Risikohåndtering i Forsvaret må begynne på toppen. Det handler om fokus. Akkurat som på flyskolen. Det var det første vi tenkte på hver morgen var nødprosedyrer og sjekklister. Det var viktig. Dersom det hadde vært sån...
Morten Åsli
Bør da nevnes og gis heder og ære som forfatter av denne artikkelen.
Interessant problemstilling - og noe som også er en utfordring i flere sivile bransjer. "Jag kan jo jobben så jeg trenger ikke sjekklisten" er vanlig overalt. De som lykkes med det jobber med kultur og forankring i utdanning, men til syvende og sist er det kontroll og sanksjoner som gjør at dette virker over tid.
Morten Åsli
Bør da nevnes og gis heder og ære som forfatter av denne artikkelen.
Interessant problemstilling - og noe som også er en utfordring i flere sivile bransjer. "Jag kan jo jobben så jeg trenger ikke sjekklisten" er vanlig overalt. De som lykkes med det jobber med kultur og forankring i utdanning, men til syvende og sist er det kontroll og sanksjoner som gjør at dette virker over tid.
"Det gikk jo bra" holder ikke - og nettopp jaffar sine motargumenter mot å sanksjonere etterlevelsesfeil som hadde ingen konsekvens for resultat er grunnen til at dette er så vanskelig.
Det er gode og gyldige argumenter, det er lite kjekt å sanksjonere eller bli sanksjonert for ikke ha fylt ut et skjema riktig. Dårlige, unødvendige og for mye skjemaer vil noen mene det er - og jo mindre de liker det jo flere synes de er dårlige. Og er det dårlig så jobber du deg faktisk ikk...
Kommentér