C-130J er ikke med i Cold Respose fordi....

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • tranceman
    Trådstarter
    PENSJONIST
    • 2005
    • 49

    C-130J er ikke med i Cold Respose fordi....

    ....Den fikk en hard landing!

    http://www.abcnyheter.no/node/86009...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
  • motoko
    PENSJONIST
    • 2006
    • 1549

    #2
    Lurer på hva TSen til en hercules ligger på....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • KJ
      RESERVEBEFAL
      • 2007
      • 1504

      #3
      http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 999406.ece

      FOTO: 2286-TIPS
      Er det noe populært da?...
      [/QUOTE]
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work... you can always hit them with it.

      Kommentér

      • essal
        OR-6 Oversersjant

        • 2009
        • 8806

        #4
        En med flyfetish? De tar jo bilder av alt som kommer og går fra flyplasser....
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        - Don't confuse enthusiasm with capability

        Kommentér

        • SWATII
          RESERVEBEFAL
          • 2005
          • 3868

          #5
          Er ikke noen ekspert her, men jeg regner med at det var en "manuell landing," uten bruk av bl.a "glide slope" ved innflyvningen. For meg så ser det ut til at nesa var noe høyere, enn hva som er normalt for en C130, ny, eller gammel versjon. Mulig andre her vet mer.?...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

          Kommentér

          • tranceman
            Trådstarter
            PENSJONIST
            • 2005
            • 49

            #6
            For meg virker det som om piloten har dratt stikka for langt bak i forb med landingen, slik at pitch ble for høy og "ræva" tok i rullebanen. De norske "J" herkene er en lengre versjon enn den gamle C-130, så for meg virker det som om flyvern har beregnet feil pga vaner med den gamle herken.

            Disse bildene ble forøvrig publisert på et forum for lenge siden, og jeg tror forsvaret har prøvd å dysse ned saken så lenge som det gikk......
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • KJ
              RESERVEBEFAL
              • 2007
              • 1504

              #7
              Er vel mandag for 2 uker siden dette skjedde "i følge mine kilder"....
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work... you can always hit them with it.

              Kommentér

              • ifanterist
                • 2005
                • 9385

                #8
                Jeg tror en skal være litt forsiktig med å komme med en endelig konklusjon på hva årsaken til at denne landingen ble slik den endte opp i det at den nye maskinen er noe lengre enn forgjengeren er noe de fleste av oss som er opplyste og følger med vet om....
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • ifanterist
                  • 2005
                  • 9385

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av tranceman
                  For meg virker det som om piloten har dratt stikka for langt bak i forb med landingen, slik at pitch ble for høy og "ræva" tok i rullebanen. De norske "J" herkene er en lengre versjon enn den gamle C-130, så for meg virker det som om flyvern har beregnet feil pga vaner med den gamle herken.

                  Disse bildene ble forøvrig publisert på et forum for lenge siden, og jeg tror forsvaret har prøvd å dysse ned saken så lenge som det gikk...
                  Dysse ned og dysse ned Fru Blom i luftfar...
                  [/QUOTE]
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • Vannglass
                    RESERVEBEFAL
                    • 2007
                    • 6867

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av ifanterist
                    Opprinnelig skrevet av tranceman
                    For meg virker det som om piloten har dratt stikka for langt bak i forb med landingen, slik at pitch ble for høy og "ræva" tok i rullebanen. De norske "J" herkene er en lengre versjon enn den gamle C-130, så for meg virker det som om flyvern har beregnet feil pga vaner med den gamle herken.

                    Disse bildene ble forøvrig publisert på et forum for lenge siden, og jeg tror forsvaret har prøvd å dysse ned saken så lenge som det gikk...
                    Dysse ned og dysse ned ...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    DYT-DYYYYYT-DYT

                    Kommentér

                    • ifanterist
                      • 2005
                      • 9385

                      #11
                      Hva mener du med utsagnet :Forsvaret har vel alltid hatt sin egne greie ?...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • ifanterist
                        • 2005
                        • 9385

                        #12
                        hvorpå du videre sier:for å dekke over ting var du med å opplevde Natoøvelsen som ble avlyst i 1986 prøvde Forsvaret da å dekke til med sin egen greie ?...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • Vannglass
                          RESERVEBEFAL
                          • 2007
                          • 6867

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av ifanterist
                          Hva mener du med utsagnet :Forsvaret har vel alltid hatt sin egne greie ?
                          Det jeg tenkte på da jeg skrev innlegget var at slik jeg har forstått det så har forsvaret alltid gjennomført sine egne undersøkelser i forbindelse med fly og helikopterulykker, uten at havarikommisjonen for sivil luftfart har hatt noe den skulle si eller vite. Dessuten har vi jo denne Twin Otter-ulykken i minne, men det er jo j....... lenge siden....
                          [/QUOTE]
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          DYT-DYYYYYT-DYT

                          Kommentér

                          • Gehenna
                            HV-sersjant

                            • 2005
                            • 17488

                            #14
                            NATO-øvelsen i '86 ble ikke avlyst, den ble avbrutt.

                            Arne Prahn er forresten fremdeles en mann med ryggrad, han bistår nå narkomane til å hjelpe seg selv....
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            Shaking the ground with the force of a thousand guns

                            Kommentér

                            • Vannglass
                              RESERVEBEFAL
                              • 2007
                              • 6867

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av Gehenna
                              NATO-øvelsen i '86 ble ikke avlyst, den ble avbrutt.

