Støtt Milforum på Vipps #587 879
(Skriv brukernavn slik at du slipper reklame)

Totalforsvaret: Transport og kjøretøy

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • hvlt
    Trådstarter
    OF-2 Kaptein
    Planoff. (S-5)


    Sponsor
    • 2006
    • 23284

    #1

    Totalforsvaret: Transport og kjøretøy

    Totalforsvarsmodellen som Forsvaret bygget på fra 1945 til begynnelsen av 2000-tallet hadde som bærende prinsipp at man ikke skulle duplisere ressurser som kunne rekvireres fra det sivile samfunnet. Når det gjelder transporttjeneste/bruk av kjøretøy, er det da viktig å se dette i to deler, 1) kjøretøy i militære avdelinger, og 2) bruk av sivil struktur i bakre forsyningstjeneste.

    1) I alle mobiliseringsavdelinger, unntatt kanskje de aller høyest prioriterte (som Brig 5) var alle KOP-kjøretøy ...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
    Moderator
  • hvlt
    Trådstarter
    OF-2 Kaptein
    Planoff. (S-5)


    Sponsor
    • 2006
    • 23284

    #2
    Sv: Totalforsvaret: Transport og kjøretøy

    Transportkompani/brigade og identisk transportkompani/FDI besto i følge KOP gjeldende fra 1971 til 1989 av kompanistab, 3 transporttropper (hver med troppsstab og 5 transportlag), 1 vedlikeholdstropp og 1 reservevognførertropp. Det hadde 21 befal og 245 korporaler og menige, til sammen 266. Jeg har ikke det nøyaktige tallet på lastevogner i kompaniet, men det var ca. 100 (som altså i stort sett alle mob-avdelinger var sivile lastebiler som skulle rekv...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
    Moderator

    Kommentér

    • hvlt
      Trådstarter
      OF-2 Kaptein
      Planoff. (S-5)


      Sponsor
      • 2006
      • 23284

      #3
      Sv: Totalforsvaret: Transport og kjøretøy

      Her fant jeg noen flere gamle saker:

      Kjøretøyparken til en brigade etter 1978-KOP inkluderte 320 feltvogner, 349 lastevogner, 140 beltevogner BV202N og 48 traktorer. For de fleste brigadene var 100% av lastevognene, 100% av traktorene (traktorhengere NM25 var moblagret) og en god del av feltvognene (i hvert fall de som ikke var sambandsbærere) sivilrekvvirerte biler.

      Mitt regiment, IR3, som altså var et infanteriregiment som først og fremst satte op...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
      Moderator

      Kommentér

      • hvlt
        Trådstarter
        OF-2 Kaptein
        Planoff. (S-5)


        Sponsor
        • 2006
        • 23284

        #4
        Utsendelse av årlig varsel til kjøretøyeiere om at kjøretøyet deres er forhåndsrekvirert for Forsvaret er nå startet opp igjen. NRK: Nå vil Forsvaret ha bilen din.

        Denne uka sender Forsvaret ut brev til over 4000 bileiere i hele landet om at de trenger bilen din i tilfelle krise eller krig.
        ...
        [/QUOTE]
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
        Moderator

        Kommentér

        • Crowbar
          RESERVEBEFAL
          • 2014
          • 268

          #5
          Overskriften var valgt for å provosere mest mulig i alle fall....
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • mailman
            OF-1 Løytnant
            Sponsor
            • 2006
            • 2771

            #6
            Dagbladet antyder i samme saken at svenskene er interessert i den og.
            4.000 bileiere over hele landet har fått brev fra Forsvaret om at de trenger bilen din i tilfelle det blir krise eller krig.


