Alene i skogen - FSK

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Xylia
    RESERVEBEFAL
    * VETERAN *
    • 2006
    • 2070

    #31
    Re: Alene i skogen - FSK

    Doppler gir svar på spørsmål om elg. Blir det krise så stell deg oppetter et tre helt stille.

    Har nesten blitt angrepet av elg på sykkeltur i skumring en høst, vi ble enige om å dra hver vår vei heldigvis- jeg var jo rundt tolv år da. Sånn passe redd.
    Alt er mulig, selv når man ikke bevisst utfordrer sjebnen.

    Men, av skogens dyr i Norge er jeg mest bekymret for flått og grevling. Flått fordi den har slike avanserte sykdommer med seg, og grevling fordi jeg har blitt ...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    "Men da sa Jonatan at det var ting som måtte gjøres, selv om de var farlige, for ellers er jeg ikke noe menneske, bare en liten lort." - Lindgren.

    Kommentér

    • Brukernavn
      PENSJONIST
      • 2006
      • 1452

      #32
      Re: Alene i skogen - FSK

      Jepp.

      Blir fort verre på alenetur under S&R med bikkjer i hælene.
      Før den tid må du overvinne elgen, hehe....
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • Brukernavn
        PENSJONIST
        • 2006
        • 1452

        #33
        Re: Alene i skogen - FSK

        Skriveleif: E&R var det.....
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

        Kommentér

        • binders
          OR-6 Oversersjant

          • 2009
          • 1536

          #34
          Re: Alene i skogen - FSK

          Tror faktisk det heter SERE, nå (survival, evasion, resistance and extraction)....
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          Si vis pacem, para bellum.

          Kommentér

          • essal
            OR-6 Oversersjant


            • 2009
            • 9086

            #35
            Re: Alene i skogen - FSK

            Vinterskolen har hvertfall SERE listet opp som et av kursene sine, men om det er rettet mot andre land eller våre egne står det ingenting om....
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            - Don't confuse enthusiasm with capability

            Kommentér

            • Claw
              OR-6 Oversersjant

              • 2008
              • 935

              #36
              Re: Alene i skogen - FSK

              Opprinnelig skrevet av essal
              Vinterskolen har hvertfall SERE listet opp som et av kursene sine, men om det er rettet mot andre land eller våre egne står det ingenting om.
              Er vel rettet mot de som blir kurset der? ...
              [/QUOTE]
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • Advanced
                PENSJONIST
                • 2010
                • 24

                #37
                Re: Alene i skogen - FSK

                Opprinnelig skrevet av Rittmester
                Sjansen for at en turgåer uten hund skal bli angrepet av en elg er i samme størrelsesorden som å bli truffet i hodet av en meteoritt, eller vinne i Lotto.

                Glem det.


                Jeg har med meg hund

                Men ellers bra tips!!! Da blir det skog og mark idag etter jobb.. Så er det helg.

                God helg!...
                [/QUOTE]
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • hvlt
                  OF-2 Kaptein
                  S-5 (Planoff.)

                  Sponsor

                  ** MOD **
                  • 2006
                  • 23983

                  #38
                  Re: Alene i skogen - FSK

                  Med hund er det verre. En del elgokser i Nordmarka er virkelig forbanna på hunder, ordentlig sure på gneldrebikkjer er de. Flere har opplevd at hunden deres er blitt angrepet av elg....
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                  Moderator

                  Kommentér

                  • 16
                    RESERVEBEFAL
                    * VETERAN *
                    • 2004
                    • 125

                    #39
                    Re: Alene i skogen - FSK

                    Å være operatør i en spesialstyrke er noe av det mest ekstreme man kan begi seg ut på. De trener på/utfører oppdrag som er svært kompliserte og risikofylte. Gjerne oppdrag konvensjoenlle styrker ikke har kapasitet til å utføre.

                    Jeg tror at dersom man er redd for å gå i skogen alene, eller redd for å bli angrepet av elg etc., så vil man få problemer med å bli spesialsoldat.

