Fokus: Ukraina

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • lukman

    RESERVEOFFISER
    * VETERAN *
    • 2005
    • 6251

    #1291
    "Across the border, in Syria, we have ramped up our military assistance to the Syrian opposition."

    Read more: http://www.politico.com/story/2014/0...#ixzz3D1QyzkdB

    "UNHCR: 730,000 flee Ukraine for Russia"



    Er ikke vanskelig å se hvorfor Russland peker på vestmaktenes dobbelmoral....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    Minsk, det nye Utopia

    Kommentér

    • lukman

      RESERVEOFFISER
      * VETERAN *
      • 2005
      • 6251

      #1292
      EU og USA ser ut til å øke sanksjoner mot Russland imorgen. Hard press mot "fredslinjen" på begge sider. Oppgifter om at Ukrainsk påtalemakta skal se på forbrytelser fra pro-Kiev frivillige. Spørsmålet er hvem som ønsker det? Er nok et oppgjør mellom ulike oligarker. Oppgifter om at flere av frivillige avdelingene skal oppgraderes til mek avdelinger. Det betyr at oligarkenes private hærstyrker blir sterkere. Begge hovedsidene forbereder seg på mer krig. Vinduet for større offensive operasjoner b...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      Minsk, det nye Utopia

      Kommentér

      • Takkatt
        RESERVIST
        • 2007
        • 1873

        #1293
        Opprinnelig skrevet av lukman
        "Across the border, in Syria, we have ramped up our military assistance to the Syrian opposition."

        Read more: http://www.politico.com/story/2014/0...#ixzz3D1QyzkdB

        "UNHCR: 730,000 flee Ukraine for Russia"



        Er ikke vanskelig å se hvorfor Russland peker på vestmaktenes dobbelmoral.
        Det blir kanskje litt sammenveving av tråder her, men etter mitt syn er det viktig å v...
        [/QUOTE]
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

        Kommentér

        • lukman

          RESERVEOFFISER
          * VETERAN *
          • 2005
          • 6251

          #1294
          Fra Euromaidan (pro-Kiev). Man ser udyret som er skapt av radikaliseringen.

          "As of September 10, however, there is another danger and it is serious. The congress was held on Wednesday of a new “People’s Front” created by the current Prime Minister Arseny Yatseniuk and parliamentary speaker Oleksandr Turchynov. It is known that the Front’s parliamentary candidates will include journalist and civic activist Tetyana Chornovol and Dmytry Tymchuk who has been chronicling Ru...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          Minsk, det nye Utopia

          Kommentér

          • lukman

            RESERVEOFFISER
            * VETERAN *
            • 2005
            • 6251

            #1295
            "Few days ago Minister of Internal Affairs Of Ukraine, Arsen Avakov, one of the leaders of so-called "war party " in Ukraine, made a following statement: "When Elena Bondarenko mounts the tribune of Parliament, my hand involuntarily tries to reach for a handgun".I can't stress enough - this was written by a person who is delegated with powers of top cop in the land. Exactly one week ago, the speaker of Ukrainian Parliament, Alexander Tourchinov denied to me, the lawfully elected representative o...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            Minsk, det nye Utopia

            Kommentér

            • Pedersen
              RESERVEBEFAL
              • 2011
              • 405

              #1296
              Kikket litt på nettet og fant noen skrytebilder som pro russere har tatt. De sier rett ut at det her var "nødhjelpen" fra Russland. Mulig det bare er skryt, mulig ikke!...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              Attached Files

              Kommentér

              • Pedersen
                RESERVEBEFAL
                • 2011
                • 405

                #1297
                Rota litt på nettet og fant noe som mulig er skrytebilder som er lagt ut av pro-russerne. De skriver ironisk at "det her er nød hjelpen vår fra Russland" Fuglene veit om det stemmer eller ei....
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                Attached Files
                Last edited by Pedersen; DTG 122244 Sep 14, 22:44.

