Fokus: Samfunnssikkerhet og sårbarhet

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • yamaha
    OR-6 Skvadronmester

    • 2010
    • 22176

    #31
    Sv: Nyhetstråd: samfunnssikkerhet og sårbarhet

    Det er jo flust av forslag for å bygge ut vannkraft i norge(se f.eks http://webfileservice.nve.no/API/Pub...103170/2164161), men det er jo lite snakk om renovering og fornyelse av eksisterende anlegg. I hvert fall som jeg har fått med meg.

    Når det gjelder kjernekraft, ligger vel håpet her i Thorium, etter hva TU skriver. Vi får se hvordan dette går.

    Når det gjelder mat er vi nødt til å ha et mekanisert jordbruk o...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    I'm a wizard, mind you

    Kommentér

    • magskor
      OR-7 Flotiljemester


      * VETERAN *
      • 2005
      • 3601

      #32
      Sv: Nyhetstråd: samfunnssikkerhet og sårbarhet

      Ein stor fordel med vasskraft er at blir den bygd på rett måte kan den brukast til å temme vassdraga. I dag med den utviklinga ein ser på klimafronten er utbygging av vasskraft nødvendig på grunn av å få kontroll over vassdraga. Rett utbygd vasskraft kan hindre flom i mange elvar....
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • Kdo_Under
        OR-7 Stabssersjant


        • 2007
        • 11510

        #33
        Sv: Nyhetstråd: samfunnssikkerhet og sårbarhet

        Opprinnelig skrevet av Rittmester
        Norge, med stabil tektonikk, god tilgang til kjølevann, stabilt styresett og spredt bebyggelse hadde vært ideelt for kjernekraftverk nok til å forsyne hele Europa, og avfallet kunne vi trygt deponert inne i dertil egnede stabile hull i fjell.

        Men demonstrasjonstogene ville fått demonstrasjonene ved Alta-utbyggingen til å blekne og det ville vært politisk selvmord å fremme noe sånt.

        Rett nok er både vann- og vindkraft r...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        Død ved Kølle!
        Bla bla... Hybrid warfare is easy

        Kommentér

        • Signal_m
          OF-1 Løytnant
          Sponsor
          • 2016
          • 1526

          #34
          Sv: Nyhetstråd: samfunnssikkerhet og sårbarhet

          Opprinnelig skrevet av yamaha
          *Når det gjelder mat er vi nødt til å ha et mekanisert jordbruk om vi skal ha sjans til å ha mat til alle. Så vi kan nok glemme drømmen om økologisk enda en stund.
          Det må ikke være manuelt for å være økologisk..

          Kan vi ikke også la være å gå rundt grøten her, problemet er overbefolkning. All verdens forbruk er bærekraftig det, om bestanden er liten nok.

          Click image for larger version

Name:	03C687DC-CF9E-481C-B20E-E2ECFE189E57.gif
Views:	1
Size:	65,2 KB
ID:	869311

          Vi (som i verden) må kjapt godt ut i ...
          [/QUOTE]
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          Aldri mer 13

          Kommentér

          • Rittmester
            OF-2 Rittmester
            S-1 (Pers.off.)

            Sponsor

            * VETERAN *
            ** MOD **
            • 2006
            • 35337

            #35
            Sv: Nyhetstråd: samfunnssikkerhet og sårbarhet

            Lykke til med den, ja.

            Men for å demonstrere hvor lite troverdig det er å få til en reduksjon med konvensjonelle midler, kan vi jo se på denne artikkelen om Australia: https://www.independent.co.uk/enviro...-a8575521.html

            De har ikke tenkt å redusere kullbruken etter å ha sett konklusjonen til FN-rapporten, og visestatsministeren uttaler ...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


            Moderator

            Kommentér

            • yamaha
              OR-6 Skvadronmester

              • 2010
              • 22176

              #36
              Sv: Nyhetstråd: samfunnssikkerhet og sårbarhet

              Opprinnelig skrevet av Signal_m
              Det må ikke være manuelt for å være økologisk
              Nei, men vi må ha en gjødselindustri for å kunne produsere nok mat.

