Fokus: Ukraina

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Tusseladd
    OF-1 Løytnant
    S-2 (E-off)


    ** MOD **
    • 2011
    • 18006

    #2701
    Radaren på en E-8 skal visst være god nok til å følge hundrevis av kjøretøyer samtidig, se på forskjellen mellom pansrede og upansrede kjøretøyer og til og med se forskjellen på belte- og hjulkjøretøyer. Tipper noen av de platformene der har lignende egenskaper. Men i tillegg til å samle selve informasjonen, så er vel det å bli sett av Russerne sikkert minst like viktig....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    Moderator

    Kommentér

    • Lille Arne
      OR-8* Kommandérsersjant
      Sjefssersjant



      * VETERAN *
      *** ADMIN ***
      • 2005
      • 12280

      #2702
      Opprinnelig skrevet av gringo
      Ukraina har fått skutt ut en satellitt, Sich-2-30, i bane fra Cape Canaveral U.S. Air Force Station Space Launch Complex 40. Satellitten skal overvåke bruken av land, vegetasjon, skog, vannressurser og brukes i skadebekjemping i forbindelse med naturkatastrofer. I tillegg kan satellitten framskaffe data om ingeniørkonstruksjoner og bevegelse av militært materiell og skip.

      [url]https://www.ukrinform.net/rubric-society/3384579-ukraines-sich230-satellite-launched-into-orbit....
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

      - Michael Kofman
      Administrator

      Kommentér

      • yamaha
        OR-6 Skvadronmester

        • 2010
        • 22180

        #2703
        Nå vet ikke jeg hva som tilsvarer en BTG i norsk språkdrakt, men jeg fant denne oversikten god.
        ...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        I'm a wizard, mind you

        Kommentér

        • Lille Arne
          OR-8* Kommandérsersjant
          Sjefssersjant



          * VETERAN *
          *** ADMIN ***
          • 2005
          • 12280

          #2704
          En BTG (Battalion Tactical Group) er en bataljonsstridsgruppe. En motorisert infanteribataljon, luftlande- eller marineinfanteribataljon som kjerne, med tildelt støtte. Typisk minst ett strv-kompani og artilleri. 500-800 mann, evne til å manøvrere og slåss selvstendig over noe tid.

          I prinsippet skal alle russiske brigader og regimenter ha en bataljonsstridsgruppe på en times beredskap til en hver tid, og mulighet til å sette opp en eller to til på litt lengre varsel....
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

          - Michael Kofman
          Administrator

          Kommentér

          • Tusseladd
            OF-1 Løytnant
            S-2 (E-off)


            ** MOD **
            • 2011
            • 18006

            #2705
            Et av transport-skipene i den amerikanske mobilitetsreserven er ute og selier:
            https://twitter.com/WarshipCam/statu...88439957725199
            Flere av disse skipene har blitt tatt i bruk i det siste for å dekke opp for manglende kommersiell transport for US Navy, så at den er ute og seiler trenger ikke nøvendigvis å ha noe med Europa å gjøre - men det kan det også ha.

            En tidligere ansatt i Military Sealift Command har et interessant ...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            Moderator

            Kommentér

            • JoJo
              OR-6 Oversersjant

              • 2021
              • 3026

              #2706
              Russland gjør ikke mye som kan berolige i forbindelse med Ukraina for å si det pent.

              Russia moves blood supplies near Ukraine, adding to U.S. concern

              ...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • Tusseladd
                OF-1 Løytnant
                S-2 (E-off)


                ** MOD **
                • 2011
                • 18006

                #2707
                Det virker som at Ukrainas president er mye roligere enn amerikansk etterretning. Ukraina er jo vant med opptrapping og nedtrapping, og jevnlig skyting ved fronten uten at det nødvendigvis betyr noe. Men USA og Ukraina skal vel ha omtrent det samme militære etteretningsbildet, så at Ukraina avdramatiserer mens USA advarer er kanskje en avtalt rollefordeling? Eller?...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                Moderator

                Kommentér

                • MWD
                  OR-6 Oversersjant


                  * VETERAN *
                  • 2005
                  • 1754

                  #2708
                  Hørte en teori på en podcast her om dagen om at russerne ikke gjør noe før etter OL, for ellers vil Xi Jinping bli sur for at russerne stjeler Kinas torden. ...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

