Fokus: Klimaendringer

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Sofakriger
    OR-8* Kommandérsersjant
    Ass S-1

    Sponsor


    * VETERAN *
    • 2005
    • 26618

    #31
    Opprinnelig skrevet av Kdo_Under
    Når jeg søkte på GMO artikler fra GENØK-folka, så er det rimelig smal sak å få ting fagfellevurdert.
    Jeg hadde strøket på 2. års prosjektet mitt på høyskolen om det var like svakt som det jeg fant der.

    Lomborg har alltid fått masse gode omtaler fra media, mens de som forsker på området gir han en shit-storm.
    Han er professor som har utgitt bok, det gjør journalister myke i knærne og våte i blikket.
    Jeg har ikke vitenskapelige forutsetninger til å vurdere ham,...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

    Kommentér

    • Sofakriger
      OR-8* Kommandérsersjant
      Ass S-1

      Sponsor


      * VETERAN *
      • 2005
      • 26618

      #32
      Tar det i denne tråden pga flyskam og karbon. https://www.dn.no/luftfart/el-fly/lu...lm/2-1-1015814

      Selskapet Hybrid Air Vehicles, HAV, har utviklet et nytt miljøvennlig luftskip, Airlander, som vil åpne for rutetrafikk i 2025. Blant annet vil de åpne en rute mellom Oslo og Stockholm som skal ta seks timer.Luftskipene vil avgi et mye mindre karbonavtrykk, ifølge selskapet vil CO2-fotavtrykket per passasjer p...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      "Gjør Ret, Frygt Intet"

      Kommentér

      • M72
        OF-2 Kaptein
        S-6 (Sboff.)
        Sponsor

        ** MOD **
        • 2010
        • 3774

        #33
        Opprinnelig skrevet av Sofakriger
        Tar det i denne tråden pga flyskam og karbon. https://www.dn.no/luftfart/el-fly/lu...lm/2-1-1015814



        Fly drevet med fossilt brennstoff er, spesielt på korte avstander, ikke akkurat fremtiden. Så er det mye snakk om tog, lyntog og for den saks skyld hyperloop. Luftskipenes tid for militære formål er nok forbi, men istedenfor masse dyr og plasskrevende infrastruktur på bakken så er det kan...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        All animals are equal, but some animals are more equal than others.
        Moderator

        Kommentér

        • 88charlie
          OR-7* Stabssersjant
          Ass S-5



          * VETERAN *
          • 2006
          • 5203

          #34
          Opprinnelig skrevet av Sofakriger
          Tar det i denne tråden pga flyskam og karbon. https://www.dn.no/luftfart/el-fly/lu...lm/2-1-1015814



          Fly drevet med fossilt brennstoff er, spesielt på korte avstander, ikke akkurat fremtiden. Så er det mye snakk om tog, lyntog og for den saks skyld hyperloop. Luftskipenes tid for militære formål er nok forbi, men istedenfor masse dyr og plasskrevende infrastruktur på bakken så er det kan...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          Artillery is the God of War

          Kommentér

          • Kdo_Under
            OR-7 Stabssersjant


            • 2007
            • 11510

            #35
            Det finnes mange løsninger på reise mellom Europeiske byer.
            1. Nattog der man får sin egen kupe med hotellstandard, så man kan håppe på toget ved leggetid og så komme frem utvilt.
            2. Hurtitog, der det er verdi for sammfunnet å bygge slike linjer ved siden av dagens traseer.
            3. Møte over Teams/Zoom.
            4. Bruke samme fly som vi har i dag med efuel, der biletten betaler for drivstoffet og deponering av gitt mengde karbon. Dette gir dyrere biletter men, gjort på riktig måte så kan man spare mye natur ...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            Død ved Kølle!
            Bla bla... Hybrid warfare is easy

            Kommentér

            • Rittmester
              Trådstarter
              OF-2 Rittmester
              S-1 (Pers.off.)

