Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • hvlt
    OF-2 Kaptein
    S-5 (Planoff.)

    Sponsor

    ** MOD **
    • 2006
    • 23980

    #31
    Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

    Det er en ting med språk, men her er det en ordbruk fra innringers side at man lurer på hva slags norskkurs han har gått på. Når AMK stiller korte og klare spørsmål for å få klarhet i hva situasjonen egentlig er, svarer han med "Hør da, slutt å mas. Bare send en jævla forpult ambulanse!", og etter en tirade til legger han på. Om han er dårlig i norsk, er det i hvert fall noen litt spesielle norske ord han har lært! Er de tyrkere disse her,...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
    Moderator

    Kommentér

    • hotelpapa
      RESERVEBEFAL
      * VETERAN *
      • 2005
      • 2166

      #32
      Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

      Opprinnelig skrevet av Streko
      Det er klart at det skal politi først inn på skadested etter min tolkning av melders ordbruk under samtale med AMK. Dette må gjøres for å ivareta helsepersonells sikkerhet.
      Loggen fra AMK er nå lagt ut, blant annet på tv2.no.
      Hele AMK-loggen er ikke offentliggjort av advokaten til de etterlatte fordi advokaten mener at loggene inneholder en språkbruk som "vanlige folk" kan oppfatte som truende....
      [/QUOTE]
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      Blir ikke stalinorgel uten Norge

      Kommentér

      • Herr Brun
        RESERVEBEFAL
        • 2008
        • 7337

        #33
        Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

        Opprinnelig skrevet av hotelpapa
        Opprinnelig skrevet av Streko
        Det er klart at det skal politi først inn på skadested etter min tolkning av melders ordbruk under samtale med AMK. Dette må gjøres for å ivareta helsepersonells sikkerhet.
        Loggen fra AMK er nå lagt ut, blant annet på tv2.no.
        Hele AMK-loggen er ikke offentliggjort av advokaten til de etterlatte fordi advokaten mener at loggene inneholder en språkbruk som "vanlige folk" kan oppfatte som truende.[/qu...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        --

        Kommentér

        • twominds
          RESERVEBEFAL
          * VETERAN *
          • 2006
          • 4463

          #34
          Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

          Opprinnelig skrevet av Streko
          Språkkunnskaper er lenge vært et problem hos AMK, og det savnes spesielt personell med muslimsk opprinnelse selv om det heldigvis finnes.
          Regner med du mener muslimsk religiøs bakgrunn siden "muslimsk opprinnelse" kan bety hva som helst mellom himmel og jord siden det er en av verdens største religioner. Tror uansett en person med lik kulturell bakgrunn ville funnet språkbruken både truende og upassende uansett språk ...
          [/QUOTE]
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

          Kommentér

          • Rasputin
            RESERVEBEFAL
            * VETERAN *
            • 2005
            • 1396

            #35
            Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

            Folk fra østkanten er ofte grovere i språket, og jeg har inntrykk av at innvandrere ofte er av de verste. Mulig deres bakgrunn gjør at de ikke oppfatter hvor tabu enkelte ord er, eller ihvertfall å bruke dem om mennesker. I tillegg har kebabnorsken et klart mer aggressivt tonefall.

            Kulturrelativister anno 2000 vil antagelig mene at AMK bør tåle slike utslag av kulturelle forskjeller.

            Men nå er vi i 2010, så håper vi slipper dem....
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            Carpe panem

            Kommentér

            • Streko
              PENSJONIST
              • 2009
              • 31

              #36
              Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

              At familiens advokat ikke ønsker å legge fram hele loggen sier vel sitt.. Siste nytt er jo at den tyrkiske utenriksmenisteren har kommet på banen og kraver etterforskning og forklaring.

              Ved nevnt mangel på operatører hos AMK var kanskje muslim litt feil ordvalg, selv om mennekser fra forskjellige religionsretninger også trengs, men tenkte på at mennesker med språkkunnskaper til de større minoritetene i landet ikke finnes i systemet.

