Faremo: Norge har et kvalitativt godt Forsvar

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Arn
    Trådstarter
    RESERVEBEFAL
    • 2009
    • 446

    #1

    Faremo: Norge har et kvalitativt godt Forsvar

    For de som føler behovet for litt gråtlatter på morgenkvisten...

    Når resultatene teller
    KVALITETSFORSVAR. I dag kan vi konstatere at Forsvaret er i kvalitetsmessig verdensklasse.

    Av Grete Faremo.

    Svært mye "antagelig mest moderne" og "kanskje kvalitativt beste." Denne gjengen går Steve Job's såkalte "reality distortion field" en høy gang....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    Si vis pacem, para bellum
  • AlphaNeo
    PENSJONIST
    • 2011
    • 37

    #2
    Re: Interessante nyhetslinker

    Åj åj åj, der var det mange fine ord!...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • Gehenna
      OR-6 Oversersjant


      * VETERAN *
      • 2005
      • 17491

      #3
      Re: Interessante nyhetslinker

      Fikk vondt i hodet....
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      -Må vi ha hjelm?

      Kommentér

      • sala
        PENSJONIST
        * VETERAN *
        • 2005
        • 16

        #4
        Re: Interessante nyhetslinker

        KVALITETSFORSVAR med skyteforbud pågrunn av ekstrem miljøvennlig ammo, sjukt bra!
        Kjempe beredskap, men ka søren me e jo kompis me adle me!...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

        Kommentér

        • Rittmester
          OF-2 Rittmester
          S-1 (Pers.off.)

          Sponsor

          * VETERAN *
          ** MOD **
          • 2006
          • 35285

          #5
          Re: Faremo: Norge har et kvalitativt godt Forsvar

          Som Nils Holme skriver i linken under, har nok Faremo dekning for påståndene, så lenge hun peker på kvaliteten innenfor enkelte, utvalgte områder. Derimot er det andre, alvorlige og strukturelle problemer hun ikke nevner med et ord, "Etter utenforståendes bedømmelser av de offisielle dokumentene er langtidsplanens struktur grunnleggende underfinansiert. Resultatet er at vi verken har eller vil komme til å få personell og driftsstøtte nok til a...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


          Moderator

          Kommentér

          • Drakenskjold
            RESERVEBEFAL
            • 2009
            • 638

            #6
            Re: Faremo: Norge har et kvalitativt godt Forsvar

            Gleder meg til vi får inn en forsvarsminister som faktisk har tjenestegjort i forsvaret....
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • struksa
              RESERVEBEFAL
              • 2007
              • 1582

              #7
              Re: Faremo: Norge har et kvalitativt godt Forsvar

              Kommentar i Aftenposten av Asle Toje om Faremos uttalelser:
              Forsvaret blir årelatet
              Forsvarsminister Grete Faremo (Ap) gratulerer seg selv med at «forsvaret er i kvalitetsmessig verdensklasse». Dette er en sannhet med modifikasjoner, skriver Asle Toje.
              aftenposten.no/meninger/kronikker/artic ... 141239.ece...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • tiurleik
                RESERVEBEFAL
                • 2011
                • 1222

                #8
                Re: Faremo: Norge har et kvalitativt godt Forsvar

                Politikernes grenseløse,kriminelle toskeskap er til å bli sjuk av....
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                Død over ulven!

                Kommentér

                • Gehenna
                  OR-6 Oversersjant


                  * VETERAN *
                  • 2005
                  • 17491

                  #9
                  Re: Faremo: Norge har et kvalitativt godt Forsvar

                  De snakker ikke til oss på gata....
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  -Må vi ha hjelm?

