Stratagem: Om innovasjon og fellesoperativ doktrine

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Feltposten
    Trådstarter
    OR-6 Skvadronmester
    Presse- og informasjonsbefal


    * VETERAN *
    • 2004
    • 1825

    #1

    Stratagem: Om innovasjon og fellesoperativ doktrine

    Om innovasjon og fellesoperativ doktrine - Del 1/2

    Frank R. Børresen

    Vår tid er preget av en rask og stadig akselererende teknologisk utvikling. Det som for få år siden var utenkelig, er nå i mange henseender hverdagskost. Med den rivende teknologiske utviklingen følger store muligheter for militærmakten, men også betydelige utfordringer. Potensielle motstandere søker, som oss, å nyttiggjøre seg ny teknologi for å oppnå en fordel i en potensiell konflikt. Feilslåtte satsninger beslaglegger store ressurser og dyrbar tid. Kombinert med akselererende kostnader på militært materiell kan slike feiltrinn vise seg skjebnesvangre dersom militærmakten blir satt på prøve. Fremtiden vil derfor kreve vesentlig innovasjon og kløktig styring for å vedlikeholde eller etablere paritet med potensielle motstandere, eller sågar oppnå en fordel.

    Hvordan kan doktrine bidra til operasjonalisering av ny teknologi for å bedre ruste Forsvaret til fellesoperasjoner?

    Teksten drøfter hvordan nytenkning innenfor den teknologiske dimensjonen er nødvendig for at Forsvaret skal kunne lykkes med fellesoperasjoner.Dette gjøres ved å belyse potensialet til FFOD, en av Forsvarets sentrale doktriner, til å påvirke militærstrategiske forhold og operasjonskonsepter gjennom å tilrettelegge for planlegging og realisering av teknologiske nyvinninger til bruk i militære operasjoner.

    Dette er del en av et to-delt innlegg. Den første delen belyser spenningsforholdet mellom den teknologiske utviklingen og Forsvaret, og i hvilken grad nåværende utgave av FFOD møter denne utfordringen. Den andre delen søker å si noe om hvorledes FFOD best kan videreutvikles med sikte på å operasjonalisere ny teknologi i Forsvaret.

    Innovasjon og doktrine

    Militær innovasjon er ofte vanskelig, da flere ulike konkurrende forhold begrenser den. Blant disse er kulturelle hindringer, økonomiske forhold og allerede pådratte kostnader, samt politiske interesser. Ikke minst har ofte offentlige byråkratier, og militæret er intet unntak, vegring mot å endre etablerte måter å gjøre ting på. Innovasjon utfordrer rutiner og systemer, og med dem hele fagmiljøer, som er vant til å trene ved å repetere heller enn ved å gjøre noe nytt. Videre kan innovasjon true eksisterende kapabiliteter som Forsvaret har investert tungt i, og som underbygges av særinteresser og subkulturer. Krigens utilgivelige natur medfører at militæret ofte foretrekker den opplevde tryggheten til velprøvde metoder, og er skeptiske til nye ideer. Til tross for dette må vi innovere for å utvikle kapabiliteter som er egnet til å møte fremtiden.

    Teknologisk utvikling

    Den teknologiske utviklingens karakter, herunder hastigheten, er blitt fremstilt i flere modeller. En av de mest kjente modellene er fremsatt av Gordon Moore, en av Intel sine grunnleggere, som hevdet at antallet transistorer på et areal dobles hvert år, noe han senere justerte til annethvert år (Larsen, 2021). En prediksjon som, i stort, har holdt mål. Moores lov synliggjør hastigheten på teknologisk utvikling, men tar ikke for seg konsekvensene av denne utviklingen. Med Moores lov som illustrasjon på at den teknologiske utviklingen er substansiell og, ikke minst, hurtig, brukes her Martecs lov som i tillegg til å fremstille hastigheten på den teknologiske utviklingen, også antyder konsekvenser for organisasjoner som benytter teknologi.

    Både Moores og Martecs lover sier at teknologi utvikler seg eksponentielt, som vist i grafen nedenfor. Organisasjoner evner ikke å holde samme endringshastighet, og utallige forsøk på organisasjonsutvikling illustrerer dette – å endre en organisasjon, og med den, kulturen tar tid. En organisasjon kan kun produktivt absorbere et begrenset antall endringer i ansatte, prosesser og teknologi på en gang, uten en stor omveltning. Med utgangspunkt i markedsføringsteknologi omtaler Scott Brinker dette forholdet, som han har fremstilt i Martecs lov (Brinker, 2019). Basert på misforholdet mellom teknologisk og organisasjonell utvikling undersøker han hvorledes styre relativt sakteendrende organisasjoner i et miljø med rask teknologisk utvikling. Martecs lov gjelder i utgangspunktet markedsføring, men den rivende teknologiske utviklingen innen militærteknologi, så vel som den generelle teknologiske utviklingen i samfunnet, medfører at den har overføringsverdi til operasjonalisering av teknologi til militære formål.

