Sv: Krigen i Ukraina - Krimkrisen med Russlands annektering
Jeg var litt usikker på om dette skulle her eller i den generelle Russlands-tråden, men siden det handler om russernes konsolidering på Krim, tar jeg det her.
7.luftlandedivisjon får tilført et tredje regiment som skal baseres ved Dzhankoi på Krim. Det har vært snakk om ganske lenge at luftlandedivisjonene skal få tilbake et tredje regiment*, og at 7. Divisjon skulle få sitt på Krim.
Ukrainian opposition politician and firebrand former prime minister has come back from the political dead to take the lead in polls and would win both parliamentary and presidential elections if they were held this weekend, according to a poll conducted by GfK Ukraine.
Alt går rundt i sirkler i Ukraina. Er kanskje alkoholforbruk som gir amnesi. Etter et par år blir gamle upopulære korrupte politikker populære igjen, uten noen god grunn.
Sv: Krigen i Ukraina - Krimkrisen med Russlands annektering
Ulv, ulv ?!
Russland bruker høyt stemmeleie vedrørende påstått aksjon fra Ukraina mot Krim. Samtidig rapporterer ulike kilder Russisk styrkeoppbygning på Krim og øst i Ukraina.
Det er interessant å se at FSB mer enn antyder at de pågrepne tilhører et nettverk som planla terroraksjoner med massedrap på sivile for å sabotere for turismen og skape panikk -rett ut av håndboka til IS.
Jeg ser at Aftenposten ikke har fått med seg at overhodet for folkerepulikken Luga...
Sv: Krigen i Ukraina - Krimkrisen med Russlands annektering
Nå er det kanskje bare litt gammel god postsovjetisk mafia business som vi ser i Krim. Myndighetene på Krim (som er en mafiagjeng), skal vist nok tvangsselge bedrifter til oligarken Kolomoisky (som er en av Ukrainas største mafiabosser). Tilfeldigvis er han som av FSB anklager å være hovedmann i angrepet, en "politikker" i et av Kolomoiskys partier.
Sv: Krigen i Ukraina - Krimkrisen med Russlands annektering
Det jeg finner ut er at hovedmannen var lastebilsjåfør på et atomkraftverk, meldte seg som frivillig i 2014, og etter et år ved fronten kom tilbake og har vært aktiv i en del (formodentlig Kolomoiskij sin) av "frivilligbevegelsen" siden.
Jeg skjønner ikke helt hvordan Kolomoiskij ser for seg å stanse tvangssalget av eiendommene sine ved å sprenge bomber på turiststeder. (I følge Kommersant var det planen, samt at de helst skulle un...
Sv: Krigen i Ukraina - Krimkrisen med Russlands annektering
Et monument over falne fra "borgervæpningen" i Lugansk er utsatt for et bombeattentat, så lang ingen drepte. Veldig tydelig symbolsk mål, som neppe kan forklares med intern maktkamp, slik som IEDen på Plotnitskij. Enten er det misfornøyde lokale, eller noen utenfra, med eller uten en grad av tilknytning til Ukrainske militære/paramilitære. Eventuelt en "false flag"/provokasjon (det vurderer jeg som minst sannsynlig): [URL]https://ria...
Sv: Krigen i Ukraina - Krimkrisen med Russlands annektering
Denne er litt gammel, muligens postet før, men hiver den med siden den har "lokal" interesse. Om 200. Motinfbrigades innsats i den første "Nordavinden" høsten 2014: https://www.bellingcat.com/news/uk-a...n-the-donbass/
Sv: Krigen i Ukraina - Krimkrisen med Russlands annektering
Opprinnelig skrevet av Lille Arne
Denne er litt gammel, muligens postet før, men hiver den med siden den har "lokal" interesse. Om 200. Motinfbrigades innsats i den første "Nordavinden" høsten 2014: https://www.bellingcat.com/news/uk-a...n-the-donbass/
Ser troverdig ut.
Er vel ikke noen grunn å tvile på dette. Russiske soldater er glade i sosiale medier.