                  Kommentér

                  • Drakenskjold
                    RESERVEBEFAL
                    • 2009
                    • 638

                    #10
                    Re: Faremo: Norge har et kvalitativt godt Forsvar

                    Jeg sier meg veldig enig i tredje punkt i starten av kronikken....
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • MGhøyre
                      PENSJONIST
                      • 2010
                      • 4927

                      #11
                      Re: Faremo: Norge har et kvalitativt godt Forsvar

                      Politikere er eksperter på å fordreie sannheten uten å lyve.
                      Kvalitet er bra, men kvantitet er heller ikke dumt. Men på noen områder er det nok tatt kvantesprang på kvalitet....
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • tiurleik
                        RESERVEBEFAL
                        • 2011
                        • 1222

                        #12
                        Re: Faremo: Norge har et kvalitativt godt Forsvar

                        Russerne har visstnok ca 300 stridsvogner og 650 kanoner i det militærdistriktet som grenser opp til Norge.Og en del annet snacks
                        selvfølgelig.
                        Kvaliteten skal være mirakuløst bra for å demme opp mot dette
                        hvis det skulle bli nødvendig.
                        Er redd for at det ikke engang hadde fungert som bremsekloss i
                        i et døgn.
                        NATO er kanskje på plass etter noen uker....
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        Død over ulven!

                        Kommentér

                        • Drakenskjold
                          RESERVEBEFAL
                          • 2009
                          • 638

                          #13
                          Re: Faremo: Norge har et kvalitativt godt Forsvar

                          Det skal bare en eneste kule til for å drepe en soldat. Uansett hvor super-high-tech utstyr han har på seg, er han fortsatt like dødelig som alle andre. Skuddsikker vest er i alle fall nytteløst i invasjonskrig.

                          Litt det samme som NASAMS. Hvilken nytte har det mot et par hundre fly?
                          Hvis vi bare skal ha en hovedflystasjon for de nye F-35. Et fåtall bomber på rullebanen, og "hele" luftforsvaret er satt ut av funksjon.

                          Jeg tror HV er og blir e...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • tiurleik
                            RESERVEBEFAL
                            • 2011
                            • 1222

                            #14
                            Re: Faremo: Norge har et kvalitativt godt Forsvar

                            ! Vi kommer aldri bort fra det enkle faktum at Forsvaret må ha
                            et visst antall kampavdelinger for å være troverdig.
                            Alt må ikke nødvendigvis være helt topp kvalitetsmessig.
                            Det er helt sikkert ikke verdensklasse på alt fienden har å rutte med heller....
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            Død over ulven!

                            Kommentér

                            • Drakenskjold
                              RESERVEBEFAL
                              • 2009
                              • 638

                              #15
                              Re: Faremo: Norge har et kvalitativt godt Forsvar

                              Ingen feltherre har vunnet med å sette inn kavaleriet først. Det må alltid være bønder og milits til å ta støyten....
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                              Kommentér

                              • <i>Gjest</i>

                                #16
                                Re: Faremo: Norge har et kvalitativt godt Forsvar

                                Skuddsikker vest beskytter svært effektivt mot alvorlige skader, siden den dekker store deler av de mest sårbare organene dine. Med andre ord, så kan du overleve opptil flere treffere som egentlig ville tatt livet av deg.

                                NASAMS2 er flott det, også mot hundrevis av fly, så lenge man har nok av de, og de ikke er konsentrert på et knøttlite område. Men for å få råd til noe slikt, så må man gjerne redusere kostnadene på andre områder.

                                Mitt tip...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                • Sofakriger
                                  OR-8* Kommandérsersjant
                                  Ass S-1

                                  Sponsor


                                  * VETERAN *
                                  • 2005
                                  • 26585

                                  #17
                                  Re: Faremo: Norge har et kvalitativt godt Forsvar

                                  Opprinnelig skrevet av Drakenskjold
                                  Det skal bare en eneste kule til for å drepe en soldat. Uansett hvor super-high-tech utstyr han har på seg, er han fortsatt like dødelig som alle andre. Skuddsikker vest er i alle fall nytteløst i invasjonskrig.

                                  Litt det samme som NASAMS. Hvilken nytte har det mot et par hundre fly?
                                  Hvis vi bare skal ha en hovedflystasjon for de nye F-35. Et fåtall bomber på rullebanen, og "hele" luftforsvaret er satt ut av funksjon.

                                  Jeg ...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                  Kommentér

                                  • tiurleik
                                    RESERVEBEFAL
                                    • 2011
                                    • 1222

                                    #18
                                    Re: Faremo: Norge har et kvalitativt godt Forsvar

                                    Norge vil jo aldri vinne over Russland i den forstand.
                                    Det handler om å ha a)såpass troverdighet at angrepet overhodet ikke kommer.(for høy pris)
                                    b)Hvis angrepet kommer,å holde ut en viss tid til hjelp ankommer....
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                    Død over ulven!

