Støtt Milforum på Vipps #587 879
(Skriv brukernavn slik at du slipper reklame)

M113F3 - plutselig ble 113 vognen kul igjen ...

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • ifanterist
    replied
    Opprinnelig skrevet av motoko
    Skal ikke utelukke eldre modeller som er oppgradert, C-130 fra 50tallet er for eksempel enda på vingene, dog oppgradert en del.
    Hehe sant nok kansje i andre land, i Søramerika benyttes den dag idag Dc8 og 707 og det er vel snart en 50 år gammel konstruksjon....
    [/QUOTE]
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • hotelpapa
    replied
    Litt på siden her, men jeg mistenker at endel 'oppgraderte' modeller like så godt kunne ha blitt omtalt som nye modeller. Det er kanskje enklere å selge prosjekter
    til politikerne hvis man kaller det en oppgradering og ikke nyanskaffelse....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    Det hagler av eksempler på gamle skrog (sjøfarkoster, luftfarkoster, landsystemer) som med gjennomtenkte oppgraderingspakker fungerer utmerket til den jobben de er satt til å gjøre. Så lenge 'lesten' er god, finnes det knapt begrensninger for hva man med dagens teknologi kan gjøre. Derfor blir det unyansert å kritisere det norske Forsvaret for å satse på 'gammelt skrotjern'. Det finnes vel knapt en nasjon som ikke har loads av 'gammelt skrot' i sine væpnede styrker. Amerikanerne har haugevis av ...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Claw
    replied
    Ble ikke de byttet ut i fjor eller noe, med C-130J? Eller snakker du om andre land?...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • motoko
    replied
    Skal ikke utelukke eldre modeller som er oppgradert, C-130 fra 50tallet er for eksempel enda på vingene, dog oppgradert en del....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    F3 har knapt èn fellesnevner med M-113A/2. Det er faktisk ikke verdt å trekke parallellene. Avdelinga mi har mottatt to stk NM-201 (skal ha fire + èn NM-202). De er -når vi får luket vekk barnesykdommene teknisk- helt rå vogner. Betegnelsen oppgradert gammelt skrapjern er i beste fall patetisk og vitner om lite innsikt....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Sofakriger
    replied
    Opprinnelig skrevet av Gehenna
    Er ikke dette en regulær beskrivelse av et kjøretøys kapasitet ?

    Definert i sikkerhetsloven, dét.
    Som angitt i innlegget - klippet fra mil.no. Nema problema.

    Moderator.
    ...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • ifanterist
    replied
    Gammalt ræl som bygges om burde vært skrota og gravd minst 100 fot under jorda utrolig at Deler av Den Norske Hær anno 2009 satser på veteran og museums gjenstander , men det er da min mening....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Gehenna
    replied
    Er ikke dette en regulær beskrivelse av et kjøretøys kapasitet ?

    Definert i sikkerhetsloven, dét....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • MRR
    replied
    Opprinnelig skrevet av newter
    Ang. tempo stemmer ikke de tallene så veldig Gjor det ihvertfall ikke da jeg var inne, årene har tatt veldig på vognene, og tviler igrunn på at de nye vognene har fått lik kapasitet som CV90ene.
    M113F3 er nok IKKE lik den M113 vogna du kjenner..her snakker vi MYE endringer.

    Hele vogna er modernisert.



    "Spesifikasjonar:
    Motor: 300hk, CAT...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • dobrodan
    replied
    I følge http://www.fofo.no/forsvaretsforum.n..._FNR1-2_09.pdf, så vil hver vogn koste mellom 7 og 8 millioner å oppgradere...

    Da stiller jeg spørsmålet: Hva ville et CV90 chassis kostet til sammenligning?...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • dobrodan
    replied
    Oppgradering av M113 er bortkastede penger... Spesielt når de ikke gjør noe med den sub-optimale pansringen...

    Det eneste fornuftige ville vært å erstattet de med CV-90 i diverse konfigurasjoner, og BVS-10 Viking (Eller den singaporiske varianten som Britene anskaffer nå etter å ha hatt Viking i noen år, og vært storfornøyde)

    Men, forsvaret har tydeligvis alt for mye penger, så istedet for å gjøre noe fornuftig med de, så er det visst like greit å sose de bort...

    Om det er noen som leve...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • steinart
    replied
    Med dagens trusselbilde - så er vel lettpansring helt greit. Ingen tvil om at M113 er foreldet i kamp mot stor skummel bjørn fra Øst, men han ligger svimeslått i halv-fylla bak blåbærlyngen.

    Og som det nevnes i tråden - hjulgående er kanskje rimeligere i drift, men har også sine ulemper.
    Flott at Norge har kreative og enkel tilnærminger på problemer.

    Det er bare å fastslå at vi har mer til felles med SLA og Pakistans hær, enn vi har med USMC.