                Kommentér

                • Takkatt
                  RESERVIST
                  • 2007
                  • 1873

                  #1298
                  Opprinnelig skrevet av Pedersen
                  Rota litt på nettet og fant noe som mulig er skrytebilder som er lagt ut av pro-russerne. De skriver ironisk at "det her er nød hjelpen vår fra Russland" Fuglene veit om det stemmer eller ei.
                  Det er mulig jeg ikke har fulgt med, men når begynte den russiske hæren å benytte Volvo som leverandør av transportkjøretøy?...
                  [/QUOTE]
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • lukman

                    RESERVEOFFISER
                    * VETERAN *
                    • 2005
                    • 6251

                    #1299
                    "Parliament goes on to express concern about the rising nationalistic sentiment in Ukraine, expressed in support for the Svoboda Party, which, as a result, is one of the two new parties to enter the Verkhovna Rada. It recalls that racist, anti-Semitic and xenophobic views go against the EU's fundamental values and principles and therefore appeals to pro-democratic parties in the Verkhovna Rada not to associate with, endorse or form coalitions with this party."

                    EU parlamentet i 2012. I 2014 er i...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    Minsk, det nye Utopia

                    Kommentér

                    • Gnist
                      OR-6 Oversersjant


                      * VETERAN *
                      • 2005
                      • 6286

                      #1300
                      I USA pågår det nå en diskusjon om hvorvidt den amerikanske utenrikspolitikken har bidratt til å provosere fram Russlands overgrep overfor Ukraina.


                      Tidligere forsvarsminister Robert Gates skriver i sine memoarer at det var feil å inkorporere så mange av Sovjetunionens tidligere allierte så raskt i NATO etter unionens sammenbrudd.

                      «Vi undervurderte omfanget av den ydmykelsen det var å tape den kalde krigen og oppleve at det russiske imperiet gikk i oppløsning», skriver Gates.

                      Han var forsvarsminister både under George W. Bush og Barack Obama.

                      Nå...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • lukman

                        RESERVEOFFISER
                        * VETERAN *
                        • 2005
                        • 6251

                        #1301
                        Stadige brudd på våpenhvilen fra begge sider, men roligt totalt sett. Man konsoliderer og bygger opp styrkene. Begge sider virker å hatt behov for pause. Man må nå se behovet for en fredelig løsning, det vil si at begge sider ikke har en tro på at mer krig vil løse problemene. Parlamentsvalget blir interessant da mye taler for at nye eller tidligere marginale partier vil dominere. Oligarkgrupperne satser på ulike kort, inklusive deres ulike private hærstyrker.

                        Totalt sett er situasjonen usikker...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        Minsk, det nye Utopia

                        Kommentér

                        • lukman

                          RESERVEOFFISER
                          * VETERAN *
                          • 2005
                          • 6251

                          #1302
                          Opprinnelig skrevet av Gnist
                          http://www.nrk.no/verden/bidro-usa-t...na_-1.11930196



                          Interessant fra Gro Holm. Jeg tror jeg kan si meg noe enig i Gates' syn. Samtidig vet jeg ikke om alt ville ha vært så mye bedre om NATO ikke hadde tatt i mot div. land i Øst-Europa, og evt. hvilke ulemper en kald skulder kunne ha medført.
                          "Så fulgte demonstrasjonene på Maidan, og i februar vedtok parlamentet å avsette presidenten. Men de folkevalgte hadde verken det flertallet som gru...
                          [/QUOTE]
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          Minsk, det nye Utopia

                          Kommentér

                          • Navytimes
                            OR-6 Skvadronmester

                            • 2008
                            • 2887

                            #1303
                            Det er krefter som er satt i sving i Ukraina som jeg må være så ærlig å si jeg trodde vi (europa) hadde lært nok om i Bosnia til at jeg aldri hadde trodd det kunne skje igjen. Helt forferdelig å se vice news og andre nyhetskilder som er i området....
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                            Kommentér

                            • lukman

                              RESERVEOFFISER
                              * VETERAN *
                              • 2005
                              • 6251

                              #1304
                              Spinner litt videre på noe av det som Gro Holm skriver om (finansieringen av tenketanker i USA). Fra avisen Aftonbladet (AP avis):