    Figur 1. Martecs lov (Brinker, 2019).I lys av Martecs lov kan mulighetene for organisasjonell tilpasning til den teknologiske utviklingen fremstå som vanskelige å realisere. Første steg for å håndtere dette forholdet er å erkjenne at vi lever i en verden i konstant utvikling, og at vi aldri vil evne å fullstendig lukke gapet. Nøkkelen til å håndtere utfordringen ligger i å avgjøre hvilken teknologi Forsvaret som organisasjon skal omfavne, og hvilken man skal la ligge. Martecs lov sier at en organisasjon bare kan absorbere en begrenset mengde ny teknologi av gangen, uten å gjennomføre en større «reset», altså omstilling av hele organisasjonen. Det er derfor viktig å strategisk vurdere hvilke teknologier man anser å ville kunne få størst påvirkning. Videre vil det være nødvendig å gjøre organisasjonen tilpasningsdyktig for å akselerere hastigheten Forsvaret evner å absorbere endringer på, og med det dempe behovet for store omveltninger med påfølgende reduksjon av kampkraft under omstillingen. Likevel tilsier modellen at «reset» er uunngåelig, noe som trolig vil betydelig redusere Forsvarets evner, og som derfor bør gjennomføres i fredstid. Dette vil kreve store ressurser og politisk handlekraft, men er hensiktsmessig gitt at alternativet er en potensiell kollaps når Norge faktisk trenger Forsvaret i krise eller krig.

    Doktrine

    Høibacks doktrinetriangel er et hensiktsmessig verktøy for anvendelse av doktriner. I doktrinetriangelet klargjør han funksjonene til doktriner gjennom bestanddelene «autoritet», «teori» og «kultur», som hjørnene i triangelet. Funksjonen til en doktrine blir til avhengig av hvordan hjørnene vektlegges. Sammenhengen mellom disse bestanddelene illustreres i Høibacks utvidede modell, som han kaller doktrinetriangelets utfallsrom (Høiback, 2012, s. 394–396).


    Figur 2: Doktrinetriangelets utfallsrom (Høiback, 2012).Sett i lys av triangelet kan man tolke eller utvikle doktrine etter behov. Trenger man et koordinerings- og ledelsesverktøy, er det ønskelig å kommunisere hva man anser som mest hensiktsmessig i forberedelse til og i krig med tilhørende prinsipper. Doktrinen brukes da til å forene autoritet og teori i den hensikt å lede militærmakten. Når behovet er å utdanne organisasjonen, vil det være nødvendig å ta for seg både det teoretiske grunnlaget og den kulturelle betydningen av den militære virksomheten. I dette tilfellet vil militærmakten vektlegge hvilke løsninger den tror på, samt hvilke verdier organisasjonen legger til grunn. Når doktrinen har til hensikt å være et endringsverktøy for å forandre kulturen i en organisasjon, vektlegges det autoritative og kulturelle hjørnet.

    Kompleksiteten i militære operasjoner medfører at en doktrine ikke fungerer utelukkende som enten ledelses-, endrings- eller utdanningsverktøy. De fleste doktriner kombinerer disse funksjonene, men vektlegger dem ulikt ut ifra formålet med doktrinen. Her anvendes Høibacks doktrinetriangel for å synliggjøre hvordan doktrinen kan anvendes som verktøy for å raskere operasjonalisere ny teknologi til Forsvarets formål. Basert på modellen hans forenes autoriteten til det militær-strategisk nivået, altså Forsvarsdepartementet og forsvarsstaben, med behovet for endring av Forsvaret for å operasjonalisere ny teknologi. Implikasjonen er da at doktrinen bør anvendes til å påvirke kulturen i forsvarssektoren.

    Innovasjon og FFOD

    FFOD henviser flere steder til teknologisk utvikling og behov for utvikling av Forsvaret, men dette er ikke gjennomgående i dokumentet. Ved gjennomlesning gir doktrinen derimot inntrykk av et forholdsvis passivt forhold til teknologisk utvikling og behovet for innovasjon. Det nevnes, men da primært i kontekst av f.eks. informasjonsteknologi. Doktrinen tar i liten grad hensyn til dagens raske og akselererende teknologiske utvikling, og de utfordringer og muligheter denne gir. Dette bør endres for å bedre kunne gjennomføre fremtidige fellesoperasjoner.

