Troppssersjant

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kim
    Trådstarter
    RESERVIST
    • 2012
    • 16

    #1

    Troppssersjant

    Hei!

    Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
    Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    Last edited by Rittmester; DTG 030903 Mar 17, 09:03. Begrunnelse: Sersjant
  • aquila
    OF-2 Rittmester


    * MOD *
    • 2008
    • 4406

    #2
    Sv: Troppssjersant

    Opprinnelig skrevet av Kim
    Hei!

    Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
    Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?
    Gradsinndelingen på stillinger er ikke endelig avklart for HV sin del enda. Men det er ingen grunn til å tro at lagfører vil bli noe annet enn OR-5 Sersjant. Troppssersjantene det her er snakk om blir en erstatning for...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!
    Moderator

    Kommentér

    • Kim
      Trådstarter
      RESERVIST
      • 2012
      • 16

      #3
      Sv: Troppssjersant

      Takker for svar!...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • Znuddel
        OF-2 Kaptein

        Sponsor

        * VETERAN *
        * MOD *
        • 2004
        • 16127

        #4
        Sv: Troppssjersant

        I Bjørn West er lagførerne sersjanter (de som var fenriker, ble sersjant klasse 1).

        Sent fra min E5603 via Tapatalk...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        The dildo of consequences rarely arrives lubed.
        Moderator

        Kommentér

        • Hulkinator
          OR-7* Stabssersjant
          Ass S-3 Logistikk

          • 2009
          • 6382

          #5
          Sv: Troppssjersant

          NK-tropp/Troppsersjant blir flytende:
          OR5+/OR6

          Skrevet med skrivefeil fra min Sony Xperia Z5...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

          Kommentér

          • AGR416
            OR-6 Oversersjant


            • 2013
            • 3824

            #6
            Sv: Troppssjersant

            Opprinnelig skrevet av Hulkinator
            NK-tropp/Troppsersjant blir flytende:
            OR5+/OR6

            Skrevet med skrivefeil fra min Sony Xperia Z5
            Dette er en tråd om HV, og meg bekjent er ikke dette avgjort for HV enda....
            [/QUOTE]
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            It's not about surviving, it's about winning.

            Kommentér

            • shovelhead
              RESERVIST
              • 2006
              • 99

              #7
              Sv: Troppssjersant

              Jeg er ihvertfall Or6(+) i min stilling som Nk tropp/troppssersjant, Tittelen er Oversersjant (med stjerne).....
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              shovelhead

              la8pv over, dette er min mayday...

              Kommentér

              • opshunter
                RESERVEBEFAL
                • 2015
                • 942

                #8
                Sv: Troppssersjant

                Slik eg forstår det. Er det vent slutt på konverteringer i HV.

                Sent fra min SM-G930F via Tapatalk...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • Signal_m
                  OF-1 Løytnant
                  Sponsor
                  • 2016
                  • 1526

                  #9
                  Sv: Troppssersjant

                  Opprinnelig skrevet av opshunter
                  Slik eg forstår det. Er det vent slutt på konverteringer i HV.
                  Noe jungelrykte med forklaring på hvorfor?...
                  [/QUOTE]
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  Aldri mer 13

                  Kommentér

                  • opshunter
                    RESERVEBEFAL
                    • 2015
                    • 942

                    #10
                    Sv: Troppssersjant

                    Ryktene går på blåruss politikk. Og mangel på forståelse at spesialister som er Or2 til4 vil ha riktig lønn.

                    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • essal
                      OR-6 Oversersjant


                      • 2009
                      • 9056

                      #11
                      Sv: Troppssersjant

                      Det er vel heller slikt at lovverket ikke er tilpasset det at soldater som ikke er befal skal få lønn eller at de skal tjenestegjøre mer enn 6 dager.


                      Dette er den gjeldende loven, selv om den er utdatert iht dagen organisasjon på flere punkter. Vi venter på at Forsvarsdepatementet får behandlet forslag til ny lov.
                      ...
                      [/QUOTE]
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      - Don't confuse enthusiasm with capability

                      Kommentér

                      • cwo-kp4
                        RESERVEOFFISER
                        • 2011
                        • 4430

                        #12
                        Sv: Troppssersjant

                        Lov om Heimevernet er ikke lengre gjeldene. Nå er det jo Lov om Forsvarspersonell med tilhørende Heimevernsforskriften som regulerer tjeneste i HV.


