Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Zenon
    RESERVEBEFAL
    • 2008
    • 173

    #31
    Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

    Det å delta på et grovsøk er da ikke noe hokus-pokus, sånn jeg ser det er HV en enorm ressurs ved slike aksjoner nettop pga mengden pax de kan stille til disp ved innsats.

    Når det er sagt er det vel ikke så veldig ofte HV kalles ut på søk og i de tilfeller det har skjedd er det vel nettop pga mannskaps mengden de kan stille....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    Svabergsindianer

    Kommentér

    • Dragon uten hest
      PENSJONIST
      • 2010
      • 273

      #32
      Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

      Med mange års erfaring fra både Røde Kors Hjelpekorps og HV vil jeg gjerne si følgende til de to siste innlegg:

      Min erfaring er at det er nettopp i bygder og grisgrendte strøk at oppslutningen om RK Hjelpekorps er størst, (nå må det jo sies at jeg ikke kjenner hvert eneste hjelpekorps i Norge) og at det er nettopp de "vanlige dødelige" med snøscooter og god lokalkunnskap som utgjør beredskapsstyrken. Ble vel selv rekruttert inn i RKH pga at je...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • Simplex
        OF-1 Løytnant
        Sjefsprest Milforum

        * VETERAN *
        • 2006
        • 1176

        #33
        Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

        Opprinnelig skrevet av Dragon uten hest
        RK Hjelpekorps har selvsagt også fokus på rutiner ved ettersøk, søksmetoder, prosedyrer ved funn osv, noe HV ikke har.
        Men en trenger langt i fra å være rakettforsker for å lære seg dette..
        Så kanskje de da burde lære seg dette om de skal delta....
        [/QUOTE]
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

        Kommentér

        • rush
          PENSJONIST
          • 2009
          • 4952

          #34
          Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

          Først hadde det vel vært greit om de fikk treningsdøgn overhodet.

          Skyt på de som kaller ut, ikke de som ønsker å bidra, men ei får trening....
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • zaitzev
            RESERVEBEFAL
            * VETERAN *
            • 2005
            • 319

            #35
            Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

            Jeg mener at HV burde være med i et beredskapssystem på redningsoppdrag. Et visst antall motiverte og relativt godt utstyrte mennesker som kan stille på kort varsel. De legges inn under søksledelsen og får avgitt en leder fra kompetent instans hvis de ikke har det selv. Fin og samfunnsnyttig profilering av HV....
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            It's not the critic who counts....

            Kommentér

            • wickwire
              PENSJONIST
              • 2009
              • 126

              #36
              Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

              Og hvem betaler regninga?

              For jeg regner med at du her mener en pool innen HV som skal ha søk og redning som sekundæroppgave, som skal ha ekstra utstyr og trening spesifikt opp mot dette.
              Hvis man skal kunne stille på kort varsel må dette trenes på, men hvordan skal man kunne trene på sine sekundæroppgaver når det ikke er midler til å trene på sine primæroppgaver.

              Missforstå meg riktig. Liker tanken på å ha en pool som kan stille opp ved behov,...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • Dragon uten hest
                PENSJONIST
                • 2010
                • 273

                #37
                Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                HV-soldater bør selvsagt ha et minimum av opplæring i ettersøksmetoder dersom de skal delta på redningsoppdrag. Men dette kan gjerne gis som en kort innføring sammen med en briefing før oppdraget. Det er, som flere her sier, ikke så veldig avanserte saker det er snakk om. Og som det også blir sagt her, det er oftest ved grovsøk av store områder HV blir brukt, og organisasjoner som RK Hjelpekorps ikke klarer å stille store nok mannskapsstyrk...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • zaitzev
                  RESERVEBEFAL
                  * VETERAN *
                  • 2005
                  • 319

                  #38
                  Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                  Trenger ingen egen pool i HV med dette som sekundæroppgave. Ingen heksekunst å gå i manngard.

                  Forøvrig var Dragonen raskere til å svare enn meg. Jeg bare bifaller hans innlegg....
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  It's not the critic who counts....

