Politiet fortjener høyere lønn

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Guest's Avatar

    #211
    Selv om temaet for denne tråden først og fremst handler om lønn, er det ikke lønn morgendagens demonstrasjon dreier seg som....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • Sofakriger
      OR-8* Kommandérsersjant
      Ass S-1

      Sponsor


      * VETERAN *
      • 2005
      • 26618

      #212
      Opprinnelig skrevet av Mike20
      Selv om temaet for denne tråden først og fremst handler om lønn, er det ikke lønn morgendagens demonstrasjon dreier seg som.
      Kall det hva du vil, men politiet vil ha mer penger for å jobbe like mye som nå. Hos resten av befolkningen er det lønn....
      [/QUOTE]
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      "Gjør Ret, Frygt Intet"

      Kommentér

      • gardist85
        PENSJONIST
        * VETERAN *
        • 2005
        • 38

        #213
        Til Sofakriger:

        Jeg har større tiltro til befolkningen i kongeriket enn det du tydeligvis har. Jeg tror folk forstår at situasjonen i norsk politi handler om mye mer enn bare lønn.

        Det handler om at en stor gruppe offentlig ansatte blir fratatt muligheten til å forhandle om egne arbeidsvilkår og det av en regjering ledet av Arbeiderpartiet, at mange av de nye sivile stillingene slettes ikke vil frigjøre mer operativt personell, at større kull fra phs om få år vil hjelpe fint lite ...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

        Kommentér

        • Guest's Avatar

          #214
          Opprinnelig skrevet av Sofakriger
          Opprinnelig skrevet av Mike20
          Selv om temaet for denne tråden først og fremst handler om lønn, er det ikke lønn morgendagens demonstrasjon dreier seg som.
          Kall det hva du vil, men politiet vil ha mer penger for å jobbe like mye som nå. Hos resten av befolkningen er det lønn.
          Politiet er unntatt fra hviletidsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven. Disse unntakene har tidligere kommet i stand som følge av forhandlinger mellom myndighetene og fagforbund.

          Regjeringen tar imidler...
          [/QUOTE]
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • Guest's Avatar

            #215
            Mener jeg leste et sted, eller det var noen som fortalte at de hadde lest, at man må helt tilbake til 94 for å finne et lavere antall anmeldelser til politiet som i 08, tror jeg det var.

            Dersom dette stemmer er det noe som skurrer. Etter hva jeg har skjønt er det flere politifolk i Norge i dag enn det var for 15 år siden....
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • Vannglass
              RESERVEBEFAL
              • 2007
              • 6867

              #216
              Opprinnelig skrevet av Mike20
              Opprinnelig skrevet av Vannglass
              Går de i et protesttog/ demonstrasjon med uniform?
              I stedet for å gå med hjemmesnekrede plakater og skilt som forklarer hvem de er når de går i demonstrasjonstog, viser de med all tydelighet hvilken yrkesgruppe de tilhører simpelthen ved å gå i arbeidsantrekket sitt.
              De kan gå i sivilt med PF-bannere. Politiuniformen representerer statens maktmiddel mot egne borgere. Hvis de går i uniformer under en demonstrasjon så representerer de Politiet, ikke...
              [/QUOTE]
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              DYT-DYYYYYT-DYT

              Kommentér

              • ifanterist
                PENSJONIST
                * VETERAN *
                • 2005
                • 9385

                #217
                Opprinnelig skrevet av gardist85
                Til Sofakriger:

                Jeg har større tiltro til befolkningen i kongeriket enn det du tydeligvis har. Jeg tror folk forstår at situasjonen i norsk politi handler om mye mer enn bare lønn.

                Det handler om at en stor gruppe offentlig ansatte blir fratatt muligheten til å forhandle om egne arbeidsvilkår og det av en regjering ledet av Arbeiderpartiet, at mange av de nye sivile stillingene slettes ikke vil frigjøre mer operativt personell, at større kull fra phs om få år vil hjel...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • Sofakriger
                  OR-8* Kommandérsersjant
                  Ass S-1

                  Sponsor


                  * VETERAN *
                  • 2005
                  • 26618

                  #218
                  Folket har demokratisk valgt ett storting, utifra det har vi faktisk en flertallsregjering (en sjelden ting hos oss) som da omsetter flertallets vilje. Rammebetingelsene som foreligger er et resultat av en demokratisk prosess. Politisk diskusjon er bra og fagfolk bør delta som alle andre borgere, gjerne gjennom lovlige demonstrasjoner.

                  Men å blande egen arbeidsavtale og politiske prioriteringer er urent.

