Cruiseskipet Viking Sky i trøbbel ved Hustadvika

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • yamaha
    OR-6 Skvadronmester

    • 2010
    • 22179

    #31
    Sv: Cruiseskipet Viking Sky i trøbbel ved Hustadvika

    En ting jeg lurer på i alt dette, er jo det kjedelige spørsmålet om hva som ville ha skjedd om dette var lengre nord, hvor det er lengre til hjelp.

    Særlig nå som det snakkes om en lengre sesong rundt Svalbard med større cruiseskip....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    I'm a wizard, mind you

    Kommentér

    • Znuddel
      OF-2 Kaptein

      Sponsor

      * VETERAN *
      * MOD *
      • 2004
      • 16143

      #32
      Sv: Cruiseskipet Viking Sky i trøbbel ved Hustadvika

      Det hadde gått mindre bra. Tror et slikt scenarioe er nevnt i Svalbardtråden.

      Sent fra min SM-A520F via Tapatalk...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      The dildo of consequences rarely arrives lubed.
      Moderator

      Kommentér

      • <i>Gjest</i>
        Trådstarter

        #33
        Sv: Cruiseskipet Viking Sky i trøbbel ved Hustadvika

        På sjøkartet kan det se ut som at på det mest kritiske var dybden 10-11m, mens Viking Sky på papiret stikker 6,3m dypt.

        Legg til sjøgang og krenging, så har det ikke vært rare klaringen.

        Denne gangen hadde vi flaks!...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

        Kommentér

        • Rittmester
          OF-2 Rittmester
          S-1 (Pers.off.)

          Sponsor

          * VETERAN *
          ** MOD **
          • 2006
          • 35343

          #34
          Cruiseskipet Viking Sky i trøbbel ved Hustadvika

          Opprinnelig skrevet av Znuddel
          Det hadde gått mindre bra. Tror et slikt scenarioe er nevnt i Svalbardtråden.

          Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
          Jeg er stygt redd for at du har rett. Selv om disse skipene helt sikkert har alt de skal ha av redningsutstyr, flåter og småbåter, så kan man jo tenke seg situasjonen dersom skipet har mistet all motorkraft og har drevet på et skjær. Mens det står og hugger i kraftige bølger, skal mannskapet få me...
          [/QUOTE]
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          Last edited by Rittmester; DTG 241355 Mar 19, 13:55.


          Moderator

          Kommentér

          • Znuddel
            OF-2 Kaptein

            Sponsor

            * VETERAN *
            * MOD *
            • 2004
            • 16143

            #35
            Sv: Cruiseskipet Viking Sky i trøbbel ved Hustadvika

            100m fra grunnstøting ble det nevnt i en artikkel.
            Greit å ha flaksen på sin side ja.

            Sent fra min SM-A520F via Tapatalk...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            The dildo of consequences rarely arrives lubed.
            Moderator

            Kommentér

            • onkel smerte
              OR-6 Oversersjant


              * VETERAN *
              • 2006
              • 2107

              #36
              Sv: Cruiseskipet Viking Sky i trøbbel ved Hustadvika

              Opprinnelig skrevet av Znuddel
              100m fra grunnstøting ble det nevnt i en artikkel.
              Greit å ha flaksen på sin side ja.

              Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
              100 meter fra land, var det spesifisert, ikke grunnstøting. De har nok, i følge draftene og AIS-posisjon, vært nede på ensifret antall meter fra å grunnstøte. Har nok vært i siste liten det der ja....
              [/QUOTE]
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              *smerte er midlertidig, ære varer evig*

              Kommentér

              • Znuddel
                OF-2 Kaptein

                Sponsor

                * VETERAN *
                * MOD *
                • 2004
                • 16143

                #37
                Sv: Cruiseskipet Viking Sky i trøbbel ved Hustadvika

                Too close for comfort.

                Sent fra min SM-A520F via Tapatalk...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                Moderator

                Kommentér

                • hvlt
                  OF-2 Kaptein
                  S-5 (Planoff.)

