Nyhetslink: Forsvaret skal degradere 1300 offiserer

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Drakenskjold
    RESERVEBEFAL
    • 2009
    • 638

    #31
    Re: Nyhetslink: Forsvaret skal degradere 1300 offiserer

    Luftforsvaret er en omvendt pyramide når det gjelder rang, og så og si alle der jeg pratet med har graden sin pga. lønnen. Fly- og helikopterteknikere med to stjerner eller mer, som aldri har hatt befalserfaring annet enn under kvalifiseringskurset. Det er direkte hån mot offiserer i infanteriavdelinger som kjemper seg vei fra sersjant og oppover.

    Trenger virkelig en fyr som mekker på helikopteret to stjerner bare fordi lønnen han har k...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • Gehenna
      OR-6 Oversersjant


      * VETERAN *
      • 2005
      • 17491

      #32
      Re: Nyhetslink: Forsvaret skal degradere 1300 offiserer

      [quote=Safariland]vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?ar ... d=10029554
      Forsvaret hadde planer om å degradere 1.300 norske offiserer for å spare lønnskostnader. Men etter sterke protester har de snudd og forskjøvet saken en generasjon fremover.


      Nå sier Forsvarsledelsen at degraderingen først skal skje i de ulike stillingene når de som har dem i da...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      -Må vi ha hjelm?

      Kommentér

      • hvlt
        OF-2 Kaptein
        S-5 (Planoff.)

        Sponsor

        ** MOD **
        • 2006
        • 23982

        #33
        Re: Nyhetslink: Forsvaret skal degradere 1300 offiserer

        Det er verdt å lese den nå fem år gamle Rapporten fra Gradsstrukturutvalget (lenke).

        Tidligere skrev jeg følgende her på forumet:
        Pr. februar 2006 hadde Forsvaret (inklusive norske offiserer i internasjonale staber etc.):

        1 general/admiral
        3 generalløytnant/viseadmiral
        22 generalmajor/kontreadmiral
        48 brigader/flagg...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
        Moderator

        Kommentér

        • Hulkinator
          OR-7* Stabssersjant
          Ass S-3 Logistikk

          • 2009
          • 6395

          #34
          Re: Nyhetslink: Forsvaret skal degradere 1300 offiserer

          Opprinnelig skrevet av Drakenskjold
          Trenger virkelig en fyr som mekker på helikopteret to stjerner bare fordi lønnen han har krav på er oppe på løytnant-nivå?
          For å kunne jobbe med helikopeter eller andre flymaskiner i Norge/EU må du først gå 3 år VGS (1vgs Elektro, 2/3vgs flyfag(mek) / avionikk (elektro)) Hvor du må best noen og 20 eksamener med over 75% for å få godkjent kurset for å bli teknikker. (karakter C/4 starter på 70%)
          Så søker du læ...
          [/QUOTE]
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

          Kommentér

          • Vgr
            HV-soldat
            • 2007
            • 194

            #35
            Re: Nyhetslink: Forsvaret skal degradere 1300 offiserer

            Trenger du 75% for og bli teknikker i Forsvaret? Mener på Forvaret ikke følger EASA og dermed kan trenger du bare bestå eksamen i følge norsk VGS som er karakter 2.
            Og at du da jobber som fagarbeider og ikke Teknikker.

            En annen ting er jo at du ikke må bestå BS for og jobbe med F-16, Bell 412 osv.. har selv venner som ikke bestod opptaksprøven og som fikk befalskurs, (er ikke helt sikker på akkurat det der, om det er 6 ukers kurs elle...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            En gang Gardist, Alltid Gardist!

            Kommentér

            • Hulkinator
              OR-7* Stabssersjant
              Ass S-3 Logistikk

              • 2009
              • 6395

              #36
              Re: Nyhetslink: Forsvaret skal degradere 1300 offiserer

              Jepp, jeg har nå vært stasjoner på LSK og har fulgt litt med, karakter C starter på 70% karakter B på 80% og karakter A på 90% (E=40%, D= 50-55-60% (usikker, men en av de))

              Hvis du ikke består EASA kravene blir du kun fagarbeider og ikke teknikker, det er jo ikke like lukerativt hvis du har planer om ut i det sivile. Selv om du har planer om å ta utdanning i forsvaret er det en fordel om du har bestått eksamener i EASA, du står bedre st...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

              Kommentér

              • Vgr
                HV-soldat
                • 2007
                • 194

                #37
                Re: Nyhetslink: Forsvaret skal degradere 1300 offiserer

                Skal ærlig innrømme at lover og bestemmelser ikke er det sterkeste faget mitt. Så du har sikkert rett.

                Vet forsvaret prøver og bli EASA godkjent mtp lærligetid. man må vell jobbe 1 år ekstra i forsvaret før man kan bli teknikker versus sivil bedrift? eller er jeg helt på villspor?...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                En gang Gardist, Alltid Gardist!

