Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • geir44
    Trådstarter
    PENSJONIST
    • 2009
    • 16

    #1

    Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

    Er det noe som skjer flere ganger i løpet av året?

    Er det dessuten riktig at det skal være på den måten? Har man ikke allerede en hel del redningsstyrker? Røde Kors, Politiet, "de frivillige" og norsk grotteforbund + +...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
  • Sofakriger
    OR-8* Kommandérsersjant
    Ass S-1

    Sponsor


    * VETERAN *
    • 2005
    • 26589

    #2
    Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

    Sjelden.

    Men dette er jo bare ett teaser innlegg. Hva er poenget ditt? Andre avsnittet ditt? Eller at det er feil å bruke militære styrker til å hjelpe egen befolkning?...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

    Kommentér

    • geir44
      Trådstarter
      PENSJONIST
      • 2009
      • 16

      #3
      Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

      Opprinnelig skrevet av Sofakriger
      Sjelden.

      Men dette er jo bare ett teaser innlegg. Hva er poenget ditt? Andre avsnittet ditt? Eller at det er feil å bruke militære styrker til å hjelpe egen befolkning?
      Jeg mente flere ganger i året pr. distrikt. Bare for å klargjøre.

      Ellers så mener jeg vel at det bør være grenser fo hva man kommanderer ut folk til å gjøre. "To fulle menn, rider igjen" og har gått seg bort etter fest. Skal da HV mannskaper måtte k...
      [/QUOTE]
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • Sofakriger
        OR-8* Kommandérsersjant
        Ass S-1

        Sponsor


        * VETERAN *
        • 2005
        • 26589

        #4
        Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

        Hva er alternativet da? At ingen leter etter de ?...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        "Gjør Ret, Frygt Intet"

        Kommentér

        • Dunn
          PENSJONIST
          • 2007
          • 516

          #5
          Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

          Opprinnelig skrevet av Sofakriger
          Hva er alternativet da? At ingen leter etter de ?
          Når snøen smelter til våren, så vil de lokale turgåerne finne dei....
          [/QUOTE]
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • ElliMann
            RESERVIST
            • 2008
            • 42

            #6
            Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

            Som alltid er Sofakriger en negativ faen :P

            Det finnes ingen limit på hvor mange ganger per år hvert distrikt kan kalles inn. På tjenestebeviset til HV-soldater (Jeg har hvertfall fått et) skal det stå i hvor mange år eller øvelsesdager du er vernepliktig. Tror jeg fikk 20 år e.l....
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • Dragon uten hest
              PENSJONIST
              • 2010
              • 273

              #7
              Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

              Opprinnelig skrevet av geir44
              Er det noe som skjer flere ganger i løpet av året?

              Er det dessuten riktig at det skal være på den måten? Har man ikke allerede en hel del redningsstyrker? Røde Kors, Politiet, "de frivillige" og norsk grotteforbund + +
              At HV-mannskaper kan brukes i redningsoppdrag, er noe som er hjemlet i Heimevernsloven (derav såkalte §13-oppdrag). Har ikke sett noen samlet statistikk for hele HV på hvor ofte det skjer, men sammenligne...
              [/QUOTE]
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • Simplex
                OF-1 Løytnant
                Sjefsprest Milforum

                * VETERAN *
                • 2006
                • 1176

                #8
                Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                Er det lov å si at mange HV-avdelinger også har begrenset med kunnskap om søk etter savnede... Og at jeg har opplevd at mannskaper med store kunnskaper om dette ikke får slippe til fordi de er menige. Flott med HV der man har ledere og mannskaper som kan dette, men i motsatt tilfelle kan de starte suppekjøkken som SF....
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

                Kommentér

                • Herr Brun
                  RESERVEBEFAL
                  • 2008
                  • 7337

                  #9
                  Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                  Opprinnelig skrevet av Simplex
                  Er det lov å si at mange HV-avdelinger også har begrenset med kunnskap om søk etter savnede... Og at jeg har opplevd at mannskaper med store kunnskaper om dette ikke får slippe til fordi de er menige. Flott med HV der man har ledere og mannskaper som kan dette, men i motsatt tilfelle kan de starte suppekjøkken som SF.
                  Hva mener du med siste setning? Starte suppekjøkken som sivilforsvaret?...
                  [/QUOTE]
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  --

