MP / Omfordeling - tjeneste

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • 1dk
    Trådstarter
    OR-2 Visekorporal

    TJUTT: Norm
    • 2025
    • 13

    #1

    MP / Omfordeling - tjeneste

    Hei, vet ikke om jeg puttet dette på riktig sted, så det bare å flytte meg.

    Jeg var på sesjon nå i november og fikk tildelt MP som min tjeneste. Jeg gjorde meg tydelig på at jeg ville opp til GSV, men det var vanskelig med tanke på utholdenhet resultatet mitt (4/9). Gjorde det bra på teori og styrke og forklarte at jeg var motivert for en grønn tjeneste.
    Så spørsmålet mitt er om det går an å bytte fra MP til GSV etter/før rekrutten? Er det mulig i det hele tatt? Jeg er veldig gira på en kreven...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
  • Nikolai Folkvord
    OR-2 Visekorporal

    TJUTT: Litt over norm
    • 2024
    • 27

    #2
    Jeg vet ikke forferdelig mye om MP, men har lest en del rundt om og min far hart vært MP både i FGTJ og i utenlandske operasjoner.

    Ut ifra det jeg har fått med meg tviler jeg dessverre sterkt på at du kan få endret tjeneste, og spesielt til GSV, enda mer siden de hadde tall å peke på for å ikke sende deg dit. Jeg har hørt om folk som har fått invilget å bytte stilling etter rekrutten, men dette da innenfor samme avdeling. I tillegg er det stor konkurranse for å bli grensejeger, og de tar til v...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • 1dk
      Trådstarter
      OR-2 Visekorporal

      TJUTT: Norm
      • 2025
      • 13

      #3
      Tusen takk for svar . Det blir spennende å se!...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • Nikolai Folkvord
        OR-2 Visekorporal

        TJUTT: Litt over norm
        • 2024
        • 27

        #4
        Desverre vet jeg ikke hvordan man gjør dette ordentlig med å referere til andre poster, men her er i hvertfall et sitat som underbygger det som er sagt om MPKP.

        Opprinnelig skrevet av Hulkinator
        Sv: Spesialist i hæren etter fgtj v&s luftforsvaret

        Som V&S soldat har du sikkert gjort deg opp en tanke om MP; men i Bardufoss og på Rena så har de et MP-kompani. De gjør feltdelen av MP-arbeidet, ved siden av at de også prioriterer taktisk kjøring og stridsteknikk. Anbefales å prøve, da det vil være ...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

        Kommentér

        • 1dk
          Trådstarter
          OR-2 Visekorporal

          TJUTT: Norm
          • 2025
          • 13

          #5
          Takk! Tror jeg kanskje skal ta sikte på å bli med i MPKP, med tanke på at jeg ønsker meg en grønn tjeneste med en god del felt. Har du en ide om hvor selektive de er? Er det slik at de sender 50% til å bli stasjons-MP, og 50% til å bli med i MPKP? ...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • 9echo
            OF-1 Løytnant
            S-4 (Log.off)
            Sponsor

            ** MOD **
            • 2011
            • 1837

            #6
            Jeg kan også legge til (uten at jeg kjenner MP) at samtlige bekjente med MP-bakgrunn sier de ikke kunne tenke seg noe annet, sett i ettertid. Men det utsagnet tror jeg er en gjenganger blant de fleste tjenestegjørende uavhengig av avdeling.

            Lykke til!...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            Moderator

            Kommentér

            • Nikolai Folkvord
              OR-2 Visekorporal

              TJUTT: Litt over norm
              • 2024
              • 27

              #7
              Opprinnelig skrevet av 1dk
              Har du en ide om hvor selektive de er? Er det slik at de sender 50% til å bli stasjons-MP, og 50% til å bli med i MPKP?
              Jeg er usikker på hvordan fordelingen er, men ifølge wikipedia så består MPKP av om lag 60 soldater i tillegg til de ansatte, altså ikke veldig mange. Det er også verdt å merke seg at MPKP er underlagt Brigade Nord direkte, men om dette har noen påvirkning på hvem som blir sendt dit vet jeg ikke.

              ...
              [/QUOTE]
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • 1dk
                Trådstarter
                OR-2 Visekorporal

                TJUTT: Norm
                • 2025
                • 13

                #8
                Skjønner, tusen takk til begge to ...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • Nikolai Folkvord
                  OR-2 Visekorporal

                  TJUTT: Litt over norm
                  • 2024
                  • 27

                  #9
                  Hvis du skulle lure noe mer så dekket denne posten godt oppgavene og veien til MPKP
                  https://milforum.no/node/1126512 ...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • EivindM
                    OR-6 Oversersjant


                    • 2011
                    • 1437

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av 1dk
                    Takk! Tror jeg kanskje skal ta sikte på å bli med i MPKP, med tanke på at jeg ønsker meg en grønn tjeneste med en god del felt. Har du en ide om hvor selektive de er? Er det slik at de sender 50% til å bli stasjons-MP, og 50% til å bli med i MPKP?
                    Du finner kanskje svar på en del i denne tråden også: https://milforum.no/node/1091205

                    Nå skjer det stadig endringer i Forsvarets rekruttutdanning, ergo er det vanskelig for de av oss som ikke er stadig tjenest...
                    [/QUOTE]
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    Ved kølle skal ondt fordrives!