              Men hvis alt annet feiler kan man jo kanskje ta fram slike planer igjen: https://en.wikipedia.org/wiki/Morgenthau_Plan...
              [/QUOTE]
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              I'm a wizard, mind you

              Kommentér

              • Kdo_Under
                OR-7 Stabssersjant


                • 2007
                • 11510

                #37
                Sv: Nyhetstråd: samfunnssikkerhet og sårbarhet

                Opprinnelig skrevet av Signal_m
                Det må ikke være manuelt for å være økologisk..

                Kan vi ikke også la være å gå rundt grøten her, problemet er overbefolkning. All verdens forbruk er bærekraftig det, om bestanden er liten nok.

                [ATTACH]6624[/ATTACH]

                Vi (som i verden) må kjapt godt ut i fase 3..
                Nei økologisk krever bare at man bruker mer areal og energi for å produsere det samme.

                Overbefolkning er faktisk en ting som er i ferd med å stagnere, 2...
                [/QUOTE]
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                Død ved Kølle!
                Bla bla... Hybrid warfare is easy

                Kommentér

                • Kdo_Under
                  OR-7 Stabssersjant


                  • 2007
                  • 11510

                  #38
                  Sv: Nyhetstråd: samfunnssikkerhet og sårbarhet

                  Opprinnelig skrevet av Rittmester
                  Lykke til med den, ja.

                  Men for å demonstrere hvor lite troverdig det er å få til en reduksjon med konvensjonelle midler, kan vi jo se på denne artikkelen om Australia: https://www.independent.co.uk/enviro...-a8575521.html

                  De har ikke tenkt å redusere kullbruken etter å ha sett konklusjonen til FN-rapporten, og vi...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  Død ved Kølle!
                  Bla bla... Hybrid warfare is easy

                  Kommentér

                  • magskor
                    OR-7 Flotiljemester


                    * VETERAN *
                    • 2005
                    • 3601

                    #39
                    Sv: Nyhetstråd: samfunnssikkerhet og sårbarhet

                    Som kanskje enkelte har fått med seg så har det vore kraftig med nedbør i helga, og som resultat av det har det og vore stor skade på grunn av flom. Mykje av den skaden kunne ha vore unngått med å bygge ut vasskraft, for då kan ein regulere mykje betre elvar og vassdrag. Problemet er at vore politikkarar har verna desse elvane, slik at ein ikkje kan bygge dei ut. [url]https://www.nrk.no/sognogfjordane/far-ikkje-sikre-farlege-elvar-1.14249033[/url...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • Kdo_Under
                      OR-7 Stabssersjant


                      • 2007
                      • 11510

                      #40
                      Sv: Nyhetstråd: samfunnssikkerhet og sårbarhet

                      Til å være et ganske ateistisk land så har vi ganske mange religiøse fanatikere som dikterer hvordan vi skal drive samfunnet vårt .

                      Om de tilber gud eller en formening om økologi blir fort det samme....
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      Død ved Kølle!
                      Bla bla... Hybrid warfare is easy

                      Kommentér

                      • gringo
                        OR-6 Oversersjant
                        Ass S-2
                        Sponsor


                        * VETERAN *
                        • 2006
                        • 1668

                        #41
                        Sv: Nyhetstråd: samfunnssikkerhet og sårbarhet

                        I NRK har det kommet en artikkel med hva DSB anbefaler å ha hjemme av gjennstander/mat i tilfelle det skulle oppstå katastrofe:
                        Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap mener nordmenn bør ha et lager med det viktigste for å overleve, i tilfelle krise. I dag legger de fram beredskapslisten.