                        Men uten at jeg har finlest denne og tilhørende forskrifter så vil jeg ikke være overrasket om den ikke sammenfaller med endringer i strukturen som følge av OMT. Når det er sagt så er forskrifter betraktelig enklere å end...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

                        Kommentér

                        • aquila
                          OF-2 Rittmester


                          * MOD *
                          • 2008
                          • 4406

                          #13
                          Sv: Troppssersjant

                          Såvidt jeg kan se av Forsvarsloven så er den tidligere spesifiseringen av lengden på årlig trening tatt bort.
                          Opprinnelig skrevet av Forsvarsloven § 23
                          Årlig heimevernstjeneste
                          Den årlige heimevernstjenesten etter § 17 andre ledd bokstav c gjennomføres sammenhengende. Tjenesten kan deles opp når det er behov for det.

                          Som en del av opplæringen i heimevernstjenesten kan tjenestepliktige bli pålagt tjeneste i andre deler av Forsvaret og ved den heimevernsavdelingen der de oppholder seg.

                          D...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!
                          Moderator

                          Kommentér

                          • hvlt
                            OF-2 Kaptein
                            S-5 (Planoff.)

                            Sponsor

                            ** MOD **
                            • 2006
                            • 23952

                            #14
                            Sv: Troppssersjant

                            Lengden på årlig trening er gitt i Vedlegg 1 "Ordninger i tilknytning til verneplikten" til Statsbudsjettet (Forsvarsdepartementet)":

                            Repetisjons- og heimevernstjeneste, og kurs

                            Tjenestepliktige kan kalles inn til repetisjons- og heimevernstjenes...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                            Moderator

                            Kommentér

                            • schaly
                              OR-6 Oversersjant
                              Sponsor

                              • 2007
                              • 913

                              #15
                              Sv: Troppssersjant

                              Opprinnelig skrevet av hvlt
                              Lengden på årlig trening er gitt i Vedlegg 1 "Ordninger i tilknytning til verneplikten" til Statsbudsjettet (Forsvarsdepartementet)":
                              "Repetisjonstjeneste skal normalt ikke overstige 21 dager. Offiserer, befal og øvrig militært nøkke...
                              [/QUOTE]
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                              Kommentér

                              • Lille Arne
                                OR-8* Kommandérsersjant
                                Sjefssersjant



                                * VETERAN *
                                *** ADMIN ***
                                • 2005
                                • 12274

                                #16
                                Sv: Troppssersjant

                                Ja. Statsbudsjettet bestemmes hvert år, i prinsippet kan altså disse reglene endres fra år til år, selv om det i praksis har vært ganske stor kontinuitet. Sikkert derfra misforståelsen om at lengden på rep-/HV-tjeneste er lovfestet kommer fra....
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

                                - Michael Kofman
                                Administrator

                                Kommentér

                                • hvlt
                                  OF-2 Kaptein
                                  S-5 (Planoff.)

                                  Sponsor

                                  ** MOD **
                                  • 2006
                                  • 23952

                                  #17
                                  Sv: Troppssersjant

                                  Samme vedlegg i 2010 hadde denne teksten:
                                  Til hjelpetjeneste i tilknytning til repetisjonstjeneste og etterutdanningskurs kan det kalles inn vernepliktige, som ikke er mobiliseringsdisponert til militær avdeling eller ved Forsvarets fellesinstitusjoner.

                                  Vernepliktig personell (befal og menige) som er mobiliseringsdisponert ved staber eller avdelinger, og som det er påkrevet å trene eller å øve hvert år, kan kalles inn til kort repetisjonst...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                  Moderator

                                  Kommentér

                                  • Simplex
                                    OF-1 Løytnant
                                    Sjefsprest Milforum

                                    * VETERAN *
                                    • 2006
                                    • 1176

                                    #18
                                    Sv: Troppssersjant

                                    Offiserer, befal og spesialister (OR 2–4) som ikke er tilsatt i Forsvaret skal under ekstraordinær tjeneste, og repetisjons- og heimevernstjeneste, etter forsvarsloven § 17, godtgjøres i samsvar med lønnsoppgjøret i staten og Forsvarets praksis. Godtgjøring gis for alle tjenestegjørende dager, inklusive reisedager til og fra tjenesten.
                                    Hvordan skal dette forstås? Skal det forstås som at man som spesialist fra visekorporals grad nå mottar lønn, og ikke tj...
                                    [/QUOTE]
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

                                    Kommentér

                                    • hvlt
                                      OF-2 Kaptein
                                      S-5 (Planoff.)