                  Sponsor

                  ** MOD **
                  • 2006
                  • 23983

                  #38
                  Sv: Cruiseskipet Viking Sky i trøbbel ved Hustadvika

                  Hundre meter fra grunnbrott sa losoldermannen i intervju. Men man lurer jo på hvordan dette hadde gått hvis ankrene ikke hadde festet og den hadde blitt blåst rett på grunn. Det er et enormt vindfang i denne typen skip, den drev innover med ca. 6 knop....
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                  Moderator

                  Kommentér

                  • Hulkinator
                    OR-7* Stabssersjant
                    Ass S-3 Logistikk

                    • 2009
                    • 6396

                    #39
                    Sv: Cruiseskipet Viking Sky i trøbbel ved Hustadvika

                    100m fra land er enkelt å forklare de som ikke har kjennskap til havet at dette holdt på å bli en katastrofe. (Da tenker jeg på de sivile som blir informert via media) Dd forstår ikke dybder under vann og hvor dypt båten går, og at det blir farlig med 10m dybde, med en båt som stikker 6,5m under vann (3,5m klaring) når bølgene hever og senker båten med flere meter.
                    Dette kommer i tillegg til holmer skjær, skvalpeskjær og grunner; hvorav sk...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

                    Kommentér

                    • leserbrukernavn
                      RESERVEBEFAL
                      • 2013
                      • 1685

                      #40
                      Sv: Cruiseskipet Viking Sky i trøbbel ved Hustadvika

                      Vi i Røde Kors Hordaland fikk sms i natt med forhåndsvarsel om å være i beredskap, og at mulig utkalling kommer senere. Så her er familien informert, sekken pakket og vi er klar til å reise på kort varsel, om vi kan bidra med noe....
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • Znuddel
                        OF-2 Kaptein

                        Sponsor

                        * VETERAN *
                        * MOD *
                        • 2004
                        • 16143

                        #41
                        Sv: Cruiseskipet Viking Sky i trøbbel ved Hustadvika

                        Oppsummering av luftinnsatsen:

                        Totalt 6 store helikoptre har vært i sving med Sea King fra Ørland og Super Puma helikoptre fra Florø i tillegg til Sikorsky S-92 og Super Puma beredsskapshelikoptre fra offshoreindustrien.

                        Ekstra mannskap ble i tillegg fløyet inn for å avlaste mannskapene underveis.

                        Et dansk Leonardo EH101 er fløyet opp fra Danmark og står på beredsskap på Kjevik, i tillegg har Sveriges Leonardo AW139 redningshelikoptre ...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                        Moderator

                        Kommentér

                        • Rittmester
                          OF-2 Rittmester
                          S-1 (Pers.off.)

                          Sponsor

                          * VETERAN *
                          ** MOD **
                          • 2006
                          • 35343

                          #42
                          Sv: Cruiseskipet Viking Sky i trøbbel ved Hustadvika

                          Da er skipet ved kai: https://www.aftenposten.no/article/ap-g7EW9J.html...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                          Moderator

                          Kommentér

                          • Hulkinator
                            OR-7* Stabssersjant
                            Ass S-3 Logistikk

                            • 2009
                            • 6396

                            #43
                            Sv: Cruiseskipet Viking Sky i trøbbel ved Hustadvika

                            Sjøfartsdirektoratet slår fast at lavt oljetrykk var den direkte årsaken til at cruiseskipet «Viking Sky» fikk motorhavari på Hustadvika.


                            Det var 1373 personer om bord da «Viking Sky» fikk motorstans på havstrekningen Hustadvika ved 14-tiden lørdag 23. mars. Rundt 470 passasjerer ble heist om bord i helikoptre i en omfattende redningsaksjon.


                            16:53
                            Kapteinen fulgte råd fra losene
                            Det var ingenting som tilsa at Viking Sky ikke skulle fortsette reisen i uværet lørdag, bekrefter Kystverket. Kapteinens avgjørelse om å gå over Hustadvika i uværet var i tråd med de rådene ha...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

                            Kommentér

                            • magskor
                              OR-7 Flotiljemester


                              * VETERAN *
                              • 2005
                              • 3601

                              #44
                              Sv: Cruiseskipet Viking Sky i trøbbel ved Hustadvika

                              Det veit eg vart gjort her i nordfylket og. I følgje lokalavisa var det 20 som var klare til å reise....
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                              Kommentér

                              • Znuddel
                                OF-2 Kaptein

                                Sponsor

                                * VETERAN *
                                * MOD *
                                • 2004
                                • 16143

                                #45
                                Sv: Cruiseskipet Viking Sky i trøbbel ved Hustadvika

                                Det siste døgnet har vært hektisk for oss i CHC Helikopter Service sammen med annet innsatspersonell.

