Støtt Milforum på Vipps #587 879
(Skriv brukernavn slik at du kan få status som sponsor og slippe reklame)

New Public Management og beredskap

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Rittmester
    Trådstarter
    OF-2 Rittmester
    Pers.off. (S-1)


    Sponsor
    • 2006
    • 33086

    #1

    New Public Management og beredskap

    Som ansatt i en middelsstor privat bedrift har jeg vært lykkelig forskånet for New Public Management (NPM). I min bedrift forhandler man seg frem til budsjettmål på de ulike nivåer, og måles ut fra bunnlinjen. Med unntak av noen faste regler (HMS, sikkerhet, etiske normer) står man svært fritt til å oppnå målene, og rapporteringsregimet er ganske rett frem og ubyråkratisk.

    I det siste har jeg, i kjølvannet av 22 juli-rapporten lest en del om NPM i offentlig sektor, nå sist i dag en artikkel hvo...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

    Moderator
  • Fenrikinf
    RESERVEBEFAL
    • 2005
    • 778

    #2
    Helt åpenbart. NPM er i utgangspunktet er helt greit verktøy for å styre deler av offentlig sektor. Også deler av beredskapsetatene kan styres ved hjelp av målstyring. Problemet til nå har vært at man kun har brukt parametere som gjør at beredskap automatisk vil få en nedprioritering, mot eksempelvis sakbehandlingstid, som er et helt sentralt parameter.

    De store svakheten med NPM som system er at man skaper ledere på alle nivåer, som man enkelt detaljstyrer fra strategisk og byråkratisk nivå. ...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    Charlie don't surf

    Kommentér

    • Sofakriger
      OR-7* Stabssersjant
      Mestersersjant personell


      Sponsor

      • 2005
      • 25268

      #3
      Det du beskriver Fenrikinf er vanlige feil i målstyring, uavhengig av om det er NPM, BSC eller bare enkeltKPIer. Man måler prosesseffektivitet fremfor å måle om oppdraget leveres på. Dette gjøres ofte fordi man tror, og delvis har rett i, at effektiv saksbehandling ligger som grunnlag for levere med kvalitet på en akseptabel kost.

      Et godt eksempel på de gode hensikter i denne anledning er feks Epikrisetid i helsevesenet - altså tiden det tar fra du er ferdigbehandlet på et sykehus og dokumenta...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      "Gjør Ret, Frygt Intet"

      Kommentér

      • yamaha
        OR-6 Skvadronmester

        • 2010
        • 21340

        #4
        lLegger inn denne her, som er hentet fra Globalisering, regionalisering og distriktspolitikk, http://www.sv.uio.no/mutr/publikasjo...003/rapport76/
        Spesifikt fra dette kapitelet, som er veldig interessant! http://www.sv.uio.no/mutr/publikasjo...index-4_2.html
        4.2.1 Spredningen av ”New Public Management”

        Offentlig virksomhet i de fleste land preges til enhver tid av mangfoldige pågående reformprosesser. Selv om begrepet reform kan indikere ...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        Last edited by yamaha; DTG 042142 Sep 12, 21:42.
        "𝘐𝘧 𝘴𝘰𝘮𝘦𝘰𝘯𝘦 𝘴𝘢𝘺𝘴 𝘪𝘵`𝘴 𝘳𝘢𝘪𝘯𝘪𝘯𝘨 𝘢𝘯𝘥 𝘢𝘯𝘰𝘵𝘩𝘦𝘳 𝘱𝘦𝘳𝘴𝘰𝘯 𝘴𝘢𝘺𝘴 𝘪𝘵`𝘴 𝘥𝘳𝘺, 𝘪𝘵`𝘴 𝘯𝘰𝘵 𝘺𝘰𝘶𝘳 𝘫𝘰𝘣 𝘵𝘰 𝘲𝘶𝘰𝘵𝘦 𝘵𝘩𝘦𝘮 𝘣𝘰𝘵𝘩. 𝘠𝘰𝘶𝘳 𝘫𝘰𝘣 𝘪𝘴 𝘵𝘰 𝘭𝘰𝘰𝘬 𝘰𝘶𝘵 𝘵𝘩𝘦 𝘧...𝘪𝘯𝘨 𝘸𝘪𝘯𝘥𝘰𝘸 𝘢𝘯𝘥 𝘧𝘪𝘯𝘥 𝘰𝘶𝘵 𝘸𝘪𝘤𝘩 𝘪𝘴 𝘵𝘳𝘶𝘦" - Jonathan Foster