              Lig...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • twominds
                RESERVEBEFAL
                * VETERAN *
                • 2006
                • 4463

                #37
                Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                Problemet mitt med saken er at det virker høyst tvilsomt om livet faktisk sto til å redde uansett. Jeg har stor forståelse for behovet for å ihvareta sikkerheten til ambulansepersonellet og at kommunikasjonen fort kan bli rotete mellom etatene i en kaotisk situasjon. Slik er det og jeg hadde pent ventet rundt hjørnet til politiet klarerte området selv....
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

                Kommentér

                • Vannglass
                  RESERVEBEFAL
                  • 2007
                  • 6867

                  #38
                  Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                  Opprinnelig skrevet av twominds
                  Problemet mitt med saken er at det virker høyst tvilsomt om livet faktisk sto til å redde uansett. Jeg har stor forståelse for behovet for å ihvareta sikkerheten til ambulansepersonellet og at kommunikasjonen fort kan bli rotete mellom etatene i en kaotisk situasjon. Slik er det og jeg hadde pent ventet rundt hjørnet til politiet klarerte området selv.
                  Noe som muligens taler til fordel for en felles sentral f...
                  [/QUOTE]
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  DYT-DYYYYYT-DYT

                  Kommentér

                  • ifanterist
                    PENSJONIST
                    * VETERAN *
                    • 2005
                    • 9385

                    #39
                    Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                    Opprinnelig skrevet av Rasputina
                    Folk fra østkanten er ofte grovere i språket, og jeg har inntrykk av at innvandrere ofte er av de verste. Mulig deres bakgrunn gjør at de ikke oppfatter hvor tabu enkelte ord er, eller ihvertfall å bruke dem om mennesker. I tillegg har kebabnorsken et klart mer aggressivt tonefall.

                    Kulturrelativister anno 2000 vil antagelig mene at AMK bør tåle slike utslag av kulturelle forskjeller.

                    Men nå er vi i 2010, så håper vi slip...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • Simplex
                      OF-1 Løytnant
                      Sjefsprest Milforum

                      * VETERAN *
                      • 2006
                      • 1176

                      #40
                      Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                      Det som for meg synes å ha skjedd etter å ha lest ulike medier er følgende:
                      1. AMK mottar en rekke nødtelefoner om samme hendelse. (Det tar en viss tid fra første hendelse til ambulanse sendes). Språkbruken er av en slik karakter at AMK-personellet oppfatter situasjonen opphisset, tilspisset, aggresiv og truende.

                      2. AMK kaller ut ambulanse og politi. Ambulansen ville vært først fremme, men venter like i nærheten av den aktue...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

                      Kommentér

                      • hvlt
                        OF-2 Kaptein
                        S-5 (Planoff.)

                        Sponsor

                        ** MOD **
                        • 2006
                        • 23980

                        #41
                        Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                        Opprinnelig skrevet av Simplex
                        - Hvorfor tok det så lang tid fra første henvendelse til politi/ambulanse ankommer. Oppfatter ikke AMK alvoret i situasjonen? Drukner den medisinske problemstillingen i den truende adferden? Burde AMK-operatører ha større kompetanse i de mest brukte fremmespråkene el. på annen måte tolketjeneste?
                        Fra lydloggen kan man se at under første oppringing stilte AMK en del spørsmål for å få klarhet i situasjonen. De ble b...
                        [/QUOTE]
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                        Moderator

                        Kommentér

                        • ifanterist
                          PENSJONIST
                          * VETERAN *
                          • 2005
                          • 9385

                          #42
                          Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                          Skulle vært intressant å visst hvilke følger en slik stupid oppførsel ,som denne unge herren her viste hadde ført til hvis han hadde gjort det samme i Tyrkia .
                          Jeg har stor sympati for Politi og AMK og dem gjør en kjempejobb og er der hvis en skulle trenge dem.
                          Hvis han og familien hans er så misfornøyd og itillegg velger å gå til anmeldse mot personell som gjør sitt beste for andre når behovet er der ,kan sikkert flytte tilbake ifra der d...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • lumted
                            RESERVEBEFAL
                            • 2007
                            • 238

                            #43
                            Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                            Full lydlogg på:
                            http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/hoe ... 00108.html
                            Tekstversjon:
                            http://www.tv2nyhetene.no/her-er-hele-l ... 00121.html...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            Tidligere medlem av Norsk Luftwaffel.
                            Nåværende medlem av Norsk Stolsliterforbund.