    Endringsbehov

    I følge Martecs lov vil gapet mellom Forsvaret som organisasjon og den teknologiske utviklingen øke i et akselererende tempo. Denne utviklingen kan dempes ved kontinuerlig omstilling og tilpasning til den teknologiske utviklingen. Men selv en slik evolusjonær tilnærming har sin begrensing. Selv en meget tilpasningsdyktig organisasjon kan ikke kontinuerlig endre seg i eksponentiell hastighet (Brinker, 2019). Dette medfører at Forsvaret må forberede seg på revolusjonær endring. I Martecs lov er dette betegnet som en «reset». I dette ligger en endring som gjør et stort hopp på den teknologiske kurven ved å adoptere en stor mengde endringer på en gang. Endringsbehovet vil da i stort kunne besvares ved å stille spørsmålet: «hvordan burde Forsvaret se ut dersom vi i dag bygde det opp fra bunnen?».

    Jo større gapet er mellom organisasjonens tilstand og den teknologiske modenheten, desto større er endringsbehovet. Omstillinger kan være opprivende, og kan derfor vanskelig gjennomføres ofte i stor skala. Det vil være svekke organisasjonen, og kan være ødeleggende for Forsvaret under gjennomføringen. Slik fremstår det på kort sikt uhensiktsmessig å tilpasse Forsvaret til det teknologiske nivået, mens det på lengre sikt er det eneste rasjonelle for å opprettholde Forsvaret som relevant sikkerhetspolitisk virkemiddel. Til tross for at kontinuerlig omstilling i fredstid, med tidvis større omveltninger av organisasjonen, vil medføre større og mindre svekkelser i kampkraft, så er det en mer hensiktsmessig tilnærming enn alternativet, hvor Forsvaret kanskje feiler fullstendig når det blir satt på prøve i krise eller krig.

    Risikoen ved denne tilnærmingen til organisasjonell utvikling og operasjonalisering av ny teknologi, er betydelig og åpenbar. Innføring av ny teknologi vil ikke nødvendigvis være vellykket, og en substansiell del av organisasjonen vil være opphengt i selve omstillingen, og dermed ikke være kampklar. En annen fare er at motstanderen oppfatter innføringen av ny teknologi som truende, ved at han ikke selv besitter hensiktsmessige motmidler. Dette vil ikke bare sette Forsvaret i en svekket posisjon med usikkert utfall av omstillingene, men kan også gjøre det mer fristende for en motstander å utfordre Norge mens de pågår. Jo større omstilling jo større handlingsrom for motstanderen.
    Med dette i mente vil det være hensiktsmessig å anspore Forsvaret til mest mulig kontinuerlig omstilling, hvor svingningene i omstillingstakten dempes. En kontinuerlig fredsdrift hvor ny teknologi jevnlig operasjonaliseres i takt med at organisasjonen tilpasses, vil dempe behovet for større omstillinger, som Martec beskriver som «reset», og dermed minske større dipp i forsvarsevne eller risiko for at potensielle motstandere føler seg truet av innføringen av nye systemer.

    Selv med en slik tilnærming vil det tidvis, gitt divergensen mellom den eksponentielle teknologiske utviklingen og organisasjonens tregere logaritmiske hastighet, oppstå behov for en «reset» av Forsvaret. Å gjennomføre det kan innebære skroting av større mengder materiell, eller til og med nedlegging av hele avdelinger, som den teknologiske utviklingen har gjort avleggs. Slikt vil utvilsomt smerte. Både på grunn av store investerte ressurser som da oppleves som bortkastet, og på grunn av institusjonell konservatisme i Forsvaret. Dette er reelle utfordringer ikke bare for det norske Forsvaret, men for de fleste militære organisasjoner. Kjente historiske eksempler er britenes vegring mot å innføre stridsvogner under første verdenskrig (Farrell & Terriff, 2002, s. 200), og de store summene amerikanerne investert i slagskip i oppløpet til andre verdenskrig (Hone, 1982, s. 459).