              Sponsor

              * VETERAN *
              ** MOD **
              • 2006
              • 35331

              #36
              Inntil 50 knops fart, står det. Det er omtrent det man kjører med bil, dog ikke i så rett linje. Oslo-Stockholm på 6,5 timer eksklusive transport mellom bysentrum og luftskiphavnen synes jeg høres mye ut. Men jada, jeg kunne også tenkt meg å chille med en GT mens jeg skuer ut over markene....
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


              Moderator

              Kommentér

              • 88charlie
                OR-7* Stabssersjant
                Ass S-5



                * VETERAN *
                • 2006
                • 5203

                #37
                Opprinnelig skrevet av Rittmester
                Inntil 50 knops fart, står det. Det er omtrent det man kjører med bil, dog ikke i så rett linje. Oslo-Stockholm på 6,5 timer eksklusive transport mellom bysentrum og luftskiphavnen synes jeg høres mye ut. Men jada, jeg kunne også tenkt meg å chille med en GT mens jeg skuer ut over markene.
                Spørs om du får tid til det:



                ...
                [/QUOTE]
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                Artillery is the God of War

                Kommentér

                • hotelpapa
                  RESERVEBEFAL
                  * VETERAN *
                  • 2005
                  • 2166

                  #38
                  Historisk og mer miliær-relatert form for potensiell klimaendring som viste seg å være tendensiøs/fake news:

                  Teorien var at en atomkrig ikke bare ville ødelegge samfunn, men også klimaet på jorden. En atomkrig ville utløse en langvarig klimaendring som ville gjøre det iskaldt og ulevelig på jorden.

                  Ideen om en atomvinter kom fra en svært enkel matematisk modell for atmosfæren og noen antagelser om store branner etter massive kjernefysiske eksplosjoner.


                  [URL="https://www.aftenposten.no/...
                  [HIDETEXT]Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet[/HIDETEXT]
                  Blir ikke stalinorgel uten Norge

                  Kommentér

                  • 88charlie
                    OR-7* Stabssersjant
                    Ass S-5



                    * VETERAN *
                    • 2006
                    • 5203

                    #39
                    [QUOTE=hotelpapa;n1051617]Historisk og mer miliær-relatert form for potensiell klimaendring som viste seg å være tendensiøs/fake news:

                    Teorien var at en atomkrig ikke bare ville ødelegge samfunn, men også klimaet på jorden. En atomkrig ville utløse en langvarig klimaendring som ville gjøre det iskaldt og ulevelig på jorden.

                    Ideen om en atomvinter kom fra en svært enkel matematisk modell for atmosfæren og noen antagelser om store branner etter massive kjernefysiske eksplosjoner.


                    [URL="h...
                    [/QUOTE]
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    Artillery is the God of War

                    Kommentér

                    • Kdo_Under
                      OR-7 Stabssersjant


                      • 2007
                      • 11510

                      #40
                      Opprinnelig skrevet av 88charlie

                      Det har vel blitt utført noe sånt som 150+ atmosfæriske prøvesprengninger, pluss et sikker minst like stort antall underjordiske. Mao har vi allerede hatt en liten global atomkrig, men sola skinner og baren er fortsatt åpen
                      Ingen av dem har skjedd mot byer som New York og London.
                      ...
                      [/QUOTE]
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      Død ved Kølle!
                      Bla bla... Hybrid warfare is easy

                      Kommentér

                      • hvlt
                        OF-2 Kaptein
                        S-5 (Planoff.)

                        Sponsor

                        ** MOD **
                        • 2006
                        • 23978

                        #41
                        Atomvinteren ville forårsakes av enorme branner av storbyer, skoger etc. forårsaket av bombene, ikke av bombene i seg selv....
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                        Moderator

                        Kommentér

                        • Rittmester
                          Trådstarter
                          OF-2 Rittmester
                          S-1 (Pers.off.)

                          Sponsor

                          * VETERAN *
                          ** MOD **
                          • 2006
                          • 35331

                          #42
                          En ting som irriterer meg stort i debatten om klimatiltak, er fokuset på symbolpolitikk som har svært begrenset (om noen) positiv effekt på miljøet, men som kan få oss til å føle at vi gjør noe.

                          Jeg vil ta denne om kildesortering av plast som eksempel: Om du vil redde havet bør du slutte å kildesortere plast. Den er fra 2019, og problemet har fått et annet fokus siden da, me...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                          Moderator

                          Kommentér

                          • M72
                            OF-2 Kaptein
                            S-6 (Sboff.)
                            Sponsor

                            ** MOD **
                            • 2010
                            • 3774

                            #43
                            Veldig enig, men jeg mener vi også må se på miljøulempene av klimatiltakene selv om klimaendringer er den største globale miljøutfordringen fortiden. F.eks. el-biler krever batterier, batterier krever litium, litium utvinnes i gruver f.eks. i Chile, Australia og Kina, gruvedrift krever energi og mesteparten av energien i Chile, Australia og Kina kommer fra fossile kilder. I tillegg har man mange steder i verden andre store lokale miljøutfordringer ifbm gruvedrift.

