Flystasjoner i Norge

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Frank88
    Trådstarter
    PENSJONIST
    • 2010
    • 4

    #1

    Flystasjoner i Norge

    Hei!
    Jeg er helt ny her, men har sett at mange har en del kunnskap og historier rundt militære fly-stasjoner i Norge. Saken er at jeg er i startfasen i et bok-prosjekt-om dette. Dette vil kun omhandle det som foregikk på bakken, og forhåpentligvis mye bilder. Er det noen som sitter på gode og spesielle hendelser fra tiden fra 1950 og oppover, og vil utgi dette er jeg takknemlig

    -Frank Halvorsen...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
  • MGhøyre
    PENSJONIST
    • 2010
    • 4927

    #2
    Re: Flystasjoner i Norge

    I 1956 var det en 21 år gammel flytekniker som tyvlånte et T-33 jetreningsfly og tok av.
    En artig historie som endte utrolig nok bra....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • Frank88
      Trådstarter
      PENSJONIST
      • 2010
      • 4

      #3
      Re: Flystasjoner i Norge

      Ja! Den historien har jeg hørt.. Den står beskrevet i Boka om Sola flystasjon....
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • Pleya
        PENSJONIST
        • 2010
        • 89

        #4
        Re: Flystasjoner i Norge

        Min morfar var flymekanikker og offiser på Kjevik Flystasjon, Sola Flystasjon og en stund på Forus. Han har fortalt meg mye, også mye som er svært interessant fra luften.

        Men her er en historie kanskje noen har hørt om (fra ca 57-60 en gang):
        Bakkemannskapene på Kjevik sprayet bilen til stasjonsjefen rosa, eller hvar det med barberskum? og hvertfall plasserte de den i kantina i leiren. Og da stasjonsjefen fant ut dette, finkjemte han leiren og ga flere uskyldige ka...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

        Kommentér

        • Frank88
          Trådstarter
          PENSJONIST
          • 2010
          • 4

          #5
          Re: Flystasjoner i Norge

          Haha, artig, sånne historier er fine Kom gjerne med fler historier av denne typen, men også det daglige liv på flystasjonene, om noen har det flott, hvis historiene har noe tilknytting til en stasjon hadde det vært interresant å høre om e-tjenesten.....
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • Frank88
            Trådstarter
            PENSJONIST
            • 2010
            • 4

            #6
            Re: Flystasjoner i Norge

            Dobbelpost

            Moderator
            ...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • Haward
              RESERVEBEFAL
              * VETERAN *
              • 2004
              • 1908

              #7
              Re: Flystasjoner i Norge

              Opprinnelig skrevet av Frank88
              Haha, artig, sånne historier er fine Kom gjerne med fler historier av denne typen, men også det daglige liv på flystasjonene, om noen har det flott, hvis historiene har noe tilknytting til en stasjon hadde det vært interresant å høre om e-tjenesten..
              [color=#4000BF]NB! Uproblematisk å spørre om e-tjenesten, men de som sitter med info bør tenke over hva de faktisk kan skrive. Her på forumet skal alt være ugradert, har du kilder gjerne gi en...
              [/QUOTE]
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              Ehh... hva gjør den knappen her?

              Kommentér

              • hvlt
                OF-2 Kaptein
                S-5 (Planoff.)

                Sponsor

                ** MOD **
                • 2006
                • 23980

                #8
                Ikke akkurat en fast flystasjon: Dette er beskrivelsen av hvordan to F-5A landet og deretter tok av fra den drøyt 900 meter lange grus-landingsstripen i Kautokeino i 1970:

                https://glr.no/nyheter/lokalt/vi-bru...for-kort-9671/...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                Moderator

                Kommentér

                • 88charlie
                  OR-7* Stabssersjant
                  Ass S-5



                  * VETERAN *
                  • 2006
                  • 5204

                  #9
                  Denne er egentlig godt kjent men en god histore kan ikke gjentas for ofte. Til de som ikke husker eller kjenner til den så kommer litt av poenget på slutten.

                  https://theaviationgeekclub.com/the-...over-murmansk/...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  Artillery is the God of War

                  Kommentér

                  • Yosh
                    OR-6 Oversersjant

                    • 2021
                    • 793

                    #10
                    Fra forsvaret.no (18.08.2025)

                    Amerikansk forsvar investerer 200 millioner dollar i Rygge flystasjon. Målet er å styrke mottak og operasjoner av allierte luftstyrker.

                    "På Rygge fikk delegasjonen en omvisning med vekt på områdene der det nå planlegges utbygging. Prosjektet inngår i det amerikanske European Deterrence Initiative (EDI) og har en totalramme på om lag 200 millioner dollar. Midlene skal styrke mottaks- og deployeringskapasiteten for luftstyrker, med særlig fokus på forsterknin...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    Amerikansk forsvar investerer 200 millioner dollar i Rygge flystasjon. Målet er å styrke mottak og operasjoner av allierte luftstyrker. Utbyggingen vil øke både reaksjonsevne og utholdenhet – og markerer et viktig steg i samarbeidet mellom Norge og USA.