                              "Som Aftonbladet tidigare berättat slöt moderatknutna pr-byrån Kreab kontrakt med Saakasjviliregimen 2006. Ansvarig för värvningen var dåvarande ordförande för Kreab, Carl Bildt.– Han hade goda kontakter där då han var ordförande för Kreab, sa Kreabs Brysselchef Karl Isaksson till Aftonbladet 2012.
                              Kreabs roll var enligt Isaksson att hjälpa den georgiska regimen med...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              Minsk, det nye Utopia

                              Kommentér

                              • Takkatt
                                RESERVIST
                                • 2007
                                • 1873

                                #1305
                                Opprinnelig skrevet av Navytimes
                                Det er krefter som er satt i sving i Ukraina som jeg må være så ærlig å si jeg trodde vi (europa) hadde lært nok om i Bosnia til at jeg aldri hadde trodd det kunne skje igjen. Helt forferdelig å se vice news og andre nyhetskilder som er i området.
                                Hver gang det høstes negative erfaringer er håpet at det skal gi positivt utslag for framtidige, liknende situasjoner. Det er både allmennmenneskelig og del av ideen om utvikling og opplysning. På det innenrikspoliti...
                                [/QUOTE]
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                • lukman

                                  RESERVEOFFISER
                                  * VETERAN *
                                  • 2005
                                  • 6251

                                  #1306
                                  Opprinnelig skrevet av Navytimes
                                  Det er krefter som er satt i sving i Ukraina som jeg må være så ærlig å si jeg trodde vi (europa) hadde lært nok om i Bosnia til at jeg aldri hadde trodd det kunne skje igjen. Helt forferdelig å se vice news og andre nyhetskilder som er i området.
                                  Bosnia kan på mange måter sies å være et følgefeil til:

                                  1. Freden etter første verdenskrig. Heldigvis klarte Tjekkerne og Slovakerne å skille seg fredeligt, men det sørslaviske kongeriket klarte ikke det.
                                  2. Radikal n...
                                  [/QUOTE]
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  Minsk, det nye Utopia

                                  Kommentér

                                  • lukman

                                    RESERVEOFFISER
                                    * VETERAN *
                                    • 2005
                                    • 6251

                                    #1307
                                    Litt fra vitmaktforum fra en medlem SNA. Dette er toknazistene som Ukrainas statsminister har invitert i sitt nye parti, og som troligen kommer å sitte i parlamentet etter valget.

                                    "I call BS HERE ! I know personally Biletskjy and he HATES THE JEWS as much as I do.. though he does not approve of my methods of jewish torture. Please stop passing crap about SNA being JEWISH, financed by Jews.. WE HATE THE JEWS and we hate those, who keep spreading this. SNA is against JEWISH everything. We are for...
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                    Minsk, det nye Utopia

                                    Kommentér

                                    • Din_Laban
                                      OR-6 Oversersjant

                                      • 2009
                                      • 3013

                                      #1308
                                      Kan dette være tilfelle?

                                      Ifølge Putins eks-rådgiver Andrej Illarionov oppsto ikke krisen plutselig, men er et resultat av langsiktig planlegging fra Russland.

                                      – Dette er en langsiktig plan som Russlands generaler har utviklet i minst elleve år og som ikke går an å stoppe, sa Illarionov på en sikkerhetskonferanse i Riga, ifølge avisen Postimees.


                                      Fr...
                                      [/QUOTE]
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                                      Kommentér

                                      • lukman

                                        RESERVEOFFISER
                                        * VETERAN *
                                        • 2005
                                        • 6251

                                        #1309
                                        Han sier også at Russland har tenkt å erobre Finland, og har vært en sterk Putinkritiker i snart et tiår. Med tanke på at hans rolle i Moskva var økonomisk rådgiver, og at han i lang tid har vært klart i opposisjon og jobber for en liberal tenketank i Washington, så har jeg vanskeligt å tro at han har noen insider informasjon fra den Russiske militære ledelsen. Det han sier er som forventet fra ham. Kan selvfølgelig være sant, men blir ikke mer trolig for at han sier det enn noen annen. Har som ...
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                        Minsk, det nye Utopia

                                        Kommentér

                                        • yamaha
                                          OR-6 Skvadronmester

                                          • 2010
                                          • 22182

                                          #1310
                                          Opprinnelig skrevet av Takkatt
                                          Ebba grøn
                                          Digresjon, men jeg ville nå si at Imperiet med CC Cowboys passer bedre......
                                          [/QUOTE]
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                          I'm a wizard, mind you