                  Demonstrasjonen er arrangert av en fagforening som har blitt kurset av flygeledern...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  "Gjør Ret, Frygt Intet"

                  Kommentér

                  • Sofakriger
                    OR-8* Kommandérsersjant
                    Ass S-1

                    Sponsor


                    * VETERAN *
                    • 2005
                    • 26618

                    #219
                    Opprinnelig skrevet av Vannglass
                    I stedet for å gå med hjemmesnekrede plakater og skilt som forklarer hvem de er når de går i demonstrasjonstog, viser de med all tydelighet hvilken yrkesgruppe de tilhører simpelthen ved å gå i arbeidsantrekket sitt.
                    De kan gå i sivilt med PF-bannere. Politiuniformen representerer statens maktmiddel mot egne borgere. Hvis de går i uniformer under en demonstrasjon så representerer de Politiet, ikke en eller annen tilfeldig fagforening. Hva lokførere gjør gir jeg f... i.
                    ...
                    [/QUOTE]
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    "Gjør Ret, Frygt Intet"

                    Kommentér

                    • Lucas
                      RESERVEBEFAL
                      • 2009
                      • 3430

                      #220
                      Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                      Men å blande egen arbeidsavtale og politiske prioriteringer er urent.
                      Kan du forklare meg hva du mener her....
                      [/QUOTE]
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      Insa.

                      Kommentér

                      • Rittmester
                        OF-2 Rittmester
                        S-1 (Pers.off.)

                        Sponsor

                        * VETERAN *
                        ** MOD **
                        • 2006
                        • 35331

                        #221
                        Litt OT her, men: Er dobbeltbetydningen av tittelen på blogginnlegget tilsiktet? Du skriver at 'politiet er i harnisk', altså i krigshumør. Harnisk kan også i følge Wikipedia bety:
                        Harnisk er en rustning, det vil si et kroppspanser av metall eller lær som skal beskytte en kriger mot stikk, hogg og skudd.
                        Og det er nettopp hva den avbildede politimannen er ikledd......
                        [/QUOTE]
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                        Moderator

                        Kommentér

                        • Lucas
                          RESERVEBEFAL
                          • 2009
                          • 3430

                          #222
                          Opprinnelig skrevet av Rittmester
                          Litt OT her, men: Er dobbeltbetydningen av tittelen på blogginnlegget tilsiktet?
                          Eh.. Ja? Hehe....
                          [/QUOTE]
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          Insa.

                          Kommentér

                          • Fenrikinf
                            Trådstarter
                            RESERVEBEFAL
                            * VETERAN *
                            • 2005
                            • 778

                            #223
                            Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                            Folket har demokratisk valgt ett storting, utifra det har vi faktisk en flertallsregjering (en sjelden ting hos oss) som da omsetter flertallets vilje. Rammebetingelsene som foreligger er et resultat av en demokratisk prosess. Politisk diskusjon er bra og fagfolk bør delta som alle andre borgere, gjerne gjennom lovlige demonstrasjoner.

                            Men å blande egen arbeidsavtale og politiske prioriteringer er urent.

                            Demonstrasjonen er arrangert av en fagforening som har blitt kurset ...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            Charlie don't surf

                            Kommentér

                            • ifanterist
                              PENSJONIST
                              * VETERAN *
                              • 2005
                              • 9385

                              #224
                              Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                              Opprinnelig skrevet av Vannglass
                              I stedet for å gå med hjemmesnekrede plakater og skilt som forklarer hvem de er når de går i demonstrasjonstog, viser de med all tydelighet hvilken yrkesgruppe de tilhører simpelthen ved å gå i arbeidsantrekket sitt.
                              De kan gå i sivilt med PF-bannere. Politiuniformen representerer statens maktmiddel mot egne borgere. Hvis de går i uniformer under en demonstrasjon så representerer de Politiet, ikke en eller annen tilfeldig fagforening. Hva lokførere gjø...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                              Kommentér

                              • ifanterist
                                PENSJONIST
                                * VETERAN *
                                • 2005
                                • 9385

                                #225
                                Selv var jeg i tjeneste under dagens markering og så etatens aksjon jeg og hundrevis ja kansje tusenvis av mennesker ble hindret i fremdrift for en stund men jeg hørte ikke en negativ bemerkning heller tvert imot så du får rope i din blikkboks med sterkt Ekko Sofakriger....
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                • Herr Brun
                                  RESERVEBEFAL
                                  • 2008
                                  • 7337

                                  #226
                                  Nå er det noen som tuller vel mye med quotene her. Er det så vanskelig å få riktig?
                                  For øvrig mener jeg dette var et (særdeles) lite gjennomtenkt forslag fra regjeringen, og politiet har all grunn til å protestere, men jeg mener fortsatt at politiuniformen ikke skal brukes i demonstrasjoner....
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  --

                                  Kommentér

                                  • ifanterist
                                    PENSJONIST
                                    * VETERAN *
                                    • 2005
                                    • 9385

                                    #227
                                    Jeg referer til hva Sofakriger har skrevet...
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                    Kommentér

                                    • Fenrikinf
                                      Trådstarter
                                      RESERVEBEFAL
                                      * VETERAN *
                                      • 2005
                                      • 778

                                      #228
                                      Jeg tror ikke det har gått opp for det norske folk hvor alvorlig situasjonen er i samfunnets maktapparat. Jeg er i det hele tatt svært overrasket over at folk finner seg i situasjonen. Etter gjennomføringen av politireformen har vi gått fra et lokalt forankret politi, i retning mer og mer sentraliserte tjenester. Dette er stikk i strid med hva som nevnes i st. meld. nr 42 (2004-2005), der et av grunnprinsippene sier at politiet skal være desentralisert.

