Interessante nyheter (2020 til og med 2024)

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Umbragrønn
    OR-5 Sersjant

    • 2021
    • 203

    #331
    Opprinnelig skrevet av Znuddel

    Forsvarets reglement fra 2014 sier ingenting om våpen.



    Men ifølge NROF skal du ha våpen:

    https://www.nrof.no/wp-content/uploa...-reglement.pdf

    Enda godt man er konsekvent ang krav...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    We’ve been looking for the enemy for some time now. We’ve finally found him. We’re surrounded. That simplifies the problem.

    Kommentér

    • Znuddel
      OF-2 Kaptein

      Sponsor

      * VETERAN *
      * MOD *
      • 2004
      • 16143

      #332
      Det offisielle er nok Forsvarets reglement. Det var jo en debatt i 2014 der Forsvaret ønsket å senke kravet til 20km, men etter mye motstand landet de på en revisjon der distansen ble beholdt, tillot joggesko og frafalt krav om våpen.

      NROF holder seg til det originale regimentet ser det ut til....
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      The dildo of consequences rarely arrives lubed.
      Moderator

      Kommentér

      • yamaha
        OR-6 Skvadronmester

        • 2010
        • 22180

        #333
        Dette er nok mat for mange tråder, men uansett: En ansatt i den britiske hæren var misfornøyd med hvordan spillet War Thunder modellerte Challenger 2, så han delte lik så greit data om kjøretøyet som er såkalt "restricted". Kanskje ikke det lureste karrierevalget!
        A gamer identifying as Challenger 2 commander has posted a classified document online in order to improve the accuracy of the design of the tank in the game 'War Thunder'.


        A user identifying as a Challenger 2 commander posted specific excerpts from a Challenger 2 AESP (Army Equipment Support P...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        I'm a wizard, mind you

        Kommentér

        • yamaha
          OR-6 Skvadronmester

          • 2010
          • 22180

          #334
          Og i andre nyheter: https://www.nrk.no/nordland/politiet...ekt-1.15581196

          [...]De ble gjort i forbindelse med et stort beslag av våpen og ammunisjon hos en mann i 30-årene fra Bodø.

          I boligen fant politiet 6 maskingevær, 10 rifler, 5 pistoler, 31 maskingeværbelter, 18 magasiner, mer enn 8.000 skarpe skudd, flere våpendeler i form av uplomberte pistolløp og 5 ladearmer til rifle, og flere lysgranater.

          Det skal dreie seg ...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          I'm a wizard, mind you

          Kommentér

          • Rittmester
            Trådstarter
            OF-2 Rittmester
            S-1 (Pers.off.)

            Sponsor

            * VETERAN *
            ** MOD **
            • 2006
            • 35343

            #335
            Sjefen gifter seg i morgen. Vi gratulerer!


            Fra Command Team Heimevernet på FB:



            Størst av alt er kjærligheten
            I morgen gifter vår flotte Forsvarssjef og tidligere sjef HV [URL="https://www.facebook.com/eirik.kristoffersen.313?__cft__%5B0 %5D=AZXrs8mDbFopTCckeDziB3QJx-Xr-Ce1qrwZ_CeOvj8Y5vQqMmShuauzJwqze4Re CwayajGFbmrk6DrxgGLXLdZ3t50PYn6pPCk-kauh...
            [HIDETEXT]Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet[/HIDETEXT]


            Moderator

            Kommentér

            • Rittmester
              Trådstarter
              OF-2 Rittmester
              S-1 (Pers.off.)

              Sponsor

              * VETERAN *
              ** MOD **
              • 2006
              • 35343

              #336
              Er det galt å ha stridsvogner i kjelleren også, nå? https://forsvaretsforum.no/2-verdens...4-aring/210500
              Lar man dem stå ute risikerer man bare at kjeltringpakk stikker av med dem, er nå min mening....
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


              Moderator

              Kommentér

              • Eisenhower

                Sponsor
                RESERVEOFFISER
                • 2010
                • 3815

                #337
                Rittmester akkurat nå:



                Click image for larger version

Name:	svett.gif
Views:	816
Size:	1,91 MB
ID:	1054675...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                "The whole dissertation is an excellent object-lesson of the dangers incurred by an amateur attempting to discuss from a purely statistical standpoint gunnery matters of which he has no practical acquaintance.”

