Støtt Milforum på Vipps #587 879
(Skriv brukernavn slik at du slipper reklame)

Flyhøyde under angrepsoperasjoner

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • hvlt
    Trådstarter
    OF-2 Kaptein
    Planoff. (S-5)

    Sponsor
    • 2006
    • 23254

    #1

    Flyhøyde under angrepsoperasjoner

    Denne tråden er splittet ut fra en diskusjon som oppsto i quiz-tråden. Jeg kopierer først noen innlegg derfra, og flytter noen flere....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
    Moderator
  • Lille Arne
    OR-8* Kommandérsersjant
    Sjefssersjant



    • 2005
    • 12056

    #2
    Lett inspirert av en annen tråd: Hvor og når ble det for første gang sluppet GBU-12 laserstyrte bomber fra norske kampfly?...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    Fas est et ab hoste doceri​”
    Ovid

    Administrator

    Kommentér


    • Lille Arne
      Lille Arne commented
      Editing a comment
      De første skarpe bombene sluppet i strid fra et norsk kampfly etter Andre verdenskrig var to laserstyrte GBU-12. Det skjedde i Afghanistan 27. Januar 2003. https://www.adressa.no/nyheter/article75867.ece

      hvlt kan ta en kopp søt te.

      Jeg venter litt med fasiten på første slipp av GBU-12 i det hele tatt, men det følger vel av det over at det var snakk om testing/trening.

      ...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    • hvlt
      hvlt commented
      Editing a comment
      Uansett heiv Luftforsvaret (og Forsvaret ellers) seg veldig fort rundt etter det som ble sett på som en fadese under Allied Force i 1999, der Norges flyvåpen stilte med forsvar mot ikke-eksisterende serbiske kampfly og ikke var i stand til å bombe serberne.

      Ved siden av at Luftforsvaret raskt bygde opp sin kapasitet mot landmål, bygde Hæren i samarbeid med Luftforsvaret raskt opp et FAC- miljø. Under i hvert fall siste del av den kalde krigen (1980-tallet) hadde Norge som tidligere nevnt ikke ...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    • Lille Arne
      Lille Arne commented
      Editing a comment
      [FONT=Calibri]Det første slippet av GBU-12 fra norske F-16 skjedde i Halkavarre skytefelt under øvelse Nordavind høsten 1997.

      Det er riktig at luft til bakke var kraftig nedprioritert i det norske Luftforsvaret fra andre halvdel av 70-tallet, som følge av kampflyanalysen. Det lille som var igjen var en del av anti-sjøinvasjonskonseptet. Konseptet var å angripe fartøy med CRV7 ustyrte raketter og å angripe landsettingsområder med Rockeye klasebomber. Klasebombene ble kjøpt inn i 1976[URL="https:...
      [HIDETEXT]Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet[/HIDETEXT]
  • hvlt
    Trådstarter
    OF-2 Kaptein
    Planoff. (S-5)

    Sponsor
    • 2006
    • 23254

    #3
    Veldig interessant! Som ivrig fjellvandrer var det på 70- og også godt inn på 1980-tallet svært vanlig å oppleve svært lavtflyvende F-5 som på alle måter brukte terrenget til skjul og dekning. Var man litt oppe i en dalside, kunne man ofte se rett ned på flyene. Det var imponerende hva som ble gjort (noen ganger vel over kanten, det var en stor rekke dødsulykker) med et såpass enkelt og primitivt fly, som ikke hadde radar, treghetsnavigasjon eller gyrostabilisert våpensikte.

    Nå viste undersøkel...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
    Moderator

    Kommentér

    • Gnist
      OR-6 Oversersjant

      • 2005
      • 6242

      #4
      Opprinnelig skrevet av hvlt
      Uansett heiv Luftforsvaret (og Forsvaret ellers) seg veldig fort rundt etter det som ble sett på som en fadese under Allied Force i 1999, der Norges flyvåpen stilte med forsvar mot ikke-eksisterende serbiske kampfly
      Strengt tatt fløy serberne noen MiG-29 og muligens en del angrepsfly (Galeb, Orao?), hvorav fem (?) MiG-29 ble skutt ned av amerikanske F-15 og F-16 og én nederlandsk F-16 - samtlige med bruk av AIM-120. MiG-29-flåten hadde vesentlige tekniske mangler.

      ...
      [/QUOTE]
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • Znuddel
        OF-2 Kaptein
        Log.off. (S-4)

        Sponsor
        • 2004
        • 15442

        #5
        https://en.wikipedia.org/wiki/NATO_b..._of_Yugoslavia...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        The dildo of consequences rarely arrives lubed.
        Moderator

        Kommentér

        • hvlt
          Trådstarter
          OF-2 Kaptein
          Planoff. (S-5)

          Sponsor
          • 2006
          • 23254

          #6
          Opprinnelig skrevet av Gnist


          Man mistet noen fly i større høyder pga. bakkebasert luftvern (SA-2, -3 og -6, tror jeg) i Irak, Bosnia og Kosovo/Serbia. Nedskytningen av en F-117 over Serbia i mars 1999 var et spesielt eksempel.
          Ja, noen (meget små) tap hadde NATO, og tap hadde man alltid forventet. Hvis vi går tilbake til 1980-tallet og tanken på et massivt angrep fra Warszawa-pakten (WW3), regnet man, såvidt jeg har forståttt, at man uansett ville ha enorme egne tap, men at de sovjetiske...
          [/QUOTE]
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
          Moderator

          Kommentér

          • Gnist
            OR-6 Oversersjant

            • 2005
            • 6242

            #7
            Ja, Irak hadde en stor tetthet av luftvern, spesielt AAA. Store konsentrasjoner rundt bl.a. flybaser. Noen angrepsfly (bl.a. RAF Tornado GR1) fløy ned mot 50 fot (ca 15 m) over bakken ved ingress/egress. Krevende flyging over øde ørken med få synlige landskapstrekk, og med noe turbulens som følge av termikk/stigende varmluft. Jeg vet ikke i hvilken grad man brukte autopilot med Terrain-Following-systemet (auto var muligens begrenset til større høyde), evt. altitude hold med radiohøyde. Mye manue...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            Beslektede emner

            Collapse

            Emner Statistikk Nyeste innlegg
            Startet av Feltposten, DTG 150952 Apr 24, 09:52
            0 svar
            98 visninger
            0 reaksjoner
            Nyeste innlegg Feltposten
            Startet av Rittmester, DTG 181327 Dec 22, 13:27
            0 svar
            347 visninger
            4 reaksjoner
            Nyeste innlegg Rittmester
            Startet av Feltposten, 3 Dager siden
            0 svar
            21 visninger
            0 reaksjoner
            Nyeste innlegg Feltposten

            Forumstruktur

            Collapse

            Stikkord

            Collapse

            Working...