                  Kommentér

                  • Sofakriger
                    OR-8* Kommandérsersjant
                    Ass S-1

                    Sponsor


                    * VETERAN *
                    • 2005
                    • 26631

                    #2709
                    Opprinnelig skrevet av MWD
                    Hørte en teori på en podcast her om dagen om at russerne ikke gjør noe før etter OL, for ellers vil Xi Jinping bli sur for at russerne stjeler Kinas torden.
                    Den tror jeg ærlig talt er litt søkt. Det er også to utfordringer på tidslinjen - selv om russerne kan ha greie forsyningslinjer koster det penger og stridsevne å stå lenge på grensen, og det blir færre og færre uker til gjørmebadet begynner....
                    [/QUOTE]
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    "Gjør Ret, Frygt Intet"

                    Kommentér

                    • Kdo_Under
                      OR-7 Stabssersjant


                      • 2007
                      • 11510

                      #2710
                      Opprinnelig skrevet av Tusseladd
                      Det virker som at Ukrainas president er mye roligere enn amerikansk etterretning. Ukraina er jo vant med opptrapping og nedtrapping, og jevnlig skyting ved fronten uten at det nødvendigvis betyr noe. Men USA og Ukraina skal vel ha omtrent det samme militære etteretningsbildet, så at Ukraina avdramatiserer mens USA advarer er kanskje en avtalt rollefordeling? Eller?
                      Han er jo president for Ukraina og alt det medfører, det han sier betyr noe for alle innbyggernes...
                      [/QUOTE]
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      Død ved Kølle!
                      Bla bla... Hybrid warfare is easy

                      Kommentér

                      • yamaha
                        OR-6 Skvadronmester

                        • 2010
                        • 22180

                        #2711
                        Og I andre nyheter
                        ...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        I'm a wizard, mind you

                        Kommentér

                        • Crowbar
                          RESERVEBEFAL
                          • 2014
                          • 268

                          #2712
                          https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...edens-forgaard

                          Blir alltid så satt ut over at skyttergravskrig er høyaktuelt i 2022. Både i Ukraina og i Midt-Østen. Alt jeg lærte for 10-12 år siden om landstrid var at slikt var avleggs og gammel tankegang, og aldri kom til å bli aktuelt igjen. Hjulet virker jaggumeg å være rundt.
                          Det finnes vel ingen ingeniører i Forsvaret/FB i dag som kan noe som om stillingsbygging, fjel...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • 93A
                            OF-3 Major
                            NK

                            Sponsor

                            *** ADMIN ***
                            • 2014
                            • 6186

                            #2713
                            Kommer ut et kull byggingeniører til Ingeniørvåpnet hvert år så helt håpløst er det ikke....
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            Svolten og tyst, samband fyst
                            Administrator

                            Kommentér

                            • Tusseladd
                              OF-1 Løytnant
                              S-2 (E-off)


                              ** MOD **
                              • 2011
                              • 18006

                              #2714
                              Jeg synes HV burde ha mer utdanning på miner og sprengning, så de kan stoppe i alle fall alt som ruller på veg og broer.

                              Opprinnelig skrevet av MWD
                              Hørte en teori på en podcast her om dagen om at russerne ikke gjør noe før etter OL, for ellers vil Xi Jinping bli sur for at russerne stjeler Kinas torden.
                              Fra nylig historie så er det jo heller regelen enn unntaket at Russland går til krig under OL. Beijing 2008: Invasjon i Georgia. Sochi 2014: Invasjon i Ukraina.

                              [QUOTE=Crowbar;n1065140][URL="...
                              [/QUOTE]
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              Moderator

                              Kommentér

                              • hvlt
                                OF-2 Kaptein
                                S-5 (Planoff.)