                Kommentér

                • hotelpapa
                  RESERVEBEFAL
                  * VETERAN *
                  • 2005
                  • 2166

                  #338
                  Opprinnelig skrevet av Rittmester
                  Er det galt å ha stridsvogner i kjelleren også, nå? https://forsvaretsforum.no/2-verdens...4-aring/210500
                  Lar man dem stå ute risikerer man bare at kjeltringpakk stikker av med dem, er nå min mening.
                  Tendensiøs artikkel i FOFO - stridsvognen ble importert på 70-tallet og eksistensen var visstnok ingen stor hemmelighet.

                  [U...
                  [/QUOTE]
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  Blir ikke stalinorgel uten Norge

                  Kommentér

                  • Znuddel
                    OF-2 Kaptein

                    Sponsor

                    * VETERAN *
                    * MOD *
                    • 2004
                    • 16143

                    #339
                    Tirsdag ble Norges nye testområde for autonome fartøy åpnet ved sjøområdene Sletta, Smedasundet og Karmsundet sør i Vestland og nord i Rogaland.

                    Maritime Cleantech har ledet arbeidet med å få på plass testområdet.

                    – Dette området er helt unikt, fordi det er det første området som gir mulighet til å teste løsninger både på åpent hav og i et av Norges mest trafikkerte skipsleier.

                    [url]https://maritimecleantech.no/2021/08/10/lanserer-unikt-te...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                    Moderator

                    Kommentér

                    • Sofakriger
                      OR-8* Kommandérsersjant
                      Ass S-1

                      Sponsor


                      * VETERAN *
                      • 2005
                      • 26630

                      #340
                      Opprinnelig skrevet av Znuddel
                      Tirsdag ble Norges nye testområde for autonome fartøy åpnet ved sjøområdene Sletta, Smedasundet og Karmsundet sør i Vestland og nord i Rogaland.

                      Maritime Cleantech har ledet arbeidet med å få på plass testområdet.

                      – Dette området er helt unikt, fordi det er det første området som gir mulighet til å teste løsninger både på åpent hav og i et av Norges mest trafikkerte skipsleier.

                      [url]https://maritimecleantech.no/2021...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      "Gjør Ret, Frygt Intet"

                      Kommentér

                      • Intendanten

                        *** ADMIN ***
                        • 2019
                        • 1915

                        #341
                        Mer enn 300 drept i jordskjelv på Haiti.

                        More than 300 people dead after 7.2-magnitude earthquake strikes Haiti
                        https://www.cnn.com/2021/08/14/world...ake/index.html...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        Administrator

                        Kommentér

                        • Znuddel
                          OF-2 Kaptein

                          Sponsor

                          * VETERAN *
                          * MOD *
                          • 2004
                          • 16143

                          #342
                          Hurtigruta MS Kong Harald har motorstans, og ser ut til å drive mot land utanfor Bud i Møre og Romsdal. Fire helikopter er undervegs ifølge Hovudredningssentralen.



                          Det er ikkje meir enn to år sidan Viking Sky var minutt frå å havarere i same område.
                          ...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                          Moderator

                          Kommentér

                          • Znuddel
                            OF-2 Kaptein

                            Sponsor

                            * VETERAN *
                            * MOD *
                            • 2004
                            • 16143

                            #343
                            Sjøfartsdirektoratet opplyser at feil på drivstofftilførsel på grunn av slitasje førte til motorstans på Hurtigruteskipet MS Kong Harald. Den gikk på bare en av to motorer.

                            Mannskapet hadde stanset den ene av de to MaK-motoren for å reparere en lekkasje på kjølevannet til babord motor. Det ble oppdaget etter avgang fra Kristiansund, på vei mot Molde.

