Fokus: Samfunnssikkerhet og sårbarhet

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • LVGRP99
    OR-6* Oversersjant
    Ass S-6

    • 2018
    • 1690

    #211
    Opprinnelig skrevet av Tusseladd
    (...) ellers blir det bare amatørradio, nødpeilesender og JRFO igjen å kommunisere med.
    ...og ikke minst MO. (sett inn kult bilde av Tempo Taifun/tilsvarende her.)

    Motorordonnans er jo mye brukt (mer enn JRFO...) i sivile krisesituasjoner ved kommunikasjonsbortfall, selv om det vel bare er Forsvaret som bruker det faguttrykket.

    Jaktradio og sikringsradio må heller ikke glemmes. Akkurat nå er vi midt i elgjakta, så det er nok mange som har den i bruk, men det b...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • Tusseladd
      OF-1 Løytnant
      S-2 (E-off)


      ** MOD **
      • 2011
      • 18000

      #212
      Opprinnelig skrevet av Tusseladd
      jeg fikk en SMS i dag om at Telia stenger 2G-nettet i mitt område i dag og at telefonen min har vært tilkoblet 2G.
      Dette viste seg å være et Telia-problem. Telefonen min støtter 4G-tale (VoLTE) men Telia har ikke godkjent telefonen min for bruk av 4G-tale, så fra i dag av kan jeg ikke ringe med telefonen lengre - bare sende tekstmeldinger og bruke data. 🙃

      Jeg har nå blitt ICE-kunde....
      [/QUOTE]
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      Moderator

      Kommentér

      • hvlt
        OF-2 Kaptein
        S-5 (Planoff.)

        Sponsor

        ** MOD **
        • 2006
        • 23980

        #213
        I seminar i Atlanterhavskomiteen sier Sjef Sjøforsvaret, kontreadmiral Oliver Berdal at hans største bekymring er at infrastrukturen av fiberkabler på havbunnen skal slås ut.

        – Norge er totalt avhengig av de fiberoptiske kablene på havbunnen, de er kanskje enda viktigere enn gassrørledningene, mener kontreadmiral Oliver Berdal.

        Mobiltelefon, iPad, datamaskiner, omsetning av aksjer på børsene verden over og ikke minst logistikken som gjør at det er nok matvarer i butikkhyllene, alt dett...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
        Moderator

        Kommentér

        • Tusseladd
          OF-1 Løytnant
          S-2 (E-off)


          ** MOD **
          • 2011
          • 18000

          #214
          Flere luftspenn kan ha feil seilingshøyde i sjøkartene. Siden høyspentkabler strekker seg når de varmes opp av høy belastning, eller når det ligger snø og is på dem, kan lange fjordspenn bli lavere enn det Statnett førrst hadde regnet ut.
          https://www.nrk.no/vestland/kystverk...all-1.17697698...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          Moderator

          Kommentér

          • JoJo
            OR-6 Oversersjant

            • 2021
            • 3025

            #215
            Ny rapport advarer om sårbar strøm-beredskap.

            Det har vært en del artikler om dette de seneste årene, for leveranse tidene på viktig komponenter i kraftforsyningen har økt kraftig de senere årene. Det kan også raskt bli problemer med nok folk som evner å reparere skadene. Samfunnet vårt blir bare mer og mer avhengig av at vi har strøm i kontaktene våre.

            Sitat:

            Tenk deg at strømmen går en vinterkveld. Det starter som en lett irriterende hendelse – litt kaldere hus, mørke rom, tomt batte...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • Gorduz
              OR-5+ Senior kvartermester

              • 2018
              • 340

              #216


              bandvagnar fra HV används till transport av hjemmepleiere i Göteborg pga snøkaos 😅...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • Znuddel
                OF-2 Kaptein

                Sponsor

                * VETERAN *
                * MOD *
                • 2004
                • 16142

                #217
                Dette ble gjort her hjemme i 2024: https://www.aftenposten.no/norge/i/9...nedEntry=93483...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                Moderator

                Kommentér

                • JoJo
                  OR-6 Oversersjant

                  • 2021
                  • 3025

                  #218
                  17-åring varetektsfengslet for terrorplaner.

                  Gutten skal ha hatt med et IS-flagg på skolen. Han skal blant annet hatt planer om å sprenge Nato-basen på Jåttå i Stavanger.

                  Det er ikke hver dag vi har noe slikt her hjemme, men tydeligvis hat PST tatt 17-åringen på alvor.

                  – Han er siktet for overtredelse av straffelovens paragraf 131, tredje ledd, jamfør bestemmelsens første ledd, som rammer forberedelser til å begå en terrorhandling, opplyser påtaleansvarlig Line Nyvoll Nygaard i PST til...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • Rittmester
                    OF-2 Rittmester
                    S-1 (Pers.off.)

                    Sponsor

                    * VETERAN *
                    ** MOD **
                    • 2006
                    • 35337

                    #219
                    Norge har inngått en intensjonsavtale med de nordiske og baltiske landene, Polen og Tyskland om grensekryssende evakuering og håndtering av ukontrollert forflytning av mennesker i Østersjø- og Norden-regionen ved krig eller krise.