                                    Kommentér

                                    • Drakenskjold
                                      RESERVEBEFAL
                                      • 2009
                                      • 638

                                      #19
                                      Re: Faremo: Norge har et kvalitativt godt Forsvar

                                      Jeg er enig i at vi aldri vil kunne holde en samlet front i fler dager enn du kan telle på hendene mot Russland, men Norge er jo perfekt til å drive geriljakrig i. Ikke glem den forrige verdenskrigen. Vil Norge kunne forsvares bedre om vi hadde avskaffet verneplikten og bare hatt veldig god kvalitet av vervede soldater, mot å ha en allmenn førstegangstjeneste som gjør at Ola Nordmann kan ta til våpen og stikke til skogs om plikten kaller?

                                      Sel...
                                      [/QUOTE]
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                      Kommentér

                                      • tiurleik
                                        RESERVEBEFAL
                                        • 2011
                                        • 1222

                                        #20
                                        Re: Faremo: Norge har et kvalitativt godt Forsvar

                                        Det viktigste er å forhindre fienden i å sette seg fast i landet.
                                        I vårt tilfelle først med egne styrker,og så snart som mulig med NATO hjelp.
                                        Geriljakrig har en tendens til å gå hardt utover sivile.For hver gerilja-aksjon hevnes dette med å f.eks.henrette x antall sivile,eller
                                        brenne x antall tettsteder/byer.
                                        Vi kan ikke regne med at en fiende har noen skrupler.

                                        Hadde NATO svartbombet alle landsbyer som huset Taliban-folk
                                        ville nok krigen sn...
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                        Død over ulven!

                                        Kommentér

                                        • Drakenskjold
                                          RESERVEBEFAL
                                          • 2009
                                          • 638

                                          #21
                                          Re: Faremo: Norge har et kvalitativt godt Forsvar

                                          Opprinnelig skrevet av tiurleik
                                          Det viktigste er å forhindre fienden i å sette seg fast i landet.
                                          I vårt tilfelle først med egne styrker,og så snart som mulig med NATO hjelp.
                                          Geriljakrig har en tendens til å gå hardt utover sivile.For hver gerilja-aksjon hevnes dette med å f.eks.henrette x antall sivile,eller
                                          brenne x antall tettsteder/byer.
                                          Vi kan ikke regne med at en fiende har noen skrupler.
                                          Jeg tror "Kjakan" Sønsteby synes det var vel verdt risik...
                                          [/QUOTE]
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                          Kommentér

                                          • Sofakriger
                                            OR-8* Kommandérsersjant
                                            Ass S-1

                                            Sponsor


                                            * VETERAN *
                                            • 2005
                                            • 26585

                                            #22
                                            Re: Faremo: Norge har et kvalitativt godt Forsvar

                                            Mange som skal utkjempe forrige krig her ......
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                            "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                            Kommentér

                                            • tiurleik
                                              RESERVEBEFAL
                                              • 2011
                                              • 1222

                                              #23
                                              Re: Faremo: Norge har et kvalitativt godt Forsvar

                                              Kjakan hadde sluppet alt dette hvis forsvaret vårt hadde holdt
                                              mål i 1940!
                                              Motstandskamp ala Milorg er noe en begyner med etter landet
                                              er okkupert og krigen tapt.
                                              Norges mål må være at en fiende overhodet ikke skal greie
                                              å okkupere oss....
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                              Død over ulven!

                                              Kommentér

                                              • Safariland
                                                RESERVEBEFAL
                                                • 2007
                                                • 10998

                                                #24
                                                Re: Faremo: Norge har et kvalitativt godt Forsvar

                                                Minelegg alle flyplasser, togstasjoner, hovedveier, havner og raffinerier. Kommer krigen og banker på så sprenger vi driten. Fiks ferdig.....
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                Kommentér

                                                • tiurleik
                                                  RESERVEBEFAL
                                                  • 2011
                                                  • 1222

                                                  #25
                                                  Re: Faremo: Norge har et kvalitativt godt Forsvar

                                                  Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                                                  Mange som skal utkjempe forrige krig her ...
                                                  Som militær vet du sikkert at hele poenget med et forsvar er
                                                  å holde landet fritt for evt. fiender....
                                                  [/QUOTE]
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                  Død over ulven!