                            Før reparasjonen var gjennomført, gikk alarmen om overoppheting av eksos fra styrbord motor. Forsøk på å redusere pådra og effektuttak var ikke n...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                            Moderator

                            Kommentér

                            • M72
                              OF-2 Kaptein
                              S-6 (Sboff.)
                              Sponsor

                              ** MOD **
                              • 2010
                              • 3775

                              #344
                              Jeg er ikke overbevist om at det er en god idé å kalle opp skip etter nålevende kongelige. "Mayday, mayday, dette er Kong Harald" høres ikke så bra ut....
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              All animals are equal, but some animals are more equal than others.
                              Moderator

                              Kommentér

                              • Sofakriger
                                OR-8* Kommandérsersjant
                                Ass S-1

                                Sponsor


                                * VETERAN *
                                • 2005
                                • 26630

                                #345
                                Opprinnelig skrevet av M72
                                Jeg er ikke overbevist om at det er en god idé å kalle opp skip etter nålevende kongelige. "Mayday, mayday, dette er Kong Harald" høres ikke så bra ut.
                                En gang i tiden (sånn ca 2 år siden) hadde Hurtigruten så godt omdømme at slik navngivning var positivt for omdømmet til begge parter. Hvor fort ting endrer seg ........
                                [/QUOTE]
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                Kommentér

                                • onkel smerte
                                  OR-6 Oversersjant


                                  * VETERAN *
                                  • 2006
                                  • 2107

                                  #346
                                  Det siste av nyvinninger ble vist frem under årets teknologidager på Rena. – Fremtidens teknologi vil gi muligheter bortenfor vår fatteevne, mener sjefen for Hærens våpenskole.
                                  Den 1. og 2. september arrangerte Forsvars- og sikkerhetsindustriens forening (FSI), i samarbeid med Hærens våpenskole og Brigade Nord teknologidager på Rena leir for å vise frem det nyeste innenfor droneteknologi, radio, skjermer, programvare, ammunisjon og bekledning. Hæren moderniseres hele tiden, og teknologidag...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  *smerte er midlertidig, ære varer evig*

                                  Kommentér

                                  • Znuddel
                                    OF-2 Kaptein

                                    Sponsor

                                    * VETERAN *
                                    * MOD *
                                    • 2004
                                    • 16143

                                    #347
                                    Intervju med en astronaut som var ombord på ISS 11/9-01, om hvordan han og de to kosmonautene opplevde hendelsen.

                                    https://www.thedrive.com/the-war-zon...-it-from-space...
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                    The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                                    Moderator

                                    Kommentér

                                    • Rittmester
                                      Trådstarter
                                      OF-2 Rittmester
                                      S-1 (Pers.off.)

                                      Sponsor

                                      * VETERAN *
                                      ** MOD **
                                      • 2006
                                      • 35343

                                      #348
                                      In other news, så har Bardufoss fått bystatus. Kanskje like greit, for før var Bardufoss egentlig bare flyplassen, mens ‘sentrum’ var Andselv, med Rusta og Heggelia i periferien. Sikkert forvirrende for mange. Nå er alle disse bare bydeler i metropolen Bardufoss, som tillike har sin egen Hær og Brigade, eller i hvert fall hovedkvarterene til disse.

                                      [URL="https://www.folkebladet.no/nyheter/2021/09/22/N%C3%A5-er-Bardufoss-en-by-24617167.ece"]https://www.folkebladet.no/nyheter/2...y-24...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                      Moderator

                                      Kommentér

                                      • Znuddel
                                        OF-2 Kaptein

                                        Sponsor

                                        * VETERAN *
                                        * MOD *
                                        • 2004
                                        • 16143

                                        #349
                                        Opprinnelig skrevet av Znuddel
                                        Et lite skråblikk til Kuwait der amerikanske soldater har gjennomført marsjmerket, Norwegian Foot March Badge:



                                        I går deltok 1443 soldater fra 5th Canadian Mechanized Brigade Group på gjennomføringen av marsjmerket.

                                        https://www.facebook.com/5GBMC/posts/4789694764374454...
                                        [/QUOTE]
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                        The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                                        Moderator

                                        Kommentér

                                        • Rittmester
                                          Trådstarter
                                          OF-2 Rittmester
                                          S-1 (Pers.off.)