            Gamle Mitsubishi L-300 vår var mobdisponert til rundt 1994....
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            When in doubt,empty your magazine.
            Moderator

            Kommentér

            • LVGRP99
              OR-6* Oversersjant
              Mestersersjant samband

              • 2018
              • 1354

              #7
              Jeg klarer ikke å finne noen referanse til Sverige i saken? ...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • M72
                OF-2 Kaptein
                Sboff. (S-6)
                Sponsor
                • 2010
                • 3586

                #8
                Mys litt ekstra på bildet....
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                All animals are equal, but some animals are more equal than others.
                Moderator

                Kommentér

                • navara
                  OR-7* Stabssersjant
                  Mestersersjant forsyning

                  • 2013
                  • 2851

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av LVGRP99
                  Jeg klarer ikke å finne noen referanse til Sverige i saken?
                  Da må du legge deg i hardtrening på kjenningslære av kamo-mønster ...
                  [/QUOTE]
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • LVGRP99
                    OR-6* Oversersjant
                    Mestersersjant samband

                    • 2018
                    • 1354

                    #10
                    Bildet, ja... ...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • Znuddel
                      OF-2 Kaptein
                      Log.off. (S-4)

                      Sponsor
                      • 2004
                      • 15467

                      #11
                      Er det noen fellestrekk med de rekvirerte bilene? Store/kraftige fossilbiler, og diverse varebiler?...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                      Moderator

                      Kommentér

                      • LVGRP99
                        OR-6* Oversersjant
                        Mestersersjant samband

                        • 2018
                        • 1354

                        #12
                        Har fått inntrykk på facebook at det er en god del Landcruiser og noen færre Amarok-eiere som "føler seg truffet". ...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • Hulkinator
                          OR-7* Stabssersjant
                          Mestersersjant logistikk

                          • 2009
                          • 6254

                          #13
                          Har sett betegnelsen "4x4" i noen artikler.

                          Et av kriteriene er bensin/diesel.
                          Så får vi se hvor vi skal rekvirere diesel fra når enhetsdrivstoffet er F-34.

                          F-34 er laget av F-35 som er tilsatt noen additiver. (Stoff for å hindre at vannpartikler skal binde seg, stoff for å hindre statiske egenskaper og stoff for å minske korrosjon og øke smøring)
                          ​​​​​F-35 er renset parafin, som er tilsatt noen additiver jeg ikke kommer på i farten. Det tilsvarer sivil Jet A1 drivstoff som du finner på alle ...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

                          Kommentér

                          • hvlt
                            Trådstarter
                            OF-2 Kaptein
                            Planoff. (S-5)


                            Sponsor
                            • 2006
                            • 23284

                            #14
                            «Forsyningsapparatet» i Norge for sivil diesel i oljeselskapene er nok mye større enn det Forsvaret har for F34, så det er neppe noe problem i Norge (eller andre europeiske land). Ellers går vel de fleste dieselmotorer greit på F34, i hvert fall gjorde eldre dieselmotorer (som på M113A1 eller Scania) det. Jeg tror ikke det ble gjort noen endring av motorene da Forsvaret gikk over fra å bruke sivil diesel til F34 som standard drivstoff....
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                            Moderator

                            Kommentér

                            • MWD
                              OR-6 Oversersjant

                              • 2005
                              • 1748

                              #15
                              Grunnen til at HVs Amaroker ble levert med gammel motor var vel at de skulle kunne bruke f34, fordi nye motorer ikke likte det....
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

                              Kommentér

                              • Hulkinator
                                OR-7* Stabssersjant
                                Mestersersjant logistikk

                                • 2009
                                • 6254

                                #16
                                Ingen nyere Diesel motorer går greit på F-34, som MWD påpeker gikk man i HV sitt tilfelle ned fra Euro 6 til Euro 3 motorer fordi de skal kunne gå på F-34 og ikke Diesel. (Diesel kalles F-54, for kuriositetens skyld)

                                Det er helt riktig at Norge har store reserver og lagre for Diesel/Benisn i blant annet bensinstasjoner, men det er også mål man kommer til å ønske å ta ut. Jeg skal ikke gå inn på hvordan man kan ta ut en bensinstasjon, men det kommer til å være et mål for noe...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

                                Kommentér

                                • hvlt
                                  Trådstarter
                                  OF-2 Kaptein
                                  Planoff. (S-5)


                                  Sponsor
                                  • 2006
                                  • 23284

                                  #17
                                  Man må i hvert fall sørge for å ha generatorer til å forsyne pumpene på bensinstasjoner med strøm. Under den kalde krigen var dette tenkt på, drivstoffplass ville man mest mulig legge til nærmeste bensinstasjon bak fremste egne styrker, om man har tenkt på dette de siste 20 årene er jeg mer usikker på. Norge holdt lenge på (til ca. 2000 tror jeg) å bruke diesel og ikke F34 som standard drivstoff i Hæren, nettopp av hensyn til å bruke det sivile drivstoffdistribusjonsapparatet i krise og krig. De...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                  Moderator