    Disse eksemplene er blitt historiske nettopp fordi organisasjonene som begikk dem feilet i krig. Dersom de hadde tilpasset seg den teknologiske utviklingen i forkant av konfliktene, ville de trolig ikke blitt historiske for sine feil, men muligens hyllet for sin forutseenhet. Ved en bevist og aktiv tilnærming til misforholdet mellom teknologiske muligheter og organisasjonell tilpasning kan nødvendig endring gjennomføres i fredstid, før Forsvaret blir satt på prøve. Dersom man ikke evner å gjøre det øker risikoen betraktelig for at Forsvaret feiler når man faktisk trenger det.
    Endringsverktøy

    Store omstillinger som krever store deler av det offentliges midler, og som innebærer til dels omfattende endring av offentlige institusjoner som Forsvaret, må styres ovenfra. I hvert fall om det skal skje enhetlig og synkronisert, noe Forsvaret er avhengig av for å kunne fungere effektivt. Slike endringer er med andre ord avhengig av nødvendig autoritet. De bør derfor forankres hos den militær-strategisk ledelsen, altså Forsvarsdepartementet og Forsvarsstaben.

    I Norge er FFOD «et dokument som med formell autoritet redegjør for hvilke prinsipper som skal ligge til grunn… for å nå målsettinger gitt av det militærstrategiske kommandonivået» (Forsvaret, 2019, s. 13). Slik fremstår FFOD som et godt forankret dokument for styring og utvikling av Forsvaret. Den er Forsvarets overordnede doktrinedokument, og de øvrige doktrinene bruker FFOD som grunnlag (Forsvaret, 2019, s. 17). Dens innretning gjenspeiles i Forsvarssjefens øvrige styringsdokumenter, og ved revisjon vil doktrinen harmoniseres med andre normerende eller retningsgivende dokumenter (Forsvaret, 2019, s. 16). Når eksempelvis FFOD revideres, reflekterer denne Forsvarets oppgaver og vedtatte struktur, slik det er gitt i styringsdokumenter fra Regjeringen og Forsvarsdepartementet (Forsvaret, 2019, s. 17). På dette viset gir doktrinen innspill til nye måter å anvende Forsvarets styrker på, som igjen kan medføre justering av Forsvarets oppgaver og struktur (Forsvaret, 2019, s. 17). Videre er det en ambisjon om at doktrinen skal være retningsgivende for operativ konseptutvikling og for Forsvarets øvrige doktriner, grunnet dens plass i forsvarssektorens dokumenthierarki (Forsvaret, 2019, s. 14). I denne konteksten fremstår FFOD som et hensiktsmessig verktøy med nødvendig autoritet for endring i Forsvaret.

    Forsvarets ambisjon med FFOD er at den skal bidra til å øke Forsvarets operative effektivitet. I siste utgave stadfestes det at den er retningsgivende for hele spektret av militære operasjoner – i alle forsvarsgrener og på alle kommandonivåer, ved at den beskriver hvordan det norske operasjonelle kommandonivået skal løse sine oppgaver. Doktrinen følger hovedlinjene i tidligere versjoner, ved at den fokuserer på planlegging, gjennomføring og ledelse av operasjoner. (Forsvaret, 2019, s. 14). Den teknologiske utviklingen gjør det nødvendig å justere denne tilnærmingen for å bedre ruste Forsvaret til kommende utfordringer.

    Til tross for FFODs omtale av justering av oppgaver og struktur, samt konseptutvikling så er dette i liten grad hensyntatt helhetlig i doktrinen. Riktignok omtaler den noen aspekter ved den teknologiske utviklingen, da hovedsakelig den hurtige utviklingen og konsekvenser av informasjonsteknologi, men den angir i liten grad hvordan den teknologiske utviklingen aktivt kan brukes til egen fordel. Dette omtales kun ved Forsvarets digitaliseringsstrategi (Forsvaret, 2019, s. 37), som skal understøtte og sikre økt operativ evne gjennom informasjonsoverlegenhet, og utnyttelse av teknologi som bidrag til overraskelse (Forsvaret, 2019, s. 89). FFOD er dermed myndiggjort som et autorativt dokument som skal tilrettelegge for Forsvarets utvikling, men forholder seg i liten grad, og da nesten utelukkende passivt, til den teknologiske utviklingen. Doktrinen kan, ved en gjennomgående aktiv tilnærming til innovasjon, brukes til å legge til rette for operasjonalisering av ny teknologi i Forsvaret. Utfallsrommet i Høibacks doktrinetriangel tilsier at en slik tilnærming må rettes mot den kulturelle dimensjonen i Forsvaret.
    Kilder