                  Kommentér

                  • SlakaBall
                    RESERVEBEFAL
                    • 2009
                    • 7160

                    #10
                    Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                    Jeg kaster meg inn i denne tråden med mine 2 øre.
                    Til trådstarter, HV kalles ut, etter min mening, for sjeldent.
                    HV har en stor mannskapspool og er pliktig (med bruk av skjønn fra de som beordrer) til å stille når behovet er tilstede. Jeg synes det er uforsvarlig at man i dag skal være prisgitt frivillige mannskaper og en og annen lensmann som kan ratte rundt på en snøskuter. Men dessverre er det dyrt å kalle ut HV-mannskaper på slike oppdrag, så...
                    [/QUOTE]
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    Bumpibump TM

                    Kommentér

                    • magskor
                      OR-7 Flotiljemester


                      * VETERAN *
                      • 2005
                      • 3601

                      #11
                      Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                      Opprinnelig skrevet av Supernils2008
                      Jeg kaster meg inn i denne tråden med mine 2 øre.
                      Til trådstarter, HV kalles ut, etter min mening, for sjeldent.
                      HV har en stor mannskapspool og er pliktig (med bruk av skjønn fra de som beordrer) til å stille når behovet er tilstede. Jeg synes det er uforsvarlig at man i dag skal være prisgitt frivillige mannskaper og en og annen lensmann som kan ratte rundt på en snøskuter. Men dessverre er det dyrt å kalle ut HV-mannskaper...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • SlakaBall
                        RESERVEBEFAL
                        • 2009
                        • 7160

                        #12
                        Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                        Opprinnelig skrevet av magskor
                        Er einig i at HV for sjelden blir brukt. Men grunnen er ikkje for det er for dyrt. Ein fordel med HV er at det er gratis for politiet å bruke HV.
                        Gratis for Politiet? Neppe, det er alltid noen som må betale det det koster å ha 450 pax 4 døgn for søk.. Som f.eks. når det gjelder flomarbeidet så sendte HV-03 en saftig faktura til Fylkesmannen i Buskerud siden det var Fylkesmannen som hadde bedt om bistand, og slik vil det nok...
                        [/QUOTE]
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        Bumpibump TM

                        Kommentér

                        • Fenrikinf
                          RESERVEBEFAL
                          * VETERAN *
                          • 2005
                          • 778

                          #13
                          Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                          Hvorfor skal man bruke Hv-gubbs når man kan bruke noen som kan det mye bedre?

                          I Norge er redningstjenesten organisert som en nasjonal dugnad. Den øverste myndighet har justisdepartementet. Deretter har vi to hovedredningssentraler (HRS) og 28 lokale redningssentraler (LRS), som er politidistriktenes operasjonssentraler. Stort sett er det slik at HRS har det operative ansvaret for aksjoner på sjøen, mens LRS har ansvaret på land.

                          Politiet har a...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          Charlie don't surf

                          Kommentér

                          • magskor
                            OR-7 Flotiljemester


                            * VETERAN *
                            • 2005
                            • 3601

                            #14
                            Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                            Opprinnelig skrevet av Supernils2008
                            Opprinnelig skrevet av magskor
                            Er einig i at HV for sjelden blir brukt. Men grunnen er ikkje for det er for dyrt. Ein fordel med HV er at det er gratis for politiet å bruke HV.
                            Gratis for Politiet? Neppe, det er alltid noen som må betale det det koster å ha 450 pax 4 døgn for søk.. Som f.eks. når det gjelder flomarbeidet så sendte HV-03 en saftig faktura til Fylkesmannen i Buskerud siden det var Fylkesmannen som hadde bedt om bistand...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                            Kommentér

                            • magskor
                              OR-7 Flotiljemester


                              * VETERAN *
                              • 2005
                              • 3601

                              #15
                              Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                              Opprinnelig skrevet av Fenrikinf
                              Hvorfor skal man bruke Hv-gubbs når man kan bruke noen som kan det mye bedre?