                    Frykt er noe man må være god til å takle dersom man skal kunne klare å komme inn i spesialst...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • rangle
                      RESERVEBEFAL
                      • 2007
                      • 177

                      #40
                      Re: Alene i skogen - FSK

                      Merkelig at denne tråden ikke har resultert i solide doser harselas...:-)...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • tiurleik
                        RESERVEBEFAL
                        • 2011
                        • 1222

                        #41
                        Re: Alene i skogen - FSK

                        hei Advanced! hvis elgfrykt er en av få ting du lider av kan du nok
                        fortsatt bli jegersoldat.
                        Vet om en kar som har slik høydeskrekk at han ikke tør å klatre opp på hustaket sitt. Likevel var han fallskjermjeger i sin tid.Å hoppe ut fra fly mestra han,men ikke å "pines" i lang tid på hustaket....
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        Død over ulven!

                        Kommentér

                        • hvlt
                          OF-2 Kaptein
                          S-5 (Planoff.)

                          Sponsor

                          ** MOD **
                          • 2006
                          • 23983

                          #42
                          Re: Alene i skogen - FSK

                          Opprinnelig skrevet av rangle
                          Merkelig at denne tråden ikke har resultert i solide doser harselas...:-)
                          ...
                          [/QUOTE]
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                          Moderator

                          Kommentér

                          • 16
                            RESERVEBEFAL
                            * VETERAN *
                            • 2004
                            • 125

                            #43
                            Re: Alene i skogen - FSK

                            Vet om en kar som har slik høydeskrekk at han ikke tør å klatre opp på hustaket sitt. Likevel var han fallskjermjeger i sin tid.Å hoppe ut fra fly mestra han,men ikke å "pines" i lang tid på hustaket.
                            Jeg tillater meg å stille meg litt undrende til denne historien. Du kan nok hoppe falskjerm med høydeskrekk, men fallskjermhopping er kun en liten del av tjenesten som fallskjermjeger.
                            Var for for eksempel heller ikke det å rappelere ned fra bygninger/hel...
                            [/QUOTE]
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                            Kommentér

                            • tiurleik
                              RESERVEBEFAL
                              • 2011
                              • 1222

                              #44
                              Re: Alene i skogen - FSK

                              er vel ca 30 år siden denne karen var i militæret.
                              De norske styrkene i Skottland under krigen var også etter eget
                              utsagn temmelig grønne i trynet når de hoppa fallskjerm til å begyne med.
                              Kjenner ikke denne karen sjøl men historien er meddelt av seriøse folk....
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              Død over ulven!

                              Kommentér

                              • Svømmer
                                PENSJONIST
                                • 2011
                                • 8

                                #45
                                Re: Alene i skogen - FSK

                                Opprinnelig skrevet av Starheim
                                Opprinnelig skrevet av essal
                                Om du har null peiling på hva du driver med, nei.
                                Poenget mitt, bygger opp under at du må være sterk psykisk, og en som er redd for skogen er ikke sterk psykisk.
                                Er ikke direkte redd for skogen, men du kan så å si at jeg er "paranoid" når jeg er inne i skogen alene. Men om det er det som må til for at jeg skal komme meg inn som Fallskjermjeger så skal jeg sannelig overvinne den "skrekken"!
                                Cheesus.. denne kommer jeg til å...
                                [/QUOTE]
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                • holmiz
                                  PENSJONIST
                                  * VETERAN *
                                  • 2006
                                  • 422

                                  #46
                                  Re: Alene i skogen - FSK

                                  Opprinnelig skrevet av Svømmer
                                  Opprinnelig skrevet av Starheim
                                  Opprinnelig skrevet av essal
                                  Om du har null peiling på hva du driver med, nei.
                                  Poenget mitt, bygger opp under at du må være sterk psykisk, og en som er redd for skogen er ikke sterk psykisk.
                                  Er ikke direkte redd for skogen, men du kan så å si at jeg er "paranoid" når jeg er inne i skogen alene. Men om det er det som må til for at jeg skal komme meg inn som Fallskjermjeger så skal jeg sannelig overvinne den "skrekken"!
                                  Cheesus.. denne k...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                  Kommentér

                                  • Svømmer
                                    PENSJONIST
                                    • 2011
                                    • 8

                                    #47
                                    Re: Alene i skogen - FSK

                                    [quote=holmiz]
                                    Opprinnelig skrevet av Svømmer
                                    Opprinnelig skrevet av Starheim
                                    Opprinnelig skrevet av essal
                                    Om du har null peiling på hva du driver med, nei.
                                    Poenget mitt, bygger opp under at du må være sterk psykisk, og en som er redd for skogen er ikke sterk psykisk.
                                    Er ikke direkte redd for skogen, men du kan så å si at jeg er "paranoid" når jeg er inne i skogen alene. Men om det er det som må til for at jeg skal komme meg inn som Fallskjermjeger så skal jeg sannelig overvinne den "skrekken"!
                                    Che...
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                    Kommentér