                                          Kommentér

                                          • Din_Laban
                                            OR-6 Oversersjant

                                            • 2009
                                            • 3013

                                            #1311
                                            Opprinnelig skrevet av lukman
                                            Han sier også at Russland har tenkt å erobre Finland, og har vært en sterk Putinkritiker i snart et tiår. Med tanke på at hans rolle i Moskva var økonomisk rådgiver, og at han i lang tid har vært klart i opposisjon og jobber for en liberal tenketank i Washington, så har jeg vanskeligt å tro at han har noen insider informasjon fra den Russiske militære ledelsen. Det han sier er som forventet fra ham. Kan selvfølgelig være sant, men blir ikke mer trolig for at han sier det en...
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                            Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                                            Kommentér

                                            • lukman

                                              RESERVEOFFISER
                                              * VETERAN *
                                              • 2005
                                              • 6251

                                              #1312
                                              Analogt med "rest"-Ukraina vil et alliansefritt vennligt Finland være mye mer verdifullt for Russland enn et okkupert Finland.

                                              1. Finland har fortsatt et relativt kapabelt invasjonsforsvar.
                                              2. Finland har råvarer som Russland har plenty av.
                                              3. Finland har (til forskjell fra Ukraine), en befolkning som unisont vil være fiendtlige til en Russisk okkupasjonsmakt.
                                              4. Et angrep på Finland har en MEGET høy risiko for å resultere i krig mot flere vestmakter. Sverige vil som minimum gjøre som sist, det...
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                              Minsk, det nye Utopia

                                              Kommentér

                                              • lukman

                                                RESERVEOFFISER
                                                * VETERAN *
                                                • 2005
                                                • 6251

                                                #1313
                                                Gode nyheter.

                                                "Earlier in the day, Andriy Lysenko, spokesman for Ukraine’s National Security and Defense Council, reported that Ukrainian border guards started a preliminary examination of the territory of Luhansk and Donetsk oblasts along the proposed “separation line” where a new border could be formed, according to president’s peace plan."

                                                http://www.kyivpost.com/content/ukra...ts-364826.html
                                                ...
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                Minsk, det nye Utopia

                                                Kommentér

                                                • Takkatt
                                                  RESERVIST
                                                  • 2007
                                                  • 1873

                                                  #1314
                                                  Ja, dette ser ut som en fornuftig vei. Så er det bare å håpe at ukrainerne stemmer klokt i parlamentsvalget slik at en moderat og demokratisk linje vinner fram.

                                                  Avtalen som Janukovitj avslo så oppsiktsvekkende, er nå vedtatt. Så får vi se hvordan den videre prosessen mot EU-medlemskap utvikles. De burde vel strengt tatt avholde folkeavstemning.

                                                  Jeg er gammel nok til å huske de steile frontene omkring vår egen avstemning i 1972. Hvis stortinget hadde vedtatt å gå inn i EU uten støtte fra ...
                                                  [/QUOTE]
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                  Kommentér

                                                  • Din_Laban
                                                    OR-6 Oversersjant

                                                    • 2009
                                                    • 3013

                                                    #1315
                                                    Opprinnelig skrevet av lukman
                                                    Analogt med "rest"-Ukraina vil et alliansefritt vennligt Finland være mye mer verdifullt for Russland enn et okkupert Finland.

                                                    1. Finland har fortsatt et relativt kapabelt invasjonsforsvar.
                                                    2. Finland har råvarer som Russland har plenty av.
                                                    3. Finland har (til forskjell fra Ukraine), en befolkning som unisont vil være fiendtlige til en Russisk okkupasjonsmakt.
                                                    4. Et angrep på Finland har en MEGET høy risiko for å resultere i krig mot flere vestmakter. Sverige vil som minim...
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                                                    Kommentér

                                                    • lukman

                                                      RESERVEOFFISER
                                                      * VETERAN *
                                                      • 2005
                                                      • 6251

                                                      #1316
                                                      Total avsporing.