                              I Norge er redningstjenesten organisert som en nasjonal dugnad. Den øverste myndighet har justisdepartementet. Deretter har vi to hovedredningssentraler (HRS) og 28 lokale redningssentraler (LRS), som er politidistriktenes operasjonssentraler. Stort sett er det slik at HRS har det operative ansvaret for aksjoner på sjøen, mens LRS har ansvaret på land....
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                              Kommentér

                              • SlakaBall
                                RESERVEBEFAL
                                • 2009
                                • 7160

                                #16
                                Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                                Opprinnelig skrevet av Fenrikinf
                                Hvorfor skal man bruke Hv-gubbs når man kan bruke noen som kan det mye bedre?
                                Det er vel ingen som sier at man skal det. Les tråden en gang til.
                                Jeg i hvertfall snakker om å benytte HV personell i tillegg til kompetent frivillig personell. Forskjellen på HV og frivillige organisasjoner er mengden tilgjengelig personell.
                                At Røde kors og andre organisasjoner er bedre på SAR er hevet over enhver tvil, men det er i min logikk...
                                [/QUOTE]
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                Bumpibump TM

                                Kommentér

                                • oggien
                                  RESERVEBEFAL
                                  • 2007
                                  • 164

                                  #17
                                  Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                                  De har jo også en hundetropp i hvert distrikt og samler man det som er tilgjengelig i en region så er det også et betraktelig tilskudd.

                                  En annen ting er logistikk:

                                  Det er snakk om kjøretøy, telt, klær osv osv. IKKE for å rakke ned på sivile organisasjoner, men det er ingen som kan måle seg med HV på dette område (om det er interesse fra distriktet sin side), mange av de sivile redningsorganisasjonene kjøper alt dette fra egen lomme.

                                  Jeg syne...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                  Kommentér

                                  • lardra06
                                    PENSJONIST
                                    • 2007
                                    • 217

                                    #18
                                    Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                                    Opprinnelig skrevet av Supernils2008
                                    Jeg synes det er uforsvarlig at man i dag skal være prisgitt frivillige mannskaper og en og annen lensmann som kan ratte rundt på en snøskuter.
                                    Dette må jeg kommentere. Hvordan ville en leteaksjon i høyfjellet under dårlige værforhold kunne gjøres bedre ved bruk av dagens HV? Jeg synes ikke det er uforsvarlig å være prisgitt 5-10 snøscootere betjent av lokalkjente og fjellvante røde kors folk, slik det fungerer i m...
                                    [/QUOTE]
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                    Kommentér

                                    • SlakaBall
                                      RESERVEBEFAL
                                      • 2009
                                      • 7160

                                      #19
                                      Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                                      Opprinnelig skrevet av lardra06
                                      Opprinnelig skrevet av Supernils2008
                                      Jeg synes det er uforsvarlig at man i dag skal være prisgitt frivillige mannskaper og en og annen lensmann som kan ratte rundt på en snøskuter.
                                      Dette må jeg kommentere. Hvordan ville en leteaksjon i høyfjellet under dårlige værforhold kunne gjøres bedre ved bruk av dagens HV? Jeg synes ikke det er uforsvarlig å være prisgitt 5-10 snøscootere betjent av lokalkjente og fjellvante røde kors folk, slik ...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      Bumpibump TM

                                      Kommentér

                                      • essal
                                        OR-6 Oversersjant


                                        • 2009
                                        • 9070

                                        #20
                                        Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                                        HV soldater fungerte vel som brannmenn under skogbrannen på Froland (?) sist sommer. [Ironi]De skulle nok bare ha blitt hjemme siden de ikke er utdannet brannmenn eller har noen kompetanse innen brannslukking.[/Ironi]

                                        Ser ikke noe problem i at HV soldater (enten det er fra I, F eller O) eller andre i Forsvaret vårt er med på redningsoppdrag eller liknende. Greit nok at de ikke burde ta på seg noen organiseringsrolle, det er bedre med for mange e...
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                        - Don't confuse enthusiasm with capability

                                        Kommentér

                                        • motoko
                                          PENSJONIST
                                          * VETERAN *
                                          • 2006
                                          • 1549