                                    • Gnist
                                      OR-6 Oversersjant


                                      * VETERAN *
                                      • 2005
                                      • 6286

                                      #48
                                      Re: Alene i skogen - FSK

                                      Opprinnelig skrevet av 16
                                      At man i det hele tatt diskuterer problemstillinger som å gå alene i skogen etc. tror jeg er en indikasjon på at man aldri vil klare opptak til en spesialstyrke.
                                      Litt psykologisk vissvass:

                                      I bunn og grunn er det etter mitt syn viktig å være positiv. Mestring og personlig utvikling er en del av livet. Optimisme er en del av drivkraften bak dette. Èn ting er å vite hvordan man skal løse et problem. Det å faktisk vite eller tro at man kan løse...
                                      [/QUOTE]
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                      Kommentér

                                      • Natter
                                        OR-5+ Senior kvartermester


                                        * VETERAN *
                                        • 2005
                                        • 117

                                        #49
                                        Re: Alene i skogen - FSK

                                        Opprinnelig skrevet av 16
                                        Er vel ikke helt uvanlig at f.eks fallskjermjegere(aspiranter) får prøve seg i vanntårnet på Rena (ca. 60meter høyt). De trener vel også på fastroping og rapell fra helikopter så vidt jeg vet.
                                        Fastrope er ikke tillatt for vernepliktige grunnet den høye graden av risiko (ref. UD 2-1, "Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet")....
                                        [/QUOTE]
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                        If you take responsibility for yourself you will develop a hunger to accomplish your dreams.

                                        Kommentér

                                        • tiurleik
                                          RESERVEBEFAL
                                          • 2011
                                          • 1222

                                          #50
                                          Re: Alene i skogen - FSK

                                          Man skal ikke ta motet fra en 16-17 åring somhar et mål om å oppnå
                                          noe.En kan utvikle seg enormt på et par år.
                                          Sjøl tvang jeg bort klaustrofobien i ei stridsløype på Haslemoen.
                                          15-20 meter med trange sementrør som skulle forseres iført GRU.
                                          (men noe spesial-soldat emne var jeg neppe)...
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                          Død over ulven!

                                          Kommentér

                                          • Haward
                                            RESERVEBEFAL
                                            * VETERAN *
                                            • 2004
                                            • 1908

                                            #51
                                            Re: Alene i skogen - FSK

                                            Opprinnelig skrevet av tiurleik
                                            Man skal ikke ta motet fra en 16-17 åring somhar et mål om å oppnå
                                            noe.En kan utvikle seg enormt på et par år.
                                            Sjøl tvang jeg bort klaustrofobien i ei stridsløype på Haslemoen.
                                            15-20 meter med trange sementrør som skulle forseres iført GRU.
                                            (men noe spesial-soldat emne var jeg neppe)
                                            Jeg husker de rørene! De var spesielt morsomme når de var bortimot fyllt med vann og man måtte improvisere for å puste
                                            Men fikk bryte noen grenser på Haslemoe...
                                            [/QUOTE]
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                            Ehh... hva gjør den knappen her?

                                            Kommentér

                                            • tiurleik
                                              RESERVEBEFAL
                                              • 2011
                                              • 1222

                                              #52
                                              Re: Alene i skogen - FSK

                                              Hehe. Den dag idag liker jeg best å ha litt luft og armslag rundt meg....
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                              Død over ulven!

                                              Kommentér

                                              • Dragon uten hest
                                                PENSJONIST
                                                • 2010
                                                • 273

                                                #53
                                                Re: Alene i skogen - FSK

                                                ...
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                Kommentér

                                                • binders
                                                  OR-6 Oversersjant

                                                  • 2009
                                                  • 1536

                                                  #54
                                                  Re: Alene i skogen - FSK

                                                  Opprinnelig skrevet av Natter
                                                  Opprinnelig skrevet av 16
                                                  Er vel ikke helt uvanlig at f.eks fallskjermjegere(aspiranter) får prøve seg i vanntårnet på Rena (ca. 60meter høyt). De trener vel også på fastroping og rapell fra helikopter så vidt jeg vet.
                                                  Fastrope er ikke tillatt for vernepliktige grunnet den høye graden av risiko (ref. UD 2-1, "Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet").
                                                  Nå forholder vel de seg til UD 3-2?...
                                                  [/QUOTE]
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                  Si vis pacem, para bellum.

