Fokus: Sverige - Forsvar

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • onkel smerte
    OR-6 Oversersjant


    * VETERAN *
    • 2006
    • 2107

    #181
    Sv: Sverige ligger tynt an i tilfelle krise

    Opprinnelig skrevet av Kdo_Under
    Militær kapasitet som igjen er førende for politikk og som styres av økonomi.
    Ok. Og det er lav sannsynlighet for at dette endrer seg de nærmeste årene?
    (Sånn for ordens skyld; jeg spør ikke for å kverulere eller noe, jeg vil bare forstå bildet litt bedre [emoji6] )...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

    Kommentér

    • Kdo_Under
      OR-7 Stabssersjant


      • 2007
      • 11510

      #182
      Sv: Sverige ligger tynt an i tilfelle krise

      Opprinnelig skrevet av onkel smerte
      Ok. Og det er lav sannsynlighet for at dette endrer seg de nærmeste årene?
      (Sånn for ordens skyld; jeg spør ikke for å kverulere eller noe, jeg vil bare forstå bildet litt bedre [emoji6] )
      Først må det komme mer penger, det er helt avhengig energiprisen, våpeneksporten går med ett sted mellom tap og 0.
      Så må de bruke disse pengene på å ruste opp, med distriktspolitikk og korrupsjon som vanlig avledning.

      Når NAT...
      [/QUOTE]
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      Død ved Kølle!
      Bla bla... Hybrid warfare is easy

      Kommentér

      • loke2
        RESERVEBEFAL
        • 2008
        • 803

        #183
        Sv: Sverige ligger tynt an i tilfelle krise

        Våpeneksporten til Russland går med tap!?

        I 2015 var Russland verdens nest største våpeneksportør, med 25% av markedet. De fem største Europeiske eksportørene (Frankrike, UK, Tyskland, Spania og Italia) hadde til sammen 21% av markedet .....



        Hvis Russland virkelig går med tap på våpeneksporten sin så gjør de ikke noen særlig god jobb i å selge varene sine!...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

        Kommentér

        • Kdo_Under
          OR-7 Stabssersjant


          • 2007
          • 11510

          #184
          Sv: Sverige ligger tynt an i tilfelle krise


          Ikke det mest Putinvennlige forum.
          Sukhoi OKB, som har bedre omsettning enn mange andre går med tap. Kan være en indikator....
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          Død ved Kølle!
          Bla bla... Hybrid warfare is easy

          Kommentér

          • loke2
            RESERVEBEFAL
            • 2008
            • 803

            #185
            Sv: Sverige ligger tynt an i tilfelle krise

            The Rostov Helicopter Plant’s (Rostvertol, a subsidiary of the Russian Helicopters holding) net profit for the first half of 2016 has reached RUB17.9 billion (USD275.3 million), a 400% increase from the first half of 2015, according to the official sales reports of Rostvertol.
            The plant’s consolidated revenues for the first half of 2016 has increased by 114.4% and reached RUB49.8 billion (USD766.1 million).
            The consolida...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • 4312
              OR-6 Oversersjant

              • 2012
              • 3368

              #186
              Sv: Sverige ligger tynt an i tilfelle krise

              Opprinnelig skrevet av Rittmester
              For å utdype litt mer - nei, 4312:, jeg er ikke enig i den vurderingen. Sverige har vært de-facto NATO-medlem i mange år, og tilhører ikke Russlands tradisjonelle interessesfære. Et medlemskap vil være bra for både Sverige og NATO, og Russland vil sikkert rasle med sablene, men ikke gjøre stort. Det er andre, eksisterende NATO-medlemmer som volder Russland mye større problemer, og som de kan hevde er...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              Trenger bare litt flaks, så går det godt

              Kommentér

              • Kdo_Under
                OR-7 Stabssersjant


                • 2007
                • 11510

                #187
                Sv: Sverige ligger tynt an i tilfelle krise

                Opprinnelig skrevet av loke2
                http://www.defense-aerospace.com/art...6-results.html

                hmm, noen av de sliter nok ja -- kanskje en effekt av ustrakt korrupsjon...?
                Sikkert ett utall grunner.

                Strupet import av viktig teknologi, spesielt fra Ukraina gjør at de må lage ting selv de ikke er vandt med.