                    Kommentér

                    • 1dk
                      Trådstarter
                      OR-2 Visekorporal

                      TJUTT: Norm
                      • 2025
                      • 13

                      #11
                      Jeg nevnte tidligere at jeg i utgangspunktet ønsket å bli grensejeger, også har jeg hørt at det finnes noen MP som er stasjonert ved GSV. Jeg lurte bare på hva de gjør der oppe, om de blir med langs grensen eller om de gjør noe spesielt i det hele tatt? Burde jeg satse på å komme meg inn i MP-kompaniet ved Bardufoss, eller MP-stasjonssoldat ved GSV? Hvilken av de to ligner mest på grensejeger tjenesten?

                      Også har jeg et spørsmål rundt det med videre karriere etter FGTJ. Kan jeg ende opp som gren...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • GullwingGroove
                        OR-5+ Sersjant 1.klasse

                        • 2013
                        • 263

                        #12
                        MP er ikke med grensejegere på patrulje. Grensejegerne har begrenset politimyndighet (etter kurs med politiet), dvs. at de har politimyndighet på lik linje med sivilt politi, men at den er begrenset til tid og sted. MP på GSV bemanner militærpolitistasjonen på Høybuktmoen, med de oppgavene som MP vanligvis utfører og som det sikkert er mer info om på nettet. Vil vel ikke si at noen av MP-tjeneste ligner på tjenesten som grensejeger, utover at som MP-stasjonssoldat så utfører du en jobb og ikke b...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • Nikolai Folkvord
                          OR-2 Visekorporal

                          TJUTT: Litt over norm
                          • 2024
                          • 27

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av GullwingGroove
                          Grensejegerne har begrenset politimyndighet (etter kurs med politiet)
                          Det har vel for øvrig MP også...
                          [/QUOTE]
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • GullwingGroove
                            OR-5+ Sersjant 1.klasse

                            • 2013
                            • 263

                            #14
                            Den begrensede politimyndigheten er også avgrenset til å gjelde grenselovgivningen.

                            MP har militær politimyndighet som kommer av lov om militær politimyndighet.
                            ...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                            Kommentér

                            • 1dk
                              Trådstarter
                              OR-2 Visekorporal

                              TJUTT: Norm
                              • 2025
                              • 13

                              #15
                              Hvis jeg tjenestegjør som MP i fgtj, hva vil mulighetene mine etter tjenesten bli da? Kan jeg f.eks. bli skarpskytter ved porsanger eller noe sånt? Har det å være MP noen fordeler etter tjenesten?
                              Takk ...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                              Kommentér

                              Beslektede emner

                              Collapse

                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                              Startet av 1dk, DTG 121334 Mar 25, 13:34
                              4 svar
                              437 visninger
                              0 reaksjoner
                              Nyeste innlegg Roderik06
                              Startet av 1dk, DTG 291412 Aug 25, 14:12
                              9 svar
                              362 visninger
                              3 reaksjoner
                              Nyeste innlegg EivindM
                              av EivindM
                              Startet av Arthur, DTG 132359 Nov 24, 23:59
                              3 svar
                              676 visninger
                              3 reaksjoner
                              Nyeste innlegg navara
                              av navara

                              Stikkord

                              Collapse

                              artillerijeger (10) bataljon (10) bergen (13) fallskjermjeger (65) feltoperatør (20) forsvaret (53) fos (35) fsk (14) førstegangstjeneste (142) førstegangstjenesten (14) garden (9) gsv (15) heimevernet (9) hjk (16) hmkg (12) hsrf (10) hæren (11) innkalling (8) innrykk (13) januar (10) karriere (9) kjk (16) krav (14) kystjeger (10) kystjegeropptak (10) luftforsvaret (12) m77 (12) marinejeger (22) mjk (30) opprop (19) opptak (113) opptakskrav (11) panserbataljonen (8) rekrutten (12) sekk (12) sesjon (44) sikkerhetsklarering (9) sjøforsvaret (20) sommer (10) spesialjeger (13) tips (16) tjeneste (19) tmbn (18) trene (12) trening (59) treningsdagbok (35) treningslogg (11) treningspartner (25) treningsprogram (9) utdanning (12)
                              Working...