                            Kommentér

                            • essal
                              OR-6 Oversersjant


                              • 2009
                              • 9082

                              #44
                              Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                              Godt å se at ingen fra AMK eller Politiet har gjort noe galt. Klare døds trussler.

                              Og den telefonloggen var et kaos uten like, hvor mange personer var egentlig involvert?
                              Også dette: "Hun er død", var hun død allerede eller var det språkproblemer?...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              - Don't confuse enthusiasm with capability

                              Kommentér

                              • Oldemordi
                                RESERVEBEFAL
                                • 2010
                                • 3045

                                #45
                                Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                                -Tror du andre Nordmenn holder på slik som deg?

                                Høhø
                                http://www.dagbladet.no/2010/01/12/n...lanse/9896464/...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                ...Daeshbags

                                Kommentér

                                • isak
                                  RESERVEBEFAL
                                  * VETERAN *
                                  • 2005
                                  • 10799

                                  #46
                                  Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                                  Full støtte til AMK, de kan ikke sende amb-personell i en en så usikker situasjon. Flere agressive innringere, usikkert hva som skjedde, innringer var ikke på stedet men et annet sted i byen. 112 må sikre 113 i slike saker enkelt og greit. Synd, trist, leit at hun døde, men hvorfor utførte ingen på stedet førstehjelp?

                                  De samme som kritiserer AMK nå hadde sikkert vært like kritisk til AMK hvis to ambulanse arbeidere hadde blitt knivstukke...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

                                  Kommentér

                                  • Lucas
                                    RESERVEBEFAL
                                    • 2009
                                    • 3430

                                    #47
                                    Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                                    Enig med deg Isak, det er helt kurant å be om bistand fra politiet før man sender inn ambulansen i den saken der. Slik jeg tolker saken, er det ikke det som er problemet.

                                    Problemet er kommunikasjonen med melderne som ringer inn. Å henge seg opp i skjellsord og fornærmelser fra folk som opplever en krise er ikke fruktbart. Kan hende bidrar det til dårligere informasjonsflyt mellom melder og AMK i denne saken, samt at det kanskje bid...
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                    Insa.

                                    Kommentér

                                    • Mike20
                                      OR-4 Korporal


                                      TJUTT: Over norm
                                      • 2009
                                      • 1474

                                      #48
                                      Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                                      Selv om jeg tror det hadde gått bra om ambulansen hadde kommet på adressen alene, i stedet for å stå å gjemme seg bak et hushjørne mens kvinnen døde, har jeg i likhet med isak og Lucas forståelse for at AMK ba om bistand fra politiet.

                                      Det jeg derimot finner noe underlig er at en av operarørene ved AMK, etter åtte-ni nødsamtaler fra de pårørende, skal ha uttalt at dette mest sannsynlig dreier seg om en bagatell. Den uttalelsen får meg til ...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                      Kommentér

                                      • hotelpapa
                                        RESERVEBEFAL
                                        * VETERAN *
                                        • 2005
                                        • 2166

                                        #49
                                        Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                                        Opprinnelig skrevet av Lucas
                                        Problemet er kommunikasjonen med melderne som ringer inn. Å henge seg opp i skjellsord og fornærmelser fra folk som opplever en krise er ikke fruktbart. Kan hende bidrar det til dårligere informasjonsflyt mellom melder og AMK i denne saken, samt at det kanskje bidrar til eskalering i språkbruken.
                                        Skjellsordene er bare et av flere problemer, kommunikasjonen er håpløs fra innringernes side i utgangspunktet.

