And so it begins... "Folkerepublikken" er bare Putins forlengede arm.
For øvrig har jeg tenkt (ref også innlegg #2817) at situasjonen vi ser utspille seg kan tegnes som to sett grafer: Ett sett som viser den akkumulerte kostnaden over tid for Russland ved å holde oppe det militære trykket - ikke bare økonomisk, men også i innenrikspolitisk kapital og ditto utenrikspolitisk. Det er begrenset hvor lenge han kan holde presset. Det andre settet med kryssende grafer viser det mulighetsrommet som åpn...
Siden fiskefartøy er unntatt, vil dette gjelde under 40% av de russiske anløpene i Norge.
Svalbard er også unntatt.
Og ikke bare gir vi unntak for veldig mye, vi kommer også en måned etter EU.
Valuta vil fortsette å rulle inn til Russland fra fiskebåter som leverer i Norge, og russere som mangler varer i butikken i Murmansk pga sanksjoner kan kjøre over til Norge for å handle her.
Samt vi må vel snart bygge ut Kirkenes luft...
[/QUOTE]
Svalbard er unntatt, og fiskefartøy, søk- og redning og forskningsfartøyer er også unntatt - bortsett fra at fiskebåter som eies av folk som står på listen over sanksjonerte kan få båten sin arrestert. Postforsendelser er også unntatt. Så vidt jeg forstår må russiske lastebiler som allerede er i landet komme seg ut av landet innen 7. mai, men enkelte unntak. Selve teksten kommer etter hvert på Lovdata:
[URL="https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nye-sanksjoner-mot-russland-innfort-i-norsk-rett/i...
[/QUOTE]
At ikke Tollvesenet og politi er mer aktive på hva som tas i land og ombord i russiske fiskebåter og "fiskebåter" i nord-Norge er skandaløst i denne sammenheng. Det er jo en opplagt vei for å skaffe og smugle høyteknologi inn i Russland. https://www.nrk.no/norge/russiske-ba...aff-1.15904249
Tolletaten kan møte opp når de russiske båtene legger til kai. De har ikke rutinekontroller. [B]Tolletaten bekrefter at de har hatt kontroller i Kirkenes i år. D...
Noe opplagt som politi, toll og e-tjenesten bør følge med på, er om disse fiskebåtene får besøk av russere eller nordmenn med urent mel i posen. Og særlig skip-til-skip-overføringer kan være interessante å følge med på. Det er pålagt å seile med AIS påslått, men man bør også sjekke med Orion-fly, foto og radar at disse skipene faktisk befinner seg der AIS'en deres påstår at de befinner seg. Det er sikkert enkelt å smugle ting inn via Asia, men vi bør i alle fall gjøre det vanskelig å smugle inn ...
Høyre etterspør enten bedre kontroll med russiske fiskebåter eller at unntaket deres fra havneforbudet fjernes. Verken Forsvaret eller Forsvarsdepartementet vil svare på hvordan båtene kontrolleres. Slår russisk båt-alarm
Forsker Ina Holst-Pedersen Kvam ved Sjøkrigsskolen har pekt på at russiske fiskefartøy kan «navigere fritt langs norskekysten for spionasje- og etterretningsformål etter behov» og videre...
Så er jo spørsmålet om hvordan man skal følge med på et lass med fiskebåter. Det enkleste er nok å nekte de adgang, men jeg har en snikende følelse av at det er industrien som vil ha disse båtene. Har vi blitt helt tyske?...
Nå er yrkesfiskere i teorien ganske enkle å følge med på, fordi de er lovpålagt å ha AIS påslått (noe som dog kan forfalskes), og fordi de stort sett bare seiler mellom fiskefelt og mottak. Det kan like gjerne være et Liberia-registrert containerskip eller en Malta-registrert "turistbåt" som setter i land noen russiske stridsvogner eller kutter en kabel, men det er jo mer herk med å lage en dekkhistorie for slikt enn hvis du bare kan seile fra Murmansk på en fiskebåt.
Norge har til nå 5 nano/mikrosatellitter (1-15 kg) som nettopp tar imot AIS-signaler borte fra kysten (Kystverkets AIS-mottakere har bare rekkevidde ca. 100 km ut fra kysten), AISSat-1, AISSat-2, NorSat-1, NorSat-2 og NorSat-3). Dette er samarbeid med Kystverket og Norsk Romsenter, dvs. de er nå under et eget statsselskap Space Norway AS (direktøren er forresten sønnen til Joachim Rønneberg, hvis han ikke har gått av med pensjon nå), eller for å være helt eksakt, under dets datterselskap Statsat...
Svært interessant, hvlt . Norge og Kystverket har jo nylig lansert et tilbud med å dele denne satelitt-informasjonen med kyststater i sør (f.eks. Karibien) og Canada er også delvis involvert i Partners in the Blue Pacific (PBP)-samarbeidet som primært drives av USA, UK, Japan, Australia og New Zealand for å samarbeide med øystatene i Stillehavet representert i Pacific Islands Forum (PIF). ([URL="https://milf...
[/QUOTE]
Høyre etterspør enten bedre kontroll med russiske fiskebåter eller at unntaket deres fra havneforbudet fjernes. Verken Forsvaret eller Forsvarsdepartementet vil svare på hvordan båtene kontrolleres. Slår russisk båt-alarm
Myndighetene gjør ingen egen russer-kontroll av russiske fartøy i norske havner : [URL="https://www.dagbladet.no/nyheter/innrommer-ingen-egen-russer-kontroll...