        Kommentér

        • Rittmester
          Trådstarter
          OF-2 Rittmester
          Pers.off. (S-1)


          Sponsor
          • 2006
          • 33086

          #5
          Det er et intervju med Arne Johannssen i Klassekampen i dag, hvor de går gjennom målstyringen i politiet. I dag styres de med 122 parametre som stort sett rapporteres halvårlig eller årlig. Ett eksempel er at man pålegges økt antall treff i DNA-registrene ift 2011. Selv om det sikkert er fornuftig å bruke DNA-registrene, representerer dette en politisk detaljstyring av midlene politiet skal bruke, i stedet for å sette mål som de selv kan finne den beste politifaglige måten å oppnå. Det er også f...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

          Moderator

          Kommentér

          • KJ
            RESERVEBEFAL
            • 2007
            • 1504

            #6
            Slike systemer er alltid skremmende. Men også noen ganger nødvendig.

            Det vanskeligste med de er som oftest hva man får ut av de. Har pratet med folk som lager spørreundersøkelser og lignende. Og det er ikke noe problem å lage målekriterier som skaper nøyaktig det resultatet man vil ha.
            Et annet farlig resultat er at det kan være noen som rapporterer mer enn andre. Har sett spesifikt opp mot HMS systemer hvor noen få rapporterer hver minste lille avvik, noe som igjen da skaper usikkerhet om...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work... you can always hit them with it.

            Kommentér

            • milvar
              OR-4 Korporal

              • 2010
              • 923

              #7
              Jeg leser ikke vanligvis Klassekampen, men kom over denne artikkelen i dag:

              Blant de punktene han ønsker å stryke er resultatkravet om at politiet i løpet av 2012 skal uttransportere minst 4600 personer som ikke har lovlig opphold i Norge.
              Eksemplene som presenteres i artikkelen gir meg inntrykket av at justisministeren ikke har skjønt noe som helst. Dette med at politifolk må presentere et viss...
              [/QUOTE]
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • yamaha
                OR-6 Skvadronmester

                • 2010
                • 21340

                #8


                PAPIRARBEID: 22. juli-kommisjonen konkluderte med at detaljstyring og mange mål fører til dårlig ledelse. Like etter rapporten satte Helsedepartementet ny rekord i antall mål for Helse-Norge.

                Ti overordnede prioriteringer, 66 langsiktige mål, 180 spesielle oppdrag, fem delmål, fem hovedmål og 19 diverse mål: Totalt skal Helsedirektoratet løse 285 ulike oppgaver og oppnå mål etter 69 ulike statistikker i løp...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                Last edited by yamaha; DTG 151040 Apr 13, 10:40. Begrunnelse: La inn hele artikkelen
                "𝘐𝘧 𝘴𝘰𝘮𝘦𝘰𝘯𝘦 𝘴𝘢𝘺𝘴 𝘪𝘵`𝘴 𝘳𝘢𝘪𝘯𝘪𝘯𝘨 𝘢𝘯𝘥 𝘢𝘯𝘰𝘵𝘩𝘦𝘳 𝘱𝘦𝘳𝘴𝘰𝘯 𝘴𝘢𝘺𝘴 𝘪𝘵`𝘴 𝘥𝘳𝘺, 𝘪𝘵`𝘴 𝘯𝘰𝘵 𝘺𝘰𝘶𝘳 𝘫𝘰𝘣 𝘵𝘰 𝘲𝘶𝘰𝘵𝘦 𝘵𝘩𝘦𝘮 𝘣𝘰𝘵𝘩. 𝘠𝘰𝘶𝘳 𝘫𝘰𝘣 𝘪𝘴 𝘵𝘰 𝘭𝘰𝘰𝘬 𝘰𝘶𝘵 𝘵𝘩𝘦 𝘧...𝘪𝘯𝘨 𝘸𝘪𝘯𝘥𝘰𝘸 𝘢𝘯𝘥 𝘧𝘪𝘯𝘥 𝘰𝘶𝘵 𝘸𝘪𝘤𝘩 𝘪𝘴 𝘵𝘳𝘶𝘦" - Jonathan Foster