    Brinker, S. (2019). Martec’s Law: The greatest management challenge of the 21st century [Marketing Management]. Chief Martec. https://chiefmartec.com/2016/11/mart...-21st-century/
    Farrell, T., & Terriff, T. (Red.). (2002). The Sources of Military Change—Culture, Politics, Technology. Lynnew Rienner Publishers, Inc.
    Forsvaret. (2019). Forsvarets fellesoperative doktrine. Forsvaret. https://fhs.brage.unit.no/fhs-xmlui/...%202019%20.pdf
    Hone, T. C. (1982). Spending Patterns of the United States Navy. Spending Patterns of the United States Navy, 8(3).
    Høiback, H. (2012). Militære doktriner. I P. Ydstebø (Red.), Krigens vitenskap—En innføring i militærteori(s. 380–420). Abstrakt Forlag.
    Larsen, B. B. (2021). Moores lov. I Store Norske Leksikon. https://snl.no/Moores_lov


    Les mer...
    Last edited by Rittmester; DTG 220743 Sep 22, 07:43.
    Ytringsfrihet, informasjonsfrihet og trykkefrihet er grunnelementer i et demokrati.
    Nyhetsfeed
  • Feltposten
    Trådstarter
    OR-6 Skvadronmester
    Presse- og informasjonsbefal


    * VETERAN *
    • 2004
    • 1825

    #2
    Om innovasjon og fellesoperativ doktrine - Del 2/2

    I del en av dette innlegget ble spenningsforholdet mellom teknologisk utvikling og organisasjonell tilpasning vist. Videre ble det belyst hvordan FFOD møter denne utfordringen. Del 1 ble avsluttet med hvordan doktrinen bør adressere den kulturelle dimensjonen for å lykkes.

    FFOD som endringsverktøy

    I sitt doktrinetriangel angir Høiback at doktrine kan være et endringsverktøy ved at man autorativt formidler hvilken kultur man ønsker, synliggjort i doktrinetriangelets utfallsrom som endring. I følge Høiback er en av de viktigste funksjonene til en doktrine å redusere friksjon ved å slå fast hvilket system man skal følge. Dette utgjør det autorative hjørnet i doktrinetriangelet. Det andre hjørnet på doktrinetriangelets endringsside er kultur. I dette viser Høiback til at doktrinen må hensynta dem som faktisk skal bruke den, og tilpasses kultur og lokale forhold (Høiback, 2012).

    En hensiktsmessig videreutvikling av den fellesoperative doktrinen til Forsvaret vil innebære å ta innover seg hvordan den teknologiske utviklingen endrer operasjonsmiljøet militærmakten skal anvendes i. Relevante eksempler er informasjonstilgjengelighet muliggjort gjennom internett, og hvorledes fremveksten av droner påvirker det moderne slagfeltet. Dette er velkjente og dagsaktuelle eksempler som har gitt den part som best evnet å raskt anvende dem en betydelig fordel. Den teknologiske utviklingen innebærer at fremtiden kontinuerlig vil bringe med seg ny teknologi med nye muligheter. De som mest effektivt evner å operasjonalisere dem vil høste betydelige fordeler på slagmarken. Innføring av ny teknologi til militære formål skjer til stadighet, i fred så vel som under konflikt, og bør bli en del av Forsvarets daglige operasjoner og kultur. FFOD bør derfor videreutvikles til å oppmuntre teknologisk innovasjon som en integrert del av operasjoner for å løse Forsvaret oppgaver.

    Selv om innovasjonsbehovet er lite vektlagt i dagens FFOD, inneholder den relevante deler som kan bygges videre på for å nå en målsetning om innovasjon. Doktrinen peker blant annet på at en egen fellesoperativ kultur og identitet utvikles gjennom å etablere en felles oppdragsforståelse, og ved å gi oppdragsløsningen et forsvarsgrens- og funksjonsovergripende perspektiv (Forsvaret, 2019, s. 56). Videre sier den at erfaringshåndtering, studier i militærteori, forskning og eksperimentering er viktige forutsetninger for å identifisere og håndtere nye krav som endrede forutsetninger stiller til den fellesoperative tilnærmingen. Ved å forsterke disse delene i doktrinen og skrive dem inn i større deler av FFOD, slik at innovasjon blir en integrert del av Forsvarets operasjoner, kan man anspore en kulturell endring i Forsvaret, i takt med at FFOD anvendes og beslektede dokumenter i dokumenthierarkiet revideres.

    Forklaringsmodeller

    Dersom man faktisk velger å anvende FFOD til å fremme innovasjon i Forsvaret, er det vel verdt å se hvorledes noe tilsvarende har blitt gjort tidligere. En hensiktsmessig tilnærming til innovasjon i militær kontekst er Adam Grissoms modeller. I artikkelen «The Future of Military Innovation Studies» (2006) redegjør han for 5 modeller for feltet. Han angir fire toppstyrte modeller:
    1) den sivil-militære modellen, 2) den inter-grenvise modellen, 3) den intra-grenvise modellen, 4) den kulturelle modellen, samt en siste modell: 5) nedenfra og opp-modellen.