                Kommentér

                • Hulkinator
                  OR-7* Stabssersjant
                  Ass S-3 Logistikk

                  • 2009
                  • 6395

                  #38
                  Re: Nyhetslink: Forsvaret skal degradere 1300 offiserer

                  Jeg er faktisk ikke helt sikker på hvordan det er, men vi binder oss til en 24mnd kontrakt så vi skal rekke å ta typekurs+ lærlingtid så vi er helt klare til fagprøven ihvertfall.


                  Back to topic.

                  Mange her inne som blir berørt av denne omorganiseringen?...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

                  Kommentér

                  • Drakenskjold
                    RESERVEBEFAL
                    • 2009
                    • 638

                    #39
                    Re: Nyhetslink: Forsvaret skal degradere 1300 offiserer

                    Jeg har svært lyst på GBK så jeg endelig kunne kommet meg i jobb i forsvaret.
                    Men, det var off-topic....
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • Vannglass
                      RESERVEBEFAL
                      • 2007
                      • 6867

                      #40
                      Re: Nyhetslink: Forsvaret skal degradere 1300 offiserer

                      Opprinnelig skrevet av AGR416
                      Opprinnelig skrevet av yamaha
                      Nei, sannheten er vel at vi har knapt en battaljon, såvidt man leser i media i hvert fall...
                      Fortsatt ute og sykler.....
                      Care to enlighten us?

                      Vernepliktsbetenkning ("power" point)
                      Vernepliktsbetenkning (.doc)

                      Hvis kriteri...
                      [/QUOTE]
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      DYT-DYYYYYT-DYT

                      Kommentér

                      • AGR416

                        #41
                        Re: Nyhetslink: Forsvaret skal degradere 1300 offiserer

                        Opprinnelig skrevet av Vannglass
                        Opprinnelig skrevet av AGR416
                        Opprinnelig skrevet av yamaha
                        Nei, sannheten er vel at vi har knapt en battaljon, såvidt man leser i media i hvert fall...
                        Fortsatt ute og sykler.....
                        Care to enlighten us?

                        Vernepliktsbetenkning ("power" point)
                        Vernepliktsbetenkning ([url=http://www.mil.no/multimedia/archive/00127/Vernepliktsbetenkni_127137a.doc].doc[/ur...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • Rittmester
                          OF-2 Rittmester
                          S-1 (Pers.off.)

                          Sponsor

                          * VETERAN *
                          ** MOD **
                          • 2006
                          • 35337

                          #42
                          Re: Nyhetslink: Forsvaret skal degradere 1300 offiserer

                          Opprinnelig skrevet av ofauske
                          En hel yrkesgruppe skal degraderes. Ikke mange har uttalt seg om det.

                          ofauske.blogspot.com/2011/03/degraderin ... ruppe.html
                          Her skal jeg tillate meg å være uenig med ofauske.

                          Ja, jeg er enig i de fleste betraktningene om økt ansvar, kompleksitet etc. Likevel er det ikke til å stikke under en stol at det har vært en gradsinflas...
                          [/QUOTE]
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                          Moderator

                          Kommentér

                          • Hulkinator
                            OR-7* Stabssersjant
                            Ass S-3 Logistikk

                            • 2009
                            • 6395

                            #43
                            Re: Nyhetslink: Forsvaret skal degradere 1300 offiserer

                            Liten kommentar.

                            Under en øvelse med luftvern i Tyskland, så spurte en av de tyske teknikerene (Sgt.) hvilken grad mannen som trillet ut trommelen med kabel. Den norske fenriken svartet "Oberstløytnant/Lieutenant Colonel"
                            Det var jaggu en paff tysker gitt......
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

                            Kommentér

                            • Bestefar
                              OF-2 Rittmester


                              * VETERAN *
                              * MOD *
                              • 2005
                              • 11350

                              #44
                              Re: Nyhetslink: Forsvaret skal degradere 1300 offiserer

                              Tyskerne har et forholdsvis strikt etikette-regime når det gjelder offiserer. Under en simulatorrotasjon i Tyskland fant brigadesjefen (mener å huske det var ham, mulig det var bataljonssjefen) ut at han skulle dra ned på besøk. Han tok kontakt med vår POC, en rittmester fra våpenvingen, som tok seg av det praktiske opp mot de norske avdelingene som var der nede og trente. Dessverre tenkte han ikke på å informere tyskerne om dette. Når l...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              Beidh a lá leo
                              Moderator

                              Kommentér

                              • ofauske
                                PENSJONIST
                                • 2011
                                • 94

                                #45
                                Re: Nyhetslink: Forsvaret skal degradere 1300 offiserer

                                Opprinnelig skrevet av Rittmester
                                Opprinnelig skrevet av ofauske
                                En hel yrkesgruppe skal degraderes. Ikke mange har uttalt seg om det.

                                ofauske.blogspot.com/2011/03/degraderin ... ruppe.html
                                Her skal jeg tillate meg å være uenig med ofauske.