                                          #21
                                          Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                                          Poenget er ikke at HV har bedre kompetanse enn frivillige, men heller det at HV har kapasiteter som frivillige ikke har.
                                          Røde kors, politiet etc fungerer fint når "mann har gått seg vill i fjellet" situasjoner. Men om det plutselig blir en "Oljeanlegg eksploderer, fly kresjer, togkollisjon, skolebuss som blir tatt av skred på fjellet etc, orkaner/storm etc for ikke å snakke om terror" situasjon har Røde kors og frivllige plutselig ikke kapasitet...
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                          Kommentér

                                          • Fenrikinf
                                            RESERVEBEFAL
                                            * VETERAN *
                                            • 2005
                                            • 778

                                            #22
                                            Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                                            Opprinnelig skrevet av Supernils2008
                                            Hvis du ønsker å skrive om din forakt for HV personell og vår kompetanse foreslår jeg at du oppretter din egen tråd om det i stedet for spamme ned denne tråden med slikt tøys.
                                            Min gode mann, ta deg en bolle og slapp litt av =) Jeg har respekt for den kompetansen som ligger i HV i form av mannskaper og organisasjon. Mitt poeng var at enkelte i organisasjonen har et litt glorifisert bilde av egne ferdigheter og hva de...
                                            [/QUOTE]
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                            Charlie don't surf

                                            Kommentér

                                            • lardra06
                                              PENSJONIST
                                              • 2007
                                              • 217

                                              #23
                                              Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                                              Opprinnelig skrevet av Supernils2008
                                              Igjen, jeg snakker ikke om at ting kan gjøres bedre med HV alene. Men som en stor tilgjengelig mannskapspool som kan settes opp på kort varsel synes jeg det er uforsvarlig å ikke benytte seg av muligheten. Folk må slutte å se så veldig sort/hvitt, oss/dem i situasjoner til enhver tid. Det er veldig ofte at samarbeid faktisk gir bedre resultat enn hvis den ene eller den andre skal operere på egenhånd.
                                              1-2 godt trente Røde Kor...
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                              Kommentér

                                              • Fenrikinf
                                                RESERVEBEFAL
                                                * VETERAN *
                                                • 2005
                                                • 778

                                                #24
                                                Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                                                Her er en oversikt over de ressurser som faktisk blir brukt. Fra NOU 2001:31
                                                [code]Tabell 3.1 Ressursbruk ved Hovedredningssentralen i Sør-Norge, 1991-1999 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999
                                                Politi
                                                Politi 599 618 603 706 770 634 852 781 863
                                                Lensmann 523 510 534 508 503 421 520 491 522
                                                Politihund 134 135 165 129 155 127 186 166 195
                                                Politibåt 80 107 57 84 70 55 74 80 82

                                                Frivillige
                                                Røde Kors Hjelpekorps...
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                Charlie don't surf

                                                Kommentér

                                                • SlakaBall
                                                  RESERVEBEFAL
                                                  • 2009
                                                  • 7160

                                                  #25
                                                  Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                                                  Bolle spist og ettermiddagsluren unnagjort.

                                                  Jeg har ikke sagt at jeg betviler kompetansen til de frivillige mannskapene. Jeg tror faktisk de har en meget god kompetanse på SAR, i hvertfall vesentlig bedre enn HV mannskaper som jeg håper aldri kommer til å ha det i trenings- og kompetanseboksen. Derfor bør de frivillige mannskapene få gjøre det de er gode på, lede redningsarbeidet. "Fotjobben" kan hvemsomhelst fra gata gjøre så lenge de har utsty...
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                  Bumpibump TM

                                                  Kommentér

                                                  • Simplex
                                                    OF-1 Løytnant
                                                    Sjefsprest Milforum

                                                    * VETERAN *
                                                    • 2006
                                                    • 1176

                                                    #26
                                                    Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                                                    Hvis noen lurte på hva jeg mente så mener jeg følgende:
                                                    * Man må gjerne bruke militære mannskaper og HV er en flott ressurs, men jeg stiller meg undrende til å beordre mannskaper til søk- og redningsoppdrag når det faller langt utenfor HV sin kjernevirksomhet. For mange mannskaper kan det være utfordrende nok med de timene man er pålagt i HV allerede hva gjelder familie- og jobbsituasjoner. I såfall bør det ligge til I-styrke som frivillig har på...
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