                                Sponsor

                                ** MOD **
                                • 2006
                                • 23983

                                #2715
                                Opprinnelig skrevet av Tusseladd
                                Jeg synes HV burde ha mer utdanning på miner og sprengning, så de kan stoppe i alle fall alt som ruller på veg og broer.
                                Heimevernets pionertropper (det var normalt én pionertropp i hvert HV-avsnitt (inntil 2005 nivået mellom distrikt og område)) ble av en eller annen grunn nedlagt på begynnelsen av 2000-tallet. De hadde nettopp denne kompetansen. Her er de kursene i pionertjeneste HV-skolen Torpo arrangerte i år 2000 (fra HVs kurskatalog for 2000, jeg utelat...
                                [/QUOTE]
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                Moderator

                                Kommentér

                                • Student1
                                  OR-4 Korporal


                                  TJUTT: Litt over norm
                                  • 2018
                                  • 33

                                  #2716
                                  [FONT=Calibri]Professor Sven G Holtsmark (IFS/FHS) har de siste dagene hatt flere leserinnlegg om hvor lite vi egentlig kan vite om Putin og hans indre krets sin tankegang, og hvordan man ikke kan ta russernes offisielle versjon av situasjonen i Ukraina for god fisk. Ifølge Holtsmark kan det virke som at den offisielle russiske versjonen ukritisk videreformidles av «forståsegpåere», uten kritisk tenkning om versjonen faktisk kan stemme. Jeg synes han har flere gode poenger om med hvor liten sikk...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                  Kommentér

                                  • 4312
                                    OR-6 Oversersjant

                                    • 2012
                                    • 3368

                                    #2717
                                    Grei lesing https://warontherocks.com/2022/01/wh...kraine-crisis/ ...
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                    Trenger bare litt flaks, så går det godt

                                    Kommentér

                                    • pioff
                                      OR-7* Stabssersjant
                                      Ass S-3 Ingeniør



                                      * VETERAN *
                                      • 2006
                                      • 5044

                                      #2718
                                      Opprinnelig skrevet av hvlt

                                      Begynte pioff å gråte nå?
                                      Niks, kun rusk i øyet. Men jeg tror ikke ikke alle de kursene ble kjørt. Pga. usikkerhet rundt nedlegging av leiren, som dessverre skjedde året efter, så mener jeg å huske at de fleste forble på planleggingsstadiet....
                                      [/QUOTE]
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

                                      Kommentér

                                      • Tusseladd
                                        OF-1 Løytnant
                                        S-2 (E-off)


                                        ** MOD **
                                        • 2011
                                        • 18006

                                        #2719
                                        Opprinnelig skrevet av 4312
                                        Mulig dette med mellomdistanse-missiler er grunnen til at Russland visstnok må snakke med Kina om dette, for kanskje å få dem med på en internasjonal avtale om mellomdistanse-missiler. Dette er vel dog noe europeerne og amerikanerne uansett hadde vært interessert i å diskutere, all den tid Russland allerede hadde brutt avtalen....
                                        [/QUOTE]
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                        Moderator

                                        Kommentér

                                        • 4312
                                          OR-6 Oversersjant

                                          • 2012
                                          • 3368

                                          #2720
                                          Jeg vet ikke hvem som har brutt avtaler eller hvordan de er brutt, eller hvorfor. Men jeg tror Putin synes presset mot russland i sum er blitt for høyt og han sier nokk er nokk. Hvis Ukraina skulle bli et EU land, Hvis Ukraina skulle bli et Nato land, så er det nærliggende og tro at det kunne ligne Polen om noen år. Dette ville være en situasjon som ville kunne bli utfordrende for Russland. Bare for å sammenligne Polen og Ukraina så er polen ca 38M innbyggere og Ukraina 44M innbygger. Polen har ...
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                          Trenger bare litt flaks, så går det godt

                                          Kommentér

                                          • Rittmester
                                            OF-2 Rittmester
                                            S-1 (Pers.off.)

                                            Sponsor

                                            * VETERAN *
                                            ** MOD **
                                            • 2006
                                            • 35344

                                            #2721
                                            Med alle forbehold om at jeg ikke aner hvem som står bak Twitterkontoen Norther_Sentry og hvor etterrettelige de er, så har de postet noen tweets som ser ut til å indikere at de to brigadene på Kola sender deler av sine artilleri- og manøverenheter sørover. Og jeg tar et ekstra forbehold fordi jeg ser Aldri Mer har brukt Northern_Sentry som sannhetsvitne.

                                            Men uansett:

                                            ...
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                            Moderator

                                            Kommentér

                                            • Lille Arne
                                              OR-8* Kommandérsersjant
                                              Sjefssersjant



                                              * VETERAN *
                                              *** ADMIN ***
                                              • 2005
                                              • 12280

                                              #2722
                                              Det er masse tegn på at deler av 200. MIB er på vei sørover.