                    Norge har inngått en intensjonsavtale med flere nordeuropeiske land om evakuering og forflytning på tvers av landegrenser ved krise eller krig.

                    ...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                    Moderator

                    Kommentér

                    • Rittmester
                      OF-2 Rittmester
                      S-1 (Pers.off.)

                      Sponsor

                      * VETERAN *
                      ** MOD **
                      • 2006
                      • 35337

                      #220
                      NRK har en omfattende og god artikkel i dag:

                      Når alarmen går
                      Hva hvis det ble krig i Norge på en helt vanlig tirsdag?

                      Artikkelen har underkapitlene:
                      - Hva skjer?
                      - Skal jeg hente i barnehagen?
                      - Hva med bestemor?
                      - "Alle" må bidra
                      - Kommer butikkene til å stenge?
                      - De viktigste medisinene
                      - Når strømmen går
                      - Bør jeg være redd?


                      ...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                      Moderator

                      Kommentér

                      • Rittmester
                        OF-2 Rittmester
                        S-1 (Pers.off.)

                        Sponsor

                        * VETERAN *
                        ** MOD **
                        • 2006
                        • 35337

                        #221
                        Litt beslektet så var jeg innom Helsenorge i et annet ærend, og fant denne artikkelen:

                        Slik kan du snakke med barn og unge om krig

                        Alvorlige hendelser som terror, krig eller store ulykker kan påvirke barn og unge, selv om hendelsen ikke gjelder dem direkte. Her er råd til deg som er forelder eller omsorgsperson om hvordan du kan snakke om det som har skjedd.

                        (...)

                        Helsenorge har kvalitetssikret informasjon om helse, sykdom og rettigheter, og digitale tjenester som bytt fastlege, e-resepter og kjernejournal.


                        (Liggert nest øverst på forsiden uten å logge inn)...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                        Moderator

                        Kommentér

                        • Tolvogenhalv
                          OR-4 Korporal
                          Årets nykommer 2025

                          TJUTT: Over norm
                          • 2024
                          • 184

                          #222
                          Opprinnelig skrevet av Rittmester
                          NRK har en omfattende og god artikkel i dag:

                          Når alarmen går
                          Hva hvis det ble krig i Norge på en helt vanlig tirsdag?

                          Artikkelen har underkapitlene:
                          - Hva skjer?
                          - Skal jeg hente i barnehagen?
                          - Hva med bestemor?
                          - "Alle" må bidra
                          - Kommer butikkene til å stenge?
                          - De viktigste medisinene
                          - Når strømmen går
                          - Bør jeg være redd?

                          Jeg syne...
                          [/QUOTE]
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • yamaha
                            OR-6 Skvadronmester

                            • 2010
                            • 22176

                            #223
                            Det er vel dette som er faren når "ting" ligger tilgjengelig online.

                            https://www.vg.no/nyheter/i/M75JAm/b...r-ble-stjaalet

                            Beredskapsplanene til Bergen ble stjålet under et angrep mot kommunens digitale infrastruktur i fjor....
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            I'm a wizard, mind you

                            Kommentér

                            • Gorduz
                              OR-5+ Senior kvartermester

                              • 2018
                              • 340

                              #224
                              I dag stengte Claude.ai tilgang til de kraftigste AI modellene etter krav fra amerikanske myndigheter. https://www.bbc.com/news/articles/c932g3v3e13o

                              Med tanke på at beste europeiske modell såvidt kommer inn på topp 30
                              lista her: https://llm-stats.com/leaderboards/best-ai-for-coding så kan må man stille spørsmål ved Europas evne til å drive utvikling i fremtiden en eventuell situasjon der USA bestemmer seg for å gå enda lengre (f.eks. i en eventuell handelskrig).

                              ...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              Last edited by Gorduz; 1 uke siden.

                              Kommentér

                              • Rittmester
                                OF-2 Rittmester
                                S-1 (Pers.off.)

                                Sponsor

                                * VETERAN *
                                ** MOD **
                                • 2006
                                • 35337

                                #225
                                « No skal alle norske kommunar øve på krig


                                – Det følast absurd å stå å seie dette, men slik er situasjonen no, seier justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen som ber 357 kommunar vere klare.»

                                Ja, det føles kanskje absurd dersom man har lullet seg inn i en forestilling om at det aldri mer blir krig, og at Forsvaret er et sysselsettingstiltak for krigshissere.

                                Nei, øvelse er bra, også når man øver på uønskede hendelser. Spesielt når man øver på uønskede hendelser.


                                [url]ht...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                Moderator

                                Kommentér

                                Beslektede emner

                                Collapse

                                Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                Startet av Feltposten, DTG 082035 Nov 24, 20:35
                                0 svar
                                64 visninger
                                0 reaksjoner
                                Nyeste innlegg Feltposten
                                Startet av Sofakriger, 4 Dager siden
                                9 svar
                                237 visninger
                                0 reaksjoner
                                Nyeste innlegg Rittmester
                                Startet av Feltposten, DTG 100735 Oct 23, 07:35
                                0 svar
                                144 visninger
                                0 reaksjoner
                                Nyeste innlegg Feltposten
                                Working...