                  Kommentér

                  • Fenrikinf
                    RESERVEBEFAL
                    * VETERAN *
                    • 2005
                    • 778

                    #39
                    Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                    Opprinnelig skrevet av Dragon uten hest
                    HV er forsåvidt allerede i dag i et slags beredskapssystem, uten at mannskaper nødvendigvis er trent spesifikt for ettersøk. Det er det lokale lennsmannskontor/politikammer som beordrer ut ressurser for redningsoppdrag, etter myndighet fra Hovedredningssentralen. Politiet har HV på "lista" over tilgjengelige ressurser, sammen med Røde Kors, Norsk Folkehjelp, Norske Redningshunder, Sivilforsvaret osv. Regninga er det...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    Charlie don't surf

                    Kommentér

                    • magskor
                      OR-7 Flotiljemester


                      * VETERAN *
                      • 2005
                      • 3601

                      #40
                      Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                      Opprinnelig skrevet av Dragon uten hest
                      HV-soldater bør selvsagt ha et minimum av opplæring i ettersøksmetoder dersom de skal delta på redningsoppdrag. Men dette kan gjerne gis som en kort innføring sammen med en briefing før oppdraget. Det er, som flere her sier, ikke så veldig avanserte saker det er snakk om. Og som det også blir sagt her, det er oftest ved grovsøk av store områder HV blir brukt, og organisasjoner som RK Hjelpekorps ikke klarer å stille ...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • Dragon uten hest
                        PENSJONIST
                        • 2010
                        • 273

                        #41
                        Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                        Og nettopp derfor bør det vurderes mer i hver enkelt ettersøksaksjon hvilken organisasjon/innstans som er best egnet, denne vurderingen er det da selvsagt politiet på stedet som må gjøre. Etter min mening ligger utfordringen mest i å "markedsføre" den enkelte innstans opp mot politiet på forhånd, slik at de vet hvilke ressurser og kompetanse det til enhver tid finnes tilgjengelig.

                        Her er det nok (etter egen erfaring) veldig mye synsing og per...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • Lille Arne
                          OR-8* Kommandérsersjant
                          Sjefssersjant



                          * VETERAN *
                          *** ADMIN ***
                          • 2005
                          • 12280

                          #42
                          Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                          Trener Sivilforsvaret på ettersøk nå? I min tid i redningstjenesten trente de på brannslokking og masseskader, og sistnevnte var de i hvert fall ekstremt bra på. Men de var generelt ubrukelige utenfor vei, både på grunn av manglende trening og uegnet utstyr, særlig vinterstid. Men det er 15 år siden+ og FIGene var noe nytt og fancy, så ting kan jo ha forandret seg....
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

                          - Michael Kofman
                          Administrator

                          Kommentér

                          • Dragon uten hest
                            PENSJONIST
                            • 2010
                            • 273

                            #43
                            Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                            Opprinnelig skrevet av Lille Arne
                            Trener Sivilforsvaret på ettersøk nå? I min tid i redningstjenesten trente de på brannslokking og masseskader, og sistnevnte var de i hvert fall ekstremt bra på. Men de var generelt ubrukelige utenfor vei, både på grunn av manglende trening og uegnet utstyr, særlig vinterstid. Men det er 15 år siden+ og FIGene var noe nytt og fancy, så ting kan jo ha forandret seg.
                            Etter hva jeg vet så gjør de det ja, ihvertfall ifølge ...
                            [/QUOTE]
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                            Kommentér

                            • Dragon uten hest
                              PENSJONIST
                              • 2010
                              • 273

                              #44
                              Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                              Litt statistikk fra rapporten "Heimevernets virksomhet 2009".

                              HV har i 2009 utført 17 såkalte §13-oppdrag. Disse fordeler seg slik:
                              Brannslukking - skogbrann - 1 oppdrag
                              Vakthold - Leirskred/ utforkjøring - 2 oppdrag
                              Leteaksjoner - savnet person - 11 oppdrag
                              Opprydding - oljeutslipp - 3 oppdrag

                              De tre sistnevnte er forøvrig på samme sted, men definert som adskilte oppdrag.
                              Totalt utgjør alle oppdragene 8551 tjenestegjørende dager....
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                              Kommentér

                              • njetnjet
                                RESERVEBEFAL
                                • 2006
                                • 5398

                                #45
                                Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                                Opprinnelig skrevet av Dragon uten hest
                                Litt statistikk fra rapporten "Heimevernets virksomhet 2009".

                                HV har i 2009 utført 17 såkalte §13-oppdrag. Disse fordeler seg slik:
                                Leteaksjoner - savnet person - 11 oppdrag
                                Bare for å sette ting i perspektiv så deltok HRS Sør og Nord-Norge på 1216 leteaksjoner etter savnet person på land i 2009.