                                      Sponsor

                                      ** MOD **
                                      • 2006
                                      • 23952

                                      #19
                                      Sv: Troppssersjant

                                      Dette står i Statsbudsjettet for 2019 som ennå ikke er vedtatt, men så vidt jeg forstår det er alle OR 2-4 spesialister, og skal i følge dette fra 2019 ha samme lønn under trening som grenaderer med samme grad har ellers. For ugifte i hvert fall vil vel det si et skikkelig hopp for visekorporaler (blir det brukt i HV?) og korporaler, som nå skal ha lønn på henholdsvis 1196 og 1272 pr dag. For menige som er forsørgere med skattefrie tjenestetillegg, ektefelletillegg og barne...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                      Moderator

                                      Kommentér

                                      • Rittmester
                                        OF-2 Rittmester
                                        S-1 (Pers.off.)

                                        Sponsor

                                        * VETERAN *
                                        ** MOD **
                                        • 2006
                                        • 35251

                                        #20
                                        Sv: Troppssersjant

                                        Jeg på min side synes det er merkelig at man fortsatt tviholder på dette kunstige skillet mellom menige og andre, med to forskjellige sett regler, men det er nok mat for en annen diskusjon....
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                        Moderator

                                        Kommentér

                                        • Lille Arne
                                          OR-8* Kommandérsersjant
                                          Sjefssersjant



                                          * VETERAN *
                                          *** ADMIN ***
                                          • 2005
                                          • 12274

                                          #21
                                          Sv: Troppssersjant

                                          For å gjøre forvirringen komplett så står dette på HVs økonomisider:

                                          MERK! Desse satsane gjeld berre for personell med ein FAST grad. Må ikkje forvekslast med gammal ordning, der meinig personell kunne få mellombels (midlertidig) grad som korporal, visekorporal, konstabel osv. Dei får sats som gjeld meinige og ledande meinig / vingsoldat.
                                          Det synes jeg vanskelig kan forstås annerledes enn at dette bare gjelder eks-grenaderer? Og at HV egentlig må avskaffe ...
                                          [/QUOTE]
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                          “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

                                          - Michael Kofman
                                          Administrator

                                          Kommentér

                                          • hvlt
                                            OF-2 Kaptein
                                            S-5 (Planoff.)

                                            Sponsor

                                            ** MOD **
                                            • 2006
                                            • 23952

                                            #22
                                            Sv: Troppssersjant

                                            Og med Grunnleggende lagførerkurs i HV bør man beskikkes til fast korporal, i hvert fall fra man er i tjenestestilling som hjemler graden....
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                            Moderator

                                            Kommentér

                                            • hvlt
                                              OF-2 Kaptein
                                              S-5 (Planoff.)

                                              Sponsor

                                              ** MOD **
                                              • 2006
                                              • 23952

                                              #23
                                              Sv: Troppssersjant

                                              Jeg synes jo også at slik det nå står i kursrekkene som ligger på HVs hjemmesider som stadig er stemplet "tentativ" virker svært logisk: Lagfører: sersjant, nestlagfører: korporal, Troppssersjant: oversersjant, Områdesersjant: stabssersjant. Troppsass, sanitetskorporal og sambandskorporal: alle korporal. Og så synes jeg det er svært god HV-tradisjon å være litt praktisk innstilt og ha en del tjenestestillinger flytende offiser (lt/fenr) og befal (oversersjant), slik at folk...
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                              Moderator

                                              Kommentér

                                              • hvlt
                                                OF-2 Kaptein
                                                S-5 (Planoff.)

                                                Sponsor

                                                ** MOD **
                                                • 2006
                                                • 23952

                                                #24
                                                Sv: Troppssersjant

                                                Og hovedprinsippet synes jeg (som jeg forstår Rittmester: også mener) er at man mens de tjenestegjør må likestille soldater som er ferdig med førstegangtjensten, enten de er stadig tjenestegjørende (grenaderer) eller "deltids" (HV, mobavdeling, utenlandstjeneste på kontrakt)....
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                                Moderator

                                                Kommentér

                                                • Simplex
                                                  OF-1 Løytnant
                                                  Sjefsprest Milforum

                                                  * VETERAN *
                                                  • 2006
                                                  • 1176

                                                  #25
                                                  Sv: Troppssersjant

                                                  Opprinnelig skrevet av Lille Arne
                                                  For å gjøre forvirringen komplett så står dette på HVs økonomisider:

                                                  MERK! Desse satsane gjeld berre for personell med ein FAST grad. Må ikkje forvekslast med gammal ordning, der meinig personell kunne få mellombels (midlertidig) grad som korporal, visekorporal, konstabel osv. Dei får sats som gjeld meinige og ledande meinig / vingsoldat.
                                                  HV-staben kan jo ikke bare legge til sine egne tolkninger...Så, hvor har de dette fra?...
                                                  [/QUOTE]
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                  Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

