Synes et effekttap på 30% høres mye ut egentlig. Merker ikke så stor forskjell på kjøretøy som fyrer på F-34 og diesel. Ikke mange km/t mer i toppfart ihvertfall......
F-34 er NATO-betegnelse på JP-8 (Jet Petroleum 8), det vanligst brukte drivstoffet for militære jetfly. Det vanligste sivile jetfly-drivstoffet heter Jet-A1, NATO-kode er F-35. F-34 er F-35 (som fryser ved -47 grader C) som er tilsatt anti-frysemiddel FSII. USA innførte F-34 (JP-8) som standard drivstoff på alle fly, helikoptre og kjøretøy for å minske logistikk-problemene, NATO har siden fulgt etter....
Synes et effekttap på 30% høres mye ut egentlig. Merker ikke så stor forskjell på kjøretøy som fyrer på F-34 og diesel. Ikke mange km/t mer i toppfart ihvertfall...
Njo.. Jeg merker ganske grei forskjell. En MB på diesel kan kjøre som en normal bil, det greier ikke en MB på F-34....
[/QUOTE]
Synes et effekttap på 30% høres mye ut egentlig. Merker ikke så stor forskjell på kjøretøy som fyrer på F-34 og diesel. Ikke mange km/t mer i toppfart ihvertfall...
Nå har jeg kjørt land cruiser på f-34 og jeg kan skrive under på at det er et betydelig effekttap, selv om det er vanskelig å måle nøyaktig når man kjører......
[/QUOTE]
Da firmaet anskaffet "enhetsdrivstoffet" F-34 syntes man den aldrende og akk, så slitte MB 240 gikk enda treigere enn normalt, så vi spøtte i penger fra tjenestetillegget og spanderte x antall liter diesel fra nærmeste bensinstasjon...
Jeg kan forresten signere vitneprotokoll på at det å få F-34 inn under linser gir øyne som dybvannsfiks som kommer opp over ripa - enorme, utbulende og særdeles røde :
Vi sendte en kar til sivil lege, som sendte ham med medevac til Tromsø for rundt 10 år til...
F-34 er NATO-betegnelse på JP-8 (Jet Petroleum 8), det vanligst brukte drivstoffet for militære jetfly. Det vanligste sivile jetfly-drivstoffet heter Jet-A1, NATO-kode er F-35. F-34 er F-35 (som fryser ved -47 grader C) som er tilsatt anti-frysemiddel FSII. USA innførte F-34 (JP-8) som standard drivstoff på alle fly, helikoptre og kjøretøy for å minske logistikk-problemene, NATO har siden fulgt etter.
er ikke så sikker på at F 34 er lik JET A1. Jeg fyller mange militære f...
[/QUOTE]
Nei, jeg vet ikke om det stemmer, men en liste jeg fant over NATO-koder sier i hvert fall at F-35 = JET-A1 og F-34 = JP-8 og at forskjellen er at JP-8 har noen tilsettingsstoffer som JET-A1 ikke har (først og fremst anti-freeze). Gassturbiner er vel forresten ikke så veldig kresne på drivstoffet?...
Sies at Bell 4-12 SP-N IROQOUIS (og forgjengeren ARAPAHO) og Westlands LYNX går på F-34 uten at jeg har tjenestegjort på maskinene må jeg jo si det stinker parafin når de ny-fuel'a......
Betegnelsen har med renhet å gjøre. Når vi hentet drivstoff fra tankanlegget på flystasjonen, så endret det navn til F-34 idet vi pumpet det over på vår "urene" tank. Husker ikke hva det opprinnelig het, muligens JP-8..?...
F-34 er NATO-betegnelse på JP-8 (Jet Petroleum 8), det vanligst brukte drivstoffet for militære jetfly. Det vanligste sivile jetfly-drivstoffet heter Jet-A1, NATO-kode er F-35. F-34 er F-35 (som fryser ved -47 grader C) som er tilsatt anti-frysemiddel FSII. USA innførte F-34 (JP-8) som standard drivstoff på alle fly, helikoptre og kjøretøy for å minske logistikk-problemene, NATO har siden fulgt etter.
er ikke så sikker på at F 34 er lik JET A1. Jeg fyller ma...
Kommentér