For å få adgang til flere funksjoner, søkemuligheter og andre deler av Milforum, må du registrere deg!
Hei, gjest!
Har du en bruker på forumet, men har glemt passordet ditt? Eller du har glemt brukernavnet? Bruk "Kontakt oss" nederst på forsiden og send oss en melding, så skal vi se hva vi får gjort. Fint om du inkluderer e-postadresse eller annet som kan hjelpe oss å lete.
– Det er nødvendig å forhindre at Bergen Engines blir solgt til et selskap som kontrolleres av et land vi ikke har et sikkerhetssamarbeid med, sier justisminister Monica Mæland.
Da var det avgjort, så får vi se hva eierne gjør mht evt erstatningskrav, hvis de skulle ha noen mulighet for det...
E24 er Norges største og viktigste avis for nyheter om økonomi og næringsliv. E24 er første ute med de viktigste nyhetene, gir deg kommentarer og analyse og setter dagsorden med sakene norsk næringsliv snakker om.
88charlie politisk er nok denne saken ikke først og fremst om detaljene i motorteknologi, men om den manglende bevisstheten og de manglende prosessene rundt forsvarsrelatert industri. Hvis du har rett er det jo synd for Bergen Engines at de ikke får en pengesterk eier med tilgan...
Kommunikasjonen mellom Rolls-Royce og norske myndigheter om salget av Bergen Engines i tidsrommet [URL="https://e24.no/naeringsliv/i/mB3nAO/her-er-brevet-som-avsloerer-at-norske-myndigheter-allerede-foer-jul-visste-at-russiske-oligarker-ville-kjoepe-bergen-engines"]15. desemb...
Regjeringens Sikkerhetsutvalg møtes ifølge denne lenken minst en gang i måneden og tar opp sikkerhetspolitiske saker, med Statsministeren, Utenriksministeren, Justisministeren, Forsva...
Forsvarsministeren godtok (og bagatelliserte) det jo i alle fall, men det var kanskje etter byråkraten på lavere nivå hadde sendt meldingen, og før resten av RSU var involvert......
R-R har den 23.03.2021 udsendt en pressemeddelelse til børsen i London. Ud over R-R s forklaring til børsen skiver de, at de vil kontakte den norske regering vedr. en løsning, der både sikrer Bergen Engines og er god for R-R (læs: giver penge i kassen).
Her er hele messenger korrespondansen:
[FONT=Calibri]Hi, I hope you’re doing well there amongst all this Covid chaos! [FONT=Segoe UI][COLOR=black]I had a good catch up with (saksbehandler UD) this week as he makes another change in his career. I know ...
For ordens skyld;jeg har ikke hacket messenger'en til en UD ansatt.Saken er fra E24.
Men ja,det er overraskende at en noen på det nivået ikke skjønner hvordan og på vilken plattform man kommuniserer....
Så her er det altså dialog mellom en bedrift og myndighet som skal forvalte et regelverk som skal sikre nasjonal sikkerhet. Da kan det være helt greit å ta første kontakt med noen en kjenner, men da bør selvsagt ryggmargen hos den UD-ansatte være å si at som din venn kan jeg ikke saksbehandle dette ...
Beliggenheten til Bergen Engines ble brått et viktig argument da regjeringen omsider bestemte seg for å hindre russisk kjøp av fabrikken.
Motorfabrikken ligger like ved et forsvarsanlegg kjent som lyttestasjonen på Heggerneset i Herdlefjorden. Det er en såkalt akustisk målestasjon. Ved hjelp av sen...
En del av spørsmålene stilles på bakgrunn av FMINs vinglete uttalelser til media:
23. februar:
«Akkurat motorene til kystvakten er nok vanlige skipsmaskiner og jeg er ikke helt sikker på at det skal være noen forsvarshemmeligheter rundt dem, det er ...
Business Creation Investments AG er selskap som spesialiserer seg på å kjøpe opp fabrikker som har havnet i problemer.
Tidligere har de kjøpt opp blant annet en fabrikk [URL="https://brescia.corriere.it/notizie/cronaca/19_dicembre_18/invatec-firmato-l-accor...
[HIDETEXT]Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet[/HIDETEXT]
The dildo of consequences rarely arrives lubed. Moderator
Fra TV2 i går kunne man høre at saken gjaldt Bergen Engines, "en produsent av motorer til krigsskip". Hvis man utelukker kystvaktbåter så er det jammen ikke mange krigsskip den fabrikken har levert motorer til. Kraftverk, ferger og offshorefartøy derimot.
Staten kan ikke ha et spesielt ansvar hver gang sikkerheten må vurderes, sier statsminister Erna Solberg om fremtiden for motorfabrikken. Arbeiderpartiets Terje Aasland åpner for at staten kan bli eier.
Ai, ai, ai. Slippery slope. Arbeiderpartiet har sklidd tilbake til tankegangen fra 1970-tallet, med økt statlig eierskap. Bergen Engines brukes som brekkstang.
Jeg synes Kristin Clemets advarsel her er bra: [url]https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/qA46k1/statlige-industrieventyr-kan-bli...
Ja, Ap er på full tilbake til tiden før Jens Stoltenberg, kanskje også før Gro Harlem Brundtland. Spesielt Jens bragte Ap ut av det planøkonomi-hyllende "statseid tungindustri"-mantraet. ...
Hvis staten skal nekte Eier A og selge Firma B til Firma C, så sitter plutselig Eier A der med en verdi han ikke får realisert(jeg regner nå med at et slikt vedtak kan påklages, eventuelt saksøkes over). Skal han da legge ned bedriften(som jo også kan in...
Kommentér