Men jeg ble gjort oppmerksom på en bra sak og det er:
Prop. 12 S (2017–2018)
Endringar i statsbudsjettet 2017 under Forsvarsdepartementet
1.3 Materiellprosjekt til godkjenning
Nytt artillerisystem til Hæren
Bakgrunn
Hæren sitt eksisterande artillerisystem av typen M109G blei skaffa på slutten av 1960-talet. Skytsa er vedlikehaldskrevjande, lite fleksible og mindre effektive grunna mellom anna kort rekkevidde. Det er undervegs gjort mindre oppgrade...
Hærsjefen fridde til Stortinget. Han blir ikke glad for svaret.
Hvis jobben er å være kampklar i kveld må Hæren moderniseres raskt, fastslo general Odin Johannessen. I et åpent frieri ba han Stortinget endre Regjeringens planer for landmakten. Han blir ikke hørt.
Generalmajor Odin Johannessen får ikke moderne stridsvogner med det første. Heller ikke moderne artilleri.
Det finnes ikke politisk vilje til å kjøpe nye helikoptre til Hæren.
...
Pensjonen er non sikra, så blir det for ille kan han ta sin hatt og gå.
Det kjem han neppe til å gjera, så då kjem almuen og politikarane til å legga til grunn at det ikkje er for ille. Med god grunn.
Ting skjer på stortinget i kveld. Sakset fra VG Direkte
Høyre gir etter for forsvarspress
I forhandlingene om Forsvaret har Høyre nå åpnet for å gi etter for presset mot samlingen av helikopterressursene fra Bardufoss til Rygge.
Forsvarspolitisk talsperson Hårek Elvenes i Høyre sier de nå har lagt på bordet et forslag om å leie inn sivile helikoptre samtidig som Forsvarets helikoptre blir værende på Bardufoss.
Dette har eg ikkje tru på at blir ei god løysing. No må dei nok fire på ambisjonen for FSK/Delta i syd og det hæren får på Bardufoss blir ikkje fullverdig. Verken fugl eller fisk. Ikkje kostnadseffektivt.
Dette har eg ikkje tru på at blir ei god løysing. No må dei nok fire på ambisjonen for FSK/Delta i syd og det hæren får på Bardufoss blir ikkje fullverdig. Verken fugl eller fisk. Ikkje kostnadseffektivt.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Som er essensen av forsvaret per I dag. Litt her og litt der, pent smurt utover til liten nytte....
[/QUOTE]
I aldrimer.no skrives det at AP kunne være på vippen å fortsatt støtte regjeringen i å flytte helikoptrene slik forsvarsforlike var enig om, så er høyre på tur å snu! Det ser ut som AP kan bli den politiske taperen i dette spillet. Dette kan bli politisk kaos og hva som kommer ut av alt dette tror jeg ingen vet....
Svaret kommer ihvertall i morgen kl 14. Som alltid så blir det en mest mulig halveis løsning hvor man skal late som om at man har besluttet/bevilget noe men alt blir som før på grunn av liten til ingen vilje til å prioritere penger, men man skal allikevel skryte på seg hvor flott og fint det blir.....
Trolig enighet om bredt forsvarsforlik
Et bredt flertall på Stortinget ligger an til å inngå et nytt forsvarsforlik.
Ap, Venstre og KrF har sammen med regjeringen blitt enig om innretningen av fremtidens hær og heimevern. Enigheten sikrer blant annet delt helikopterløsning.
Men er det dette som gir mest kampkraft per krone?
Neppe, kampkraft har vel dessverre ikke vært den eneste faktoren. Men man får krysse i taket for punktene om stridsvogner, HV og 2. bn. Alle disse 3 er punkter man kunne sluppet unna å gjøre noe med, særlig stridsvogner og 2.bn....
[/QUOTE]
Neppe, kampkraft har vel dessverre ikke vært den eneste faktoren. Men man får krysse i taket for punktene om stridsvogner, HV og 2. bn. Alle disse 3 er punkter man kunne sluppet unna å gjøre noe med, særlig stridsvogner og 2.bn.
Heilt enig i stridsvogner. Landmaktutredningen konkluderte med at me burde ha det, og dei me har verker for ein lekmann ute av stand til å levere i 7 (sju) år til... Men meir usikker på 2. bn og HV.
- 2. bn: H...
[/QUOTE]
Det er jo nesten så man mistenker at det som skal til for å få økte bevilgninger er at det heises røde flagg et eller annet sted vi grenser mot. Helst med en gullfarget hammer- og sigdsymbol.
For øvrig er jeg jo like spent hver gang en avdeling i forsvaret "skal ha et eget resultat-ansvar"....
Kommentér