ-239. DTIP itself is a combination of two acronyms that each represent different components: the Digital Channelized Receiver/Techniques Generator (DCRTG) and the Tuner Insertion Program (TIP). The combination results in a more powerful, centralized electronic warfare processor, yet smaller. As a result, the DTIP facilitate future Block 4 upgrades such as new wing leading edge-mounted receivers in Bands 2, 3 and 4, as well as active new Band 5 receivers from broad spectrum coverage from very low to extremely high radio frequencies. https://xn--serisenorskecasino-j4b.com/online-casinoer Aided by the more powerful processors introduced by TR3, the F-35 may be able to develop jamming techniques as it encounters new signals not previously stored in the aircraft’s mission data files. Such a capacity for so-called cognitive electronic warfare is becoming critical as adversaries shift to software defined radios and frequency-hopping radar arrays.​
                                ser interessant ut

                                Kommentér


                                • En meget lang og omfattende oppdatering rundt status for innføringen av F-35 i Finland.

                                  Kommentér


                                  • Norge skal faktisk sende kommende piloter til Finland for trening når vi får færre slots i USA. Vi har ingen treningsfly med jetmotor her hjemme. De første drar til Finland nå i september.

                                    "Norwegian aviation students will arrive in Finland during September. They participate in the flight training of the Hawk phase at the Air Force School in Tikkakoski.
                                    The agreement on training cooperation was signed in September 2023, and Norwegian Air Force personnel will arrive to familiarize themselves with their duties during September. Educational cooperation establishes good networks between allied countries. With this arrangement, Finnish students and teachers learn to function naturally in an international community. The flight students will be integrated into the current organization of the fighter squadron."

                                    Last edited by Eisenhower; 1 dag siden. Begrunnelse: Fjernet tekstfarge som gjorde teksten usynlig med mørk stil

                                    Kommentér


                                    • God velferd også å være nærmere Norge i deler av utdanningen.
                                      "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                      Kommentér


                                      • Opprinnelig skrevet av orcbuster

                                        TR-3 og block 4 er etter det jeg har forstått to vidt forskjellige ting
                                        Ja, men i den forstand at TR-3 er en del av Block 4-oppgraderingene. Dvs. det er to forskjellige begreper, der "block" brukes for å beskrive en "oppgraderingsrunde" om du vil, og TR-3 beskriver en spesiell hardware-oppdatering i Block 4.

                                        Nå skal det også sies at flere i programmet etter hvert går bort fra block-begrepet for F-35, da det er noe som henger igjen fra tidligere generasjoner fly. F-35 sitt oppgraderingsløp er helt annerledes, med kontinuerlige heller enn periodiske oppgraderinger, og det vil derfor ikke finnes en enkelt Block 4-konfigurasjon som vil vedvare over tid.
                                        Kommunikasjon, FMA - F-35 og sånt

                                        Kommentér


                                        • F-35 har landet på veibase i Finland. Regner med at det vil dukke opp bedre video senere.

                                          https://twitter.com/FinnishAirForce/...41012202410014

                                          Kommentér


                                          • Sak med foto på Forsvaret.no:
                                            Aldri før har kampflyet Lockheed Martin F-35A landet på en motorvei. Torsdag ettermiddag landet to norske F-35A på motorveien i Tervo, Finland.

                                            Kommentér


                                            • Veldig bra! Sjef Luftforsvaret skriver også om dette på Facebook:


                                              Norske F-35 landet i dag på finsk motorvei, tanket opp fuel og returnerte Ørland. Spredningskonsept i praksis og norsk-finsk samarbeid innen luftmakt. Takk til min finske kollega Juha-Pekka og hans team, og takk til Tintin og gjengen på Ørland. #strongertogether

                                              Click image for larger version

Name:	IMG_3664.jpg
Views:	52
Size:	330,9 KB
ID:	1113244
                                              Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.
                                              Moderator

                                              Kommentér


                                              • Da har TU også laget en artikkel om det med både bilder og litt video.

                                                Kommentér

                                                Forumstruktur

                                                Collapse

                                                Working...
                                                X
                                                😀
                                                🥰
                                                🤢
                                                😎
                                                😡
                                                👍
                                                👎