Med jordskjelv i Venezuela https://www.vg.no/nyheter/i/oE9eMW/j...ls-tusen-doede og stadige russiske angrep på sivile boligblokker etc i Ukraina kan det være interessant å tenke på noe enkel ingeniørberedskap i heimen. Så langt jeg vet har ikke DSB noen anbefalinger.
Anvendelse er å bryte seg inn i sammenraste bygninger for å berge folk og bidra til opprydning etc.
For folk med arbeidsfør kropp, men som bor/jobber slik at det ikke er så natur...
I heftet "For å overleve" som ble utgitt av Direktoratet for sivil beredskap jevnlig på 1970- og 1980-tallet (jeg tror siste utgave kom på begynnelsen av 1990-tallet) var det et kapittel om hva man bør ha av beredskapsutstyr i hjemmet. Der står (i 1980-utgaven som er den jeg har) bl.a. "Utbrytningsverktøy som kubein, øks, spade, spett."
Kommentér