Fagmilitært Råd 2015: Heimevernet reduseres. Sjøheimevernet legges ned

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • onkel smerte
    OR-6 Oversersjant


    * VETERAN *
    • 2006
    • 2107

    #91
    Sv: Fagmilitært Råd 2015: Heimevernet reduseres. Sjøheimevernet legges ned

    Opprinnelig skrevet av aquila
    Frykter at HV-kutt rammer samfunnssikkerheten - Forsvaret - VG

    Politiet har ikke ressurser og utrustning til å sikre særlig mange samfunnsviktige objekter.
    Det er nok derfor FSJ fremhever at akkurat dette ikke er gitt HV som er direkte oppdrag, men nettopp Politiet. En l...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

    Kommentér

    • ThemOne
      OR-4 Korporal
      Sponsor


      TJUTT: Over norm
      • 2010
      • 311

      #92
      Sv: Fagmilitært Råd 2015: Heimevernet reduseres. Sjøheimevernet legges ned

      Opprinnelig skrevet av tego11
      Når det gjelder nedleggelsen av SHV er det svært synd, håper virkelig at de finner penger til å hvert fall opprettholde SHV sine innsatstyrker. Fikk sett under Øvelse Oslofjord hvor deres kapasitet kom med og hjalp til med å kunne sikre det objektet min Istyrke hadde som oppdrag å beskytte, dette objektet lå også inntil sjøen med ca 40% av området sitt. Uten SHV hadde vi ikke kunnet sikret dette o...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • SlakaBall
        RESERVEBEFAL
        • 2009
        • 7160

        #93
        Sv: Fagmilitært Råd 2015: Heimevernet reduseres. Sjøheimevernet legges ned

        Hva med å legge ned hele HV som organisasjon og overføre alt av personell til Hæren og organisere dem inn i en Bn pr. fylke? Så får vi Trønderbataljonen, Oslobataljonen, Finnmarksbataljonen Buskerudbataljonen osv. Fullstacker vi bataljonen med fem kompanier á fem tropper får vi ca. 30k mannskaper fordelt rundtom i Norge.
        Da unngår vi HVs spesialtilpasninger i driller og operasjoner og alle kan i prinsippet samvirke me...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        Last edited by SlakaBall; DTG 051515 Oct 15, 15:15. Begrunnelse: Skrivefeil
        Bumpibump TM

        Kommentér

        • aquila
          OF-2 Rittmester


          * MOD *
          • 2008
          • 4407

          #94
          Sv: Fagmilitært Råd 2015: Heimevernet reduseres. Sjøheimevernet legges ned

          1. Jeg er enig i at HV trenger et bataljonsnivå. De største distriktene vil få seriøse problemer med å håndtere 30+ HV-områder ved full mobilisering.

          2. Bataljonene bør ikke følge fylkesgrensene, rett og slett fordi befolkningsgrunnlaget ikke er likt. Så man får flere bataljoner i Oslo, og så blir det litt andre grenser andre steder.

          3. Det er ikke gitt at man sparer på en slik omstilling. Man får jo nye bataljonssta...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!
          Moderator

          Kommentér

          • SlakaBall
            RESERVEBEFAL
            • 2009
            • 7160

            #95
            Sv: Fagmilitært Råd 2015: Heimevernet reduseres. Sjøheimevernet legges ned

            Dette forutsetter at du fortsatt tenker at HVs oppdrag skal leve videre i ny struktur. Jeg tenker at oppdragene dør hen sammen med HV og at vi heller forsøker å ha et så enhetlig land, sjø- og luftforsvar som mulig for å spare inn "sløseriet" med å ha spesialiserte forsvarsgrupper for spesielle oppdrag (objektsikring) på spesielle objekter.
            Dette var jo også litt tanken bak "Kvalitetsreformen" i HV i begynnelsen av 200...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            Bumpibump TM

            Kommentér

            • SlakaBall
              RESERVEBEFAL
              • 2009
              • 7160

              #96
              Sv: Fagmilitært Råd 2015: Heimevernet reduseres. Sjøheimevernet legges ned

              Og jeg har lenge ment at det er kontraproduktivt å lære en soldat en ting gjennom 12 måneder med førstegangstjeneste for så å avlære dette og lære noe nytt i HV....
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              Bumpibump TM

              Kommentér

              • Rittmester
                OF-2 Rittmester
                S-1 (Pers.off.)

                Sponsor

                * VETERAN *
                ** MOD **
                • 2006
                • 35338

                #97
                Sv: Fagmilitært Råd 2015: Heimevernet reduseres. Sjøheimevernet legges ned

                I FMR foreslås det å slå sammen stabene til Marine og Kystvakt, og da synes jeg det er rimelig å gjøre det samme med Hærstab og HV-stab, innenfor rammen av landforsvaret. Dette er den administrative delen, i tillegg skal det iflg FMR etableres en landtaktisk kommando, en brigadekommando og en nasjonal territoriell kommando. Sistnevnte skulle vært integrert med HV-staben. Å etablere den under Hærstaben i stedet, men med...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                Moderator

                Kommentér

                • SlakaBall
                  RESERVEBEFAL
                  • 2009
                  • 7160

                  #98
                  Sv: Fagmilitært Råd 2015: Heimevernet reduseres. Sjøheimevernet legges ned

