Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Lucas
    RESERVEBEFAL
    • 2009
    • 3430

    #61
    Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

    http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3463985.ece

    Spot on i forhold til det jeg mente i forrige innlegg.

    – Det ville trolig ha vært enkelt å snu samtalen og unngått situasjonen, sier Varvin til Dagens Medisin om den aktuelle hendelsen.

    Han tolker innholdet i loggen som at AMK-operatøren ikke forstår hvor sårbar innringeren var, og at redsel kan uttrykkes ved aggresjon. Varvin mener alminnelig sunn fornuft vill...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    Insa.

    Kommentér

    • NY_Mets
      PENSJONIST
      * VETERAN *
      • 2005
      • 13

      #62
      Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

      Ønsker på forhånd å presisere at jeg ikke har noen kjennskap til denne saken utover det som har kommet fram i media, og at det derfor blir synsing.

      Jeg skal prøve å styre unna diskusjonen om hvilken part som har handlet mest kritikkverdig.
      Det jeg finner merkelig i denne saken er kommunikasjonen, i flere ledd. Mitt inntrykk er at AMK-operatør har et dårlig bilde over situasjonen, hvorfor er det her besluttninger tas? Man må jo anta at f...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • Eeo
        OF-1 Løytnant
        Årets Milforumist 2025


        * MOD *
        • 2008
        • 2904

        #63
        Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

        Slik jeg som lekmann ser det mener jeg at begge parter har skyld her. AMK, fordi de istedet for å bekrefte ovenfor fortvilte og desperate familiemedlemmer at "ja, ambulansen er på vei" slik familiemedlemmene ba om flere ganger og dermed kunne ha avverget hele oppstyret rundt denne saken heller konsentrerte seg om irrelevante ting som å be et fortvilt familiemedlem i bakgrunnen om å slutte å gråte(!); og familiemedlemmene, som trass sin for...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        Moderator

        Kommentér

        • Vannglass
          RESERVEBEFAL
          • 2007
          • 6867

          #64
          Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

          Opprinnelig skrevet av NY_Mets
          ...
          Nå kjenner jeg ikke til ambulansetjenestens SOP og hvor strenge deres tiltak for å ivareta egensikkerheten er. Men det profesjonelle ambulansepersonellet på stedet er vel de som er i best stand til å vurdere situasjonen og handle deretter. Altså møte opp, prøve å få oversikt, forsøke å deeskalere situasjonen med å prate. Hvis ikke dette funker, nei vel trekk ut. (Høres vel ut som oppdragsbasert ledelse og manøverteori?)
          ...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          DYT-DYYYYYT-DYT

          Kommentér

          • isak
            RESERVEBEFAL
            * VETERAN *
            • 2005
            • 10799

            #65
            Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

            Ser fylkeslegen er ute i media å sier at AMK må tåle grovt språk.

            Utskjelling, drapstrussler, bli pisset på osv ser ut til å være noe AMK personell må finne seg i, hvor lenge gidder noen ta slike jobber?

            Ser også at en krisepsykolog mener at dette burde AMK løst lett, i en "perfekt" verden så burde vel alle AMK operatører være utdannet psykolog, diplomat og beherske mange språk.

            Skjønner ikke at noen orker jobbe i AMK Oslo hvor det s...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

            Kommentér

            • hvlt
              OF-2 Kaptein
              S-5 (Planoff.)

              Sponsor

              ** MOD **
              • 2006
              • 23980

              #66
              Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

              Tross alt kom truslene temmelig sent. Det som kom først var ubehøvlet språk og en ordbruk som i hvert fall ikke inngår i mitt bannevokabular. Jeg må si at AMK svarte på dette på noe som nok var en uklok måte. Det beste hadde vært å overse obskjønitetene/banningen, og i hvert fall ikke forsøkt å lære innringer at det ikke heter "forpult ambulanse". Det var neppe tid eller sted til å lære bort annet enn eventuelt HLR. Det foreldrene ikke har...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
              Moderator

              Kommentér

              • Lucas
                RESERVEBEFAL
                • 2009
                • 3430

                #67
                Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                Opprinnelig skrevet av isak
                Ser fylkeslegen er ute i media å sier at AMK må tåle grovt språk.