                                Kilde: Årsrapporter 2009, HRS i Sør-Norge og HRS i Nord-Norge....
                                [/QUOTE]
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                • Dommern
                                  RESERVEBEFAL
                                  * VETERAN *
                                  • 2005
                                  • 1853

                                  #46
                                  Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                                  Opprinnelig skrevet av Lille Arne
                                  Trener Sivilforsvaret på ettersøk nå? I min tid i redningstjenesten trente de på brannslokking og masseskader, og sistnevnte var de i hvert fall ekstremt bra på. Men de var generelt ubrukelige utenfor vei, både på grunn av manglende trening og uegnet utstyr, særlig vinterstid. Men det er 15 år siden+ og FIGene var noe nytt og fancy, så ting kan jo ha forandret seg.
                                  Sivilforsvaret (SF) trener så definitivt på ettersøk, o...
                                  [/QUOTE]
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                  Kommentér

                                  • Lille Arne
                                    OR-8* Kommandérsersjant
                                    Sjefssersjant



                                    * VETERAN *
                                    *** ADMIN ***
                                    • 2005
                                    • 12280

                                    #47
                                    Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                                    Opprinnelig skrevet av Dommern
                                    Sivilforsvaret (SF) trener så definitivt på ettersøk, og det er pensum i grunnutdannelsen samtlige i FIG og IG får. Ettersøk er en av kjerneoppgavene for SF, og vi deltar jevnlig i innsatser av den typen,
                                    Så bra! Har dere ski med dertil egnet fottøy/truger/snøscootere/beltevogner nå? Fantes ikke for 15 år siden.

                                    Dette kan være en delvis forklaring på en del av problemet for SF; selv våre rekvirenter (i første hån...
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                    “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

                                    - Michael Kofman
                                    Administrator

                                    Kommentér

                                    • Zenon
                                      RESERVEBEFAL
                                      • 2008
                                      • 173

                                      #48
                                      Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                                      SF har Snøscooter og ATV(enkelte plasser med beltekit også) beltevogn er det vel 1 distrikt som har.
                                      Truger finns i enkelt FIG'er men ski er det ingen som har såvidt meg bekjent(varierer nok fra FIG til FIG)
                                      Skotøyet er det orden på nå selv om jeg foretrekker mine private Alfa Jeger hvis vi skal gå søk, den nye innsats støvelen til SF har værnetå som jeg finner plagsom spesielt i nedoverbakker.

                                      Det største minuset for SF pr i dag er uniformen fo...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      Svabergsindianer

                                      Kommentér

                                      • Dommern
                                        RESERVEBEFAL
                                        * VETERAN *
                                        • 2005
                                        • 1853

                                        #49
                                        Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                                        Som Zenon nevner, så er det gjort noen geografiske tilpasninger av utstyret der noen distrikter/FIGer har utstyr i tillegg til standardutstyret. Ski, tror det er type NATO-plank, er jeg ganske sikker på finnes et eller annet sted nordpå. I mitt distrikt finnes det så vidt jeg vet ikke.

                                        SF holder på å forbedre og utvikle sine vinterkapasiteter, spesielt i Hordland SFD. Selv om SF kan fylle mange roller ved et skredsøk, så vil jeg nok si at RK sin...
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                        Kommentér

                                        • Dragon uten hest
                                          PENSJONIST
                                          • 2010
                                          • 273

                                          #50
                                          Re: Hvor ofte kalles HV ut på redningsoppdrag?

                                          Dette kan være en delvis forklaring på en del av problemet for SF; selv våre rekvirenter (i første hånd politi og brannvesen) vet meget lite om hvilke kapasiteter og ressurser vi har.
                                          Enig. Og det gjelder også helhetsbilde av Redningstjenesten. Eksempelet som fikk meg til å lure var basert på dette. Et skred gikk over en riksvei. Politiet på vakt slo opp i permen sin, la fingeren på det første han/hun fant, og snart var en SF-buss...
                                          [/QUOTE]
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                          Kommentér

                                          Beslektede emner

                                          Collapse

                                          Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                          Startet av Feltposten, DTG 192031 Feb 26, 20:31
                                          0 svar
                                          52 visninger
                                          0 reaksjoner
                                          Nyeste innlegg Feltposten
                                          Startet av Znuddel, DTG 270735 Jun 19, 07:35
                                          3 svar
                                          826 visninger
                                          0 reaksjoner
                                          Nyeste innlegg magskor
                                          av magskor
                                          Startet av Feltposten, DTG 280735 Sep 23, 07:35
                                          2 svar
                                          217 visninger
                                          1 reaksjon
                                          Nyeste innlegg Rittmester

                                          Stikkord

                                          Collapse

                                          Working...