                                          Sponsor

                                          * VETERAN *
                                          ** MOD **
                                          • 2006
                                          • 35343

                                          #350
                                          Skyteinstruktør Flemming Pedersen mottok torsdagForsvarsmedaljen på Akershus festning. Det skjer på bakgrunn av jobben han har gjort som innleid skyteinstruktør siden tidlig på 1990-tallet.

                                          Det skjer ikke så ofte at sivile mottar Forsvarsmedaljen, ifølge Harald-David Meum som er sjef for dekorasjonsseksjonen ved Forsvarets veterantjeneste

                                          – Som ansatt får man den etter 25 års tjeneste, mens den kan tildeles sivile utenfor Forsvaret som har gjort en spesielt stor innsats for Forsvaret og ...
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                          Moderator

                                          Kommentér

                                          • Kdo_Under
                                            OR-7 Stabssersjant


                                            • 2007
                                            • 11510

                                            #351
                                            https://sverigesradio.se/artikel/for...WcqI7CoenvW15E
                                            Flere milforum-medlemmer må ta det litt piano fremover
                                            Forskare ska studera militärt överintresserade män

                                            2:03 min
                                            • Min sida
                                            • Dela

                                            Publicerat idag kl 12.52[LIST][*]Forskare på Försvarshögskolan, FHS, vill nu ta reda på vad som drivit de militärt överintresserade män som de senaste åren kartlagt fö...
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                            Død ved Kølle!
                                            Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                            Kommentér

                                            • hvlt
                                              OF-2 Kaptein
                                              S-5 (Planoff.)

                                              Sponsor

                                              ** MOD **
                                              • 2006
                                              • 23983

                                              #352
                                              Neppe bare meg...... Hva med f.eks. Kdo_Under?...
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                              Moderator

                                              Kommentér

                                              • Kdo_Under
                                                OR-7 Stabssersjant


                                                • 2007
                                                • 11510

                                                #353
                                                Opprinnelig skrevet av hvlt
                                                Neppe bare meg...... Hva med f.eks. Kdo_Under?
                                                Takk, se snart i qisztråden.

                                                ...
                                                [/QUOTE]
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                Død ved Kølle!
                                                Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                                Kommentér

                                                • EivindM
                                                  OR-6 Oversersjant

                                                  • 2011
                                                  • 1439

                                                  #354
                                                  Det brenner i bakken på Sivilforsvarets område på Starum, Toten. Man antar at det brenner i noe som ligger igjen etter at tyskerne brukte området under krigen. Mtp at man opplyser om at det er vanskelig å slukke og at brannen oppstod ifvm gravearbeid, antar jeg at det er snakk om fosfor som har fått tilgang til oksygen?
                                                  https://www.nrk.no/innlandet/forsvar...ten-1.15681723...
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                  Ved kølle skal ondt fordrives!

                                                  Kommentér

                                                  • Rittmester
                                                    Trådstarter
                                                    OF-2 Rittmester
                                                    S-1 (Pers.off.)

                                                    Sponsor

                                                    * VETERAN *
                                                    ** MOD **
                                                    • 2006
                                                    • 35343

                                                    #355
                                                    "Militært overinteresserte menn"? De får det til å høres ut som noe negativt....
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                                    Moderator

                                                    Kommentér

                                                    • Rittmester
                                                      Trådstarter
                                                      OF-2 Rittmester
                                                      S-1 (Pers.off.)

                                                      Sponsor

                                                      * VETERAN *
                                                      ** MOD **
                                                      • 2006
                                                      • 35343

                                                      #356
                                                      NRK melder: En mann ble torsdag kveld kjørt til sykehus med kritiske skader etter å ha blitt skutt ved Lofsrud skole på Mortensrud. Et vitne på stedet sier til NRK at hun hørte seks skudd.

                                                      Click image for larger version

Name:	NRK.jpg
Views:	177
Size:	61,9 KB
ID:	1057869

                                                      No shit, Sherlock? Og så jeg som trodde det bare var en uheldig stakkar som var blitt truffet av seks vådeskudd.