                    Kommentér

                    • skummel
                      OR-6 Oversersjant

                      • 2012
                      • 506

                      #11
                      En del av Luftforsvarets rullebaner smuldrer bokstavelig talt opp skal man tro NRK.

                      Hvor lenge skal man sultefore vedlikeholdsbudsjettene her? Om de skal være flystasjoner så burde man jo i det minste forvente at rullebanen er i god nok stand at man ikke risikerer at et jagerfly suger dekke inn i motoren. Nå har vel ikke Sola så mye annen aktivitet i det daglige enn redningshelikoptre og Andøya har jo vært nedleggingstruet lenge. Men Bardufoss er jo nærmeste nabo til noen av hærens viktigste ba...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      Mens Russland ruster opp i nord og flyr som «aldri før», smuldrer flere av Forsvarets rullebaner regelrett opp. En av de viktigste kan bli stengt om få år – andre er allerede stengt for militær bruk.

                      Kommentér

                      • hvlt
                        OF-2 Kaptein
                        S-5 (Planoff.)

                        Sponsor

                        ** MOD **
                        • 2006
                        • 23980

                        #12
                        Sola var den ene av to gjenværende baser i COB-avtalen med USAF. Da for å kunne stasjonere et antall amerikanske tankfly der i krise/krig. Er dette avsluttet eller overført til Rygge? ...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                        Moderator

                        Kommentér

                        • Sofakriger
                          OR-8* Kommandérsersjant
                          Ass S-1

                          Sponsor


                          * VETERAN *
                          • 2005
                          • 26623

                          #13
                          Se tråd om Sola og tilstand på rullebane/flystasjon - hvor siste nytt er penger til asfalt og betong om ni år.

                          Dette er småpenger ift E39 utbygginger, og ressursene lar seg lett mobilisere lokalt.
                          Her står det bare på vilje....
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          "Gjør Ret, Frygt Intet"

                          Kommentér

                          • yamaha
                            OR-6 Skvadronmester

                            • 2010
                            • 22175

                            #14
                            Når det gjelder tilstand på rullebane, så kan det jo anekdotisk nevnes at det samme var tilstanden i Bodø når den flyplassen ble lagt ned. Ironisk nok var jo det faktum at den ble lagt ned noe som la spiren til at man fikk nytt dekke(eller helt ny rullebane).

                            Så kanskje vi skal legge ned alle flyplassene?...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            I'm a wizard, mind you

                            Kommentér

                            • Sofakriger
                              OR-8* Kommandérsersjant
                              Ass S-1

                              Sponsor


                              * VETERAN *
                              • 2005
                              • 26623

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av yamaha
                              Når det gjelder tilstand på rullebane, så kan det jo anekdotisk nevnes at det samme var tilstanden i Bodø når den flyplassen ble lagt ned. Ironisk nok var jo det faktum at den ble lagt ned noe som la spiren til at man fikk nytt dekke(eller helt ny rullebane).

                              Så kanskje vi skal legge ned alle flyplassene?
                              Holder å flytte de 50 meter sideveis. Men god ide....
                              [/QUOTE]
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              "Gjør Ret, Frygt Intet"

                              Kommentér

                              Beslektede emner

                              Collapse

                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                              Startet av Feltposten, DTG 050823 Nov 24, 08:23
                              9 svar
                              410 visninger
                              3 reaksjoner
                              Nyeste innlegg kilgore68
                              Startet av Feltposten, DTG 061935 Oct 24, 19:35
                              7 svar
                              295 visninger
                              3 reaksjoner
                              Nyeste innlegg JoJo
                              av JoJo
                              Startet av Feltposten, DTG 280932 Jun 24, 09:32
                              0 svar
                              138 visninger
                              0 reaksjoner
                              Nyeste innlegg Feltposten

                              Stikkord

                              Collapse

                              baseforsvar (1) bfts (1) bodø (1) brøt (1) c-130 (1) danmark (1) de (1) evenes (1) f-16 (3) fly (3) flygeskole (1) flyhøyde (1) force (1) forsvar: (2) frykter (1) fysikk (1) gods (1) gpp (1) helikopter (3) hæren (1) innsatsstyrke (1) jagerfly (3) kebnekaise (2) kiruna (1) kjevik (1) lfs (1) luftforsvaret (5) luftving (2) nato (1) nf104 (1) norge (1) nrk: (1) oppnår (1) organisering (1) pilot (2) red (1) rygge (1) samorganisering (1) sas (1) sekund (1) sivile (1) stratagem (1) styrtet (1) sverige (1) triggerhappy (1) tu (2) ubemannede (1) ulykke (1) åtte (1) øvelse (1)
                              Working...