                            Lokalt samles plast inn samme...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            All animals are equal, but some animals are more equal than others.
                            Moderator

                            Kommentér

                            • hvlt
                              OF-2 Kaptein
                              S-5 (Planoff.)

                              Sponsor

                              ** MOD **
                              • 2006
                              • 23978

                              #44
                              Når det gjelder gjenvinning av plast, skjer det ganske mye for tiden. Ellers sier Høyres (for å ta et "tilfeldig" parti) valgprogram dette:

                              Høyre vil:

                              endre grunnavgiften på drikkevareemballasje til en materialavgift som avtar med økende andel fossilfri plast i emballasjen

                              støtte etableringen av flere gjenvinningsanlegg for plast i Norge

                              utvikle incentivordninger som gjør det lønnsomt og attraktivt å utvikle teknologi og løsninger som kan bidra til å minimalisere eller reversere forur...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                              Moderator

                              Kommentér

                              • Kdo_Under
                                OR-7 Stabssersjant


                                • 2007
                                • 11510

                                #45
                                Opprinnelig skrevet av M72
                                Veldig enig, men jeg mener vi også må se på miljøulempene av klimatiltakene selv om klimaendringer er den største globale miljøutfordringen fortiden. F.eks. el-biler krever batterier, batterier krever litium, litium utvinnes i gruver f.eks. i Chile, Australia og Kina, gruvedrift krever energi og mesteparten av energien i Chile, Australia og Kina kommer fra fossile kilder. I tillegg har man mange steder i verden andre store lokale miljøutfordringer ifbm gruvedrift.

                                Lokalt sam...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                Død ved Kølle!
                                Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                Kommentér

                                • 88charlie
                                  OR-7* Stabssersjant
                                  Ass S-5



                                  * VETERAN *
                                  • 2006
                                  • 5203

                                  #46
                                  10 grader da jeg dro på jobb i morges…

                                  ...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  Artillery is the God of War

                                  Kommentér

                                  • hvlt
                                    OF-2 Kaptein
                                    S-5 (Planoff.)

                                    Sponsor

                                    ** MOD **
                                    • 2006
                                    • 23978

                                    #47
                                    Opprinnelig skrevet av 88charlie
                                    10 grader da jeg dro på jobb i morges…
                                    Utrolig god statistikk, vær er en ting, klima noe annet.....
                                    [/QUOTE]
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                    Moderator

                                    Kommentér

                                    • Sofakriger
                                      OR-8* Kommandérsersjant
                                      Ass S-1

                                      Sponsor


                                      * VETERAN *
                                      • 2005
                                      • 26618

                                      #48
                                      Rittmester sine refleksjoner i #42 er helt likt slik jeg og tenker om dette. Det som jeg savner i debatten er nettopp dette at noen strategier er ikke "endelige løsninger" - de har sine fordeler og ulemper -men at summen gjør det til et riktig valg.

                                      Det jeg lurer på i klimakampen er om det finnes et punkt hvor folk aksepterer å ta høyere kost enn de selv får gevinst for å sikre menneskene og de fleste andre arters overlevelse. Det er sikkert noen som er villig til å ta en ...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                      Kommentér

                                      • Sofakriger
                                        OR-8* Kommandérsersjant
                                        Ass S-1

                                        Sponsor


                                        * VETERAN *
                                        • 2005
                                        • 26618

                                        #49
                                        Opprinnelig skrevet av hotelpapa
                                        Lastebiler/tungtransport er milevis unna hydrogen og elektrifisering er helt urealistisk.
                                        Dette ble altså skrevet i juli 20 - altså like over ett år siden. Ting går fort - nå er ikke dette bare realistisk men i bruk på norske veier.

                                        Feks elektrisk tippbil: https://www.at.no/anlegg/forste-pa-sorlandet/594014
                                        Feks hydrogen som energikilde for distrbusjonsbil (det var i januar 20..) [url]https://asko.no/nyhetsarkiv/asko-lanserer-verdens-forste-hydrog...
                                        [/QUOTE]
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                        "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                        Kommentér

                                        • 88charlie
                                          OR-7* Stabssersjant
                                          Ass S-5



                                          * VETERAN *
                                          • 2006
                                          • 5203

                                          #50
                                          Opprinnelig skrevet av hvlt

                                          Utrolig god statistikk, vær er en ting, klima noe annet..
                                          hehe. Selvfølgelig. Men FN og klimapanelet har gjort en fryktelig dårlig jobb rent pedagogisk i å overbevise den jevne redneck/FRP’r om hvorfor de mener vi er på vei i feil retning.

