Nå vil tollerne bli politi «light»

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • 84mm
    Trådstarter
    OR-6 Oversersjant


    * VETERAN *
    • 2004
    • 8248

    #1

    Nå vil tollerne bli politi «light»

    Vil: * Etterforskere mindre narkotikasaker. * Foreta promillekontroller.
    * Bli en del av samfunnets beredskap


    Tollerne vil utvide sine fullmakter: Etterforske smugling av mindre mengder narkotika til eget bruk, gjennomføre promillekontroller og få beredskapsoppgaver i samfunnet.

    Ttoll- og avgiftsdirektør Bjørn Røse;
    Utvidelsen av etatens arbeidsområde er et direkte svar på regjeringens ønsker om å legge til rette for en styrket grensekontroll og gi Toll- og avgiftsetate...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    What happens in the garage, stays in the garage
  • Navytimes
    OR-6 Skvadronmester

    • 2008
    • 2887

    #2
    Høres ikke helt dumt ut, men betyr vel at tollvesenet i tilfelle må tilføres ganske mye ressurser i videreutdanning og oppbemanning. Hvis disse ikke kommer som friske penger er det vel mest vinning opp i spinning...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • Sofakriger
      OR-8* Kommandérsersjant
      Ass S-1

      Sponsor


      * VETERAN *
      • 2005
      • 26571

      #3
      Må de det? Vi må ikke gå i fella med å overakademisere alt. Å gi et forelegg for en brukerdose, holde i blåseapparatet og skrive ned tidspunktet etc er ikke rocket science. Politi med enkle oppgaver i mange siviliserte land har mye kortere utdanning enn hos oss....
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      "Gjør Ret, Frygt Intet"

      Kommentér

      • yamaha
        OR-6 Skvadronmester

        • 2010
        • 22128

        #4
        Personkontroll er vel strengt tatt noe tollvesnet kan gjøre i dag uten store problemer og videreutdaning, det samme gjelder vel forsåvidt den rent faktiske utførelsen av en kjøretøyskontroll.

        Det jeg er mer spent på, er hva som legges i ordet beredskapsoppgaver....
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        I'm a wizard, mind you

        Kommentér

        • Lille Arne
          OR-8* Kommandérsersjant
          Sjefssersjant



          * VETERAN *
          *** ADMIN ***
          • 2005
          • 12275

          #5
          Forsterket grensevakt/grensekontroll tipper jeg. Det virker fornuftig - hvorfor jage politifolk opp til grenseovergangene om du alt har tollere i nærheten....
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

          - Michael Kofman
          Administrator

          Kommentér

          • 84mm
            Trådstarter
            OR-6 Oversersjant


            * VETERAN *
            • 2004
            • 8248

            #6
            Kan ikke si at jeg utelukkende vil være storfornøyd med at ifbm tollkontroll på Svinesund itillegg må blåse i alkotest, stilles spm om gjøren og laden. Ikke det at jeg har noe å skjule men at dette faktisk går litt ut over retten til å ikke måtte svare for alt mulig rart til myndighetene.. så lenge man ikke er mistenkt for noe da seff..
            Tollerne ønsker jo også batong, pepperspray og evt andre makt/tvangsmidler lett tilgjengelig..
            Politiet får bedrive politioppgaver mens tollerene får bedrive to...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            Last edited by 84mm; DTG 201157 Dec 14, 11:57. Begrunnelse: Intet å fortolle
            What happens in the garage, stays in the garage

            Kommentér

            • 4312
              OR-6 Oversersjant

              • 2012
              • 3368

              #7
              Synes vi burde utvide tolletaten gi de flere oppgaver og sikre grensene bedre mot alt...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              Trenger bare litt flaks, så går det godt

              Kommentér

              • milvar
                RESERVEBEFAL
                • 2010
                • 923

                #8
                Opprinnelig skrevet av 84mm
                Kan ikke si at jeg utelukkende vil være storfornøyd med at ifbm tollkontroll på Svinesund itillegg må blåse i alkotest, stilles spm om gjøren og laden. Ikke det at jeg har noe å skjule men at dette faktisk går litt ut over retten til å ikke måtte svare for alt mulig rart til myndighetene.. så lenge man ikke er mistenkt for noe da seff..
                Det går vel ikke ut over noen rettigheter å bli stilt generelle spørsmål?...
                [/QUOTE]
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • 84mm
                  Trådstarter
                  OR-6 Oversersjant


                  * VETERAN *
                  • 2004
                  • 8248

                  #9
                  Spørsmålet er om de har hjemmel til det..

                  Tolloven § 13-9.Plikt til å medvirke ved tollkontroll
                  (1) Enhver som befinner seg på et sted og under forhold som nevnt i §§ 13-1 og 13-3, skal stanse når tollmyndighetene ved tegn eller på annen måte krever det. Vedkommende skal gi de opplysningene og yte den hjelpen som tollmyndighetene finner nødvendig for at de kan gjennomføre kontrollen. Vedkommende skal vise frem varer som han eller hun bringer med når tollmyndighetene krever det.
                  (2) Depa...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  Last edited by 84mm; DTG 221036 Dec 14, 10:36. Begrunnelse: lovtekst og slikt
                  What happens in the garage, stays in the garage

                  Kommentér

                  • Znuddel
                    OF-2 Kaptein

                    Sponsor

                    * VETERAN *
                    * MOD *
                    • 2004
                    • 16127

                    #10
                    Sv: Nå vil tollerne bli politi «light»

                    Noen som vet hva dette endte med? Har de fått begrenset politimyndighet?...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                    Moderator

                    Kommentér

                    Beslektede emner

                    Collapse

                    Emner Statistikk Nyeste innlegg
                    Startet av Feltposten, DTG 192031 Feb 26, 20:31
                    0 svar
                    51 visninger
                    0 reaksjoner
                    Nyeste innlegg Feltposten
                    Startet av Feltposten, DTG 062225 Dec 25, 22:25
                    0 svar
                    60 visninger
                    2 reaksjoner
                    Nyeste innlegg Feltposten
                    Startet av Chilinøtt, DTG 272037 Nov 24, 20:37
                    2 svar
                    220 visninger
                    5 reaksjoner
                    Nyeste innlegg Slettet13
                    Working...