                                Ja, jeg er enig i de fleste betraktningene om økt ansvar, kompleksitet etc. Likevel er det ikke til å stikke under en stol at det har v...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                • Gehenna
                                  OR-6 Oversersjant


                                  * VETERAN *
                                  • 2005
                                  • 17491

                                  #46
                                  Re: Nyhetslink: Forsvaret skal degradere 1300 offiserer

                                  At det er dårlig personellpolitikk må jeg bestride - det er manglende personellpolitikk, som jeg ser dette. Men hva veit vel jeg, er jo verken yrkes eller avdelingsbef så da er jeg vel bare et blaff i horisonten....
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  -Må vi ha hjelm?

                                  Kommentér

                                  • ofauske
                                    PENSJONIST
                                    • 2011
                                    • 94

                                    #47
                                    Re: Nyhetslink: Forsvaret skal degradere 1300 offiserer

                                    Hva synes dere om at Offisersbladet trykker en artikkel som om det var et leserinnlegg - uten å innhente tillatelse? Har Offisersbladet trådt over streken?

                                    ofauske.blogspot.com/2011/03/har-offise ... reken.html...
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                    Kommentér

                                    • hvlt
                                      OF-2 Kaptein
                                      S-5 (Planoff.)

                                      Sponsor

                                      ** MOD **
                                      • 2006
                                      • 23982

                                      #48
                                      Re: Nyhetslink: Forsvaret skal degradere 1300 offiserer

                                      Jeg så den i går i Offisersbladet (siden jr er medlem av BFO) og regnet med du hadde sendt den dit. Har de tatt den fra bloggen og trykket den uten at du har sendt den til dem og uten å spørre deg? I så fall er det temmelig grovt!...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                      Moderator

                                      Kommentér

                                      • ofauske
                                        PENSJONIST
                                        • 2011
                                        • 94

                                        #49
                                        Re: Nyhetslink: Forsvaret skal degradere 1300 offiserer

                                        Opprinnelig skrevet av hvlt
                                        Jeg så den i går i Offisersbladet (siden jr er medlem av BFO) og regnet med du hadde sendt den dit. Har de tatt den fra bloggen og trykket den uten at du har sendt den til dem og uten å spørre deg? I så fall er det temmelig grovt!
                                        Det er nettopp det som er problemet: Alle som leser Offisersbladet vil tro at jeg har sendt det inn. Som jeg skriver i bloggen: Det har jeg IKKE!...
                                        [/QUOTE]
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                        Kommentér

                                        • lukman

                                          RESERVEOFFISER
                                          * VETERAN *
                                          • 2005
                                          • 6251

                                          #50
                                          Nyhetslink: Forsvaret skal degradere 1300 offiserer

                                          Som det beskrivs (har ikke lest bladet) er det langt utover sitatretten og lovstridig.

                                          Sitat må være korte og plassert in i et verk som kan "stå på egne bein"....
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                          Minsk, det nye Utopia

                                          Kommentér

                                          • lukman

                                            RESERVEOFFISER
                                            * VETERAN *
                                            • 2005
                                            • 6251

                                            #51
                                            Re: Nyhetslink: Forsvaret skal degradere 1300 offiserer



                                            Hva er en grad og hvilken type organisasjon er forsvaret?

                                            Det sies at mannen til høyre på bildet ikke ønsket å bli major når han fikk den graden med motiveringen "Jag är inte kompetent till att vara bataljonschef" (han var på den tidspunkten lærer på krigsskolen i Stockholm).

                                            Mange av oss har den gamle kaldekrigs bataljonen som vår referanse ramme for...
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                            Minsk, det nye Utopia

                                            Kommentér

                                            Beslektede emner

                                            Collapse

                                            Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                            Startet av Feltposten, DTG 030731 Sep 21, 07:31
                                            6 svar
                                            294 visninger
                                            0 reaksjoner
                                            Nyeste innlegg Kdo_Under
                                            Startet av Feltposten, DTG 310730 Jul 21, 07:30
                                            8 svar
                                            519 visninger
                                            0 reaksjoner
                                            Nyeste innlegg Lille Arne
                                            Startet av Intendanten, DTG 151637 May 26, 16:37
                                            0 svar
                                            67 visninger
                                            0 reaksjoner
                                            Nyeste innlegg Intendanten

                                            Stikkord

                                            Collapse

                                            afghanistan (16) aktuelt: (12) bare (7) bergen (4) drept (5) droner (4) etterretning (4) faremo (4) ffi (4) fikk (4) forsvar (10) forsvaret (43) garden (4) general (4) hæren (6) høring (4) irak (7) iran (6) israel (4) kald krig (4) kina (4) krig (10) media (6) militære (4) nato (8) no: (4) norge (24) norske (6) nrk (4) nrk: (10) nyhetslink: (15) offiserer (9) oslo (5) politiet (5) russland (22) sabotasje (6) sivile (7) skip (5) soldat (6) soldater (25) stratagem (17) sv (4) sverige (6) taliban (5) tjeneste (4) ukraina (12) usa (11) vg (4) vg: (6) år (6)
                                            Working...