Skottetoget i 1612

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Rittmester
    Trådstarter
    OF-2 Rittmester
    S-1 (Pers.off.)

    Sponsor

    * VETERAN *
    ** MOD **
    • 2006
    • 35289

    #1

    Skottetoget i 1612

    Opprinnelig skrevet av hvlt
    Hadde jeg vært kongoleser hadde jeg vært fristet til å gjøre det samme med disse nordmennene som gudbrandsdølene gjorde med de tilfangetatte skottene på Kvam i 1612.
    De lot Prillarguri spille en trudelutt for dem? :-)...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


    Moderator
  • hvlt
    OF-2 Kaptein
    S-5 (Planoff.)

    Sponsor

    ** MOD **
    • 2006
    • 23965

    #2
    Re: Kongo-saken (Moland og French)

    Om ettermiddagen etter slaget på Kringen førte bøndene de tilfangetatte skottene til Kvam og stengte dem inne på en låve. Ordren var at de skulle eskorteres til Oslo, til Akershus festning. I løpet av natten feiret bøndene seieren på norsk vis, med å drikke tett. Samtidig diskuterte de, og fant ut at svært få av dem hadde noen lyst på en spasertur til Oslo midt i høstonna, da ville de være hjemme på gårdene sine og jobbe. Så da morgenen og bakrusen kom, dro ...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
    Moderator

    Kommentér

    • R4
      PENSJONIST
      • 2007
      • 353

      #3
      Re: Kongo-saken (Moland og French)

      og fant ut at svært få av dem hadde noen lyst på en spasertur til Oslo midt i høstonna, da ville de være hjemme på gårdene sine og jobbe. Så da morgenen og bakrusen kom, dro de en og en skotte ut fra låven og slo dem ihjel. De lot bare ca. 10-20 (de fleste offiserer) leve.
      Om ettermiddagen etter slaget på Kringen førte bøndene de tilfangetatte skottene til Kvam og stengte dem inne på en låve. Ordren var at de skulle eskorteres til Oslo, til Akershus f...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • hvlt
        OF-2 Kaptein
        S-5 (Planoff.)

        Sponsor

        ** MOD **
        • 2006
        • 23965

        #4
        Re: Kongo-saken (Moland og French)

        Opprinnelig skrevet av R4
        He, he, "lett historieforfalskning" det var ryktene om overgrep som Skottene skulle ha gjort som regnes som grunnen til masakeren. Det var heller ikke bare offiserer som overlevde. hennrettelsene ble stoppet etter at de hadde forgaat en stund. De gjennlevende Skottene ble fort til Akershus.
        Nå er vi fullstendig ute på viddene i forhold til hva denne tråden handler om. Men det er faktisk ikke vist til noen vesentlige overgrep skottene gjor...
        [/QUOTE]
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
        Moderator

        Kommentér

        • R4
          PENSJONIST
          • 2007
          • 353

          #5
          Re: Kongo-saken (Moland og French)

          Jeg gikk direkte til kilden, dvs. to brev skrevet av Riksstattholder i Norge Enevold Kruse, lensherre Oluf Galle samt en Peder Iversen til kongens kansler Christian Friis. Det første brevet er datert 17. september 1612, det andre 4. november (begge befinner seg i Riksarkivet i Oslo), altså like etter slaget 26. august. Det var en feil i det jeg skrev, det var tre og ikke fire offiserer. Men ellers skriver de bl.a. følgende den 4. november 1612:
          [/quot...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • Rittmester
            Trådstarter
            OF-2 Rittmester
            S-1 (Pers.off.)

            Sponsor

            * VETERAN *
            ** MOD **
            • 2006
            • 35289

            #6
            Re: Kongo-saken (Moland og French)

            [quote=R4]
            Jeg gikk direkte til kilden, dvs. to brev skrevet av Riksstattholder i Norge Enevold Kruse, lensherre Oluf Galle samt en Peder Iversen til kongens kansler Christian Friis. Det første brevet er datert 17. september 1612, det andre 4. november (begge befinner seg i Riksarkivet i Oslo), altså like etter slaget 26. august. Det var en feil i det jeg skrev, det var tre og ikke fire offiserer. Men ellers skriver de bl.a. følgende den 4. november 16...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


            Moderator

            Kommentér

            • Rittmester
              Trådstarter
              OF-2 Rittmester
              S-1 (Pers.off.)