                        Registrerer DSB anbefaler DAB-radio. På grunn av bølgeutbredelsesegenskapene til DAB er det nok ikke dumt å ha en HF-AM-mottaker av god kvalitet i tillegg. Er ikke helt trygg på at DAB vil funke....
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        May the force be with you

                        Kommentér

                        • hvlt
                          OF-2 Kaptein
                          S-5 (Planoff.)

                          Sponsor

                          ** MOD **
                          • 2006
                          • 23980

                          #42
                          Sv: Nyhetstråd: samfunnssikkerhet og sårbarhet

                          Og hva skal du ta inn på AM i dag?...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                          Moderator

                          Kommentér

                          • Kdo_Under
                            OR-7 Stabssersjant


                            • 2007
                            • 11510

                            #43
                            Sv: Nyhetstråd: samfunnssikkerhet og sårbarhet

                            Opprinnelig skrevet av hvlt
                            Og hva skal du ta inn på AM i dag?
                            Eller FM analog for den sakens skyld....
                            [/QUOTE]
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            Død ved Kølle!
                            Bla bla... Hybrid warfare is easy

                            Kommentér

                            • hvlt
                              OF-2 Kaptein
                              S-5 (Planoff.)

                              Sponsor

                              ** MOD **
                              • 2006
                              • 23980

                              #44
                              Sv: Nyhetstråd: samfunnssikkerhet og sårbarhet

                              Der er stadig lokalradioer, men har de avtaler om formidling av viktige meldinger fra myndighetene og system for det?...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                              Moderator

                              Kommentér

                              • Kdo_Under
                                OR-7 Stabssersjant


                                • 2007
                                • 11510

                                #45
                                Sv: Nyhetstråd: samfunnssikkerhet og sårbarhet

                                Ja, og hvor lenge blir de på ren FM?...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                Død ved Kølle!
                                Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                Kommentér

                                • gringo
                                  OR-6 Oversersjant
                                  Ass S-2
                                  Sponsor


                                  * VETERAN *
                                  • 2006
                                  • 1668

                                  #46
                                  Sv: Nyhetstråd: samfunnssikkerhet og sårbarhet

                                  Virker som om Telenor har kolaps i SMS-tjenesten i dag. Ingenting på nyhetene om dette....
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  May the force be with you

                                  Kommentér

                                  • Znuddel
                                    OF-2 Kaptein

                                    Sponsor

                                    * VETERAN *
                                    * MOD *
                                    • 2004
                                    • 16142

                                    #47
                                    Sv: Nyhetstråd: samfunnssikkerhet og sårbarhet

                                    Virker ikke hos meg heller.

                                    Sent fra min SM-A520F via Tapatalk...
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                    The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                                    Moderator

                                    Kommentér

                                    • Znuddel
                                      OF-2 Kaptein

                                      Sponsor

                                      * VETERAN *
                                      * MOD *
                                      • 2004
                                      • 16142

                                      #48
                                      Sv: Nyhetstråd: samfunnssikkerhet og sårbarhet

                                      Telenor:

                                      Hei!
                                      Vi får meldinger om at det er flere av våre kunder som opplever feil med SMS, vi jobber med å undersøke dette nærmere.
                                      /Iselin
                                      ...
                                      [/QUOTE]
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                                      Moderator

                                      Kommentér

                                      • M72
                                        OF-2 Kaptein
                                        S-6 (Sboff.)
                                        Sponsor

                                        ** MOD **
                                        • 2010
                                        • 3775

                                        #49
                                        Sv: Nyhetstråd: samfunnssikkerhet og sårbarhet

                                        Registrerer at 130 mg jodtabletter nå selges reseptfritt. Sikkert ikke dumt å ha en pakke liggende for folk under 18.
                                        https://www.nrpa.no/nyheter/94417/du...bletter-hjemme...
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                        All animals are equal, but some animals are more equal than others.
                                        Moderator

                                        Kommentér

                                        • aquila
                                          OF-2 Rittmester


                                          * MOD *
                                          • 2008
                                          • 4407

                                          #50
                                          Sv: Nyhetstråd: samfunnssikkerhet og sårbarhet