                                Å få en alarm om at et cruiseskip med 1300 personer ombord må evakueres er surrealistisk og uvirkelig. Det er nettopp disse ordene våre redningsmenn også har beskrevet det de har vært med på det siste døgnet.

                                Sola-basen, Statfjord B-basen, Florø-basen og Heidrun-basen var i full sving. Heldigvis har vi gjennomført evakueringen ute...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                                Moderator

                                Kommentér

                                • Znuddel
                                  OF-2 Kaptein

                                  Sponsor

                                  * VETERAN *
                                  * MOD *
                                  • 2004
                                  • 16143

                                  #46
                                  Sv: Cruiseskipet Viking Sky i trøbbel ved Hustadvika

                                  Major Fredrik Jomaas i Forsvarets 330-skvadron forteller at han ikke selv fløy, men har snakket med mannskapene som har vært i aksjon.

                                  – Det er helt åpenbart at en hendelse av dette omfanget er ikke hverdags for redningshelikopter-mannskapene. Utfordringen er tredelt: værforholdene, omfanget og varigheten. Det har hengt helikoptre over havaristen sammenhengende i 19 timer siden alarmen gikk, sier han på pressekonferansen.

                                  [url]https://www...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                                  Moderator

                                  Kommentér

                                  • Rittmester
                                    OF-2 Rittmester
                                    S-1 (Pers.off.)

                                    Sponsor

                                    * VETERAN *
                                    ** MOD **
                                    • 2006
                                    • 35343

                                    #47
                                    Sv: Cruiseskipet Viking Sky i trøbbel ved Hustadvika

                                    En ting jeg stusser veldig over er at møblement og inventar fløy veggimellom. Jeg innbilte meg at var boltet fast om bord på skip....
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                    Moderator

                                    Kommentér

                                    • hvlt
                                      OF-2 Kaptein
                                      S-5 (Planoff.)

                                      Sponsor

                                      ** MOD **
                                      • 2006
                                      • 23983

                                      #48
                                      Sv: Cruiseskipet Viking Sky i trøbbel ved Hustadvika

                                      Opprinnelig skrevet av Rittmester
                                      En ting jeg stusser veldig over er at møblement og inventar fløy veggimellom. Jeg innbilte meg at var boltet fast om bord på skip.
                                      Det var omtalt i en av nettavisene i dag, jeg husker ikke hvilken. Skipet hadde så gode stabilisatorer at det var regnet som unødvendig. Men selvfølgelig, har ikke skipet fremdrift har heller ikke stabilisatorene noen virkning....
                                      [/QUOTE]
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                      Moderator

                                      Kommentér

                                      • Hulkinator
                                        OR-7* Stabssersjant
                                        Ass S-3 Logistikk

                                        • 2009
                                        • 6396

                                        #49
                                        Sv: Cruiseskipet Viking Sky i trøbbel ved Hustadvika

                                        Fraktebåten Hagland Captain har fått ødelagt styresystemet og blir slept til Kristiansund.
                                        Havarikomisjonen kommer til å granske saken.
                                        Helikopterene var i lufta i 12 timer i strekk: https://www.nrk.no/trondelag/redning...ekk-1.14488723

                                        Sent fra min SM-G965F via Tapatalk...
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                        Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

                                        Kommentér

                                        • Navytimes
                                          OR-6 Skvadronmester

                                          • 2008
                                          • 2887

                                          #50
                                          Sv: Cruiseskipet Viking Sky i trøbbel ved Hustadvika

                                          En helt vill prestasjon av helikoptrene når det gjelder attityd og stamina det her.

                                          Også mad respect til de tre på vivax som var med HELE veien.

                                          Og også en stor takk til alle andre som var med til lands og havs, dette er strålende innsats

                                          Sent fra min G8441 via Tapatalk...
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                          Kommentér

                                          • Hulkinator
                                            OR-7* Stabssersjant
                                            Ass S-3 Logistikk

                                            • 2009
                                            • 6396

                                            #51
                                            Sv: Cruiseskipet Viking Sky i trøbbel ved Hustadvika

                                            Opprinnelig skrevet av yamaha
                                            En ting jeg lurer på i alt dette, er jo det kjedelige spørsmålet om hva som ville ha skjedd om dette var lengre nord, hvor det er lengre til hjelp.