              Sponsor

              * VETERAN *
              ** MOD **
              • 2006
              • 35289

              #7
              Re: Skottetoget i 1612

              Bakgrunnsstoff:
              Opprinnelig skrevet av Wikipedia
              Skottetoget 1612
              Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

              Skottetoget 1612 besto av omkring 300 skotter under ledelse av oberstløytnant Alexander Ramsay, kaptein George Sinclair og kaptein George Hay, som sommeren 1612 kom inn Romsdalsfjorden. Formålet var å slutte seg til de svenske styrkene under Kalmarkrigen. Siden de skulle bli bevæpnet senere, var de kun utstyrt med lette våpen.

              Da ekspedisjonen ankom Romsdalsfjorden i to skuter omkri...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


              Moderator

              Kommentér

              • isak
                RESERVEBEFAL
                * VETERAN *
                • 2005
                • 10799

                #8
                Re: Skottetoget i 1612

                Så så, R4 er en "gammel" kriger og deltok sikkert under denne seansen. ;-)...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

                Kommentér

                • hvlt
                  OF-2 Kaptein
                  S-5 (Planoff.)

                  Sponsor

                  ** MOD **
                  • 2006
                  • 23965

                  #9
                  Re: Skottetoget i 1612

                  Hei R4, fint om du kommer med dine kilder, spesielt hvis du kan peke på at ny forskning har funnet nye samtidige norske kilder!

                  Det er skrevet svært mye om Skottetoget, svært mye av dette i populære bøker som stort sett drøvtygger det skikkelige historikere har skrevet tidligere samt legger på litt myter. Den som først gjorde et virkelig stort forskningsarbeid på dette, som for det meste legger alt tidligere i skyggen, var Kjell Magne Bondeviks onkel Kjell Bondevik (ha...
                  [/QUOTE]
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                  Moderator

                  Kommentér

                  • hvlt
                    OF-2 Kaptein
                    S-5 (Planoff.)

                    Sponsor

                    ** MOD **
                    • 2006
                    • 23965

                    #10
                    Re: Skottetoget i 1612

                    Og de to brevene fra september og november 1612 kan man lese her (lenke)....
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                    Moderator

                    Kommentér

                    • R4
                      PENSJONIST
                      • 2007
                      • 353

                      #11
                      Re: Skottetoget i 1612

                      Så så, R4 er en "gammel" kriger og deltok sikkert under denne seansen. ;-)
                      He, he, greit at jeg har vaert med en stund, men saa gammel er jeg ikke !

                      Kom gjerne med egne kildehenvisninger før du går alt for bastant ut mot andre.
                      Gidder jeg det, nja, tja, ok da:

                      Problemstillningen med Kringlen 1612 er at de Norske kildene er en blanding av sagn og nasjonal romantisme med litt rot i virkeligheten.

                      Thomas Michell har utvilsomt den mest n...
                      [/QUOTE]
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • hvlt
                        OF-2 Kaptein
                        S-5 (Planoff.)

                        Sponsor

                        ** MOD **
                        • 2006
                        • 23965

                        #12
                        Re: Skottetoget i 1612

                        I de to brevene fra 1612 (som er det alle historikere som har jobbet med dette senere har hatt å støtte seg til) står det klart at cxxxiiii (altså 134) skotter ble tatt til fange. Jeg regner med at det er et tall som Kruse ikke fant på! Videre står det altså at det var 18 overlevende etter at bøndene hadde drept de øvrige, og at alle disse 18 ble sendt til Oslo.

                        Omgjort til moderne norsk: "Mens slaget sto ble det fanget 134 skotter, men de ble slått og skutt ihjel ti...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                        Moderator

                        Kommentér

                        • R4
                          PENSJONIST
                          • 2007
                          • 353

                          #13
                          Re: Skottetoget i 1612

                          .....?