                Utskjelling, drapstrussler, bli pisset på osv ser ut til å være noe AMK personell må finne seg i, hvor lenge gidder noen ta slike jobber?

                Ser også at en krisepsykolog mener at dette burde AMK løst lett, i en "perfekt" verden så burde vel alle AMK operatører være utdannet psykolog, diplomat og beherske mange språk.

                Skjønner ikke at noen orker jobbe i AMK Osl...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                Insa.

                Kommentér

                • hlb
                  RESERVIST
                  • 2007
                  • 37

                  #68
                  Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                  M: Tror du andre nordmenn holder på sånn som dere holder på der?

                  ......

                  I: Ja, men hvordan ville du oppført deg hvis bestemoren din lå der og holdt på å dø,

                  ....

                  Å være norsk i dag etterlater en litt lei smak i kjeften....
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • isak
                    RESERVEBEFAL
                    * VETERAN *
                    • 2005
                    • 10799

                    #69
                    Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                    Kanskje du har spist gammel ost til frokost?...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

                    Kommentér

                    • SWATII
                      PENSJONIST
                      * VETERAN *
                      • 2005
                      • 3868

                      #70
                      Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                      Opprinnelig skrevet av hlb
                      M: Tror du andre nordmenn holder på sånn som dere holder på der?

                      ......

                      I: Ja, men hvordan ville du oppført deg hvis bestemoren din lå der og holdt på å dø,

                      ....

                      Å være norsk i dag etterlater en litt lei smak i kjeften.
                      Jeg ville ha prøvd å spørre henne om det var noe arv i vente til meg, og ev. hvor mye....
                      [/QUOTE]
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • Mike20
                        OR-4 Korporal


                        TJUTT: Over norm
                        • 2009
                        • 1474

                        #71
                        Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                        Synes Lucas har kloke og fornuftige innlegg på denne tråden. Jeg støtter ham....
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • Dunn
                          PENSJONIST
                          • 2007
                          • 516

                          #72
                          Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                          Opprinnelig skrevet av SWATII
                          Opprinnelig skrevet av hlb
                          M: Tror du andre nordmenn holder på sånn som dere holder på der?

                          ......

                          I: Ja, men hvordan ville du oppført deg hvis bestemoren din lå der og holdt på å dø,

                          ....

                          Å være norsk i dag etterlater en litt lei smak i kjeften.
                          Jeg ville ha prøvd å spørre henne om det var noe arv i vente til meg, og ev. hvor mye.
                          Noe som kan sies å være det eneste riktige i en slik situasjon, da spesialt hvis det er s...
                          [/QUOTE]
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • motoko
                            PENSJONIST
                            * VETERAN *
                            • 2006
                            • 1549

                            #73
                            Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                            Slik jeg ser det kunne situasjonen vert ungått om AMK hadde forklart tydelig at
                            "Ja. ambulansen er nå på vei".

                            å si "M: Ja, men du, vi er på vei til å komme, men nå må jeg vite hva som skjer der selv om vi ikke snakker sammen. "
                            er svært utydelig måte å si dette på, og det er veldig viktig å kommunisere tydelig til folk som er stresset/redd.

                            og når innringeren så sier:
                            "[i]I: Hør da, slutt å mas, å, bare send en jævla forpult am...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                            Kommentér

                            • ifanterist
                              PENSJONIST
                              * VETERAN *
                              • 2005
                              • 9385

                              #74
                              Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                              Utrolig at disse menneskene som oppførte seg Way out of Civilisation når dem trengte systemet og som tråkket så til de grader i Klaveret når dem trengte hjelp ,
                              Virkelig er så Intressante og diskutere rundt om på de forskjellige forumer ,etter min mening burde dem vært tiet ihjel ,men i dagens Norge med topp velferd og masse ferie og ditto fritid så må kansje en del finne på noe for å slå tida ihjel....
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                              Kommentér