                                              61. Marineinfanteribrigade finnes det derimot ikke tegn på at har sendt noen elementer sørover over land - i hvert fall ikke i de to Tweetene hvor Northern Sentry hevder å ha indikasjoner på det.

                                              28. Januar trolig ved #Belomorsk i #Karelia. BTR-82A og BM-21 Grad 122 mm rakettbatteri noe som kan tyde på enheter av 61. Marineinfanteri brig. fra #Sputnik i #Petchenga på vei sør. Det passer med tidspunkt for opplasting på tog 25. januar i Pechenga. https://t.co/zso5Pvjsjx


                                              Det finnes ingen BTR-82A i klippet, derimot noen BTR-80 baserte kommando/OP-kjøretøyer som normalt er assosiert med tauet rørartilleri o...
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                              “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

                                              - Michael Kofman
                                              Administrator

                                              Kommentér

                                              • Lille Arne
                                                OR-8* Kommandérsersjant
                                                Sjefssersjant



                                                * VETERAN *
                                                *** ADMIN ***
                                                • 2005
                                                • 12280

                                                #2723
                                                Her er en grundig gjennomgang av russiske forflytninger av landstyrker mot Ukraina:

                                                замысел учений Союзная решимость2022 Прошла неделя с предыдущего обзора и настало время снова вернуться к теме переброски российских войск в Белоруссию в ходе подготовки совместных российско-белорусских учений Союзная решимость2022. источник…


                                                Russerne har flyttet så mange styrker ut av østlige militærdistrikt at det ikke skal ha vært så lite landmakt der siden 1922.

                                                Nordflåten ser definitivt ut til å ha sendt en bataljonsstridsgruppe fra 200. Motinfbrigade. I bloggen over er det lenket til en TikTok med bilder av MT-LBU kommandovogner - jeg tror de er i 1V12-serien, altså kommando- og OP-vogne...
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

                                                - Michael Kofman
                                                Administrator

                                                Kommentér

                                                • Lille Arne
                                                  OR-8* Kommandérsersjant
                                                  Sjefssersjant



                                                  * VETERAN *
                                                  *** ADMIN ***
                                                  • 2005
                                                  • 12280

                                                  #2724
                                                  "Girkin" slår til igjen:

                                                  https://twitter.com/GirkinGirkin/sta...HWq7gUvrw&s=19

                                                  Ett stridsvognskompani og en Tunguska SHORAD-vogn, en 1V12 op/kommandovogn, ett batteri 2S3 selvdrevne haubitser, hvorav en er malt i kledelig hvitt, og to kompanisett med MT-LBV.

                                                  Til sammen ligner dette veldig på en tilnærmet komplett BTG/Bataljonsstridsgruppe, siden noen lurte på hvordan en sånn kan se ut:

                                                  -Mot...
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                  Last edited by Lille Arne; DTG 012325 Feb 22, 23:25. Begrunnelse: Linjeskift
                                                  “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

                                                  - Michael Kofman
                                                  Administrator

                                                  Kommentér

                                                  • 88charlie
                                                    OR-7* Stabssersjant
                                                    Ass S-5



                                                    * VETERAN *
                                                    • 2006
                                                    • 5205

                                                    #2725
                                                    Opprinnelig skrevet av Lille Arne
                                                    "Girkin" slår til igjen:

                                                    https://twitter.com/GirkinGirkin/sta...HWq7gUvrw&s=19

                                                    Ett stridsvognskompani og en Tunguska SHORAD-vogn, en 1V12 op/kommandovogn, ett batteri 2S3 selvdrevne haubitser, hvorav en er malt i kledelig hvitt, og to kompanisett med MT-LBV.