    Steinar T...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • motoko
    replied
    Vognene er utstyrt med minebeskyttelse og ballistisk beskyttelse.
    Hvor mye er det beskyttelse mot, handvåpen er vel minimums krav, men 12.7 også?
    RFK er vel utelukket....
    [/QUOTE]
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • 99NSE
    replied
    For å svare på spørsmålet ditt Sofakriger, så skal ihvertfall vognen brukes som OP/IKO-vogn i Art.
    Planen var jo å bruke CVer til denne type jobb, men ble jo selvfølgelig avlyst det også.. Tror allikevel at det hadde fungert mye bedre, i og med at 113 vognene kan krangle noe helt j*vlig noen ganger.....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • petz
    replied
    Opprinnelig skrevet av E_S
    Denne her som står på lastebilen ligner med litt godvilje på en M113 om man snur den på hodet:
    Det er en m113 med ny norsk urban camo...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • E_S
    replied
    Denne her som står på lastebilen ligner med litt godvilje på en M113 om man snur den på hodet:
    ...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • newter
    replied
    ...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • newter
    replied
    Ang. tempo stemmer ikke de tallene så veldig Gjor det ihvertfall ikke da jeg var inne, årene har tatt veldig på vognene, og tviler igrunn på at de nye vognene har fått lik kapasitet som CV90ene.
    Når deres eneste oppgave er sammen med mek.inf, er det synd vognene stiller med handicap når det gjelder fremkommelighet, som senker den mulige ytelsen til hele gruppen.

    Men dette har vel likevel ikke høyest prioritering av de begrensede midlene.. Invasjonsforsvaret er tross alt nedlagt.....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • flex1984
    replied
    CV90 veier nesten det dobbelte, jeg antar også kostnad både ved innkjøp og drift er mange ganger høyere enn for 113F3.

    Når det gjelder offisiell toppfart ser jeg den er oppgitt lik på CV90 og 113F3, 70 km/t, og i følge artikkelteksten er fjæringen god nå, så kanskje er det i mindre grad nødvendig å slå ned på farten av menneskelige hensyn.

    Ser poenget når det gjelder å ikke skille seg ut, men vil ikke en ildledevogn uansett ha diverse synlig ekstrautstyr som gjør den identifiserbar for fie...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • newter
    replied
    Opprinnelig skrevet av flex1984
    Finnes noe nyere å bytte 113 ut med? I den grad våre allierte har byttet ut sine har det vært med hjulkjøretøy, noe som ikke er utelukkende positivt. C-130 byttes ut med nyere C-130, endringene på 113 vs 113F3 er kanskje like store?
    De burde da byttest ut med CV (Art vognene ihvertfall). Eller en variant med CV chassis, svenskene har vel en ildleder-CV-sak tror jeg.

    113 vognene skal likevel rulle sammen med mek.inf kompaniene, de klarer kun med et nødskrik å holde...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • flex1984
    replied
    Opprinnelig skrevet av McNabUx
    Er det hensiktsmessig å bygge om vogner som er minst 30 år gamle? Luftforsvaret bytter jo ut C-130 og F-16 p.g.a blant annet alderen.
    Finnes noe nyere å bytte 113 ut med? I den grad våre allierte har byttet ut sine har det vært med hjulkjøretøy, noe som ikke er utelukkende positivt. C-130 byttes ut med nyere C-130, endringene på 113 vs 113F3 er kanskje like store?...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • McNabUx
    replied
    Er det hensiktsmessig å bygge om vogner som er minst 30 år gamle? Luftforsvaret bytter jo ut C-130 og F-16 p.g.a blant annet alderen
    Men når de har gjort det, så er det godt å lese denne setningen "Vognene er utstyrt med minebeskyttelse og ballistisk beskyttelse" For originalen var dårlig på dette området mot dagens våpen....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • R4
    replied
    Tja, og jeg som trodde IDF & SLA dro levetiden paa Half-Track'ene ut i lengden...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Zapata
    replied
    Innrykksdagen i art. stod diverse materiell utstilt på x-plassen, bla. en M109 med en 113 rett bak, og en gluping(*) ytrer følgende: "den lille der...er det sånn tilbehør til den store eller..."
    Hehe, 113-vognen er og blir den stygge andungen i mine øyne.

    *Han ble visst overført til Luft eller noe......
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Sofakriger
    started a topic M113F3 - plutselig ble 113 vognen kul igjen ...

    M113F3 - plutselig ble 113 vognen kul igjen ...






    [i]Onsdag 3. desember var dei første vognene av typen M113F3 klare til å offisielt bli overlevert brukarane.

    Dei nye vognene, som har namnet M113F3, ser nesten heilt like ut på utsida, men innreiinga er forskjelleg for kvar konfigurasjon. Det som er spesielt, er at det skal produserast...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

Beslektede emner

Collapse

Emner Statistikk Nyeste innlegg
Startet av Gorduz, DTG 182300 Jan 25, 23:00
65 svar
2.556 visninger
8 reaksjoner
Nyeste innlegg hvlt
av hvlt
Startet av Feltposten, DTG 282035 Jan 25, 20:35
0 svar
22 visninger
2 reaksjoner
Nyeste innlegg Feltposten
Startet av Feltposten, DTG 202035 Nov 24, 20:35
0 svar
40 visninger
0 reaksjoner
Nyeste innlegg Feltposten

Forumstruktur

Collapse

Stikkord

Collapse

ag3 (13) alfa (9) anbefalinger (7) bear (6) beret (9) bruker (6) combat (5) div (5) diverse (4) erfaring (5) erfaringer (9) felt (5) feltstøvler (5) finn (5) fleecejakke (4) forslag (5) forsvaret (16) glock (8) goretex (7) hansker (5) hjelm (6) hk416 (9) hæren (9) igjen (4) jakke (6) kamo (5) kit (5) klokke (6) m04 (5) m77 (17) m2000 (10) maskingevær (5) molle (5) nfm (8) pbu (7) pistol (5) rifle (5) sekk (12) sivil (5) skyting (5) stridsvest (7) taktisk (6) tips (16) tjenesteuniform (5) uniform (23) uniformer (5) utlevert (4) utstyr (19) vest (15) våpen (18)
Working...