    Den sivil-militære modellen

    Den sivil-militære modellen ble utviklet av Barry Posen tidlig på 80-tallet. Posens studier av doktrineutvikling i Storbritannia, Frankrike og Tyskland konkluderte med at det hovedsakelig var den sivil-militære dynamikken i mellomkrigstiden som bidro til militær innovasjon. Flere tilfellestudier underbygger funnene hans, herunder tyskernes higen etter raske erobringer, som førte til blitzkrieg, og engelskmennenes utvikling av radar i integrerte luftforsvarssystemer sammen med jagerflyskvadroner og kommandosentre. Et av Posens funn er at innovasjon bare finner sted dersom statstjenestemenn griper inn i militærets utvikling av doktriner, helst assistert av selvstendig tenkende offiserer (Grissom, 2006). Selv om de militære har ideene, er det politiske føringer som gir retning til militærmaktens utvikling av dem, og bevilger de nødvendige ressursene for å realisere dem.

    Denne modellen passer godt med FFOD, som da kan brukes til å viderebringe politiske føringer for hva slags teknologi Forsvaret skal søke å operasjonalisere. Dette fordrer en kulturendring på politisk nivå, med større involvering i sikkerhetspolitiske spørsmål med fokus på Forsvaret som maktinstrument enn Forsvaret som virkemiddel for andre politiske hensyn. Samtidig vil man stå i fare for å angi overambisiøse mål, uten å ressurssette disse realistisk, noe som har vært vanlig i Forsvaret etter den kalde krigen (Bogen & Håkenstad, 2015).

    Den inter-grenvise modellen

    Den inter-grenvise modellen for militær innovasjon belyser forholdet mellom forsvarsgrenene. Hovedpåstanden her er at katalysatoren for innovasjon er ressurskonkurranse mellom forsvarsgrenene. Ønsket til militære organisasjoner om å opprettholde budsjettene og styrkene sine gjør det nødvendig å opprettholde de tradisjonelle oppdragene. Tidvis oppstår det behov for å løse en ny type oppdrag, uten at noen av forsvarsgrenene har et klart fortrinn for å løse det, eller et tidligere oppdrag revitaliseres, og med det kommer konkurranse mellom grenene. Den intergrenvise modellen sier at forsvarsgrenene vil kappes om å utvikle kapabiliteter for å håndtere disse oppdragene i håp om at ytterligere ressurser vil tilfalle vinneren. Resultatet er innovasjon. Et eksempel er når de amerikanske forsvarsgrenene konkurrerte om å utvikle missiler for å levere atomvåpen under den kalde krigen (Grissom, 2006).

    Denne modellen fremstår mindre hensiktsmessig å inkorporere i FFOD for å anspore innovasjon. Riktignok vil konkurranse imellom forsvarsgrenene bidra til utvikling av gode løsninger, men samtidig løper man en betydelig risiko for at mislykkede prosjekter vil innebære betydelig sløsing av ressurser. Videre fremstår det uhensiktsmessig å oppmuntre en kultur med konkurranse mellom forsvarsgrenene i en doktrine som søker å fremme felles løsninger hvor alle forsvarsgrenene jobber sammen for å skape synergier. En mulig mellomløsning vil være at forsvarsgrenene konkurrerer seg imellom i prosjektidefasen av nyanskaffelser slik at beste idé når frem, uten kostnadene med å gjennomføre flere konkurrerende prosjekter.

    Den intra-grenvise modellen

    Den tredje tilnærmingen, den intra-grenvise modellen, fokuserer på konkurranse internt i forsvarsgrenene. Den angir at innovasjon i moderne militære organisasjoner medfører konkurranse mellom etablerte deler av de respektive forsvarsgrenene som omfavner nye militære kapabiliteter. Denne tilnærmingen definerer i boken til Stephen P. Rosen Winning the Next Waren modell for militær innovasjon basert på mer enn 20 innovasjoner (Grissom, 2006). Her hevder Rosen at vellykket utvikling krever at lederne i en forsvarsgren så vel som offiserene på mellomnivå, og institusjonelle omstendigheter, alle slutter opp om en ny innovasjon. Han hevder at innovasjonsprosessen starter når senioroffiserer utvikler en ny teori for seier, altså en forklaring på hvordan den neste krigen vil se ut og hvorledes man må kjempe for å vinne den (Rosen, 1991). Etter dette følger en kamp om ressursene internt i forsvarsgrenen, for å sikre seg meningsfeller. Spesielt søkes offiserer på mellomnivå med riktige kvalifikasjoner og kompetanse, som kan konverteres mot den nye teorien. Disse offiserene belønnes deretter med gode karrieremuligheter dersom de er lojale til den nye teorien. Rosen argumenterer for at innflytelse oppnås gjennom de som forfremmes (Rosen, 1991). Dette skjer typiskgjennom etableringen av en ny avdeling, der de høyere stillingene forbeholdes offiserer som er lojale til den nye teorien (Rosen, 1991). Når det disse elementene er på plass - den nye teorien, den nye avdelingen og karrieremulighetene - så har forsvarsgrenen oppnådd innovasjon. Den amerikanske marinens utvikling av atombomber, atomdreven fremdrift i skip, og ubåter med ballistiske missiler er eksempler på denne modellen (Grissom, 2006).

