Fokus: Forsvarsdepartementet (FD)

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Sofakriger
    OR-8* Kommandérsersjant
    Ass S-1

    Sponsor


    * VETERAN *
    • 2005
    • 26623

    #91
    Et åpent brev til FMIN fra major Fladmark i Hæren.



    Siden dette er et debattinnlegg kan det siteres bredt, og HELE er lesbart. Dette er rene ord for pengene.

    Du står nå i spissen for en sektor som er avgjørende for Norges sikkerhet, men jeg mistenker at du i dine første dager i Forsvarsdepartementet (FD) kan møte en glansbildeversjon av virkeligheten. Før byråkratiets tåke legger seg, får du he...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

    Kommentér

    • JoJo
      OR-6 Oversersjant

      • 2021
      • 3024

      #92
      Noen setter nok kaffen i halsen når de leser dette, men trolig treffer han ganske så godt.
      Problemet er vel at det neppe skjer noen endringer, for mange har vel hevdet noe av det samme allerede i mange år....
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • Sofakriger
        OR-8* Kommandérsersjant
        Ass S-1

        Sponsor


        * VETERAN *
        • 2005
        • 26623

        #93


        Forsvarsdepartementet opplyser at Morten Gjellerud (49) og Georg Fredrik Rabl (49) har blitt ansatt som nye ekspedisjonssjefer. Duoen ble utnevnt i statsråd 28. februar.

        Gjellerud skal lede avdelingen for sikkerhet og sivilt-militært samarbeid, og kommer fra stillingen som avdelingsdirektør i samme avdeling. Tidligere ledet han også seksjonen for IKT-utvikling i departeme...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        "Gjør Ret, Frygt Intet"

        Kommentér

        • Sofakriger
          OR-8* Kommandérsersjant
          Ass S-1

          Sponsor


          * VETERAN *
          • 2005
          • 26623

          #94
          FMIN Sandvik er på vei ut av sentralstyret i AP. Han har jo fått en varslingssak på seg nylig og etter det gjort seg utilgjengelig for pressen. Erstattes allerede før valget?
          I tilfelle av Marte Gerhardsen er jeg ganske sikker på.

          En enstemmig valgkomité utelater flere kjente navn i sin innstilling til nytt sentralstyre, deriblant Tore O. Sandvik. De foreslåtte endringene begrunnes med et ønske om fornyelse og lokal representasjon.

          ...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          "Gjør Ret, Frygt Intet"

          Kommentér

          • JoJo
            OR-6 Oversersjant

            • 2021
            • 3024

            #95
            Opprinnelig skrevet av Hulkinator
            Forsvarsdepartementet har ikke hatt kontroll på anskaffelsene til Forsvarsmateriell og Forsvarsbygg.

            Dette har skapt en rekke utfordringer, for eksempel at ny nattoptikk har tatt 18 år i stedet for 3 år.
            Nå er det vel fare for oppslag med store bokstaver i flere media igjen når dette står i tu.no.
            Slik verden har blitt med eierskap og interesser så blir det til slutt meget vanskelig å sitte på sin høye hvite hest.

            I 2009 ble Elbit Systems Ltd. ekskludert fr...
            [/QUOTE]
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • Sofakriger
              OR-8* Kommandérsersjant
              Ass S-1

              Sponsor


              * VETERAN *
              • 2005
              • 26623

              #96
              Jonas Gahr Støre lover at Stoltenberg fortsetter som finansminister hvis AP vinner valget, men FMIN Sandvik og UMIN Eide sitter tydeligvis løsere i stolen.

              https://www.altinget.no/forsvar/arti...r-etter-valget ...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              "Gjør Ret, Frygt Intet"

              Kommentér

              • JoJo
                OR-6 Oversersjant

                • 2021
                • 3024

                #97
                Opprinnelig skrevet av JoJo
                Nå er det vel fare for oppslag med store bokstaver i flere media igjen når dette står i tu.no.
                Slik verden har blitt med eierskap og interesser så blir det til slutt meget vanskelig å sitte på sin høye hvite hest.

                I 2009 ble Elbit Systems Ltd. ekskludert fra Oljefondet, mens Forsvaret i Norge nå handler nattkikkerter fra deres amerikanske datterselskap, Elbit Systems of America.

                [URL]https://www.tu.no/artikler/israelsk-selskap-kastet-ut-av-oljefondet-forsvaret-handler-med...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • Rittmester
                  Trådstarter
                  OF-2 Rittmester
                  S-1 (Pers.off.)

                  Sponsor

                  * VETERAN *
                  ** MOD **
                  • 2006
                  • 35337

                  #98
                  FD har opprettet to nye stillinger i Australia. Den ene er forsvarsråd ved ambassaden i Canberra, og skal håndtere alle saker som tilfaller en forsvarsattaché. Den andre er forsvarsindustriråd i Sydney.


