Kanskje litt dårlig timing på spørsmålet med tanke på det som nylig har skjedd, men jeg ønsker allikevel å vite hvordan mulighetene vil være for meg med tanke på å søke utenlandstjeneste i Forsvaret.
Fra tidligere har jeg fullført førstegangstjeneste kombinert med læretid (sikkerhetsfaget) i Forsvaret. Har noe praksis som vaktkommandør, har vært ULM/korporal og tjenesteuttalelsene er gode. Er i svært god fysisk form for tiden.
Jeg lurer derfor på hvordan mulighetene er for utenlandstjeneste. Jeg kunne stort sett tenkt meg hva som helst.
Dine muligheter for intops er absolutt tilstedet! Det at du begynner å bli litt eldre er også bare et pluss.
Følg med på http://www.mil.no/intops/start/. Her kommer det løpende informasjon om stillinger som du kan søke på. Du kan også registrere deg i et interesseregister.
Ellers så har du mulighet for å søke opptak i TMBn også.
Ser ikke helt problemet? Om du jobber som trailersjåfør i Norge, forventer du da at din arbeidsgiver skal dekke dine private leiekostnader? Når du er i utlandet får du lønn, og denne kan du disponere slik du ønsker. Når det er sagt så stiller forsvaret med seng/sovepose til deg i utlandet.
Sist jeg fikk en liten status så sliter ikke forsvaret med mangel på søkere i forhold til stillinger. Det vil si at dem har den luksusen av å kunne selektere litt.
Jeg har lenge følt suget etter å komme meg ut igjen, og lurer selv på hvilke reelle sjanser jeg har.
Jeg har 10 års erfaring som ambulansesjåfør med fagbrev og alle tenkelige kurs som hører med. I tillegg har jeg to kontigenter ute i henoholdsvis libanon og Bosnia på midten av 90 tallet, da som geværmann begge ganger, og med gode tjenesteuttalelser.
Jeg er 39 år, så jeg skjønner at jeg ikke har mulighet til noen geværmannstilling, så det er jo en eller annen form for san. stilling jeg tenkte først og fremst på.
Sinnet og kroppen er frisk, og motivasjonen er absolutt tilstede, dessuten har jeg litt ballast og erfaring.
Hvor mange er det om benet for tiden? Er det fler å ta av enn tidligere? Hva tror dere om mine muligheter?
Jeg er ingen ekspert når det gjelder intops, men jeg kan vel komme med noe.
Alderen din skal nok ikke hemme deg i å komme deg ut igjen. Å det lar seg faktisk fint gjøre å reise ut i en "infanterist-stilling" i din alder og, men det er ikke så mange av de med mindre du er i TMBN e.l. tror jeg.
Det er jo alltids stillinger i sykestua (role 1), men dette er ikke av den mest operative arten. Så det er jo litt avhengig av hva man er ute etter. En ting som er sikkert er det at gode sanressurser er alltid godt å ha der nede, og med tidligere intops erfaring kan ikke det telle annet en positivt.
Vurder å ta forbindelse med forsvaret direkte for å forhøre deg om mulighetene dine.
Jeg har vært i det interesseregisteret en god stund, men aldri kommet noe ut av det. Kanskje jeg har en sjanseløs CV, men det har ikke gitt uttelling for min del i hvertfall.
cr4nky: Jeg skal ikke påberope meg noe særlig stor kunnskap om formelle krav til stillingene jeg nevner, men stilling i Evac lag ville jo vært perfekt for deg? Møtte på en VK i Evac som hadde fagbrev som ambulanse-sjofør. Personen hadde riktig nok befalsutdannelse og grad som løytnant, så vet ikke hvor aktuelt for deg det er. Men Evac høres da ut til å passe deg.
No combat ready unit ever passed inspection - No inspection ready unit ever passed combat
cr4nky: Jeg skal ikke påberope meg noe særlig stor kunnskap om formelle krav til stillingene jeg nevner, men stilling i Evac lag ville jo vært perfekt for deg? Møtte på en VK i Evac som hadde fagbrev som ambulanse-sjofør. Personen hadde riktig nok befalsutdannelse og grad som løytnant, så vet ikke hvor aktuelt for deg det er. Men Evac høres da ut til å passe deg.
Jeg regner med at denne posten er rettet mot trådstarter, jeg er i Afgh i en helt annen stilling
Var sikkert et svar til meg. Takker forøvrig for alle innspill.
Hvordan er det med rekrutering i relasjon til den mer betente situasjonen der nede nå?
Selv tror jeg ikke det blir færre søkere.