                              Arne Prahn er forresten fremdeles en mann med ryggrad, han bistår nå narkomane til å hjelpe seg selv.
                              Lurer på om det var i samme utgave av Magasinet som det var et intervju med han som mistet benet i Afg. at det også var et lengre intervju med Arne Pran. Fortalte litt om hvordan det var å gå rett fra forsvaret til K-kassen, akkurat i tide til å si opp en masse folk. Bl.a. så deler han nå ut overskuddet fra stampen til t...
                              [/QUOTE]
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              DYT-DYYYYYT-DYT

                              Kommentér

                              • Rittmester
                                OF-2 Rittmester
                                Pers.off. (S-1)


                                Sponsor
                                • 2006
                                • 32569

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av Gehenna
                                Arne Prahn er forresten fremdeles en mann med ryggrad, han bistår nå narkomane til å hjelpe seg selv.
                                Jeg er enig at Arne Prahn viste ryggrad, og påtok seg ansvaret etter tragedien. Det er det ikke alle som ville ha gjort. På den annen side - det skulle bare mangle, for det var tross alt hans ansvar.

                                For nye lesere - jeg har nemlig en mistanke om at halvparten av Milforums lesere ikke engang var født i 1986, og kanskje ikke vet hva vi prater om her. Ved starten av vin...
                                [/QUOTE]
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                                Moderator

                                Kommentér

                                • hvlt
                                  OF-2 Kaptein
                                  Planoff. (S-5)

                                  Sponsor
                                  • 2006
                                  • 22919

                                  #17
                                  Generalfeldmarschall Friedrich Karl Nikolaus Prinz von Preußen sa:
                                  Min herre, kongen har utnevnt Dem til stabsoffiser fordi han stoler på at De forstår når De ikke skal adlyde en ordre!
                                  Generalfeldmarschall Helmuth von Moltke sa:
                                  Lydighet er et prinsipp. Mannen står over prinsippet.
                                  ...
                                  [/QUOTE]
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                  Moderator

                                  Kommentér

                                  • hvlt
                                    OF-2 Kaptein
                                    Planoff. (S-5)

                                    Sponsor
                                    • 2006
                                    • 22919

                                    #18
                                    Det er dessverre ting som tyder på at erfaringene fra denne Forsvarets mest tragiske ulykke i fredstid ikke helt har slått gjennom. Jeg tenker f.eks. på drukningsulykken i 2. bataljon i 2003. En mer total mangel på risikovurdering og i det hele tatt lesing av UD 2-1 før et klart risikabelt øvingsmoment håper jeg foregår sjelden (aldri). UD 2-1 hadde detaljerte bestemmelser for hvordan øvelser i overgang over vassdrag skulle utføres. De ble brutt på nær sagt hvert eneste punkt. Her var svært ungt...
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                    Moderator

                                    Kommentér

                                    • Vannglass
                                      RESERVEBEFAL
                                      • 2007
                                      • 6867

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av hvlt
                                      Det er dessverre ting som tyder på at erfaringene fra denne Forsvarets mest tragiske ulykke i fredstid ikke helt har slått gjennom. Jeg tenker f.eks. på drukningsulykken i 2. bataljon i 2003. En mer total mangel på risikovurdering og i det hele tatt lesing av UD 2-1 før et klart risikabelt øvingsmoment håper jeg foregår sjelden (aldri). UD 2-1 hadde detaljerte bestemmelser for hvordan øvelser i overgang over vassdrag skulle utføres. De ble brutt på nær sagt hvert eneste punkt. Her va...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      DYT-DYYYYYT-DYT

                                      Kommentér

                                      • ifanterist
                                        • 2005
                                        • 9385

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av Gehenna
                                        NATO-øvelsen i '86 ble ikke avlyst, den ble avbrutt.

                                        Arne Prahn er forresten fremdeles en mann med ryggrad, han bistår nå narkomane til å hjelpe seg selv.
                                        Det stemmer ikke slik jeg ser det vi kom aldrig igang pga av denne tragiske hendelse og alle avdelinger ble beordret tilbake til Respektive Garnisjon ....
                                        [/QUOTE]
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                        Kommentér

                                        • ing-cognito
                                          PENSJONIST
                                          • 2008
                                          • 16

                                          #21
                                          Tok imponerende lang tid før dette kom ut offentlig....
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                          Kommentér

                                          Forumstruktur

                                          Collapse

                                          Stikkord

                                          Collapse

                                          afghanistan (16) aktuelt: (12) bare (7) barn (3) bergen (4) debatt (3) drept (5) drepte (3) faremo (4) ffi (4) fikk (4) forsvar (10) forsvaret (43) førstegangstjeneste (3) garden (4) general (4) hæren (6) høring (4) irak (6) kald krig (4) krig (7) media (6) militære (5) nato (7) no: (4) norge (21) norske (6) nrk (4) nrk: (10) nyhetslink: (15) offiserer (9) oslo (6) politiet (5) russland (13) sabotasje (4) sivile (7) skip (4) soldat (6) soldater (24) stratagem (16) sv (4) sverige (5) taliban (5) tjeneste (4) trener (3) ukraina (8) usa (6) vg (4) vg: (6) år (6)
                                          Working...