                                        [...
                                        [/QUOTE]
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                        Blir ikke stalinorgel uten Norge

                                        Kommentér

                                        • Mike20
                                          OR-4 Korporal


                                          TJUTT: Over norm
                                          • 2009
                                          • 1474

                                          #50
                                          Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                                          Opprinnelig skrevet av hotelpapa
                                          Hvordan vet innringer som ikke befinner seg på stedet at nå avdøde trenger ambulanse hvis de på stedet ikke har telefon?
                                          Det er ingen som har sagt at de på stedet ikke hadde telefon, bortsett fra deg da.
                                          Det som ble sagt var at ingen som var i den aktuelle leiligheten hadde mobiltelefon.
                                          Men fremdeles finnes det f.eks. fasttelefoner....
                                          [/QUOTE]
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                          Kommentér

                                          • krikkert
                                            PENSJONIST
                                            • 2006
                                            • 1105

                                            #51
                                            Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                                            Man skal heller ikke se bort fra muligheten at ingen i leiligheten snakket norsk, og derfor var avhengig av å ringe "tolk"....
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                            Kommentér

                                            • Mike20
                                              OR-4 Korporal


                                              TJUTT: Over norm
                                              • 2009
                                              • 1474

                                              #52
                                              Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                                              Opprinnelig skrevet av krikkert
                                              Man skal heller ikke se bort fra muligheten at ingen i leiligheten snakket norsk, og derfor var avhengig av å ringe "tolk".
                                              Det kan ha vært grunnen til at de som var i leiligheten kontaktet slektninger som ikke var til stede, for å få de til å ringe nødtelefonen....
                                              [/QUOTE]
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                              Kommentér

                                              • hotelpapa
                                                RESERVEBEFAL
                                                * VETERAN *
                                                • 2005
                                                • 2166

                                                #53
                                                Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                                                Opprinnelig skrevet av Mike20
                                                Opprinnelig skrevet av hotelpapa
                                                Hvordan vet innringer som ikke befinner seg på stedet at nå avdøde trenger ambulanse hvis de på stedet ikke har telefon?
                                                Det er ingen som har sagt at de på stedet ikke hadde telefon, bortsett fra deg da.
                                                Det som ble sagt var at ingen som var i den aktuelle leiligheten hadde mobiltelefon.
                                                Men fremdeles finnes det f.eks. fasttelefoner.
                                                Jeg er klar over at det finnes fasttelefoner, men hvis det...
                                                [/QUOTE]
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                Blir ikke stalinorgel uten Norge

                                                Kommentér

                                                • hotelpapa
                                                  RESERVEBEFAL
                                                  * VETERAN *
                                                  • 2005
                                                  • 2166

                                                  #54
                                                  Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                                                  Opprinnelig skrevet av Mike20
                                                  Opprinnelig skrevet av krikkert
                                                  Man skal heller ikke se bort fra muligheten at ingen i leiligheten snakket norsk, og derfor var avhengig av å ringe "tolk".
                                                  Det kan ha vært grunnen til at de som var i leiligheten kontaktet slektninger som ikke var til stede, for å få de til å ringe nødtelefonen.
                                                  http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 452473.ece
                                                  "AMK...
                                                  [/QUOTE]
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                  Blir ikke stalinorgel uten Norge

                                                  Kommentér

                                                  • isak
                                                    RESERVEBEFAL
                                                    * VETERAN *
                                                    • 2005
                                                    • 10799

                                                    #55
                                                    Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                                                    Hvorfor var det ingen i leliligheten som utførste førstehjelp på henne?