                                  Kommentér

                                  • 4312
                                    OR-6 Oversersjant

                                    • 2012
                                    • 3339

                                    #18
                                    Jobbet med en fra RAF i England og de hadde gummi tanker som de brukte i Irak for å forsyne kjøretøy. usikker på om de hadde pumper på dem eller om de brukte bare vekt i form av sand for å klemme ut drivstoff, men det ble vell en av sporing . Jeg tror det blir en del større logistikk utfordringer nå en tidligere med moderne kjøretøy, data, drivstoff osv krever mer komplisert vedlikehold. Men på den andre siden så kan de kjøre lengre på mindre og har lengre intervaller....
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                    Trenger bare litt flaks, så går det godt

                                    Kommentér

                                    • mailman
                                      OF-1 Løytnant
                                      Sponsor
                                      • 2006
                                      • 2771

                                      #19
                                      Det er ikke motoren på ett moderne dieselkjøretøy som ikke liker F-34,det er de forskjellige innretningene for avgassrensing som ikke takler svovelinnholdet i F-34.
                                      Ad-blue kan du kjøre uten til dovre faller,det har ingen konsekvens annet enn at utslippet går opp(du trenger bare å skru av nødmodus funksjonen)
                                      På en Euro 3 eller eldre motor,trenger man kun ett dieselfilter tilpasset F-34(du kan kjøre diesel på ett F-34 filter,men ikke omvent)....
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      When in doubt,empty your magazine.
                                      Moderator

                                      Kommentér

                                      • Hulkinator
                                        OR-7* Stabssersjant
                                        Mestersersjant logistikk

                                        • 2009
                                        • 6254

                                        #20
                                        Diesel er ikke like stabilt som F-34.

                                        Diesel leveres i både sommerkvalitet og vinterkvalitet. En Diesel som blir fylt opp i en stridsvogn hvor det er varmegrader og så fraktes til et sted med mange minusgrade vil produsere voks. Denne voksen tetter dieselfilterene og vil hindre videre kjøring med kjøretøyet. https://www.circlek.no/bedrift/bulkb...g/vinterdiesel
                                        I tillegg krever det mer å lagre diesel for militære avdelinger, da det er mer utsatt for dieseldyr. Dieseldyr er mikro...
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                        Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

                                        Kommentér

                                        • Tusseladd
                                          OF-1 Løytnant
                                          Ass E-off. (Ass S-2)


                                          • 2011
                                          • 13884

                                          #21
                                          Forsvaret øker antallet kjøretøyer som er forhånds-utsett til rekvisisjon i tilfelle krise og krig. Eierne får digitalt varsel nå.
                                          [QUOTE]Torsdag får 4594 bileiere i Norge digital melding fra Forsvaret om forberedt rekvisisjon. Dette bidrar til at Forsvaret har tilgang til nødvendige ressurser i en krigssituasjon.
                                          (...)
                                          Dette er en videreføring av det som [URL="https://www.forsvaret.no/aktuelt-og-presse...
                                          [/QUOTE]
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                          Moderator

                                          Kommentér

                                          • hvlt
                                            Trådstarter
                                            OF-2 Kaptein
                                            Planoff. (S-5)


                                            Sponsor
                                            • 2006
                                            • 23284

                                            #22
                                            Back to the future .... Under den kalde krigen var også et større antall bygninger forhåndsrekvirert....
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                            Moderator

                                            Kommentér

                                            Beslektede emner

                                            Collapse

                                            Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                            Startet av Feltposten, DTG 090735 Oct 23, 07:35
                                            2 svar
                                            143 visninger
                                            2 reaksjoner
                                            Nyeste innlegg Sofakriger
                                            Startet av Feltposten, DTG 020731 Apr 25, 07:31
                                            3 svar
                                            63 visninger
                                            0 reaksjoner
                                            Nyeste innlegg Rittmester
                                            Startet av Feltposten, DTG 161642 Jun 23, 16:42
                                            12 svar
                                            551 visninger
                                            2 reaksjoner
                                            Nyeste innlegg Hulkinator
                                            Working...