                                          Som jeg har skrevet før. Jeg har godt over middels kunnskaper i matte og fysikk og er selvsagt av den oppfatning at vi må redusere og aller helst eliminere bruken av fossile drivstoff. Allikevel hever jeg stadig øyenbryn...
                                          [/QUOTE]
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                          Artillery is the God of War

                                          Kommentér

                                          • magskor
                                            OR-7 Flotiljemester


                                            * VETERAN *
                                            • 2005
                                            • 3601

                                            #51
                                            Opprinnelig skrevet av 88charlie



                                            Hvorfor er det nesten ingen som peker på befolkningsveksten og rollen til religiøse ledere, med paven i spissen, som ikke gjør en dritt for å fremme bruken av prevensjon? Færre mennesker gir automatisk lavere utslipp av klimagasser, både direkte og indirekte.

                                            Det du skriv her burde vere logisk, men sei noko slikt i rette fora så vil du bli anklaga for å begå massedrap.
                                            Bill Gates har uttalt at det å vaksinere ungar vil medføre at ein vil bremse opp folk...
                                            [/QUOTE]
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                            Kommentér

                                            • Lille Arne
                                              OR-8* Kommandérsersjant
                                              Sjefssersjant



                                              * VETERAN *
                                              *** ADMIN ***
                                              • 2005
                                              • 12280

                                              #52
                                              Jeg har skrevet det før, men fattigdom og manglende utdannelse (særlig for kvinner) er en åpenbart langt viktigere faktor enn religion for galopperende befolkningsvekst.

                                              De mest katolske landene i Europa, Irland, Spania og Polen (som riktignok også er galopperende sekularisende*) har hatt ekstremt raskt fallende fødselsrater de siste 30 årene:

                                              [URL]https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=File:Table_1_Total_ fertility_rate,_1960%E2%80%932019_( live_births_per_woman)....
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                              “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

                                              - Michael Kofman
                                              Administrator

                                              Kommentér

                                              • 88charlie
                                                OR-7* Stabssersjant
                                                Ass S-5



                                                * VETERAN *
                                                • 2006
                                                • 5203

                                                #53
                                                Opprinnelig skrevet av Lille Arne
                                                Jeg har skrevet det før, men fattigdom og manglende utdannelse (særlig for kvinner) er en åpenbart langt viktigere faktor enn religion for galopperende befolkningsvekst.

                                                De mest katolske landene i Europa, Irland, Spania og Polen (som riktignok også er galopperende sekularisende*) har hatt ekstremt raskt fallende fødselsrater de siste 30 årene:

                                                [URL]https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=File:Table_1_Total_ fertility_rate,_1960%E2%80%932019_. ..
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                Artillery is the God of War

                                                Kommentér

                                                • Sofakriger
                                                  OR-8* Kommandérsersjant
                                                  Ass S-1

                                                  Sponsor


                                                  * VETERAN *
                                                  • 2005
                                                  • 26618

                                                  #54
                                                  Det er fint å snakke om familieplanlegging og befolkningsvekst. Det kan ikke skje raskt nok til å gi effekten vi trenger. Uansett om vi betalte for at alle barn i verden kunne fått de vaksiner de burde fått og at alle fikk tilgang på rent vann (vi har pengene og det er bare en logistikkoperasjon) så ville det ikke sørget for at vi nådde 2 graders målet. Eller halvannen.
                                                  Så dette er kanskje et godt langsiktig tiltak. Men det er maks ett av mange og mest et sidespor.

                                                  Du og jeg og alle andre storf...
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                  "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                                  Kommentér

                                                  • Gnist
                                                    OR-6 Oversersjant


                                                    * VETERAN *
                                                    • 2005
                                                    • 6286

                                                    #55
                                                    Jeg vet/forstår for lite og har en bias, men er pt. ikke overbevist om at det er nødvendig eller hensiktsmessig med større kutt i forbruk av alt slags (rødt) kjøtt permanent. Mye handler om driftsmetoder i landbruket, dyrehelse osv. (ref. FN / FAO), men jeg er med på at det kan finnes en terskel for global produksjon som ikke bør overskrides over tid. Bør nevnes at tall for globale utslipp fra dyrehold kan inkludere mer enn direkte...
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                    Kommentér

                                                    • Kdo_Under
                                                      OR-7 Stabssersjant


                                                      • 2007
                                                      • 11510

                                                      #56
                                                      Opprinnelig skrevet av Sofakriger

                                                      Du og jeg og alle andre storforbrukere må direkte og indirekte bruke mye mindre. De som er fattige og vil opp og frem til innlagt vann, jobb på fabrikk og elektrisk lys må la være - og heller bli hjemme på gården i India eller Kina hos mor og far - og dyrke mat til seg selv. Ikke som underleverandør til industri som ikke er bærekraftig (plantasjer for eksport til Europa/USA etc).