                                                  Kommentér

                                                  • 9echo
                                                    OF-1 Løytnant
                                                    S-4 (Log.off)
                                                    Sponsor

                                                    ** MOD **
                                                    • 2011
                                                    • 1839

                                                    #55
                                                    Re: Alene i skogen - FSK

                                                    Som fortsatt er begrenset av UD 2-1, om jeg ikke tar helt feil....
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                    Moderator

                                                    Kommentér

                                                    • njetnjet
                                                      RESERVEBEFAL
                                                      • 2006
                                                      • 5398

                                                      #56
                                                      Re: Alene i skogen - FSK

                                                      Opprinnelig skrevet av Natter
                                                      Opprinnelig skrevet av 16
                                                      Er vel ikke helt uvanlig at f.eks fallskjermjegere(aspiranter) får prøve seg i vanntårnet på Rena (ca. 60meter høyt). De trener vel også på fastroping og rapell fra helikopter så vidt jeg vet.
                                                      Fastrope er ikke tillatt for vernepliktige grunnet den høye graden av risiko (ref. UD 2-1, "Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet").
                                                      Stemmer det i følge UD 2-1 kap. 6.10 SIKKERHETSREGLER VED INNSETTING
                                                      FRA HELIKOPTER:...
                                                      [/QUOTE]
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                      Kommentér

                                                      • binders
                                                        OR-6 Oversersjant

                                                        • 2009
                                                        • 1536

                                                        #57
                                                        Re: Alene i skogen - FSK

                                                        Opprinnelig skrevet av 9echo
                                                        Som fortsatt er begrenset av UD 2-1, om jeg ikke tar helt feil.
                                                        Mistenker nok at du gjør, det. I UD 2-1 står det jo f.eks. at en skal ha 45 grader, mens det i UD 3-2 står det kan være 22,5....
                                                        [/QUOTE]
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                        Si vis pacem, para bellum.

                                                        Kommentér

                                                        • Haward
                                                          RESERVEBEFAL
                                                          * VETERAN *
                                                          • 2004
                                                          • 1908

                                                          #58
                                                          Re: Alene i skogen - FSK

                                                          Opprinnelig skrevet av binders
                                                          Opprinnelig skrevet av 9echo
                                                          Som fortsatt er begrenset av UD 2-1, om jeg ikke tar helt feil.
                                                          Mistenker nok at du gjør, det. I UD 2-1 står det jo f.eks. at en skal ha 45 grader, mens det i UD 3-2 står det kan være 22,5.
                                                          UD 2-1 går i front av alle andre reglement....
                                                          [/QUOTE]
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                          Ehh... hva gjør den knappen her?

                                                          Kommentér

                                                          • 9echo
                                                            OF-1 Løytnant
                                                            S-4 (Log.off)
                                                            Sponsor

                                                            ** MOD **
                                                            • 2011
                                                            • 1839

                                                            #59
                                                            Re: Alene i skogen - FSK

                                                            Opprinnelig skrevet av binders
                                                            Mistenker nok at du gjør, det. I UD 2-1 står det jo f.eks. at en skal ha 45 grader, mens det i UD 3-2 står det kan være 22,5.
                                                            Det er fullt mulig, som med alt annet finnes det sikkert unntak fra UD 2-1 innenfor dette feltet også. Men jeg vil anta at UD 2-1's 45 grader er gjeldende, i motsetning til UD 3-2 hvor 22,5 grader er gjeldende. Eventuelt er det to forskjellige situasjonsbestemmelser som er beskrevet ment for hver sine respektive formål....
                                                            [/QUOTE]
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                            Moderator

                                                            Kommentér

                                                            • AGR416

                                                              #60
                                                              Re: Alene i skogen - FSK

                                                              Bør vi egentlig diskutere dét reglementet her på et åpent forum....?...
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                              Kommentér

                                                              Beslektede emner

                                                              Collapse

                                                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                              Startet av Feltposten, 4 uker siden
                                                              0 svar
                                                              22 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Feltposten
                                                              Startet av Feltposten, DTG 140830 Nov 21, 08:30
                                                              2 svar
                                                              228 visninger
                                                              5 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg 93A
                                                              av 93A
                                                              Startet av aquila, DTG 112145 Dec 22, 21:45
                                                              29 svar
                                                              909 visninger
                                                              12 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Sofakriger
                                                              Working...