    Det interessante i denne modellen er fokuset på oppslutning omkring nye toppledere så vel som offiserer på mellomnivå i organisasjonen. Implisitt i dette ligger behov for å identifisere de ideene som kan gi Forsvaret en fremtidig fordel og menneskene i organisasjonen som kan bære de frem. Modellen peker på forfremmelse som belønning, noe som trolig vil stimulere de under til å tenke innovativt og aktivt søke nye og bedre løsninger på Forsvarets utfordringer. Dette vil til dels bryte med etablert kultur i Forsvaret hvor man «får sin tur», og dermed skape noe misnøye, men samtidig vil det tydelig vise hva som lønner seg. Dette til tross fremstår denne tilnærmingen, gitt at Forvaret evner å identifisere menneskene med de riktige ideene, som en hensiktsmessig å inkorporere i FFOD, ikke bare for å anspore innovasjon, men også for aktivt å forme kulturen gjennom å forfremme personell med evnen til å operasjonalisere nytekning.

    Den kulturelle modellen

    For den kulturelle modellen for militær innovasjon har Theo Farrell hatt størst betydning. Han argumenterer for at kultur er den primære driveren for militær innovasjon, fordi kulturen setter konteksten for innovasjonen, som igjen former organisasjonenes reaksjoner på teknologiske og strategiske muligheter. Ifølge Farrell kan dette skje på tre måter. For det første kan ledere forme kulturen for å fremme innovasjon i organisasjonen. For det andre kan ytre sjokk endre kulturen, og dermed skape grobunn for innovasjon. Det tredje alternativet er at flernasjonal militær kultur ansporer militære organisasjoner til å etterligne hverandre. En etablert organisasjonskultur fratar enkelte muligheten for innovasjon, samtidig som den lettere slipper andre til. Slik sett har kultur stor påvirkning på innholdet og retningen i militær innovasjon (Grissom, 2006).

    Denne modellen peker på viktige forhold som er vanskelig å styre, all den tid det er meget tidkrevende å endre kultur i organisasjoner. Samtidig er det mulig, og en aktiv tilnærming til kulturendring gjennom FFOD fremstår da som hensiktsmessig. Doktrinen kan aktivt anspore ledere til å forme en kultur som verdsetter innovasjon. Videre kan FFOD, gjennom samarbeid med andre land, dra nytte av at Forsvaret eksisterer som en av flere militære kulturer i det felleskapet NATO utgjør. I dag er dette tydelig i hvordan avdelinger i Forsvaret etterligner større og renommerte tilsvarende avdelinger blant utenlandske styrker. Doktrinen kan oppmuntre slik adferd. Ytre sjokk er noe som er unngåelig i lengden, og som er svært vanskelig å forberede seg på. En farbar doktrinell tilnærming til denne utfordringen er å konstant fremme innovasjon og omstilling, selv når det ikke er strengt nødvendig. Det fremstår plausibelt at en organisasjon som er vant med kontinuerlig å tilpasse seg til skiftende omstendigheter, lettere vil absorbere ytre sjokk og raskere tilpasse seg nye omstendigheter enn en rigid organisasjon.

    Nedenfra og opp-modellen

    De fire toppstyrte modellene som det er redegjort for ovenfor antyder at militære organisasjoner er lite fleksible, lite forandringsvillige og tenderer mot stagnasjon. Som store byråkratier er de ifølge Stephen Rosen ikke bare vanskelige å forandre, men designet for å ikke forandre seg (Rosen, 1991). En konsekvens av dette er at militære organisasjoner må tvinges til innovasjon. Denne tilnærmingen medfører at de fire første modellene for militær innovasjon er toppstyrte, altså at det er de høyere offiserene, politikerne og byråkratene som oppmuntrer innovasjon. De ser behovet for endring, fastsetter en ny måte å føre krigen på, og skaffer politisk innflytelse eller påvirker kulturen til samsvar.