                                                    Kommentér

                                                    • SlakaBall
                                                      RESERVEBEFAL
                                                      • 2009
                                                      • 7160

                                                      #27
                                                      Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                                                      Opprinnelig skrevet av Simplex
                                                      Hvis noen lurte på hva jeg mente så mener jeg følgende:
                                                      * Man må gjerne bruke militære mannskaper og HV er en flott ressurs, men jeg stiller meg undrende til å beordre mannskaper til søk- og redningsoppdrag når det faller langt utenfor HV sin kjernevirksomhet. For mange mannskaper kan det være utfordrende nok med de timene man er pålagt i HV allerede hva gjelder familie- og jobbsituasjoner. I såfall bør det ligge til I-styrke som f...
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                      Bumpibump TM

                                                      Kommentér

                                                      • njetnjet
                                                        RESERVEBEFAL
                                                        • 2006
                                                        • 5398

                                                        #28
                                                        Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                                                        Det skal vel ikke være noe tvil om at HV gubbs og apparatet rundt kan være en god ressurs i mange situasjoner. Disse kan operere på egenhånd under et gitt oppdrag samtidig som dem kan være selvforsynt med klær, telt, sanitet, samband, mat osv. Selv politiet har vært hos disse "stakkarslige" hv gubbsene og tigget FR i trange tider siden statoil var stengt.

                                                        Alikevel, av prinsipp så mener jeg at HV ikke skal kalles ut på §13-oppdrag på bakgrunn av...
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                        Kommentér

                                                        • Simplex
                                                          OF-1 Løytnant
                                                          Sjefsprest Milforum

                                                          * VETERAN *
                                                          • 2006
                                                          • 1176

                                                          #29
                                                          Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                                                          Opprinnelig skrevet av njetnjet
                                                          Man trenger ikke masse spesialopplæring av noe slag for å bli lagt under politiet og utføre et søk.
                                                          Hmm. Fiffig. Er et kurs jeg noen gang har følt at jeg virkelig har fått igjen for av de kurs jeg har ervervet meg gjennom, Forsvaret, politiet, Røde Kors og helsevesen så er det nettopp Røde Kors Hjelpekorps sitt sentrale ledelseskurs i søk og redning. Særlig analysekunnskapen.

                                                          Du får det til å høres ut som om det er bare å ...
                                                          [/QUOTE]
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                          Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

                                                          Kommentér

                                                          • njetnjet
                                                            RESERVEBEFAL
                                                            • 2006
                                                            • 5398

                                                            #30
                                                            Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                                                            Opprinnelig skrevet av Simplex
                                                            Du får det til å høres ut som om det er bare å gå skulder til skulder og løfte på enhver prydbusk?
                                                            Satt på spissen i en del tilfeller -ja.

                                                            Spesielt i mindre bygder der kanskje slike hjelpekorps er mindre tilstedet er det akkurat dette som skjer, det er ihvertfall min erfaring. Når en mann blir savnet på fjellet på vinteren så møter alle bekjente og ukjente som har utstyr, mulighet og bensin på tanken opp. Politiet og kan...
                                                            [/QUOTE]
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                            Kommentér

                                                            Beslektede emner

                                                            Collapse

                                                            Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                            Startet av Feltposten, DTG 192031 Feb 26, 20:31
                                                            0 svar
                                                            51 visninger
                                                            0 reaksjoner
                                                            Nyeste innlegg Feltposten
                                                            Startet av Znuddel, DTG 270735 Jun 19, 07:35
                                                            3 svar
                                                            825 visninger
                                                            0 reaksjoner
                                                            Nyeste innlegg magskor
                                                            av magskor
                                                            Startet av Feltposten, DTG 280735 Sep 23, 07:35
                                                            2 svar
                                                            216 visninger
                                                            1 reaksjon
                                                            Nyeste innlegg Rittmester

                                                            Stikkord

                                                            Collapse

                                                            Working...