Sv: Krigen i Ukraina - Krimkrisen med Russlands annektering
Begge opprørslederne i Donbass har erklært ensidig våpenhvile fra i dag, samtidig som forslag om lovendringer om økt desentralisering skal legges fram for parlamentet i Kyiv. Zakharchenko hadde tatt av uniformen for anledningen. Vi får se hvordan det går.
Vi får se hvordan det går med Ukraina. Jeg er pessimist så lenge landet er i sentrum for et geopolitisk spill. Linken handler om hvor farlig det er å være journalist i Ukraina. Både Kiev-Ukraina og opprører-Ukraina er styrt av mafianettverk.
It's already a week since the biggest Ukrainian TV station was set on fire by an "unknown" group of people and attacked by another group in military uniforms. Nearly 70 workers were at that moment in the building, 25 of them had to hide on the roof and were taken off by a rescue team. One damaged her spine while running, 5 suffered carbon monoxide poisoning, a few barely survived. Almost everyone experienced light shock. The approximate damage is estimated at $430,000. Liuda, 22, who is origina
Litt om kampen om mediamakten i Ukraina mellom ulike mafiagrupper. Sjefen for enn av mafiagruppene er mer kjent som landets president.
Sv: Krigen i Ukraina - Krimkrisen med Russlands annektering
På Krim har russerne nå opprettet den 47. territorialforsvarsdivisjonen (Nummeret er sikkert historisk, nei, de har ikke 46 til slike divisjoner...). Minst en bataljon ble øvd i forbindelse med Kavkaz-16.
Divisjonen er en ren kadreavdeling i fredstid (HQ i Sevastopol), og settes opp med reservister som skal øves "et par ganger i året".
Den er et eksempel den nye territorialforsvarsorganisasjonen som har vært under oppbygging siden...
Sv: Krigen i Ukraina - Krimkrisen med Russlands annektering
Opprinnelig skrevet av Lille Arne
På Krim har russerne nå opprettet den 47. territorialforsvarsdivisjonen (Nummeret er sikkert historisk, nei, de har ikke 46 til slike divisjoner...). Minst en bataljon ble øvd i forbindelse med Kavkaz-16.
Divisjonen er en ren kadreavdeling i fredstid (HQ i Sevastopol), og settes opp med reservister som skal øves "et par ganger i året".
Den er et eksempel den nye territorialforsvarsorganisasjonen som har v...
Sv: Krigen i Ukraina - Krimkrisen med Russlands annektering
Det er nok sannsynlig. Jeg vil også tro at rullene ukrainerne har etterlatt seg på Krim neppe er i noe særlig forfatning (og de kan jo ha tatt dem med seg), så det er tid-og arbeidskrevende (inntil det umulige) å skaffe oversikt over hvem som har militær førstegangstjeneste og er gripbare....
Sv: Krigen i Ukraina - Krimkrisen med Russlands annektering
Det er nå fastslått at Malaysia Airlines MH17 ble skutt ned av et rakettbatterie fraktet inn fra Russland, og som deretter returnerte etter nedskytingen.
Sv: Krigen i Ukraina - Krimkrisen med Russlands annektering
Denne gangen virker det som Motorola har møtt sin skjebne. Hans karriere som lokal gangster sluttet med bombe "hjemme". FSB eller andre lokale gangstere er vel de hovedmistenkt, men selvfølgelig vil mange skylde på Kiev.
Pro-Russian rebels in Donetsk probe the assassination of a commander considered a war criminal by Ukrainian authorities.
Her skriver man at toknazister har tatt på seg skylda på drapet på Motorola. Jeg er skeptisk.
Tror da nesten mer på denne...
"Volunteer Roman Donik believes that the Abkhazians avenged the "DPR" militia leader in this way.
“The insider information on the Motorola has surfaced. Motorola was taken down by people of Abkhaz (Akhra Avidzba), the commander of the 15 International...
Sv: Krigen i Ukraina - Krimkrisen med Russlands annektering
A propos logoer. Logoen til den ukrainske militære etterretningstjenesten legger ikke skjul på hvem som er målet: En ugle på et sverd trøkket ned i den Russiske Føderasjonen, som til overmål er uthevet i egen farge.
Jeg kan ikke huske å ha sett en så åpenhjertig logo, i hvert fall ikke til bruk i offentligheten.
Kommentér