    Den femte modellen til Grissom fremhever at studier av militær innovasjon også må ta høyde for at signifikant utvikling innenfor militær innovasjon kan være drevet av hendelser og prosesser på bunnen av organisasjonen. Dette er hans nedenfra og opp-modell. Blant de mest kjente eksemplene på dette er tyskernes bruk av Flak 18/36-luftvernkanonen som panservern (Grissom, 2006). Andre eksempler viser også at betydningsfull innovasjon har kommet nedenfra i organisasjonen, uten toppstyring. Relevante eksempler fra verdenskrigene er amerikansk close air support (CAS) i Europa under andre verdenskrig, og tyske stormtropper under første verdenskrig (Grissom, 2006).

    Basert på denne modellen har FFOD et mulighetsrom til å aktivt oppmuntre initiativ fra «gulvet» i Forsvaret. Organisasjonen kan legge til rette for at avdelinger eller individer med gode innspill lettere slipper til. Trolig er det stort potensiale for slike innspill, være det seg endring av taktikk eller materiell. For at slike innovasjonsinnspill skal være mest mulig relevante må trening og øving være mest mulig realistisk, og det må være lett å fremme forslagene samtidig som de som står bak dem blir tatt seriøst. Dette kan være vanskelig å få til i store organisasjoner som Forsvaret. Spesielt dersom kulturen ikke aktivt fremmer den slags.

    Konklusjon

    Dette innlegget har søkt å vise at mens den teknologiske utviklingen er rivende, evner ikke organisasjoner å tilpasse seg i samme tempo. Videre har den belyst hvorledes Forsvarets fellesoperative doktrine kan anvendes til å tilpasse Forsvaret til denne utfordringen. Ved å aktivt bruke doktrinen kan kulturen i forsvarssektoren tilpasses misforholdet mellom teknologisk utvikling og organisasjonell tilpasning. Løsningen ligger i en kultur som ikke bare lærer og tilpasser seg raskt, men som også evner å innovere og omstille seg når ny teknologi medfører større brudd med tradisjonelle tilnærminger.

    Som en stor og sentralisert organisasjon har Forsvaret gode forutsetninger for å tilpasse seg, men vil ha utfordringer med å fremme innovasjon. FFOD sin manglende vekting av innovasjon i nåværende utgave, underbygger denne slutningen. Samtidig medfører doktrinens autoritet og påvirkning på andre sentrale dokumenter en mulighet til å aktivt forme en helhetlig organisasjonskultur som fremmer innovasjon, og med det ruster Forsvaret som sikkerhetspolitisk virkemiddel i møte med fremtidige utfordringer. Flere nyere konflikter har vist viktigheten av innovasjon, krigen i Ukraina er intet unntak. Kommende revisjon av Forsvarets fellesoperative doktrine er en god mulighet for å fremme nettopp innovasjon i Forvaret.
    Bogen, O., & Håkenstad, Ma. (2015). Balansegang—Forsvarets omstilling etter den kalde krigen. Dreyers Forlag.
    Farrell, T., & Terriff, T. (Red.). (2002). The Sources of Military Change—Culture, Politics, Technology. Lynnew Rienner Publishers, Inc.
    Forsvaret. (2019). Forsvarets fellesoperative doktrine. Forsvaret. https://fhs.brage.unit.no/fhs-xmlui/bitstream/handle/11250/2631948/FFOD 2019 .pdf
    Grissom, A. (2006). The future of military innovation studies. The Journal of Strategic Studies, 29(5).
    Høiback, H. (2012). Militære doktriner. I P. Ydstebø (Red.), Krigens vitenskap—En innføring i militærteori (s. 380–420). Abstrakt Forlag.
    Rosen, S. P. (1991). Winning the next war: Innovation and the modern military. Cornell University Press.


    Les mer...
    Ytringsfrihet, informasjonsfrihet og trykkefrihet er grunnelementer i et demokrati.
    Nyhetsfeed

    Kommentér

    Beslektede emner

    Collapse

    Emner Statistikk Nyeste innlegg
    Startet av Feltposten, DTG 122035 Jan 25, 20:35
    0 svar
    60 visninger
    0 reaksjoner
    Nyeste innlegg Feltposten
    Startet av Feltposten, DTG 130735 Aug 24, 07:35
    2 svar
    302 visninger
    0 reaksjoner
    Nyeste innlegg Hulkinator
    Startet av Feltposten, DTG 080735 Sep 23, 07:35
    0 svar
    177 visninger
    1 reaksjon
    Nyeste innlegg Feltposten

    Stikkord

    Collapse

    Working...