Var sikkert et svar til meg. Takker forøvrig for alle innspill.
Hvordan er det med rekrutering i relasjon til den mer betente situasjonen der nede nå?
Selv tror jeg ikke det blir færre søkere.
Når den nye kontingenten av Nasjonalt Støtteelement (NSE) setter kursen mot Afghanistan i sommer har de fått med seg en ny kapasitet i form av eskortelag. Det spesielle er at disse i sin helhet er rekruttert fra Heimevernet og innsatsstyrke Derby.
HV-02 har forsøkt seg på konseptet med 3 mnd deployeringer (om det er det du sikter til) uten at det kom noe som helst ut av det. På den tiden var det snakk om noe V/S-type oppdrag, men det kokte fullstendig ut i grøten.
Når den nye kontingenten av Nasjonalt Støtteelement (NSE) setter kursen mot Afghanistan i sommer har de fått med seg en ny kapasitet i form av eskortelag. Det spesielle er at disse i sin helhet er rekruttert fra Heimevernet og innsatsstyrke Derby.
Nåja, dette er vel ikke noen ny kapasitet for oss, og artikkelen er vel kanskje litt misvisende.
Force Protection, som den handler om har vært her ganske lenge, og med dels større erfaringsgrunnlag enn de nye "kvalitativt bedre" lagene som har kommet ned nå.
De gjør også ganske mye mer enn det som nevnes i artikkelen her.
Misforstå meg rett, de virker som hyggelige folk, men det er vel ingenting så langt som tyder på at de er bedre enn tidligere.
Når den nye kontingenten av Nasjonalt Støtteelement (NSE) setter kursen mot Afghanistan i sommer har de fått med seg en ny kapasitet i form av eskortelag. Det spesielle er at disse i sin helhet er rekruttert fra Heimevernet og innsatsstyrke Derby.
Nåja, dette er vel ikke noen ny kapasitet for oss, og artikkelen er vel kanskje litt misvisende.
Force Protection, som den handler om har vært her ganske lenge, og med dels større erfaringsgrunnlag enn de nye "kvalitativt bedre" lagene som har kommet ned nå.
De gjør også ganske mye mer enn det som nevnes i artikkelen her.
Misforstå meg rett, de virker som hyggelige folk, men det er vel ingenting så langt som tyder på at de er bedre enn tidligere.
Bare en liten oppklarende kommentar.
mvh.
-P.H.J
Siden du sier "oss" så antar jeg at du er i NSE som er ute nå og sånn sett kjenner FP lagene? :-)
Det eneste som er nytt med FP denne gangen, og neste gang, er at de kommer i sin helhet fra I-STY til HV-02. Ellers har de alle de samme oppgavene som NSE sin FP alltid har hatt. Hva slags bakgrunn som har vært hos tidligere FP-lag kjenner jeg ikke så godt til, men det har vært ganske variert. Det er det og med nåværende FP, de fleste har forskjellig og variert militær bakgrunn, i tillegg til at de fleste og har lang fartstid innen I-STY og diverse roller der.
Innlegget til P.H.J er nok like uoppklarende som oppklarende. Det du, P.H.J oppklarer mest er din skepsis til de som stiller kapasitet til FP nå. Når du sier at de som hadde FP før har til dels større erfaringsgrunnlag enn de nye, så bør du greie ut hvem de forrige var og hva du mener med større erfaringsgrunnlag. Nå var vel ditt innlegg kanskje ment som en kritikk av en misvisende artikkel og ikke som en kritikk av HV-I, men jeg regner med at din skepsis forsvinner fortere enn du klarer å svare på dette innlegget.
Til slutt vil jeg si at det i utgangspunktet ikke er lurt å sammenligne egne styrker som bedre eller dårligere, det vil fort gi dårlig stemning i "sandkassa" som du kaller det.
Basesett 1 har vel stort sett hatt en del FP oppdrag om jeg leser mil.no riktig, og det blir vel ikke feil å si at de har et større erfaringsgrunnlag med kjøretøy FP enn hva HV-I har...
Hehe, ser at jeg kan ha tråkket på noen tær her.
Jeg mente naturligvis ikke innlegget mitt som noen kritikk av HV-I, eller de som har kommet ned som FP nå - de virker som hyggelige folk, med godt potensiale for å gjøre en god jobb her nede.
HV-I i seg selv har jeg ingen direkte erfaring med, annet enn å ha jobbet med dyktige (og ikke fullt så dyktige) enkeltpersoner derifra, og noen kompiser som driver med det.
Innlegget mitt var ment i referanse til artikkelen.