                                            Særlig nå som det snakkes om en lengre sesong rundt Svalbard med større cruiseskip.
                                            https://www.nrk.no/troms/_-helikopte...ort-1.14488675

                                            Hadde «Viking Sky»-dramaet utspilt seg utenfor kysten av Nord-Norge, kunne ...
                                            [/QUOTE]
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                            Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

                                            Kommentér

                                            • Rittmester
                                              OF-2 Rittmester
                                              S-1 (Pers.off.)

                                              Sponsor

                                              * VETERAN *
                                              ** MOD **
                                              • 2006
                                              • 35343

                                              #52
                                              Sv: Cruiseskipet Viking Sky i trøbbel ved Hustadvika

                                              Inspektørene fra Sjøfartsdirektoratet har konkludert: Blackout’en om bord i cruiseskipet Viking Sky skyldtes lavt oljetrykk.

                                              https://www.aftenposten.no/article/ap-8mpl8Q.html...
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                              Moderator

                                              Kommentér

                                              • Hulkinator
                                                OR-7* Stabssersjant
                                                Ass S-3 Logistikk

                                                • 2009
                                                • 6396

                                                #53
                                                Sv: Cruiseskipet Viking Sky i trøbbel ved Hustadvika

                                                Alle bør få oppleve Svalbard. Men det er ikke verdt å dø for. Der er vi nå.

                                                Kronikk: Alle bør få oppleve Svalbard. Men det er ikke verdt å dø for. Der er vi nå.

                                                Angående forskning på SARiNord: https://www.sarinor.no/2018/02/27/ha...n-for-sarinor/

                                                (Dekningen på redningsberedskap)

                                                Sent fra min SM-G965F via Tapatalk...
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

                                                Kommentér

                                                • Navytimes
                                                  OR-6 Skvadronmester

                                                  • 2008
                                                  • 2887

                                                  #54
                                                  Sv: Cruiseskipet Viking Sky i trøbbel ved Hustadvika

                                                  Kari segtnan på senkveld som fantastisk representant for redningstjenesten, det norske stolthetshjertet slår fort og hardt.

                                                  Sent fra min G8441 via Tapatalk...
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                  Kommentér

                                                  • Hulkinator
                                                    OR-7* Stabssersjant
                                                    Ass S-3 Logistikk

                                                    • 2009
                                                    • 6396

                                                    #55
                                                    Sv: Cruiseskipet Viking Sky i trøbbel ved Hustadvika

                                                    Målet for nasjonen er å hindre store ulykker, ikke å vise verden at vi er flinke til å håndtere dem.

                                                    Målet for nasjonen er å*hindre*store ulykker, ikke å vise verden at vi er flinke til å håndtere dem
                                                    Begge Hurtigrutene lå til kai og bølgehøyden var 8–15 meter med mye vind. Ifølge Sjøfartsdirektoratets pressekonferanse sørget bølgene og vinden for så mye krengning at motorene ikke fikk nok smøreolje. Motorene stoppet automatisk. Ingen motor – mye bølger – m...
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                    Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

                                                    Kommentér

                                                    • Znuddel
                                                      OF-2 Kaptein

                                                      Sponsor

                                                      * VETERAN *
                                                      * MOD *
                                                      • 2004
                                                      • 16143

                                                      #56
                                                      Sv: Cruiseskipet Viking Sky i trøbbel ved Hustadvika

                                                      Sånn apropos:

                                                      En stor skipsulykke er scenarioet når den årlige kriseøvelsen Øvelse Nord går av stabelen i Nordland i slutten av april.

                                                      – Redningsoperasjonen for Viking Sky bekrefter hvor viktig det er å øve beredskap og redning langs kysten og til havs i stor skala, sier Erlend Hagenes, sjef for Øvelse Nord 2019.

                                                      Han har likevel lite å utsette på redningsaksjonen rundt cruiseskipet Viking Sky. Evakueringsmodellen som ble brukt, ble nemli...
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                      The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                                                      Moderator

                                                      Kommentér

                                                      • hvlt
                                                        OF-2 Kaptein
                                                        S-5 (Planoff.)