                  Opprinnelig skrevet av Rittmester
                  Dersom innsatsstyrkene skal kunne settes inn over hele landet, slik det er foreslått i hvert fall for noen, bør disse tilhøre Hæren, og være satt opp som lette, mobile kompanier eller kompanistridsgrupper.
                  Og jeg er helt enig, men tenker at hvorfor ikke sette påå alle områder i nåværende HV som et slikt kompani? Samme driller, samme kunnskap, men forskjellig treningsmengde og ambisjon...
                  [/QUOTE]
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  Bumpibump TM

                  Kommentér

                  • aquila
                    OF-2 Rittmester


                    * MOD *
                    • 2008
                    • 4407

                    #99
                    Sv: Fagmilitært Råd 2015: Heimevernet reduseres. Sjøheimevernet legges ned

                    Jeg er ikke enig i at HVs oppdrag er borte. Vi gjør det fryktelig enkelt for en eventuell motstander om vi ikke forsvarer sentral militær og sivil infrastruktur. F.eks. mister luftforsvaret mye kapasitet om radarkjeden settes ut av drift ved hjelp av velrettet kommandoraid. Og videre settes sivile myndigheter under et veldig press om FI lykkes i å gjennomføre nålestikk operasjoner mot f.eks. strømforsyningen. Trusselen...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!
                    Moderator

                    Kommentér

                    • magskor
                      OR-7 Flotiljemester


                      * VETERAN *
                      • 2005
                      • 3601

                      #100
                      Sv: Fagmilitært Råd 2015: Heimevernet reduseres. Sjøheimevernet legges ned

                      Opprinnelig skrevet av Rittmester


                      Dersom innsatsstyrkene skal kunne settes inn over hele landet, slik det er foreslått i hvert fall for noen, bør disse tilhøre Hæren, og være satt opp som lette, mobile kompanier eller kompanistridsgrupper.
                      No skal eg vere forsiktig med å uttale meg om landsida, men på sjøsida har det heile tida vore slik at ein skal kunne operere over heile landet. Salamander har vore på Austland...
                      [/QUOTE]
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • hvlt
                        OF-2 Kaptein
                        S-5 (Planoff.)

                        Sponsor

                        ** MOD **
                        • 2006
                        • 23982

                        #101
                        Sv: Fagmilitært Råd 2015: Heimevernet reduseres. Sjøheimevernet legges ned

                        Bataljonsnivået vil si å få tilbake HV-avsnittene som ble fjernet i 2005 for å spare penger, det vil ikke være noen nyvinning, men gå tilbake til der HV var før 2005. Begrunnelsen var den gangen at det aldri vil være aktuelt å mobilisere mer enn 5000-10000 mann samtidig i hele HV, størrelsen på HV var nødvengi for rotasjon, slik at man kunne holde 5000-10000 mann mobilisert i 6-12 måneder . Se GIHVs foredrag fra 2005: ...
                        [/QUOTE]
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        Last edited by hvlt; DTG 051628 Oct 15, 16:28. Begrunnelse: Sjekket stillingsprosent
                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                        Moderator

                        Kommentér

                        • 4312
                          OR-6 Oversersjant

                          • 2012
                          • 3368

                          #102
                          Sv: Fagmilitært Råd 2015: Heimevernet reduseres. Sjøheimevernet legges ned

                          Hvis HV skal være som i dag eller større så må avsnittet tilbake....
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          Trenger bare litt flaks, så går det godt

                          Kommentér

                          • Rittmester
                            OF-2 Rittmester
                            S-1 (Pers.off.)

                            Sponsor

                            * VETERAN *
                            ** MOD **
                            • 2006
                            • 35338

                            #103
                            Sv: Fagmilitært Råd 2015: Heimevernet reduseres. Sjøheimevernet legges ned

                            I Langtidsplanen blir HV 5000 soldater flere enn FMR la opp til: 35 000 i områdestrukturen pluss 3000 i innsatsstyrkene.
                            SHV og HV-11 legges ned....
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                            Moderator

                            Kommentér

                            • Grasklyppertraktor
                              OR-6 Oversersjant
                              Sponsor

                              • 2012
                              • 1411

                              #104
                              Sv: Fagmilitært Råd 2015: Heimevernet reduseres. Sjøheimevernet legges ned

                              I det stille bestemte Stortinget i forrige uke at Heimevernet ikke lenger skal være bundet til nærområdet, men kan operere fritt i hele Norge


                              Er vi ett steg nærmere at HV blir gjort om til en Hærreserve?...
                              [/QUOTE]
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              Ubique quo fas et gloria ducunt

                              Kommentér

                              • 4312
                                OR-6 Oversersjant

                                • 2012
                                • 3368

                                #105
                                Sv: Fagmilitært Råd 2015: Heimevernet reduseres. Sjøheimevernet legges ned

                                Om vi er HV, hær, marine eller luft soldater så er vi alle soldater for Norge og må brukes der Norge trenger oss....
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                Trenger bare litt flaks, så går det godt

                                Kommentér

                                Beslektede emner

                                Collapse

                                Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                Startet av Feltposten, DTG 030707 Oct 24, 07:07
                                0 svar
                                78 visninger
                                1 reaksjon
                                Nyeste innlegg Feltposten
                                Startet av Feltposten, DTG 270740 Sep 24, 07:40
                                0 svar
                                76 visninger
                                0 reaksjoner
                                Nyeste innlegg Feltposten
                                Startet av Feltposten, DTG 060657 Jun 23, 06:57
                                0 svar
                                103 visninger
                                0 reaksjoner
                                Nyeste innlegg Feltposten
                                Working...