                De er i essensen statseide firmaer med hva det medfører av rot og byråkrati...
                [/QUOTE]
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                Død ved Kølle!
                Bla bla... Hybrid warfare is easy

                Kommentér

                • Takkatt
                  RESERVIST
                  • 2007
                  • 1873

                  #188
                  Sv: Sverige ligger tynt an i tilfelle krise

                  Mannen som ble arrestert for fotografering av militærinstallasjon er satt på fri fot. Han er polsk statsborger og var mistenkt på sannolika skäl. Det er den sterkere graden av misstanke. Men retten fant det ikke tilstrekkelig bevist at han hadde begått en overlagt handling. I følge forsvareren fotograferte han under spaserturen, men ikke på en overlagt måte....
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • loke2
                    RESERVEBEFAL
                    • 2008
                    • 803

                    #189
                    Sv: Sverige ligger tynt an i tilfelle krise

                    Deler av svenskenes gratulasjonsbrev til Trump er unntatt offentligheten:

                    According to Aftonbladet, the Swedish government offices said the censored sections could interfere with Sweden’s international relations if they were disclosed.

                    A similar explanation was given earlier in November, when Sweden’s foreign ministry sent Aftonbladet copies of two reports the country’s embassy in Washington D.C compiled on how the election of each of t...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • gringo
                      OR-6 Oversersjant
                      Ass S-2
                      Sponsor


                      * VETERAN *
                      • 2006
                      • 1668

                      #190
                      Sv: Sverige ligger tynt an i tilfelle krise

                      Uidentifisert drone observert under den den svenske marineøvelsen Swenex:
                      https://www.nrk.no/urix/uidentifiser...ing-1.13242236...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      May the force be with you

                      Kommentér

                      • loke2
                        RESERVEBEFAL
                        • 2008
                        • 803

                        #191
                        Sv: Sverige ligger tynt an i tilfelle krise

                        Merkelig at de ikke gjør mer for å håndtere slikt?

                        Noen forslag til å fange droner:

                        As Paris authorities are left scratching their heads by seemingly co-ordinated drone flights over the capital, we look at how to force one down.


                        Her er en annen metode: http://www.popsci.com/skywall-is-an-...ne-net-bazooka

                        Svenskene burde lagd en "antidrone" greie til Karl Gustav!...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • Rittmester
                          OF-2 Rittmester
                          S-1 (Pers.off.)

                          Sponsor

                          * VETERAN *
                          ** MOD **
                          • 2006
                          • 35344

                          #192
                          Sv: Sverige ligger tynt an i tilfelle krise

                          Enda flere muligheter:


                          Eller ganske enkelt:


                          Eventuelt den mer miljøvennlige, med hell brukt på siste vinterøvelse:
                          ...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                          Moderator

                          Kommentér

                          • loke2
                            RESERVEBEFAL
                            • 2008
                            • 803

                            #193
                            Sv: Sverige ligger tynt an i tilfelle krise

                            ”Vi har ändrat ett grundläggande antagande i denna utgåva jämfört med tidigare år. 2013 bedömde vi den ryska militära handlingsfriheten utifrån förutsättningen att Ryssland skulle svara på ett uppkommet hot med lite tid till förberedelser. I ljuset av de senaste årens utveckling, bedömer vi de tillgängliga resurserna för militära operationer utifrån antagandet att Ryssland tar initiativet till att använda militärt våld”, konstaterar Fredrik W...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                            Kommentér

                            • 4312
                              OR-6 Oversersjant

                              • 2012
                              • 3368

                              #194
                              Sv: Sverige ligger tynt an i tilfelle krise

                              Det er en havn de vill ha, tenk om det var en ubåtbase.

                              Slikt jeg har skjønt saken så er det å leie plass mens de bygger en gassledning. Hvis svenskene ikke leier ut til et russisk selskap så er det en liten diplomatisk fuck off som vil vanskeliggjøre andre jobber der svenske selskap er involvert, det kan koste en del å ha en slik linje ovenfor Russland. Dette blir en liten diplomatisk nøtt for svenskene så jeg tror de ler godt i Moskva. Jeg ser ...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              Trenger bare litt flaks, så går det godt

                              Kommentér

                              • Navytimes
                                OR-6 Skvadronmester

                                • 2008
                                • 2887

                                #195
                                Sv: Sverige ligger tynt an i tilfelle krise

                                Ingen ville være så gal at de leide Putin en ubåtbase, uansett hvor mye penger de fikk. Og ihvertfall ikke i et strategisk kritisk område....
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                • yamaha
                                  OR-6 Skvadronmester

                                  • 2010
                                  • 22180

                                  #196
                                  Sv: Sverige ligger tynt an i tilfelle krise

                                  Host Olavsvern......
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  I'm a wizard, mind you

                                  Kommentér

                                  • Takkatt
                                    RESERVIST
                                    • 2007
                                    • 1873

                                    #197
                                    Sv: Sverige ligger tynt an i tilfelle krise