                              • hlb
                                RESERVIST
                                • 2007
                                • 37

                                #75
                                Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                                De som ringte til AMK spurte gjentatte ganger etter ambulanse. At AMK da klarer å konkludere at det var farlig for en ambulanse å dra til området er over min fatteevne. Kan fort hende at en ambulanse hadde vært det som hadde dempet konfliktnivået mest. Jeg trodde AMK skulle bidra til å redde liv, ikke oppdra mennesker som ikke er født med en norsk kultur....
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                • ifanterist
                                  PENSJONIST
                                  * VETERAN *
                                  • 2005
                                  • 9385

                                  #76
                                  Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                                  Opprinnelig skrevet av hlb
                                  De som ringte til AMK spurte gjentatte ganger etter ambulanse. At AMK da klarer å konkludere at det var farlig for en ambulanse å dra til området er over min fatteevne. Kan fort hende at en ambulanse hadde vært det som hadde dempet konfliktnivået mest. Jeg trodde AMK skulle bidra til å redde liv, ikke oppdra mennesker som ikke er født med en norsk kultur.
                                  Tja hvis du vil velge å kalle en slik oppførsel med så stupid måte...
                                  [/QUOTE]
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                  Kommentér

                                  • ifanterist
                                    PENSJONIST
                                    * VETERAN *
                                    • 2005
                                    • 9385

                                    #77
                                    Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                                    Opprinnelig skrevet av isak
                                    Ser fylkeslegen er ute i media å sier at AMK må tåle grovt språk.

                                    Utskjelling, drapstrussler, bli pisset på osv ser ut til å være noe AMK personell må finne seg i, hvor lenge gidder noen ta slike jobber?

                                    Ser også at en krisepsykolog mener at dette burde AMK løst lett, i en "perfekt" verden så burde vel alle AMK operatører være utdannet psykolog, diplomat og beherske mange språk.

                                    Skjønner ikke at noen orker jobbe i AMK Osl...
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                    Kommentér

                                    • Herr Brun
                                      RESERVEBEFAL
                                      • 2008
                                      • 7337

                                      #78
                                      Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                                      Opprinnelig skrevet av hlb
                                      De som ringte til AMK spurte gjentatte ganger etter ambulanse. At AMK da klarer å konkludere at det var farlig for en ambulanse å dra til området er over min fatteevne. Kan fort hende at en ambulanse hadde vært det som hadde dempet konfliktnivået mest. Jeg trodde AMK skulle bidra til å redde liv, ikke oppdra mennesker som ikke er født med en norsk kultur.
                                      AMK handlet kritikkverdig i denne situasjonen, men det kritikkverd...
                                      [/QUOTE]
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      --

                                      Kommentér

                                      • Simplex
                                        OF-1 Løytnant
                                        Sjefsprest Milforum

                                        * VETERAN *
                                        • 2006
                                        • 1176

                                        #79
                                        Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                                        Opprinnelig skrevet av hotelpapa
                                        Vedkommende som er sykepleier burde ha litt forståelse av hvordan man bør gjennomføre en samtale med 113.
                                        Nå, ja. Selv en norsk sykepleier har liten innsikt hvordan AMK-arbeid fungerer fordi de normalt sett ikke er mer i kontakt med en nødsentral enn en vanlig person. Selv var AMK-arbeid helt annerledes enn jeg hadde forestilt meg ta jeg begynte på AMK (ikke Oslo/Akershus vel å merke...) enn det jeg så for meg selv ...
                                        [/QUOTE]
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                        Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

                                        Kommentér

                                        • Simplex
                                          OF-1 Løytnant
                                          Sjefsprest Milforum

                                          * VETERAN *
                                          • 2006
                                          • 1176

                                          #80
                                          Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                                          Jeg ser at mange her debatterer innholdet i samtalene, hendelsesforløp, skyld/uskyld, innhold i meldingen, m.m.