                                                    Til sammen ligner dette veldig på en tilnærmet komplett BTG/Bataljonsstridsgruppe, siden noen lurte på hvord...
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                    Attached Files
                                                    Artillery is the God of War

                                                    Kommentér

                                                    • Lille Arne
                                                      OR-8* Kommandérsersjant
                                                      Sjefssersjant



                                                      * VETERAN *
                                                      *** ADMIN ***
                                                      • 2005
                                                      • 12280

                                                      #2726
                                                      Alle som har fulgt situasjonen tett har lagt merke til det samme. Det er mye materiell som er flyttet uten mannskap, og derfor må en regne på noen uker til før en full styrke er klar. Les for eksempel artikkelen til Michael Kofman som Rittmester lenket til på forrige side. https://milforum.no/node/15047?p=1064783#post1064783

                                                      Stridsvognene er nesten nye, 200. fikk det første kompanisettet i 2018, og resten av vognene i 2019. Jeg vet ikke hva slags stasj du ...
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                      “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

                                                      - Michael Kofman
                                                      Administrator

                                                      Kommentér

                                                      • Lille Arne
                                                        OR-8* Kommandérsersjant
                                                        Sjefssersjant



                                                        * VETERAN *
                                                        *** ADMIN ***
                                                        • 2005
                                                        • 12280

                                                        #2727
                                                        Forresten har noen filmet enda en kolonne med materiell fra 200.

                                                        https://twitter.com/GirkinGirkin/sta...m5IJw3G-Q&s=19

                                                        Enda et batteri med 2S3 selvdrevne haubitser - en hvitmalt (wtf?), to 1V12-serie op/kommandovogner, en til tropp med SA-13 Gopher SHORAD, to Borisoglebsk-2 EK-vogner, to bergingspanservogner - en BREM-1 og en BTS-4, og enda tre tropper med MT-LBV, med en Tunguska SHORAD innim...
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                        Last edited by Lille Arne; DTG 040916 Feb 22, 09:16. Begrunnelse: identifisering
                                                        “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

                                                        - Michael Kofman
                                                        Administrator

                                                        Kommentér

                                                        • Hulkinator
                                                          OR-7* Stabssersjant
                                                          Ass S-3 Logistikk

                                                          • 2009
                                                          • 6396

                                                          #2728
                                                          I NATO kaller vi dette RSOM:

                                                          Reception: unit arrival in theater.
                                                          Staging: building combat power; the integration of combat-ready equipment and personnel. Onward movement: unit deployment from the staging area to the gaining command in the field.

                                                          Så Russland kan være i en Receptionfase, kanskje mot en Stagingfase, selv om det utifra innleggene over ikke ser slik ut.

                                                          NATO CSC, Convoy Support Center, som et eksempel, er mye mer rettet mot å rulle inn og så refuele og fortsette. [url]http...
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                          Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

                                                          Kommentér

                                                          • yamaha
                                                            OR-6 Skvadronmester

                                                            • 2010
                                                            • 22180

                                                            #2729
                                                            Snublet over disse, og de maler jo kanskje et mer nyansert bilde?


                                                            Fra samme kilde, så mener USA at Russland vil oppnå "full operational capability" innen 15. februar, hvis de holder det nåværende tempoet: https://twitter.com/RichardEngel/sta...faBpxQEKcttCYg

                                                            ...
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                            I'm a wizard, mind you

                                                            Kommentér

                                                            • gringo
                                                              OR-6 Oversersjant
                                                              Ass S-2
                                                              Sponsor


                                                              * VETERAN *
                                                              • 2006
                                                              • 1668

                                                              #2730
                                                              Dagens klipp fra Fligthradar 24. Global Hawk over Ukraina med påslått posisjonstransponder. Oppgitt høyde er 55 000 fot. Regner med god oversikt fra den høyden.
                                                              Click image for larger version  Name:	Global Hawk Ukraina 2.jpg Views:	1 Size:	91,1 KB ID:	1065793 [URL=filedata/fetch?id=1065795&d=1644173606][ATTACH=JSON]{"alt":"Click image for la...
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                              Attached Files
                                                              May the force be with you

                                                              Kommentér

                                                              Beslektede emner

                                                              Collapse

                                                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                              Startet av Feltposten, DTG 192031 Feb 26, 20:31
                                                              0 svar
                                                              52 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Feltposten
                                                              Startet av Feltposten, DTG 080845 Jun 23, 08:45
                                                              1 response
                                                              191 visninger
                                                              6 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Rittmester
                                                              Startet av Feltposten, DTG 210735 Oct 23, 07:35
                                                              2 svar
                                                              215 visninger
                                                              1 reaksjon
                                                              Nyeste innlegg Sofakriger

                                                              Stikkord

                                                              Collapse

                                                              Working...