                                    Opprinnelig skrevet av 4312
                                    Jeg ser heller ikke at avstanden fra andre mulige havner er så stor at en base på Gotland er en nødvendighet for å legge rør, men heller et russisk hei ble dere redde nå.
                                    Ta en titt på kartet så ser du at Gotland gir kortest avstand til den ønskede traseen. Utbyggingen heter Nord Stream 2, og følger stort sett samme trasé som Nord Stream 1. Utbyggingen fordobler transportkapasiteten av gass direkte til Tyskland.
                                    ...
                                    [/QUOTE]
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                    Kommentér

                                    • Signal_m
                                      OF-1 Løytnant
                                      Sponsor
                                      • 2016
                                      • 1526

                                      #198
                                      Sv: Sverige ligger tynt an i tilfelle krise

                                      Opprinnelig skrevet av Navytimes
                                      Ingen ville være så gal at de leide Putin en ubåtbase, uansett hvor mye penger de fikk. Og ihvertfall ikke i et strategisk kritisk område.
                                      Haha, nei det skulle tatt seg ut....
                                      [/QUOTE]
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      Aldri mer 13

                                      Kommentér

                                      • Takkatt
                                        RESERVIST
                                        • 2007
                                        • 1873

                                        #199
                                        Sv: Sverige ligger tynt an i tilfelle krise

                                        Det er også viktig å forstå at gassledningen trekkes i internasjonalt farvann. Russerne har på linje med alle andre land, rett til å benytte internasjonalt farvann til slike prosjekt....
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                        Kommentér

                                        • Kdo_Under
                                          OR-7 Stabssersjant


                                          • 2007
                                          • 11510

                                          #200
                                          Sv: Sverige ligger tynt an i tilfelle krise

                                          Opprinnelig skrevet av yamaha
                                          Host Olavsvern...
                                          Opprinnelig skrevet av Navytimes
                                          Ingen ville være så gal at de leide Putin en ubåtbase, uansett hvor mye penger de fikk. Og ihvertfall ikke i et strategisk kritisk område.
                                          Opprinnelig skrevet av Signal_m
                                          Haha, nei det skulle tatt seg ut.

                                          Dere er klar over at Olavsvern ligger innenfor Iskander-rekkevidde fra Kola. Og at moderne, relativt enkel teknologi, er i stand til å sperre panserdøren med alle ...
                                          [/QUOTE]
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                          Død ved Kølle!
                                          Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                          Kommentér

                                          • yamaha
                                            OR-6 Skvadronmester

                                            • 2010
                                            • 22180

                                            #201
                                            Sv: Sverige ligger tynt an i tilfelle krise

                                            Med fare for å fortsette OT, men i min verden er ikke problemet at den er innenfor rekkevidde av russiske våpen(om vi nå skal se litt stort på det er jo alt i Norge innenfor russiske våpens rekkevidde, hvor lurt er det f.eks å la alt være på Haakonsvern eller Ørlandet hvis noen bruker f.eks taktisk atomvåpen), problemet ligger vel heller i at man legger ned strategiske ressurser(som jo en forsyningsbase er), selger dem sivilt for så å leie dem ut ti...
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                            I'm a wizard, mind you

                                            Kommentér

                                            • Kdo_Under
                                              OR-7 Stabssersjant


                                              • 2007
                                              • 11510

                                              #202
                                              Sv: Sverige ligger tynt an i tilfelle krise

                                              Opprinnelig skrevet av yamaha
                                              Med fare for å fortsette OT, men i min verden er ikke problemet at den er innenfor rekkevidde av russiske våpen(om vi nå skal se litt stort på det er jo alt i Norge innenfor russiske våpens rekkevidde, hvor lurt er det f.eks å la alt være på Haakonsvern eller Ørlandet hvis noen bruker f.eks taktisk atomvåpen), problemet ligger vel heller i at man legger ned strategiske ressurser(som jo en forsyningsbase er), selger dem sivilt f...
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                              Død ved Kølle!
                                              Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                              Kommentér

                                              • loke2
                                                RESERVEBEFAL
                                                • 2008
                                                • 803

                                                #203
                                                Sv: Sverige ligger tynt an i tilfelle krise

                                                Gotland har snudd og vil likevel ikke leie ut havn til Russland:

                                                Per-Ola Matsson vill inte kommentera närmare vilken information de fått av UD utan påpekar bara att det var ”väldigt viktiga uppgifter”.
                                                – Vi fick information som vi inte kan berätta vidare. Det handlar om försvar- och säkerhetspolitisk information som gör att vi agerar på ett lite annat sätt.
                                                [url]http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/30dk9/gotlands-kommun-sager-nej-...
                                                [/QUOTE]
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                Kommentér

                                                • Takkatt
                                                  RESERVIST
                                                  • 2007
                                                  • 1873

                                                  #204
                                                  Sv: Sverige ligger tynt an i tilfelle krise

                                                  Opprinnelig skrevet av loke2
                                                  Er svenskene altfor pysete her? Kunne de ikke bare satt opp masse overvåkningskameraer og gjort det klart at ingen "grønne menn" aksepteres, og vil bli håndtert av forsvarmakten umiddelbart.

