Utdanning av vognførere på tyngre klasser.

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Hulkinator
    Trådstarter
    OR-7* Stabssersjant
    Mestersersjant logistikk

    • 2009
    • 6167

    Utdanning av vognførere på tyngre klasser.

    Etter at det ble postet i feltvogntråden om førerkortutdanning, ser jeg at dette er et tema for en egen tråd.

    Oppsummert fra mine to forrige innlegg kan militært personell eller personell i sivilforsvarer gis en militær utdanning tilsvarende de tyngre klasser.
    Personellet kan da med dispensasjon føre f.eks klasse C langs vei uten å ha sivilt sertifikat ut over klasse B.
    Personellet må gå igjennom samme type utdanning/utdanningsprogram, men slipper teorieksamen og praktisk prøve. (Oppkjøring)

    F...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.
  • Sofakriger
    OR-7* Stabssersjant
    Mestersersjant personell


    Sponsor

    • 2005
    • 24999

    #2
    To ting. I utenlandsoperasjoner opererer vi i 3 scenarier:[LIST][*]Øving og deployering uten SOFA. Heller sjeldent, se feks at US sine avtaler med oss er en SOFA med at de stort gjør som de vil og bruker egne håndhevingsressurser når de ønsker.[*]Fungerende land vi har en SOFA med. Tilsvarende US har med oss og gjerne enda videre. Enkelt prinsipp, vi gjør hva vi vil, inkludert når det gjelder førerrett etc. Så våre føringer i vår kontingent gjelder.[*]Ikke fungerende land, vi gjør som vi vi...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

    Kommentér

    • hvlt
      OF-2 Kaptein
      Planoff. (S-5)


      Sponsor
      • 2006
      • 23002

      #3
      Man bør kanskje også ta i betraktningen at vognførere med kun sivilt B-sertifikat, men med intern opplæring i Forsvaret kjører militære kampkjøretøy med kanskje betydelig større skadepotensial enn en lett lastebil eller selv en tung lastebil. Vognførerkurs CV9030N er intensivt, men det tar ikke så mange uker (husker ikke, 3-4?). Det er sannsynligvis betydelig mindre som trengs for et militært hjulkjøretøy, spesielt hvis det kun gjelder en spesifikk type.

      Men som Hulkinator ...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
      Moderator

      Kommentér

      • Kdo_Under
        OR-7 Stabssersjant


        • 2007
        • 11510

        #4
        Dette er litt på siden av trådens kjernetema, men med tanke på at de to viktigste tingene i landmilitær virksomhet er kjøretøyer og radio så er det kanskje ikke så dumt å mer eller mindre kjøre 9-8 igjennom en standardisert kjøretøyopplæring så man kan ha et visst nivå i hva egen avdeling opererer.
        Hva dette nivået skal være er er litt mer komplisert, men de fleste kjøretøy har verdi nok til at å kunne flytte disse er viktig....
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        Død ved Kølle!
        Bla bla... Hybrid warfare is easy

        Kommentér

        • Znuddel
          OF-2 Kaptein
          Log.off. (S-4)

          Sponsor
          • 2004
          • 15295

          #5
          SOFA? ...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          The dildo of consequences rarely arrives lubed.
          Moderator

          Kommentér

          • Lille Arne
            OR-8* Kommandérsersjant
            Sjefssersjant



            • 2005
            • 11967

            #6
            Status Of Forces Agreement. En avtale med en vertsnasjon om rettslig status for en deployert styrke. ...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            Fas est et ab hoste doceri​”
            Ovid

            Administrator

            Kommentér

            • M72
              OF-2 Kaptein
              Sboff. (S-6)
              Sponsor
              • 2010
              • 3555

              #7
              Status of forces agreement, vertslandsavtale: https://en.wikipedia.org/wiki/Status...rces_agreement...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              All animals are equal, but some animals are more equal than others.
              Moderator

              Kommentér

              • Hulkinator
                Trådstarter
                OR-7* Stabssersjant
                Mestersersjant logistikk

                • 2009
                • 6167

                #8
                Fant en SOFA på Lovdata:


                Ett eksempel for hvordan US Air Force har det når de tjenestegjør i Rammstein: https://www.ramstein.af.mil/About/Fa...ces-agreement/


                Men hvis det du sier stemmer Sofakriger så kan en SOFA (pun intended?) gi mulighet for å følge særnorske regler ellers på kontinentet.
                Det er ihvertfall en et nytt element...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

                Kommentér

                • Sofakriger
                  OR-7* Stabssersjant
                  Mestersersjant personell


                  Sponsor

                  • 2005
                  • 24999

                  #9
                  Ja, pun intended.

                  Jeg vil tro feks norsk personell som tjenestegjør i Brussel er under en SOFA for å ta et veldig fredelig eksempel.

                  Både i Ungarn (IFOR, SFOR) og Kuwait (OIF) var det situasjonen. Det handler selvfølgelig om mye mer enn førerrett, det er i praksis diplomatisk immunitet ++. Det tidligere Jugoslavia eller Irak hadde vi selvsagt ingen avtaler med og gjorde som vi ville. Her kan av og til krigens krav fravike hva FLO eller norsk lov mener er rett på ting som ikke handler om folker...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  "Gjør Ret, Frygt Intet"

                  Kommentér

                  • Tusseladd
                    OF-1 Løytnant
                    Ass E-off. (Ass S-2)


                    • 2011
                    • 12657

                    #10
                    Hvis jeg husker riktig var det slik at da jeg var inne i førstegangstjenesten benyttet Forsvaret muligheten til å la folk med klasse B-førerkort kjøre lastebil (klasse C) med kun "blålapp", med unntak av de som kjørte tungtransport (TT - semitrailer med CE), men at Forsvaret nå ikke benytter seg av dette i det helle tatt - alle som kjører klasse C må ha sivilt førerkort? Akkurat for lastebil, så er vel den sivile førerutdanningen såpass relevant at dette er like greit, så lenge man har nok tilga...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    Moderator

                    Kommentér

                    Forumstruktur

                    Collapse

                    Working...