                                      Det er lagt opp til en adminstrativ og...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      Charlie don't surf

                                      Kommentér

                                      • Guest's Avatar

                                        #229
                                        Opprinnelig skrevet av Fenrikinf
                                        Hva som er udemokratisk er at regjeringen vil trumfe gjennom en forskrift der det normalt sett er forhandlingsrett.
                                        Selv om du har forstått dette, kan det utfra ulike uttalelser virke som en del politifolk ikke helt har fått med seg hva bakteppet for dagens demonstrasjon var.

                                        Noen politifolk uttaler til media, både i forbindelse med dagens demonstrasjon og tidligere, at de ønsker å verne om sin fritid. En av parolene i toget var også at arbeidsgiver ikke skal best...
                                        [/QUOTE]
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                        Kommentér

                                        • ifanterist
                                          PENSJONIST
                                          * VETERAN *
                                          • 2005
                                          • 9385

                                          #230
                                          Takk for godt innlegg Fenrikinf du har mange med deg og det kan jeg skrive under og du vet hvorfor =)...
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                          Kommentér

                                          • isak
                                            RESERVEBEFAL
                                            * VETERAN *
                                            • 2005
                                            • 10799

                                            #231
                                            Applaus til Fenrikinf sitt siste innlegg! Meget bra....
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                            "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

                                            Kommentér

                                            • ifanterist
                                              PENSJONIST
                                              * VETERAN *
                                              • 2005
                                              • 9385

                                              #232
                                              Jeg har i hele mitt sivile liv vært så heldig å kunne føle samfunnet på pulsen til alle døgnets tider vært vitne til en del og personlig tror jeg dagens aksjon hadde bred oppsluttning blandt den gemene hop som sagt intet ett negativt ord til dem jeg måtte informere heller tvert imot....
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                              Kommentér

                                              • Fenrikinf
                                                Trådstarter
                                                RESERVEBEFAL
                                                * VETERAN *
                                                • 2005
                                                • 778

                                                #233
                                                Dette er selvsagt helt rett. Det gjør det ikke mindre oppsiktsvekkende, at en arbeiderpartiregjering velger å bryte internasjonale avtaler og konvensjoner, ved å fastsette arbeidstidsbestemmelser ved forskrift.
                                                Prinsippet om medbestemmelse står sterkt i norsk arbeidsrett og er en historisk fremforhandlet rett.
                                                At en arbeiderpartiregjering går til dette skrittet slår fast at de er desperate og mangler begrep om hvor alvorlig situasjonen er.

                                                Hva gjelder uttalelsene om å verne egen fritid, ...
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                Charlie don't surf

                                                Kommentér

                                                • Guest's Avatar

                                                  #234
                                                  Jeg synes også Fenrikinf hadde et godt innlegg, hvor vedkommende peker på mange viktige ting.
                                                  Men jeg stoppet opp ved noe jeg kom til å lure på.

                                                  Opprinnelig skrevet av Fenrikinf
                                                  Dette med at man ikke har mulighet til å gjøre endringer i arbeidsbetingelser i en tariffperiode, medfører ikke riktighet. Det er mange eksempler på at man har inngått avtaler om lønn og andre betingelser uten at det har fått store overskrifter.
                                                  Vet du når politiet sist inngikk avtale om økt lønn midt i en tariffperiode?...
                                                  [/QUOTE]
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                  Kommentér

                                                  • Guest's Avatar

                                                    #235
                                                    Opprinnelig skrevet av Fenrikinf
                                                    Det gjør det ikke mindre oppsiktsvekkende, at en arbeiderpartiregjering velger å bryte internasjonale avtaler og konvensjoner, ved å fastsette arbeidstidsbestemmelser ved forskrift.
                                                    Prinsippet om medbestemmelse står sterkt i norsk arbeidsrett og er en historisk fremforhandlet rett.
                                                    Det er ikke til å komme unna at det er rimelig oppsiktsvekkende at en regjering hvor Ap er med går bort fra ordningen med å ta fagforbund med på råd når arbeidstidsbestemmelser skal fastsett...
                                                    [/QUOTE]
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                    Kommentér

                                                    • Fenrikinf
                                                      Trådstarter
                                                      RESERVEBEFAL
                                                      * VETERAN *
                                                      • 2005
                                                      • 778

                                                      #236
                                                      Opprinnelig skrevet av Mike20
                                                      Jeg synes også Fenrikinf hadde et godt innlegg, hvor vedkommende peker på mange viktige ting.
                                                      Men jeg stoppet opp ved noe jeg kom til å lure på.