                                                  Nå vet jeg ikke hvordan havnen ser ut, men kanskje det hadde vært mulig å satt opp et gjerde og gjort det klart at ingen russere får bevege seg utenfor gjerdet, og hvis de bryter seg gjennom så vil de straks bli anholdt.

                                                  Men jeg ant...
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                  Kommentér

                                                  • loke2
                                                    RESERVEBEFAL
                                                    • 2008
                                                    • 803

                                                    #205
                                                    Sv: Sverige ligger tynt an i tilfelle krise

                                                    Interessant!

                                                    Jeg er likevel ikke sikker på om gass-eksport-planer fra USA til EU som ligger bak; denne artikkelen antyder at enkelte er redde for at Ukraina skal miste gass-kontrakt med Russland og dermed miste et viktig forhandlingskort med Russland:


                                                    The controversial project would help Russian gas bypass Ukraine, a former Moscow satellite that has moved closer to the European Union. Germany supports the pipelines, but the U.S. and ...
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                    Kommentér

                                                    • Takkatt
                                                      RESERVIST
                                                      • 2007
                                                      • 1873

                                                      #206
                                                      Sv: Sverige ligger tynt an i tilfelle krise

                                                      I denne sammenhengen er det viktig å huske at Tyskland har stengt sine kjernekraftanlegg. Opinionen er heller ikke særlig glad i bruk av kull. Da er gass et godt alternativ. Jeg tror tyskerne er glade for å ha direkte kontakt til leverandøren.

                                                      Dette er viktig i miljøsammenheng også. Mesteparten av verdens forbruk av fossil energi er kull. Et skifte til gass og olje vil ha stor betydning, selv om vindkraft, solenergi og alskens sparetiltak er bra,...
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                      Kommentér

                                                      • Kdo_Under
                                                        OR-7 Stabssersjant


                                                        • 2007
                                                        • 11510

                                                        #207
                                                        Sv: Sverige ligger tynt an i tilfelle krise



                                                        Første tegn på at Sverige tar forsvaret seriøst igjen.

                                                        Legger ned FMV, deres svar på FLO. Innen 2020 ser det ut som. Eller gjør slutt på interfakturering av vedlikehold og leie av materiell.

                                                        Kanskje de over natten får et brukbart forsvar til 1% av BNP?...
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                        Last edited by Kdo_Under; DTG 151910 Dec 16, 19:10. Begrunnelse: Mlar
                                                        Død ved Kølle!
                                                        Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                                        Kommentér

                                                        • hhh
                                                          OR-3 Visekorporal 1.klasse


                                                          TJUTT: Litt under norm
                                                          • 2014
                                                          • 19

                                                          #208
                                                          Sv: Sverige ligger tynt an i tilfelle krise

                                                          Sverige kjøper 40 stykker bombekastervogner og anpasser de "Norske" Archer-skytsene for Svensk tjeneste.

                                                          http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-pre...jonsartilleri/
                                                          http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-pre...norska-Archer/...
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                          Kommentér

                                                          • lukman

                                                            RESERVEOFFISER
                                                            * VETERAN *
                                                            • 2005
                                                            • 6251

                                                            #209
                                                            Sv: Sverige ligger tynt an i tilfelle krise

                                                            Spennende valg med CV90120


                                                            Sent from my iPhone using Tapatalk...
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                            Minsk, det nye Utopia

                                                            Kommentér

                                                            • Kdo_Under
                                                              OR-7 Stabssersjant


                                                              • 2007
                                                              • 11510

                                                              #210
                                                              Sv: Sverige ligger tynt an i tilfelle krise

                                                              Ikke CV90120, maskineltmunnladet, dobbeltløpet BK i en kasemattløsning....
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                              Død ved Kølle!
                                                              Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                                              Kommentér

                                                              Beslektede emner

                                                              Collapse

                                                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                              Startet av Feltposten, DTG 241935 Oct 24, 19:35
                                                              0 svar
                                                              67 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Feltposten
                                                              Startet av Feltposten, DTG 020658 Jun 23, 06:58
                                                              3 svar
                                                              176 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg M72
                                                              av M72
                                                              Startet av Feltposten, DTG 032035 Nov 24, 20:35
                                                              0 svar
                                                              103 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Feltposten

                                                              Stikkord

                                                              Collapse

                                                              Working...