                  ...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                  Moderator

                  Kommentér

                  • Sofakriger
                    OR-8* Kommandérsersjant
                    Ass S-1

                    Sponsor


                    * VETERAN *
                    • 2005
                    • 26623

                    #99
                    Så nå skal FD ta over forsvarsattache-jobbene?
                    Det er i tilfelle synd. Der trengs det offiserer, og for en del offiserer er jobben en god erfaring på CV'en. ...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    "Gjør Ret, Frygt Intet"

                    Kommentér

                    • Lille Arne
                      OR-8* Kommandérsersjant
                      Sjefssersjant



                      * VETERAN *
                      *** ADMIN ***
                      • 2005
                      • 12280

                      #100
                      FD har alltid eid Forsvarsattasje-jobbene, i motsetning til alle andre jobber i Utenrikstjenesten, som eies av UD. Og det er flere offisersstillinger i FD. Det er litt spesielt at en oppretter en sivil Forsvarsråd-stilling i Australia, men jeg kan ikke tenke meg at dette skal leses som at hele attasje-korpset skal gjøres om til et sivilt Forsvarsrådskorps....
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

                      - Michael Kofman
                      Administrator

                      Kommentér

                      • Rittmester
                        Trådstarter
                        OF-2 Rittmester
                        S-1 (Pers.off.)

                        Sponsor

                        * VETERAN *
                        ** MOD **
                        • 2006
                        • 35337

                        #101
                        Jeg stusser dog over at han skal ha rollen som «Senior military representative» når han, så vidt jeg kan se, ikke har noen militær bakgrunn....
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                        Moderator

                        Kommentér

                        • Sofakriger
                          OR-8* Kommandérsersjant
                          Ass S-1

                          Sponsor


                          * VETERAN *
                          • 2005
                          • 26623

                          #102
                          Opprinnelig skrevet av Lille Arne
                          FD har alltid eid Forsvarsattasje-jobbene,
                          Ja, men ikke ved å sende sivile.

                          ...
                          [/QUOTE]
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          "Gjør Ret, Frygt Intet"

                          Kommentér

                          • Lille Arne
                            OR-8* Kommandérsersjant
                            Sjefssersjant



                            * VETERAN *
                            *** ADMIN ***
                            • 2005
                            • 12280

                            #103
                            Sivile forsvarsråder har FD sendt ut i "alle år" til utvalgte representasjoner. Det jeg skrev over som kunne tolkes som at alle sivile er eid av UD og at forsvarsrådstillinger er en ny oppfinnelse er feil. Ambassaden i Washington har fire stykker. London har en, EU-delegasjonen har hatt minst to som nå erstattet av "spesialutsendinger". Jeg vil anta at de håndterer saker hvor de typisk er i inngrep med sivi...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

                            - Michael Kofman
                            Administrator

                            Kommentér

                            • Sofakriger
                              OR-8* Kommandérsersjant
                              Ass S-1

                              Sponsor


                              * VETERAN *
                              • 2005
                              • 26623

                              #104
                              Det er kjent at toppbyråkratene i FD har enormt mye makt ift FSJ, men nå styrer de tydeligvis FMIN også. Høyt at stige, dypt at falle.....

                              Men vi får se om det blir FMIN eller noen av hans "undergitte".
                              Uansett må noe gjøres.

                              Forsvarsdepartementet ble varslet om et nytt tilfelle av overforbruk av rammeavtaler 31. mars, men forsvarsministeren sier at han ikke ble orientert før 11. mai. Frp-leder Sylvi Listhaug mener at det «høres utrolig ut».


                              Forsvarsdepartementet ble varslet om et nytt tilfelle av overforbruk av rammeavtaler 31. mars, men forsvarsministeren sier at han ikke b...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              "Gjør Ret, Frygt Intet"

                              Kommentér

                              • Yosh
                                OR-6 Oversersjant

                                • 2021
                                • 793

                                #105
                                Det er visst dårlig stemning innad i FD melder Sverre Strandhagen, Kommentator i Dagens Næringsliv. (Betalingsmur) :

                                "Flere tegn lover svært dårlig for reformen, og departementsråd Frede Hermansen er blitt skyteskive som ansvarlig. Det begynner å brenne under føttene. Foreløpig har han forsvarsminister Tore O. Sandviks støtte.[LIST][*]En viktig del av styringsreformen...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                Beslektede emner

                                Collapse

                                Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                Startet av Feltposten, DTG 060657 Jun 23, 06:57
                                0 svar
                                103 visninger
                                0 reaksjoner
                                Nyeste innlegg Feltposten
                                Startet av Feltposten, 4 uker siden
                                1 response
                                54 visninger
                                2 reaksjoner
                                Nyeste innlegg Rittmester
                                Startet av Feltposten, DTG 030707 Oct 24, 07:07
                                0 svar
                                78 visninger
                                1 reaksjon
                                Nyeste innlegg Feltposten

                                Stikkord

                                Collapse

                                Working...