                          Hva snakker du om ? U-enigheten vaar staar om hvorfor de fangetagene ble henrettet. Referangsen for mitt utsagn er som sagt side 129 i Mitchell sin bok....
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • Lille Arne
                            OR-8* Kommandérsersjant
                            Sjefssersjant



                            * VETERAN *
                            *** ADMIN ***
                            • 2005
                            • 12277

                            #14
                            Re: Skottetoget i 1612

                            Det skulle da være interessant å vite hvilke kilder Mitchell hadde å støtte seg på. Vitneutsagn fra de overlevende? I brevet fra Enevold Kruse er det jo ikke så mye å hente om bøndenes motivasjon:

                            Opprinnelig skrevet av hvlt/Enevold Kruse
                            Mens slaget sto ble det fanget 134 skotter, men de ble slått og skutt ihjel tidlig neste dag, unntatt de atten vi har nevnt tidligere, da bøndene sa til hverandre at hans kongelige majestet ville ha nok med å fø på atten.
                            Altså en ...
                            [/QUOTE]
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

                            - Michael Kofman
                            Administrator

                            Kommentér

                            • hvlt
                              OF-2 Kaptein
                              S-5 (Planoff.)

                              Sponsor

                              ** MOD **
                              • 2006
                              • 23965

                              #15
                              Re: Skottetoget i 1612

                              Veldig bra analyse av Lille Arne!

                              Det Bondevik og mange andre bet seg merke i, var selvfølgelig at 26. august, ja da er det nær forestående høstonn. Å eskortere 134 skotter, hvorav mange sårede, fra Kvam til Oslo (veier kun brukbare for ride- og kløvhester, ikke for vogner på den tiden) ville kreve mange mann, og de ville være hjemmefra i uker og måtte ha med mat til reisen. Og skottene ville trenge mye mat. Hjemme i Gudbrandsdalen hadde man knapt mat til å fø ekstra ...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                              Moderator

                              Kommentér

                              • R4
                                PENSJONIST
                                • 2007
                                • 353

                                #16
                                Re: Skottetoget i 1612

                                Det skulle da være interessant å vite hvilke kilder Mitchell hadde å støtte seg på. Vitneutsagn fra de overlevende?
                                Der stiller Mitchell likt med de fleste som har jobbet med og Kringlen 1612 lenge etter treffningen. Mitchell er hvel den som har godt grundigest gjennom alt arkivmateriale i Norge, Kjobenhman, Stocholm om England.

                                Hvis det var snakk om hevn/affekt, hvorfor oppgav ikke bøndene det som motiv?
                                Litt av poenget er at det hvet...
                                [/QUOTE]
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                • hvlt
                                  OF-2 Kaptein
                                  S-5 (Planoff.)

                                  Sponsor

                                  ** MOD **
                                  • 2006
                                  • 23965

                                  #17
                                  Re: Skottetoget i 1612

                                  Mitchell skrev sin bok i 1886. Bondevik skrev sin bok mer enn 60 år senere, og hadde gjort bedre undersøkelser i danske og norske arkiv. Alle historikere sier at før du skal begynne på egen hånd, må du først og fremst lese Bondevik....
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                  Moderator

                                  Kommentér

                                  • R4
                                    PENSJONIST
                                    • 2007
                                    • 353

                                    #18
                                    Re: Skottetoget i 1612

                                    Har du startet paa egen haand ?

                                    Har ikke jeg lest Bondevik ?

                                    Mitchell skrev sin bok i 1886. Bondevik skrev sin bok mer enn 60 år senere, og hadde gjort bedre undersøkelser i danske og norske arkiv
                                    Du maa lese begge for og faa med deg alt kildemateriale.

                                    Jeg haaper av her...
                                    [/QUOTE]
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                    Kommentér

                                    • rush
                                      PENSJONIST
                                      • 2009
                                      • 4952

                                      #19
                                      Re: Skottetoget i 1612

                                      Opprinnelig skrevet av hvlt
                                      Ellers er jo dette bare 24 år siden den spanske armada ble slått av storm og engelskmennene. Den engelske guvernør i Irland, William Fitzwilliam, ga ordre til at enhver overlevende fra armadaen som ble funnet i Irland, enten de var offiserer eller menige, uansett hvilken nasjonalitet de hadde, skulle henges. Og det skjedde også, galger ble satt opp over alt. Et sted overga en større spansk avdeling seg etter at de var blitt gittt æresord på at de skulle få l...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                      Kommentér