                                                      J...
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                                      Moderator

                                                      Kommentér

                                                      • yamaha
                                                        OR-6 Skvadronmester

                                                        • 2010
                                                        • 22180

                                                        #357
                                                        Vet du noe som Politiet ikke vet, siden dette stort sett er direkte sitater fra Politiets kommentarer?

                                                        Se eksempelvis denne: https://www.dagbladet.no/nyheter/vel...asjon/74341075

                                                        - Hva gjerningsmannen har tenkt, det vet jeg ikke, men antall skudd kan tyde på at dette er en målrettet handling, sa innsatsleder Olstad.
                                                        skille

                                                        Og i andre nyheter, så har vg en feel-goodsak fra de politiske møtene i Hurdal. [url]https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y4OBKr/g...
                                                        [/QUOTE]
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                        I'm a wizard, mind you

                                                        Kommentér

                                                        • Rittmester
                                                          Trådstarter
                                                          OF-2 Rittmester
                                                          S-1 (Pers.off.)

                                                          Sponsor

                                                          * VETERAN *
                                                          ** MOD **
                                                          • 2006
                                                          • 35343

                                                          #358
                                                          I dag er verdensdagen for psykisk helse. I den forbindelse har Hærens sersjantmajor følgende innlegg på Instagram:

                                                          Click image for larger version  Name:	95FFBCF7-9ECA-44D3-BC5A-803C0C69B6DC.jpeg Views:	2 Size:	243,8 KB ID:	1058039



                                                          [ATTACH=JSON]{"alt":"Click image for larger version Name:\t46EC078A-18EC-4933-A929-77E18F8EE0A1.jpeg Views:...
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                          Attached Files


                                                          Moderator

                                                          Kommentér

                                                          • MWD
                                                            OR-6 Oversersjant


                                                            * VETERAN *
                                                            • 2005
                                                            • 1754

                                                            #359
                                                            https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...jengen-er-doed
                                                            Krigsveteranen Jakob Strandheim var den siste gjenlevende fra motstandsgruppa Shetlandsgjengen fra andre verdenskrig. Nå er han død, 101 år gammel.
                                                            ...
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                            Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

                                                            Kommentér

                                                            • M72
                                                              OF-2 Kaptein
                                                              S-6 (Sboff.)
                                                              Sponsor

                                                              ** MOD **
                                                              • 2010
                                                              • 3775

                                                              #360
                                                              Russia is Planning for Year-Round Shipping on the Northern Sea Route by 2022 or 2023
                                                              President Vladimir Putin said last month that Russia should start regular container shipments through the NSR.

                                                              Russia also has plans to build icebreakers powered by liquified natural gas as well as super powerful icebreakers to develop the route and make it more suitable for year-round naviga...
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                              All animals are equal, but some animals are more equal than others.
                                                              Moderator

                                                              Kommentér

                                                              Beslektede emner

                                                              Collapse

                                                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                              Startet av M72, DTG 091242 Jan 24, 12:42
                                                              163 svar
                                                              4.006 visninger
                                                              6 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Rittmester
                                                              Startet av Medicx, DTG 201538 Mar 26, 15:38
                                                              0 svar
                                                              43 visninger
                                                              3 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Medicx
                                                              av Medicx
                                                              Startet av Feltposten, DTG 090735 Oct 23, 07:35
                                                              2 svar
                                                              169 visninger
                                                              2 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Sofakriger

                                                              Stikkord

                                                              Collapse

                                                              afghanistan (16) aktuelt: (12) bare (7) bergen (4) drept (5) droner (4) etterretning (4) faremo (4) ffi (4) fikk (4) forsvar (10) forsvaret (43) garden (4) general (4) hæren (6) høring (4) irak (7) iran (6) israel (4) kald krig (4) kina (4) krig (10) media (6) militære (4) nato (8) no: (4) norge (24) norske (6) nrk (4) nrk: (10) nyhetslink: (15) offiserer (9) oslo (5) politiet (5) russland (22) sabotasje (6) sivile (7) skip (5) soldat (6) soldater (25) stratagem (17) sv (4) sverige (6) taliban (5) tjeneste (4) ukraina (12) usa (11) vg (4) vg: (6) år (6)
                                                              Working...