                                                      Som effekt av det og andre tiltak som feks stenge masse kullanlegg rundtomkring så vil ...
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                      Død ved Kølle!
                                                      Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                                      Kommentér

                                                      • Gnist
                                                        OR-6 Oversersjant


                                                        * VETERAN *
                                                        • 2005
                                                        • 6286

                                                        #57
                                                        Ole Asbjørn Ness: Klimaposørenes tid

                                                        Dette må ikke tolkes som at jeg underslår klimautfordringens alvorlighetsgrad.

                                                        Hensikten min er den motsatte: I møte med alvorlige, komplekse problemer, har vi ikke tid til posører.

                                                        Stordalen, Norman, forfatterne og Hylland-Eriksen har kapret den feiteste redningsbåten på Titanic, og derfra roper de at alle andre må gi plass til kvinnene og barna.

                                                        Nå!

                                                        De sløser. B...
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                        Kommentér

                                                        • Rittmester
                                                          Trådstarter
                                                          OF-2 Rittmester
                                                          S-1 (Pers.off.)

                                                          Sponsor

                                                          * VETERAN *
                                                          ** MOD **
                                                          • 2006
                                                          • 35331

                                                          #58
                                                          Interessant i FT: https://www.ft.com/content/072b5c87-...Rs8UivCKiESxUU

                                                          Alle mulige forbehold, men et av scenarioene antyder at vi i 2070 kan ha 3 milliarder potensielle klimaflyktninger....
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                                          Moderator

                                                          Kommentér

                                                          • Rittmester
                                                            Trådstarter
                                                            OF-2 Rittmester
                                                            S-1 (Pers.off.)

                                                            Sponsor

                                                            * VETERAN *
                                                            ** MOD **
                                                            • 2006
                                                            • 35331

                                                            #59
                                                            Oppfølging: Det kan godt være at 3 milliarder mennesker er et worst-casescenario, men det kommer til å bli mange migranter i årene og tiårene fremover. Som jeg skrev i innlegg #42 over, vil den fjerde aksen, å håndtere indirekte konsekvenser av klimaendringer, bli svært viktig. Og som vi blant annet ser på grensen mellom Hviterussland og Polen nå, vil migranter bli brukt som del av en hybridkrig. Hva gjør vi den dagen det står 50 000 mennesker på Storskog fordi russerne ønsker å pr...
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                            Attached Files


                                                            Moderator

                                                            Kommentér

                                                            • Sofakriger
                                                              OR-8* Kommandérsersjant
                                                              Ass S-1

                                                              Sponsor


                                                              * VETERAN *
                                                              • 2005
                                                              • 26618

                                                              #60
                                                              Det er skremmende enkelt:
                                                              1. Færre mennesker
                                                              2. Ned i gjennomsnittlig levestandard
                                                              3. Opprettholde dagens levestandard for oss på toppen OG øke levestandard for alle som streber etter vårt nivå men uten å forbruke ressurser og forurense som i dag.
                                                              4. Se hva som skjer
                                                              Alternativ 3 er det eneste som er gjennomførbart politisk ser det ut til. Selv om det er fullstendig usannsynlig at det kan gjennomføres i realiteten. Så da snakker vi om det på talerstolen.
                                                              Alternativ 4 er det jo f...
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                              "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                                              Kommentér

                                                              Beslektede emner

                                                              Collapse

                                                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                              Startet av Feltposten, DTG 040917 May 25, 09:17
                                                              0 svar
                                                              110 visninger
                                                              1 reaksjon
                                                              Nyeste innlegg Feltposten
                                                              Startet av Feltposten, DTG 061935 Oct 24, 19:35
                                                              7 svar
                                                              295 visninger
                                                              3 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg JoJo
                                                              av JoJo
                                                              Startet av Feltposten, DTG 080735 May 24, 07:35
                                                              0 svar
                                                              108 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Feltposten
                                                              Working...