Når det er sagt:
Erfaringsgrunnlaget har nok, både nå og tidligere vært variert.
Tidligere har det også vært noen veteraner med større erfaring fra annet, og tilsvarende arbeid i AO. (og iblant noen recapere)
Dette har naturligvis hatt sammenheng med at lagene har vært satt sammen senere, fra mange forskjellige steder. Det at lagene nå kommer ferdig samtrente fra Norge, med tillit til seg selv og hverandre kan jo ha både fordeler og ulemper. Men mest fordeler.
Erfaringsgrunnlaget for det arbeidet de skal bedrive nå, i Afghanistan er dog noe mindre enn tidligere - det ordner seg nok i løpet av kontigenten.
Dette er, naturligvis, som alltid kun mine 2 øre.
-P.H.J
Kan ikke være uenig i at de som bruker sizu/pasi har større erfaring med kjøretøyet enn de som bruker MB.
Kan heller ikke være uenig i at det er forskjell på å øve/trene i 20-25 dager i året kontra det å være vervet grenader i FP av flyplass.
Og det er mange forskjeller man kan nevne, men om det er til det bedre eller verre, det bør man holde for seg selv.
Motivasjonen til HV-I er det ihvertfall ingenting å si på, og slik jeg ser det, så er god motivasjon alt man trenger for å gjøre en god jobb.
Jeg vil heller si at god motivasjon er utgangspunktet man trenger for å gjøre en bra jobb. God trening i forkant av og under oppsetting er helt kritisk. Å når det gjelder oppsetting så har enkelte avdelinger mye å gå på før treningen er i nærheten av bra. Man er rett og slett avhengig av selv å oppsøke folk med kunnskap, ta mye eget initiativ på trening, for er det en ting som er sikkert så er det at oppsettende avdeling (sikkert noe avhengig av vilken avdeling som har det) ikke vil ha klart å legge opp løpet bra nok. 3 mnd oppsetting er i bunn og grunn ikke nok til å få samkjørt lagene godt nok. Det blir mye OJT i AO, noe man gjerne vil unngå i størst mulig grad.
Kan ikke være uenig i at de som bruker sizu/pasi har større erfaring med kjøretøyet enn de som bruker MB.
Kan heller ikke være uenig i at det er forskjell på å øve/trene i 20-25 dager i året kontra det å være vervet grenader i FP av flyplass.
Og det er mange forskjeller man kan nevne, men om det er til det bedre eller verre, det bør man holde for seg selv.
Motivasjonen til HV-I er det ihvertfall ingenting å si på, og slik jeg ser det, så er god motivasjon alt man trenger for å gjøre en god jobb.
Jeg vil heller si at god motivasjon er utgangspunktet man trenger for å gjøre en bra jobb. God trening i forkant av og under oppsetting er helt kritisk. Å når det gjelder oppsetting så har enkelte avdelinger mye å gå på før treningen er i nærheten av bra. Man er rett og slett avhengig av selv å oppsøke folk med kunnskap, ta mye eget initiativ på trening, for er det en ting som er sikkert så er det at oppsettende avdeling (sikkert noe avhengig av vilken avdeling som har det) ikke vil ha klart å legge opp løpet bra nok. 3 mnd oppsetting er i bunn og grunn ikke nok til å få samkjørt lagene godt nok. Det blir mye OJT i AO, noe man gjerne vil unngå i størst mulig grad.
Og det hadde man unngått i stor grad, hadde man brukt en avdeling som har speialisert seg på styrkebeskyttelse. Basesett1 samtrente med NSE bidraget under CR10, men de høyere makter fant ut at HV skulle ta det oppdraget. Det er uansett hvordan enkelte ønsker å vri og vende på det, lite kostnadseffektivt å la vær å bruke avdelinger som jobber med denne type tjeneste - og relevanttype kjøretøy daglig, kontra en "jar" løsning som nå.
mathematical analysis does not matter in high risk decision making
Jeg vet ikke hva grunnlaget er for at HV-I fikk jobben, det er heller ikke noe jeg gidder å spekulere i. Kanskje det er greit å la dem gjøre jobben, hvem vet....kanskje de fikser det akkurat like fint.
Jeg vet ikke hva grunnlaget er for at HV-I fikk jobben, det er heller ikke noe jeg gidder å spekulere i. Kanskje det er greit å la dem gjøre jobben, hvem vet....kanskje de fikser det akkurat like fint.
Det gjør de nok med den rette treningen, men det var ikke det jeg var kritisk til. Det er bortkasta tid og penger å gjøre det på denmåten det har blitt gjort på.
mathematical analysis does not matter in high risk decision making
Kommentér