                                          Dessverre synes jeg det er få som diskuterer kritiske og prinsippielle spørsmål som utlevering av lydlogg, vern/ikke-vern av AMK-operatører, offentlighetens hensyn, ivaretakelse av taushetsplikt, m.m....
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                          Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

                                          Kommentér

                                          • krikkert
                                            PENSJONIST
                                            • 2006
                                            • 1105

                                            #81
                                            Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                                            Opprinnelig skrevet av Simplex
                                            Jeg ser at mange her debatterer innholdet i samtalene, hendelsesforløp, skyld/uskyld, innhold i meldingen, m.m.

                                            Dessverre synes jeg det er få som diskuterer kritiske og prinsippielle spørsmål som utlevering av lydlogg, vern/ikke-vern av AMK-operatører, offentlighetens hensyn, ivaretakelse av taushetsplikt, m.m.
                                            Prinsipielle spørsmål overlater man da til advokatene....
                                            [/QUOTE]
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                            Kommentér

                                            • Sofakriger
                                              OR-8* Kommandérsersjant
                                              Ass S-1

                                              Sponsor


                                              * VETERAN *
                                              • 2005
                                              • 26623

                                              #82
                                              Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                                              Opprinnelig skrevet av Simplex
                                              Jeg ser at mange her debatterer innholdet i samtalene, hendelsesforløp, skyld/uskyld, innhold i meldingen, m.m.

                                              Dessverre synes jeg det er få som diskuterer kritiske og prinsippielle spørsmål som utlevering av lydlogg, vern/ikke-vern av AMK-operatører, offentlighetens hensyn, ivaretakelse av taushetsplikt, m.m.
                                              Vern av AMK-operatørene ? Hæ? De gjør sin jobb ovenfor publikum. De gjør den i de aller, aller, aller...
                                              [/QUOTE]
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                              "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                              Kommentér

                                              • Maakaan
                                                RESERVIST
                                                • 2008
                                                • 4

                                                #83
                                                Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                                                Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                                                Det vi burde ha er dobbel bemanning. En AMK operatører som snakker med innringer og en som lytter på dialogen - og korrigerer den som har dialogen hvis det glemmes noe, misforståes noe eller håndteres dårlig.
                                                Det høres jo ut som en fornuftig disponering av helsevesenets allerede tynnslitte budsjett......
                                                [/QUOTE]
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                Kommentér

                                                • Sofakriger
                                                  OR-8* Kommandérsersjant
                                                  Ass S-1

                                                  Sponsor


                                                  * VETERAN *
                                                  • 2005
                                                  • 26623

                                                  #84
                                                  Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                                                  Opprinnelig skrevet av Maakaan
                                                  Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                                                  Det vi burde ha er dobbel bemanning. En AMK operatører som snakker med innringer og en som lytter på dialogen - og korrigerer den som har dialogen hvis det glemmes noe, misforståes noe eller håndteres dårlig.
                                                  Det høres jo ut som en fornuftig disponering av helsevesenets allerede tynnslitte budsjett...
                                                  Nei, det er det kanskje ikke. Men samtidig må vi mene alvor med den gylne timen. AMK op...
                                                  [/QUOTE]
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                  "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                                  Kommentér

                                                  • isak
                                                    RESERVEBEFAL
                                                    * VETERAN *
                                                    • 2005
                                                    • 10799

                                                    #85
                                                    Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                                                    Synes jeg ser overskriften i media " Fikk ikke ambulase fordi alle ambulansesjåførene måtte betjene AMK sentralens telefoner."

                                                    Kan jo fort bli tynt i rekkene når alle som ikke godtar å bli drapstruet på jobb får sparken....
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

                                                    Kommentér

                                                    • Maakaan
                                                      RESERVIST
                                                      • 2008
                                                      • 4

                                                      #86
                                                      Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                                                      Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                                                      Nei, det er det kanskje ikke. Men samtidig må vi mene alvor med den gylne timen. AMK operatøren er en svært viktig aktør i den timen.
                                                      Er enig i at den gylne timen er viktig, men i de aller, aller fleste tilfellene gjør jo AMK en kjempejobb. Kan ikke bare øke bemanningen pga èn slik hendelse, da den bemanningen må tas fra et eller annet sted. Er vi interessert i å la en annen del av helsesektoren lide for å unng...
                                                      [/QUOTE]
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                      Kommentér