                Kommentér

                • Gammeloppklesk
                  RESERVEBEFAL
                  • 2005
                  • 1410

                  #9
                  Nå er det ikke bare forvaltningen m/politisk ledelse som er brukere av måldata som blir generert direkte eller indirekte som følge av gjeldende rapporteringsregime.
                  Hvem som helst har iht. offentlighetsloven rett til å spørre om f.eks. en sammenstilling av et gitt offentlig organs representasjonsutgifter eller utgifter til konsulentbruk innenfor et gitt tidsrom. Og med mindre dataene er lagret på en slik måte at det tar en person 1-3 hele arbeidsdager eller mer å fremskaffe den etterspurte infor...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • Rittmester
                    Trådstarter
                    OF-2 Rittmester
                    Pers.off. (S-1)


                    Sponsor
                    • 2006
                    • 33086

                    #10
                    Sv: New Public Management og beredskap

                    Drar opp igjen denne tråden, siden temaet balansert målstyring dukket opp i andre tråder. Etter å ha lest denne tråden på nytt sitter jeg fortsatt igjen med spørsmål om NPM og BM, slik det praktiseres i det offentlige Norge, faktisk bidrar til økt effektivitet.

                    Som nevnt i første innlegg her - i en privat bedrift har man noen høyre og venstre begrensninger, som lover og regler samt etiske standarder, men syretesten på suksess er til syvende og sist hvor...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                    Moderator

                    Kommentér

                    • Sofakriger
                      OR-7* Stabssersjant
                      Mestersersjant personell


                      Sponsor

                      • 2005
                      • 25268

                      #11
                      Sv: New Public Management og beredskap

                      Det er få av de som driver målstyring som driver med balansert målstyring.

                      Det er også slik at det finnes ganske mye teori og forskning om balansert målstyring i offentlig sektor - siden det spesielt påvirker det finansielle perspektivet....
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      "Gjør Ret, Frygt Intet"

                      Kommentér

                      • Sofakriger
                        OR-7* Stabssersjant
                        Mestersersjant personell


                        Sponsor

                        • 2005
                        • 25268

                        #12
                        Sv: New Public Management og beredskap

                        Et par merknader til det Rittmester: skriver:
                        At kunder kommer tilbake er ofte ikke det faktiske som driver resultat, det viktigste er om kunden opplever verdi samtidig som de betaler nok for det de får til at du får et tilfredsstillende resultat, og at kunden anbefaler deg til andre (eller seg selv) for lignende behov. Det må også finnes nok kunder med behov som møtes av egenskapene som beskrevet over.

                        Turnover-problematikken er...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        "Gjør Ret, Frygt Intet"

                        Kommentér

                        • 4312
                          OR-6 Oversersjant

                          • 2012
                          • 3339

                          #13
                          Sv: New Public Management og beredskap

                          Det er ganske vanskelig å lage parameter for målstyring, for ledere vill spisse innsatsen mot målet og produsere slik at de kommer så nært målet som mulig. Det er da lett å få kunstige resultat. Forsvaret er en ganske tung byråkratisk organisasjon som lett kan administrere seg til en ny administrasjon som heter den spisse enden.

                          Når jeg jobbet i et utenlandsk selskap så ble alle etter hver jobb evaluert av sin nærmeste leder, der lederen satte med et f...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          Trenger bare litt flaks, så går det godt

                          Kommentér

                          Beslektede emner

                          Collapse

                          Emner Statistikk Nyeste innlegg
                          Startet av Feltposten, 4 uker siden
                          0 svar
                          31 visninger
                          0 reactions
                          Nyeste innlegg Feltposten
                          Startet av Feltposten, DTG 150748 Jun 23, 07:48
                          0 svar
                          111 visninger
                          1 reaction
                          Nyeste innlegg Feltposten
                          Startet av Feltposten, DTG 280951 Jul 24, 09:51
                          0 svar
                          27 visninger
                          0 reactions
                          Nyeste innlegg Feltposten

                          Forumstruktur

                          Collapse

                          Working...