Hyperloop (hypotetisk transportteknologi)

Collapse
X
Collapse
  •  

  • Hyperloop (hypotetisk transportteknologi)

    Click image for larger version

Name:	hyperloop_one_share.jpg
Views:	1
Size:	147,9 KB
ID:	1021001

    Selskapet Hyperloop One (som er et av to selskaper som jobber med Hyperloop konseptet) kom nylig med denne bloggposten, der man støtter seg på konsulter fra KPMG og Rambøll når man sier at det er en fantastisk ide å bygge en et Hyperloop transportsystem mellom Stockholm og Helsingfors.





    Hyperloop One gjennomførte et første felttest i mai. Sant å si var det kun et test av en meget begrenset del av det ekstremt komplekse systemet som dem tror at de skal kunne leverere. Fra Guardian siterer jeg følgende om testen:

    "Except, well, it doesn’t. The test shows that Hyperloop One has reached the technological heights of a 1996-era rollercoaster when it comes to its propulsion systems, but does nothing to calm very real doubts that the company will be able to deliver what it promises, when it promises, for the price it promises."

    "After all, super-fast yet impractically expensive transportation solutions are 10 a penny. In a world where money’s no object, one could zoom between SF and LA in a hypersonic passenger jet; on a maglev train running through vacuum tubes deep underground; or simply by sitting on top of a solid-fuel rocket and being fired like a cruise missile from A to B."

    Hyperloop er et ikke eksisterende konsept for persontransport, og ingen vet om det er realiserbart med akseptabel kostnadsnivå, komfort, og ikke minst sikkerhet.

    Click image for larger version

Name:	Hyperloop-FAQs-Hyperloop-One-test-future-600x330.jpg
Views:	1
Size:	25,7 KB
ID:	1021002

    Hvordan KPMG og Rambøll har nerver til å bli med på en slik rapport er vel nok et eksempel på at alt kan kjøpes for penger.

    På tal om penger. I rapporten så er det lagt opp til en Svensk innlands Hyperloop med fire stasjoner: Arlanda, Uppsala, Norrtälje, og Stockholm. Det er angitt at pris for reiser internt i Sverige vil være gjennomsnitt 17€, og at man har tatt utgangspunkt i hva det koster idag (samt at Norrtälje skal ekspandere fra en søvnig småby med 17.000 innbyggere til en by med 200.000 innbyggere (som skal ta Hyperloop til jobb). Hva koster det idag å reise med kollektivtransport mellom de foreslåtte Hyperloop stasjonene? Svar det koster mellom 2 og 10€ (hvis vi ikke tar med flytoget).
      Posting comments is disabled.

    Kategorier

    Collapse

    article_tags

    Collapse

    Latest Articles

    Collapse

    • Stratagem: Sommerlekser
      av Feltposten
      Stratagem: Sommerlekser

      Før sommerferien begynner for fullt deler vi i redaksjonen  noen tips for PME (Professional Military Education). Utvalget av militærrelaterte kilder på nett kan være svært overveldende så vi håper disse forslagene er gode steder å starte.

      Philip Matlary

      Podcast: BBC In Our Time - History



      BBCs podcast "In Our Time History" tilbyr "bite-sized" episoder om ulike historiske temaer. Det er en flott måte å lære...
      DTG 030735 Jul 24, 07:35
    • Flukten over Nordsjøen (1941)
      av TNFJ_JMH
      Det nærmer seg 9.april, en evig merkedato i norsk historie. Jeg tenkte jeg skulle dra frem en historie jeg har brukt mye tid på å bli bedre kjent med, og som på mange måter begynner med invasjonen i 1940 selv om den i seg selv finner sted året etterpå.

      Min bestefar var i militæret hele sin yrkesaktive karriere. Skjønt, hele...et unntak er jo faktisk et års tid i nettopp 1940-41, for etter at felttoget i Norge var over i mai/juni 1940 var han en av mange offiserer som var arbeidsløse...
      DTG 062301 Apr 23, 23:01
    • Den gangen Norge var okkupert av norsk-amerikanere
      av TNFJ_JMH
      2.verdenskrig inneholder mange historier, noen mer interessante enn andre. Noen holdes også godt i live av entusiaster den dag i dag. 99th Battalion (separate) havner i den kategorien. 99th er også kjent som "den norske bataljonen", og ble i sin tid opprettet i forberedelsene til en mulig invasjon av fastlands-Europa gjennom Norge. Akkurat den varianten har mange forgreininger, gjerne kjent som RANKIN case A, B og C som da er forskjellige scenarioer. Jeg tar da ikke med andre planer som...
      DTG 282300 Dec 22, 23:00
    • Om stridsvogner, persepsjonen av vold og tvilsomt beslutningsgrunnlag
      av Rittmester
      Stridsvognsdebatten: om stridsvogner, persepsjonen av vold og tvilsomt beslutningsgrunnlag


      Audun Jørstad

      Oberstløytnant, sjef for Taktikkseksjonen på HVS/Manøverskolen. Bakgrunn fra infanteriet og kavaleriet. Formell utdannelse fra Befalsskolen for Infanteriet i Nord-Norge, Krigsskolen og Stabsskolen.

      Innholdet i dette innlegget representerer mine egne meninger. Den er til tross for min stilling som fagmilitær, ikke nødvendigvis representativ for...
      DTG 181327 Dec 22, 13:27
    • Om grader og rettigheter på Milforum
      av Intendanten

      Alle brukerne på Milforum har en grad tilsvarende de gradene som brukes i det norske Forsvaret i dag. Over ser du min grad - kommandérsersjant i Luftforsvaret. Dette er ikke bare av kosmetiske hensyn, selv om det er et poeng at både struktur og roller er knyttet opp mot Forsvaret. Det er også et lite element av voksenopplæring ved at folk ser hva de forskjellige distinksjonene betyr. Et viktig moment er at graden sier noe om hvilken faglig tyngde den enkelte kan ha, og hvem det kan lønne...
      DTG 191952 Jun 21, 19:52
    • Om Milforum
      av Intendanten


      Om Milforum


      Velkommen til Milforum, stedet hvor du kan møte likesinnede til diskusjoner og informasjonsutveksling rundt det norske totalforsvaret. Dette dekker alle tema fra sikkerhets- og forsvarspolitikk, taktikk og stridsteknikk, rekruttering og utdanning, nyheter og analyser, informasjon om forsvar og samfunnssikkerhet, utstyr og materiell, aktuelle hendelser og militærhistorie, til politi, sivilforsvar og annen type beredskap. Forumet er åpent både for den erfarne...
      DTG 111803 Oct 20, 18:03
    Working...