                                                      Opprinnelig skrevet av Fenrikinf
                                                      Dette med at man ikke har mulighet til å gjøre endringer i arbeidsbetingelser i en tariffperiode, medfører ikke riktighet. Det er mange eksempler på at man har inngått avtaler om lønn og andre betingelser uten at det har fått store overskrifter.
                                                      Vet du når politiet sist inngikk avtale om økt lønn midt i en tariff...
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                      Charlie don't surf

                                                      Kommentér

                                                      • Guest's Avatar

                                                        #237
                                                        [quote=Fenrikinf]
                                                        Opprinnelig skrevet av Mike20
                                                        Jeg synes også Fenrikinf hadde et godt innlegg, hvor vedkommende peker på mange viktige ting.
                                                        Men jeg stoppet opp ved noe jeg kom til å lure på.

                                                        Opprinnelig skrevet av Fenrikinf
                                                        Dette med at man ikke har mulighet til å gjøre endringer i arbeidsbetingelser i en tariffperiode, medfører ikke riktighet. Det er mange eksempler på at man har inngått avtaler om lønn og andre betingelser uten at det har fått store overskrifter.
                                                        Vet du når politiet sist inngikk avtale om økt lønn...
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                        Kommentér

                                                        • Fenrikinf
                                                          Trådstarter
                                                          RESERVEBEFAL
                                                          * VETERAN *
                                                          • 2005
                                                          • 778

                                                          #238
                                                          Opprinnelig skrevet av Mike20

                                                          Dersom du tenker på PFs forslag om at politifolk skal jobbe 2,5 timer mer i uka for å avhjelpe den akutte situasjonen, kan nok den negative holdningen ha noe med prislappen på forslaget å gjøre.
                                                          Ikke fordi staten ikke hadde hatt råd til å betalte politifolk ganske godt for å jobbe flere timer, men fordi myndighetene ved å åpne opp for dette kunne komme til å oppleve tilsvarende krav fra andre yrkesgrupper hvor arbeidstakerne synes de har for lav lønn og for mye å gjøre.

                                                          I tilleg...
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                          Charlie don't surf

                                                          Kommentér

                                                          • Guest's Avatar

                                                            #239
                                                            Opprinnelig skrevet av Fenrikinf
                                                            Det hadde ikke kostet stort mer enn disse sivile stillingene som nå skal opprettes. Flere sivile stillinger er vel og bra det, men spørsmålet er vel om man ikke kunne ha benyttet disse midlene annerledes.
                                                            Det er absolutt et poeng. Men mulig man tenker at arbeidsbelastningen blir for stor dersom politifolk skulle få lenger arbeidsuke, eller at man ved å opprette flere sivile stillinger kan avhjelpe noe på den voksende arbeidsløsheten....
                                                            [/QUOTE]
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                            Kommentér

                                                            • Fenrikinf
                                                              Trådstarter
                                                              RESERVEBEFAL
                                                              * VETERAN *
                                                              • 2005
                                                              • 778

                                                              #240
                                                              [quote=Mike20][quote=Fenrikinf]
                                                              Opprinnelig skrevet av Mike20
                                                              Jeg synes også Fenrikinf hadde et godt innlegg, hvor vedkommende peker på mange viktige ting.
                                                              Men jeg stoppet opp ved noe jeg kom til å lure på.

                                                              Opprinnelig skrevet av Fenrikinf
                                                              Dette med at man ikke har mulighet til å gjøre endringer i arbeidsbetingelser i en tariffperiode, medfører ikke riktighet. Det er mange eksempler på at man har inngått avtaler om lønn og andre betingelser uten at det har fått store overskrifter.
                                                              Vet du når politiet sist inngikk avta...
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                              Charlie don't surf

                                                              Kommentér

                                                              Beslektede emner

                                                              Collapse

                                                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                              Startet av Feltposten, DTG 192031 Feb 26, 20:31
                                                              0 svar
                                                              52 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Feltposten
                                                              Startet av Feltposten, DTG 040917 May 25, 09:17
                                                              0 svar
                                                              110 visninger
                                                              1 reaksjon
                                                              Nyeste innlegg Feltposten
                                                              Startet av Chilinøtt, DTG 272037 Nov 24, 20:37
                                                              2 svar
                                                              222 visninger
                                                              5 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Slettet13
                                                              Working...