                                      • Kdo_Under
                                        OR-7 Stabssersjant


                                        • 2007
                                        • 11510

                                        #20
                                        Re: Skottetoget i 1612

                                        [quote=rush]
                                        Opprinnelig skrevet av hvlt
                                        Ellers er jo dette bare 24 år siden den spanske armada ble slått av storm og engelskmennene. Den engelske guvernør i Irland, William Fitzwilliam, ga ordre til at enhver overlevende fra armadaen som ble funnet i Irland, enten de var offiserer eller menige, uansett hvilken nasjonalitet de hadde, skulle henges. Og det skjedde også, galger ble satt opp over alt. Et sted overga en større spansk avdeling seg etter at de var blitt gittt æresord på at de...
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                        Død ved Kølle!
                                        Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                        Kommentér

                                        • Rittmester
                                          Trådstarter
                                          OF-2 Rittmester
                                          S-1 (Pers.off.)

                                          Sponsor

                                          * VETERAN *
                                          ** MOD **
                                          • 2006
                                          • 35289

                                          #21
                                          Re: Skottetoget i 1612

                                          Jeg sjekket akkurat høyrefoten min, og ja, sannelig! Et odde antall tær! Spooky.

                                          For øvrig, når det gjelder genetisk materiale, så har vi jo de kjente 'Venezianerne på Røst'. 16 venezianere drev i land der i 1432, etter noe som må ha vært verdensrekord i feilnavigering (det skal sies at de hadde litt ruskevær også). Jeg ville ikke blitt sjokkert om noe av deres genetiske materiale forstatt finnes i området....
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                          Moderator

                                          Kommentér

                                          • rush
                                            PENSJONIST
                                            • 2009
                                            • 4952

                                            #22
                                            Re: Skottetoget i 1612

                                            Oddetall til sammen ja.
                                            Mener å ha hørt fortalt at det på radio rundt mitt fødeår -77 var noen programmer hvor de etterlyste disse etterkommerne, fordi vi er født med 6 tær på ene foten (11 totalt ja).


                                            Men Venezianere? Nå begynner det bli mange nasjonaliteter her. Min kjære mor påstår spanjakker, en historiekjær nabo portugisere, og nå dukker italienere opp også!? Pokkern ikke rart jeg er kort i lunta.



                                            (nb. nei, jeg har den ikke ennå )...
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                            Kommentér

                                            • hvlt
                                              OF-2 Kaptein
                                              S-5 (Planoff.)

                                              Sponsor

                                              ** MOD **
                                              • 2006
                                              • 23965

                                              #23
                                              Re: Skottetoget i 1612

                                              Pietro Qerini: Se f.eks. her....
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                              Moderator

                                              Kommentér

                                              • Tartan
                                                PENSJONIST
                                                • 2010
                                                • 1

                                                #24
                                                Re: Skottetoget i 1612

                                                Jeg har fulgt med på trådene om dette emnet.

                                                Jeg finner ikke mye å utsette på den historiske fremstillingen fra noen bidragene. Imidlertid er det gode fremstillinger og teorier om selve bakholdet, tømmervelten, veiens beskaffenhet etc i boken til Thomas Michell. Jeg har den på originalsspråket. Denne tar for seg - rimelig detaljert om hvorvidt det ble foretatt plyndring og drap på veien over fjellet. De lærde strides.
                                                Michell nevner i boken (av 1886) at Kruse sendte de...
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                Kommentér

                                                Beslektede emner

                                                Collapse

                                                Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                Startet av Feltposten, DTG 030731 Sep 21, 07:31
                                                6 svar
                                                294 visninger
                                                0 reaksjoner
                                                Nyeste innlegg Kdo_Under
                                                Startet av Feltposten, DTG 310730 Jul 21, 07:30
                                                8 svar
                                                517 visninger
                                                0 reaksjoner
                                                Nyeste innlegg Lille Arne
                                                Startet av Intendanten, 4 uker siden
                                                0 svar
                                                65 visninger
                                                0 reaksjoner
                                                Nyeste innlegg Intendanten
                                                Working...