                                                      • Simplex
                                                        OF-1 Løytnant
                                                        Sjefsprest Milforum

                                                        * VETERAN *
                                                        • 2006
                                                        • 1176

                                                        #87
                                                        Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                                                        Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                                                        Det vi burde ha er dobbel bemanning. En AMK operatører som snakker med innringer og en som lytter på dialogen - og korrigerer den som har dialogen hvis det glemmes noe, misforståes noe eller håndteres dårlig.
                                                        Det er jo nettopp slik det fungerer. En operatør mottar, snakker med og veileder innringer. Den andre operatøren på samtalen lytter, koordinerer/varsler ressurser og bryter inn i samtalen ved behov. Hvis du hø...
                                                        [/QUOTE]
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                        Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

                                                        Kommentér

                                                        • Simplex
                                                          OF-1 Løytnant
                                                          Sjefsprest Milforum

                                                          * VETERAN *
                                                          • 2006
                                                          • 1176

                                                          #88
                                                          Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                                                          Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                                                          Opprinnelig skrevet av Simplex
                                                          Jeg ser at mange her debatterer innholdet i samtalene, hendelsesforløp, skyld/uskyld, innhold i meldingen, m.m.

                                                          Dessverre synes jeg det er få som diskuterer kritiske og prinsippielle spørsmål som utlevering av lydlogg, vern/ikke-vern av AMK-operatører, offentlighetens hensyn, ivaretakelse av taushetsplikt, m.m.
                                                          Vern av AMK-operatørene ? Hæ? De gjør sin jobb ovenfor publikum. De gjør den i de a...
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                          Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

                                                          Kommentér

                                                          • Sofakriger
                                                            OR-8* Kommandérsersjant
                                                            Ass S-1

                                                            Sponsor


                                                            * VETERAN *
                                                            • 2005
                                                            • 26623

                                                            #89
                                                            Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                                                            Opprinnelig skrevet av Simplex
                                                            Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                                                            Det vi burde ha er dobbel bemanning. En AMK operatører som snakker med innringer og en som lytter på dialogen - og korrigerer den som har dialogen hvis det glemmes noe, misforståes noe eller håndteres dårlig.
                                                            Det er jo nettopp slik det fungerer. En operatør mottar, snakker med og veileder innringer. Den andre operatøren på samtalen lytter, koordinerer/varsler ressurser og bryter inn i samtalen ved be...
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                            "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                                            Kommentér

                                                            • Sofakriger
                                                              OR-8* Kommandérsersjant
                                                              Ass S-1

                                                              Sponsor


                                                              * VETERAN *
                                                              • 2005
                                                              • 26623

                                                              #90
                                                              Re: Slektninger truet ambulansepersonell, kvinne døde

                                                              Opprinnelig skrevet av Simplex
                                                              Etter min vurdering må samfunnets interesser være ivaretatt gjennom granskning fra arbeidsgiver, fylkeslegen og spesialenheten. Hvis man anser at det ikke er godt nok ivaretatt gjennom disse kanalene og man selv skal sette seg til dommer i saken så har man jo heller ikke tillit til disse tilsynsmyndighetene. Disse kontroll- og tilsynsmyndighetene skal jo nettopp verne samfunnets og det enkelte individs interesser.
                                                              ...
                                                              [/QUOTE]
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                              "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                                              Kommentér

                                                              Beslektede emner

                                                              Collapse

                                                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                              Startet av Feltposten, DTG 192031 Feb 26, 20:31
                                                              0 svar
                                                              52 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Feltposten
                                                              Startet av Chilinøtt, DTG 272037 Nov 24, 20:37
                                                              2 svar
                                                              222 visninger
                                                              5 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Slettet13
                                                              Startet av Tusseladd, DTG 041635 Nov 25, 16:35
                                                              2 svar
                                                              142 visninger
                                                              3 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg gringo
                                                              av gringo
                                                              Working...