                                                    Sikkerheten til ambulanse personell er viktig og når ikke AMK vet hva som skjer annet en at leiligheten er full av sinte folk så ville det vært skandaløst og uforsiktig av AMK å sende inn ambulanse uten at politiet hadde klarert området først. I ettertid er det lett å si at det ikke hadde vært farlig, men der og da så tror jeg de riktige vurderingene ble tatt. Dessve...
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

                                                    Kommentér

                                                    • isak
                                                      RESERVEBEFAL
                                                      * VETERAN *
                                                      • 2005
                                                      • 10799

                                                      #56
                                                      Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                                                      Hvorfor utøvde ikke kvinnens sønn som var utdannet sykepleier hjerte/lungeredning? Hvis han ikke var på stedet hvorfor instruerte han ikke noen av de som var der til å utføre?...
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                      "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

                                                      Kommentér

                                                      • hotelpapa
                                                        RESERVEBEFAL
                                                        * VETERAN *
                                                        • 2005
                                                        • 2166

                                                        #57
                                                        Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                                                        Opprinnelig skrevet av isak
                                                        Hvorfor var det ingen i leliligheten som utførste førstehjelp på henne?

                                                        Sikkerheten til ambulanse personell er viktig og når ikke AMK vet hva som skjer annet en at leiligheten er full av sinte folk så ville det vært skandaløst og uforsiktig av AMK å sende inn ambulanse uten at politiet hadde klarert området først. I ettertid er det lett å si at det ikke hadde vært farlig, men der og da så tror jeg de riktige vurderingene ble ...
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                        Blir ikke stalinorgel uten Norge

                                                        Kommentér

                                                        • Mike20
                                                          OR-4 Korporal


                                                          TJUTT: Over norm
                                                          • 2009
                                                          • 1474

                                                          #58
                                                          Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                                                          Opprinnelig skrevet av hotelpapa
                                                          Jeg er klar over at det finnes fasttelefoner, men hvis det fantes på stedet så vil jeg anta at den befant seg i leiligheten hvor avdøde befant seg.
                                                          Man kan ikke se bort fra at det befant seg en fasttelefon i leiligheten. Noe har pårørende i leiligheten brukt til å kommunisere med slektninger, som igjen kontaktet AMK.

                                                          Eller så snakket en av innringerne uriktig da vedkommende sa at ingen i leiligheten hadde mobil.
                                                          ...
                                                          [/QUOTE]
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                          Kommentér

                                                          • Mike20
                                                            OR-4 Korporal


                                                            TJUTT: Over norm
                                                            • 2009
                                                            • 1474

                                                            #59
                                                            Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                                                            Opprinnelig skrevet av hotelpapa
                                                            http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 452473.ece
                                                            "AMK-sentralen ble oppringt av tre forskjellige personer: Avdødes barnebarn som snakker flytende norsk, svigersønnen, og kvinnens sønn som er utdannet sykepleier og snakker godt norsk. "
                                                            Mon tro om ikke i alle fall avdødes barnebarn befant seg i leiligheten. På noen av videoene som viser ...
                                                            [/QUOTE]
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                            Kommentér

                                                            • isak
                                                              RESERVEBEFAL
                                                              * VETERAN *
                                                              • 2005
                                                              • 10799

                                                              #60
                                                              Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                                                              Opprinnelig skrevet av hotelpapa

                                                              Det er nå ikke sikkert at vedkommende hadde overlevd hvis ambulansen hadde vært der før...
                                                              Nei, det er ikke sikkert....
                                                              [/QUOTE]
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                              "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

                                                              Kommentér

                                                              Beslektede emner

                                                              Collapse

                                                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                              Startet av Feltposten, DTG 192031 Feb 26, 20:31
                                                              0 svar
                                                              52 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Feltposten
                                                              Startet av Chilinøtt, DTG 272037 Nov 24, 20:37
                                                              2 svar
                                                              222 visninger
                                                              5 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Slettet13
                                                              Startet av Tusseladd, DTG 041635 Nov 25, 16:35
                                                              2 svar
                                                              142 visninger
                                                              3 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg gringo
                                                              av gringo
                                                              Working...