                                                        Sponsor

                                                        ** MOD **
                                                        • 2006
                                                        • 23983

                                                        #57
                                                        Sv: Cruiseskipet Viking Sky i trøbbel ved Hustadvika

                                                        Opprinnelig skrevet av Hulkinator
                                                        https://www.nrk.no/troms/_-helikopte...ort-1.14488675

                                                        Hadde «Viking Sky»-dramaet utspilt seg utenfor kysten av Nord-Norge, kunne konsekvensene blitt verre, frykter Fylkesmannen i Troms og Finnmark.

                                                        Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
                                                        I dette tilfellet viste det seg at evakueringen med helikopter ikke fikk noen betydning for utfallet. Det var en sik...
                                                        [/QUOTE]
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                                        Moderator

                                                        Kommentér

                                                        • Znuddel
                                                          OF-2 Kaptein

                                                          Sponsor

                                                          * VETERAN *
                                                          * MOD *
                                                          • 2004
                                                          • 16143

                                                          #58
                                                          Sv: Cruiseskipet Viking Sky i trøbbel ved Hustadvika

                                                          Politiadvokat: – Ingen mistenkt eller siktet etter «Viking Sky»-hendelsen

                                                          Politiet i Møre og Romsdal har gjort sine undersøkelser og avventer faginstansenes rapporter etter nestenkatastrofen med «Viking Sky».



                                                          Sent fra min SM-A520F via Tapatalk...
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                          The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                                                          Moderator

                                                          Kommentér

                                                          • 88charlie
                                                            OR-7* Stabssersjant
                                                            Ass S-5



                                                            * VETERAN *
                                                            • 2006
                                                            • 5205

                                                            #59
                                                            Sv: Generell nyhetstråd om AMK, brann og redning

                                                            Forbedringspotensial i måten redning organiseres til sjøs.

                                                            Viking Sky kunne vært satt under slep 10-12 timer tidligere, hvis HRS hadde hatt kunnskap og oversikt over offshorebåter i nærheten. I tillegg er kanal 16 utsatt for de sedvanlige utfordringene med VHF.

                                                            [URL="https://sysla.no/maritim/etter-18-timer-festet-de-slepet-i-viking-sky-det-kunne-de-gjort-lenge-for/"]https://sysla.no/maritim/etter-18-timer-festet-de-slepet-i-viking-sky-de...
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                            Artillery is the God of War

                                                            Kommentér

                                                            • Hulkinator
                                                              OR-7* Stabssersjant
                                                              Ass S-3 Logistikk

                                                              • 2009
                                                              • 6396

                                                              #60
                                                              Sv: Generell nyhetstråd om AMK, brann og redning

                                                              Nåja, hvis vi ser utdragene fra tråden om hendelsen: https://milforum.net/showthread.php?t=112162

                                                              Tviler på at noen var gira på slepe et cruiseskip over Hustadvika og inn mellom Bud og Gossen/Ormen Lange (Gass landføring) før det var klart. Det var supplybåter og slepebåter ved skutesiden ganske tidlig, men det er et krevende område i godt vær. (Grunnet steedets beliggenhet og utforming er det alltid skum på bølgetoppene, selv ved t...
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                              Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

                                                              Kommentér

                                                              Beslektede emner

                                                              Collapse

                                                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                              Startet av Einherjar, DTG 031330 Mar 25, 13:30
                                                              31 svar
                                                              837 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Tusseladd
                                                              Startet av Rittmester, DTG 171843 Dec 20, 18:43
                                                              49 svar
                                                              2.549 visninger
                                                              3 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Einherjar

                                                              Stikkord

                                                              Collapse

                                                              afghanistan (16) aktuelt: (12) bare (7) bergen (4) drept (5) droner (4) etterretning (4) faremo (4) ffi (4) fikk (4) forsvar (10) forsvaret (43) garden (4) general (4) hæren (6) høring (4) irak (7) iran (6) israel (4) kald krig (4) kina (4) krig (10) media (6) militære (4) nato (8) no: (4) norge (24) norske (6) nrk (4) nrk: (10) nyhetslink: (15) offiserer (9) oslo (5) politiet (5) russland (22) sabotasje (6) sivile (7) skip (5) soldat (6) soldater (25) stratagem (17) sv (4) sverige (6) taliban (5) tjeneste (4) ukraina (12) usa (11) vg (4) vg: (6) år (6)
                                                              Working...