                                          Opprinnelig skrevet av M72
                                          Registrerer at 130 mg jodtabletter nå selges reseptfritt. Sikkert ikke dumt å ha en pakke liggende for folk under 18.
                                          https://www.nrpa.no/nyheter/94417/du...bletter-hjemme
                                          Apropos, har vi en tråd for anbefalinger på forberedelser av hjemmet på diverse kriser?...
                                          [/QUOTE]
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                          TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!
                                          Moderator

                                          Kommentér

                                          • Znuddel
                                            OF-2 Kaptein

                                            Sponsor

                                            * VETERAN *
                                            * MOD *
                                            • 2004
                                            • 16142

                                            #51
                                            Sv: Nyhetstråd: samfunnssikkerhet og sårbarhet

                                            Denne?

                                            Sent fra min SM-A520F via Tapatalk...
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                            The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                                            Moderator

                                            Kommentér

                                            • Viking80
                                              RESERVIST
                                              • 2016
                                              • 223

                                              #52
                                              Sv: Nyhetstråd: samfunnssikkerhet og sårbarhet



                                              Mange fornuftige innlegg og diskusjoner her, og lav foliefaktor....
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                              Kommentér

                                              • Rittmester
                                                OF-2 Rittmester
                                                S-1 (Pers.off.)

                                                Sponsor

                                                * VETERAN *
                                                ** MOD **
                                                • 2006
                                                • 35337

                                                #53
                                                Sv: Nyhetstråd: samfunnssikkerhet og sårbarhet

                                                Kopierer inn et innlegg fra annen tråd, som omhandler et ganske så alvorlig angrep mot samfunnssikkerheten vår, selv om det gikk bra denne gangen.

                                                Opprinnelig skrevet av Znuddel
                                                Politiet fikk skarp bombe i posten: – Vi anser dette som et angrep med stort skadepotensial.


                                                https://www.aftenposten.no/norge/i/y...skadepotensial


                                                Sent fra min SM-A520F via Tapat...
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                                Moderator

                                                Kommentér

                                                • Rittmester
                                                  OF-2 Rittmester
                                                  S-1 (Pers.off.)

                                                  Sponsor

                                                  * VETERAN *
                                                  ** MOD **
                                                  • 2006
                                                  • 35337

                                                  #54
                                                  Sv: Nyhetstråd: samfunnssikkerhet og sårbarhet

                                                  Det dumpet inn en ny brosjyre om beredskap i posten i går, og jeg synes på generell basis at det er bra at man prøver å skape en bevissthet rundt slike tema.

                                                  Men... så er det flere som kaster seg på trenden, inklusive NRK, som blant annet har postet en quiz som sikkert flere har sett: https://www.nrk.no/dokumentar/vil-du...ag_-1.14313885

                                                  Jeg må si jeg har litt problemer med å forstå hvilket trusselbilde de ser for seg, s...
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                                  Moderator

                                                  Kommentér

                                                  • Rittmester
                                                    OF-2 Rittmester
                                                    S-1 (Pers.off.)

                                                    Sponsor

                                                    * VETERAN *
                                                    ** MOD **
                                                    • 2006
                                                    • 35337

                                                    #55
                                                    Sv: Nyhetstråd: samfunnssikkerhet og sårbarhet

                                                    For ordens skyld - DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) har publisert en mengde materiale om egenberedskap: https://www.dsb.no/egenberedskap/?fb...zLa_zKIMxmfPMg

                                                    Jeg vil anbefale folk å hente informasjonen sin rett fra DSB, og ikke via media....
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                                    Moderator

                                                    Kommentér

                                                    • Kdo_Under
                                                      OR-7 Stabssersjant


                                                      • 2007
                                                      • 11510

                                                      #56
                                                      Sv: Nyhetstråd: samfunnssikkerhet og sårbarhet

                                                      Jodtablettene er for Tsjernobyl, selv om det er få reaktorer som kan klare å gjøre det krumspringet igjen.