                                                  Kommentér

                                                  • cwo-kp4
                                                    RESERVEOFFISER
                                                    • 2011
                                                    • 4430

                                                    #26
                                                    Sv: Troppssersjant

                                                    Opprinnelig skrevet av hvlt
                                                    Dette står i Statsbudsjettet for 2019 som ennå ikke er vedtatt, men så vidt jeg forstår det er alle OR 2-4 spesialister, og skal i følge dette fra 2019 ha samme lønn under trening som grenaderer med samme grad har ellers. For ugifte i hvert fall vil vel det si et skikkelig hopp for visekorporaler (blir det brukt i HV?) og korporaler, som nå skal ha lønn på henholdsvis 1196 og 1272 pr dag. For menige som er forsørgere med skattefrie tjenestetillegg, ektef...
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                    Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

                                                    Kommentér

                                                    • cwo-kp4
                                                      RESERVEOFFISER
                                                      • 2011
                                                      • 4430

                                                      #27
                                                      Sv: Troppssersjant

                                                      Opprinnelig skrevet av hvlt
                                                      Og hovedprinsippet synes jeg (som jeg forstår @Rittmester også mener) er at man mens de tjenestegjør må likestille soldater som er ferdig med førstegangtjensten, enten de er stadig tjenestegjørende (grenaderer) eller "deltids" (HV, mobavdeling, utenlandstjeneste på kontrakt).
                                                      Men slik har heller ikke praksisen vært frem til nå. HV-grad har ikke blitt anerkjent i andre forsvarsgre...
                                                      [/QUOTE]
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                      Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

                                                      Kommentér

                                                      • hvlt
                                                        OF-2 Kaptein
                                                        S-5 (Planoff.)

                                                        Sponsor

                                                        ** MOD **
                                                        • 2006
                                                        • 23952

                                                        #28
                                                        Sv: Troppssersjant

                                                        Nå blander du inn noe helt annet, jeg mente ikke at f.eks. en nestlagfører på et HV-lag i en objektsikringstropp skal kunne hoppe inn som nedtlagfører i et fotlag i TMBN. Men jeg ser ikke noen god grunn til at en nestlagfører på et HV-lag i en objektsikringstropp mens han er inne til årets trening ikke skal ha samme lønn som en nestlagfører i et fotlag i TMBN. Spesielt når lagføreren er sersjant og får sersjants lønn....
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                                        Moderator

                                                        Kommentér

                                                        • Niko
                                                          Sponsor
                                                          RESERVEBEFAL
                                                          • 2014
                                                          • 1758

                                                          #29
                                                          Sv: Troppssersjant

                                                          Opprinnelig skrevet av schaly
                                                          "Repetisjonstjeneste skal normalt ikke overstige 21 dager. Offiserer, befal og øvrig militært nøkkelpersonell med kompetanse Forsvaret har behov for, kan i tillegg kalles inn til tjeneste i inntil ni dager før og etter hver repetisjonstjeneste."

                                                          i 1997 var jeg innkalt på rep.øvelse i fra 5. januar til 18. februar og det er da mer enn 9+21+9, men det var kanskje andre regler tidligere?
                                                          Er du sikker på at det ikke var noen grad av frivillig...
                                                          [/QUOTE]
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                          Kommentér

                                                          • Rittmester
                                                            OF-2 Rittmester
                                                            S-1 (Pers.off.)

                                                            Sponsor

                                                            * VETERAN *
                                                            ** MOD **
                                                            • 2006
                                                            • 35251

                                                            #30
                                                            Sv: Troppssersjant

                                                            Den lengste regulære repøvelsen jeg var på var 31 eller 32 dager. I tillegg noen kadreøvelser i forkant, men det kan ha vært litt frivillig....
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                                            Moderator

                                                            Kommentér

                                                            Beslektede emner

                                                            Collapse

                                                            Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                            Startet av Feltposten, DTG 010638 May 23, 06:38
                                                            0 svar
                                                            203 visninger
                                                            4 reaksjoner
                                                            Nyeste innlegg Feltposten
                                                            Startet av Feltposten, DTG 292031 Jan 25, 20:31
                                                            0 svar
                                                            40 visninger
                                                            0 reaksjoner
                                                            Nyeste innlegg Feltposten
                                                            Startet av Intendanten, 3 uker siden
                                                            0 svar
                                                            62 visninger
                                                            0 reaksjoner
                                                            Nyeste innlegg Intendanten

                                                            Stikkord

                                                            Collapse

                                                            Working...