                                                      "Sveriges hjälp till Finland under vinterkriget var i själva verket mycket omfattande. När kriget bröt ut, förklarade Sverige sig inte neutralt. Detta möjliggjorde att landet kunde ge sin granne ekonomisk hjälp och vapen samt tillåta värvning av frivilliga. Beloppet av krigstida krediter till Finland var 230 miljoner kronor, något som motsvarade över hälften av Finlands budjet (1938).Professor Krister Wahlbäck skriver i sin bok Jättens andedräkt, Finlandsfrågan i svensk politik...
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                      Minsk, det nye Utopia

                                                      Kommentér

                                                      • Din_Laban
                                                        OR-6 Oversersjant

                                                        • 2009
                                                        • 3013

                                                        #1317
                                                        Som sagt, Sverige sendte ikke inn svenske soldater. Frivillige er noe annet. Svenske, eller norske statsborgere i finske uniformer representerer ikke Norge og Sverige. Men våpen- og materiellstøtte fikk de fra flere land, bla. Norge, der tiltrengt materiell som ryggsekker og klær ble samlet inn og gitt til Finland. Finlandshette ble strikket i Norge, og samlet inn og så sendt til

                                                        Men det er ikke det samme som at man bidrar direkte militært. At Sverige (eller Norge for den del) deltok som part ...
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                        Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                                                        Kommentér

                                                        • lukman

                                                          RESERVEOFFISER
                                                          * VETERAN *
                                                          • 2005
                                                          • 6251

                                                          #1318
                                                          Er egentligen en god analog til Ukraina og Russlands støtte til opprørene. Sverige sendte store mengder våpen rett fra egne mobiliseringsforåd. Satte opp divisjonsstørrelse med frivillige i landmakt, og folk på "permisjon" fra luftforsvaret tok med seg en tredjedel av landets kampfly til øst. Man balanserte på grensen til å være krigførende. Mye mer enn Russland i Ukraina idag. Effekten av en flydivisjon er den samme om den er "frivillig" eller om den er regulær (F21 i Luleå er tradisjonsbærer t...
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                          Minsk, det nye Utopia

                                                          Kommentér

                                                          • Din_Laban
                                                            OR-6 Oversersjant

                                                            • 2009
                                                            • 3013

                                                            #1319
                                                            Jeg kan være enig i det, men forskjellen ligger i at Sverige ikke hadde planer om å assimilere Finland eller finske territorier. Det hadde jo russerne under Stalin..!

                                                            Man skal også huske på at Sverige har lange historiske tradisjoner i forhold til Finland, og deler av befolkningen har relasjoner til dagens Finland (i likhet med meg selv) gjennom slekt, historie, språk og tradisjoner. Hadde Finland vært grenseland til østlandet, ville nok norsk politikk vært annerledes i forhold til Finland enn ...
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                            Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                                                            Kommentér

                                                            • lukman

                                                              RESERVEOFFISER
                                                              * VETERAN *
                                                              • 2005
                                                              • 6251

                                                              #1320


                                                              Motorolas gjeng, tror dem ser på kriget som en Jackass film. Virker som et gjeng amatører som leker krig. Men har stått i noen av de hardeste kampene helt fra Slavyansktiden, og hindret nok en kollaps av opprørsstyrker i Juli.

                                                              Ellers er det stadige brudd på våpenhvilen.

                                                              Positivt at krigspartiene får lav støtte i opionsundersøkelsene. Dagens regjering ligger meget tynt an, det er bra. Poroshenko får nok det parlament han trenger. Blir spenne...
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                              Minsk, det nye Utopia

                                                              Kommentér

                                                              Beslektede emner

                                                              Collapse

                                                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                              Startet av Feltposten, DTG 192031 Feb 26, 20:31
                                                              0 svar
                                                              52 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Feltposten
                                                              Startet av Feltposten, DTG 080845 Jun 23, 08:45
                                                              1 response
                                                              191 visninger
                                                              6 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Rittmester
                                                              Startet av Feltposten, DTG 210735 Oct 23, 07:35
                                                              2 svar
                                                              215 visninger
                                                              1 reaksjon
                                                              Nyeste innlegg Sofakriger

                                                              Stikkord

                                                              Collapse

                                                              Working...