                                                      Med en MOABski inn i en reaktor kan sende radioaktivt støv ut i atmosfæren. Jodtabletter er en veldig billig løsning fra samfunnets side, noen hundre kroner hindrer kreftbehandling av barn og unge.

                                                      Det var en sak for noen år siden med lav sol og ett glass med vann som hadde satt fyr i en duk. Men en lighter eller to i lomma er mye bedre da...
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                      Død ved Kølle!
                                                      Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                                      Kommentér

                                                      • hbreis
                                                        RESERVEBEFAL
                                                        • 2017
                                                        • 297

                                                        #57
                                                        Sv: Nyhetstråd: samfunnssikkerhet og sårbarhet

                                                        Eg har faktisk ildstål på veg i Posten frå Milrab as we speak
                                                        Mest fordi eg kom over det medan eg shoppa friluftsutsyr, syns det var billig og tenkte det kunne vera morro å sjå om skills'a fortsatt satt. (Eg kunne tenne sigg med samekniv og jukkastikk iført votter)...
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                        De er langt fra sine hjem
                                                        men blikket opp og frem

                                                        Kommentér

                                                        • Kdo_Under
                                                          OR-7 Stabssersjant


                                                          • 2007
                                                          • 11510

                                                          #58
                                                          Sv: Nyhetstråd: samfunnssikkerhet og sårbarhet

                                                          Jukkastikke er morsomt for hele familien....
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                          Død ved Kølle!
                                                          Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                                          Kommentér

                                                          • M72
                                                            OF-2 Kaptein
                                                            S-6 (Sboff.)
                                                            Sponsor

                                                            ** MOD **
                                                            • 2010
                                                            • 3775

                                                            #59
                                                            Sv: Nyhetstråd: samfunnssikkerhet og sårbarhet

                                                            Opprinnelig skrevet av Rittmester
                                                            [...] For det første, jeg antar at jodtablettene som anbefales primært er om noe Tsjernobyl-lignende skulle skje på nytt. I så fall bør man forvente at man fortsatt har strøm og vann; man bør bare ikke gå ut av huset. Skulle det være snakk om en atombombe som har gått av i nærheten, har man fort andre problemer. [...]
                                                            Andre scenarioer kan være ulykker ifbm transport av brukt brensel langs kysten, eller ulykker m...
                                                            [/QUOTE]
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                            All animals are equal, but some animals are more equal than others.
                                                            Moderator

                                                            Kommentér

                                                            • Kdo_Under
                                                              OR-7 Stabssersjant


                                                              • 2007
                                                              • 11510

                                                              #60
                                                              Sv: Nyhetstråd: samfunnssikkerhet og sårbarhet

                                                              Om det skjer ulykker under transport av brukt brensel så er det snakk om så lite utslipp at det er tvilsomt om jod vil ha noe effekt.
                                                              Man må faktisk sprenge noe for å lage støvsky.
                                                              Reaktordrevne fartøyer har også liten fare for store utslipp, bare tenk på at Sovjetunionen hadde hundrevis av reaktorer på fartøyer med flere alvorlige ulykker. Allikevel var det færre døde og skadde fra dette over 40 år enn en arbeidsuke i samme lands kullgruver.

                                                              Di...
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                              Død ved Kølle!
                                                              Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                                              Kommentér

                                                              Beslektede emner

                                                              Collapse

                                                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                              Startet av Feltposten, DTG 082035 Nov 24, 20:35
                                                              0 svar
                                                              64 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Feltposten
                                                              Startet av Sofakriger, 4 Dager siden
                                                              9 svar
                                                              237 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Rittmester
                                                              Startet av Feltposten, DTG 100735 Oct 23, 07:35
                                                              0 svar
                                                              144 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Feltposten
                                                              Working...