[/QUOTE]
Det er et veldig byråkratisk svar som betyr noe sånt som "vi driver ikke med urettferdig diskriminering mellom nasjonaliteteter". Og det er jo i prinsippet riktig - det er jo trusselbildet og skipenes historikk og aktivitet som bør tiltrekke seg Forsvarets og politiets oppmerksomhet, ikke bare hvilken flaggstat skipet kommer fra. Vi er vel mer opptatt om å bli beroliget om at myndighetene gjør noe som helst for å følge med men det er jo klart frustrerende å vite at vi ikke får se forskjel...
[/QUOTE]
Denne tråden om norske sanksjoner mot Russland er startet, og noen eldre innlegg er kopiert inn hit. Si gjerne fra om det er andre innlegg som burde vært her også. For øvrig må man gjerne lage egne innlegg som passer med tema.
Handelen med Russland falt etter invasjonen, men er nå på vei tilbake til normale tall.
Som et av veldig få europeiske land har Norge økt eksporten til Russland etter invasjonen av Ukraina. Det viser en sammenstilling av SSB-tall i en fersk rapport fra analyseselskapet Corisk.
Eksporten fra Norge til Russland i mai og juni var derfor oppe på et nesten norma...
Enig, men problemet er at opposisjonen, unntatt Guri Melby, har vært dørgende taus. Dersom Erna Solberg hadde brukt all sin politiske tyngde for å motarbeide denne politikken, kunne resultatet ha blitt annerledes. Nå har Venstre og Melby begrenset makt, så det er for så vidt risikofritt for dem å fronte mer støtte til Ukraina og flere sanksjoner mot Russland, men de skal ha for forsøket....
Hvis du skal besøke Norge i inntil 90 dager, kan du søke om et besøksvisum. Med dette visumet kan du reise rundt i hele Schengenområdet.
Så langt jeg forstår skulle det bli veldig vanskelig for russere å besøke Schengen i alle sammenhenger, og spesielt som turist eller vanlig forretningsreise.
Kan de likevel legge til kai i Finnmark og levere eller få hjelp på et verft? Er det bare politisk tomprat eller har ...
Russiske sjøfolk på russiske fartøyer trenger ikke visum, etter en ILO-konvensjon om sjøfolk, og de kan også bruke sitt sjømannsbevis som identitetsbevis - istedet for pass - hvis de f.eks. må reise inn for å bytte mannskap i norsk havn. Det er dog visse begrensninger på hvor de får oppholde seg, og de skal ikke reise rundt i Norge på måfå. (Se paragrafene 2-8 og 3-1 i, i utlendingsforskriften).
Visumfasiliteringsavtalen med Russland har altså blitt midlertidig satt ut av kraft. Det blir derfor dyrere og vanskeligere for russere å besøke Norge og omvendt.
UDI skriver:
Det betyr at ordinære regler om dokumentasjon, flerreisevisum, gebyr og saksbehandlingstid også gjelder for russiske borgere. De forenklede reglene i visumfasiliteringsvtalen vil ikke gjelde så lenge avtalen er opphevet.
Litt mer om hva som gjelder sjøfolk: Mannskap på cruiseskip og mannskap på skip registrert i EØS-land kan reise rundt i Norge uten oppholdstillatelse. Dvs. at en russer som jobber på en slik oligark-yacht registrert på Malta i teorien kan reise rundt i Norge med det russiske passet sitt så lenge kapteinen går god for at han er i mannskapet. (Mannskap fra Argentina, Peru og USA har også visse friheter etter bilaterale avtaler.)
Når det gjelder russiske fiskere som hører hjemme på en russisk båt, ...
Den russiske "fiskebåten" som driver innhenting på land og på sjøen. Da er fiskeren på landlov relevant.
Men viktigst pengene. Lande fisk i Norge, få valuta for fisken, bruke valutaen til å finansiere krigen. Og få hjelp i Norge til å holde de samme fiskebåtene i drift.
Så kan man også snakke om smugling av varer det er embargo på via fiskebåter, enten det nå er forbruksvarer, maskinteknologi eller elektronikk. Men det er kanskje mer sideordnet....
Varesmuglingen og innhentingen er viktigere enn pengene synes jeg. Nytter ikke å ha dollar på bok hvis du ikke får tak i kritiske komponenter til missil-produksjonen. Men selv om fisk er viktig for å få tak i mat, så burde vi vurdere å slutte å reparere russiske fiskebåter i Norge - og heller gi den verftsindustrien annet arbeid, f.eks. noe forsvars-relatert. Det er jo en del maskin-vedlikehold og sveising som slike verft kan gjøre både på skip og kampvogner....
Norge og Russland skal snart ha nettmøte for å fastsette felles fiskekvoter. Venstre påpeker at det ikke egentlig er noen ubrytelig sammenheng mellom å ha felles forvaltning av fiskeressursene i havet, og det å tillate russiske fiskebåter å lande fisken i Norge: NRK: Norge skal møte Russland: – En ganske uvanlig hendelse i dagens situasjon
Samt at de bare fokuserer på 'ulovlige formål'. Hva med å bare stoppe inntektskildene deres, som vi har diskutert her før? Ja, motargumentet er den felles torskestammen, men da får man heller argumentere for at den er viktigere enn å fjerne noe av finansieringen til den russiske krigsmaskinen....
Kommentér