                                                  Kommentér

                                                  • Drakenskjold
                                                    RESERVEBEFAL
                                                    • 2009
                                                    • 638

                                                    #26
                                                    Re: Faremo: Norge har et kvalitativt godt Forsvar

                                                    Opprinnelig skrevet av Safariland
                                                    Minelegg alle flyplasser, togstasjoner, hovedveier, havner og raffinerier. Kommer krigen og banker på så sprenger vi driten. Fiks ferdig..
                                                    Apropos hovedveier, det finnes allerede ferdiglagde steder for spregning av mange av dem. Kjører forbi en hver gang jeg skal til hytta.

                                                    Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                                                    Mange som skal utkjempe forrige krig her ...
                                                    Hva tilsier at forrige krig ikke kommer igjen?



                                                    Jeg har ingen tro på at...
                                                    [/QUOTE]
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                    Kommentér

                                                    • <i>Gjest</i>

                                                      #27
                                                      Re: Faremo: Norge har et kvalitativt godt Forsvar

                                                      Hvordan vil den neste krigen bli?

                                                      Det jeg kan se av de kriger som blir utkjempet for øyeblikket, er at om fiendtlige luftstyrker skulle få luftherredømme, så får de ikke utrettet noe særlig uten betydelige styrker på bakken, selv om de kan operere uten nevneverdig luftvern.

                                                      Ergo:

                                                      Prioriter luftvern, da har egne hærstyrker mulighet til å bekjempe fiendtlige hærstyrker, som må inn for å bekjempe oss effektivt....
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                      Kommentér

                                                      • Drakenskjold
                                                        RESERVEBEFAL
                                                        • 2009
                                                        • 638

                                                        #28
                                                        Re: Faremo: Norge har et kvalitativt godt Forsvar

                                                        Opprinnelig skrevet av dobrodan
                                                        Hvordan vil den neste krigen bli?

                                                        Det jeg kan se av de kriger som blir utkjempet for øyeblikket, er at om fiendtlige luftstyrker skulle få luftherredømme, så får de ikke utrettet noe særlig uten betydelige styrker på bakken, selv om de kan operere uten nevneverdig luftvern.

                                                        Ergo:

                                                        Prioriter luftvern, da har egne hærstyrker mulighet til å bekjempe fiendtlige hærstyrker, som må inn for å bekjempe oss effektivt.
                                                        Nå må v...
                                                        [/QUOTE]
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                        Kommentér

                                                        • tiurleik
                                                          RESERVEBEFAL
                                                          • 2011
                                                          • 1222

                                                          #29
                                                          Re: Faremo: Norge har et kvalitativt godt Forsvar

                                                          Ja en viss lærdom går det an å trekke.Alle kriger blir nok analysert
                                                          for å stå bedre rusta til neste krig....
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                          Død over ulven!

                                                          Kommentér

                                                          • Gnist
                                                            OR-6 Oversersjant


                                                            * VETERAN *
                                                            • 2005
                                                            • 6286

                                                            #30
                                                            Re: Faremo: Norge har et kvalitativt godt Forsvar

                                                            Opprinnelig skrevet av dobrodan
                                                            Det jeg kan se av de kriger som blir utkjempet for øyeblikket, er at om fiendtlige luftstyrker skulle få luftherredømme, så får de ikke utrettet noe særlig uten betydelige styrker på bakken, selv om de kan operere uten nevneverdig luftvern.
                                                            Tja, jeg tror det kan komme an på hvordan luftmakt anvendes. Hvis du sikter til NATO-operasjoner er det gjerne vesentlige begrensninger inne i bildet. Man kan imidlertid legge et ve...
                                                            [/QUOTE]
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                            Kommentér

                                                            Beslektede emner

                                                            Collapse

                                                            Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                            Startet av Feltposten, DTG 282035 Dec 24, 20:35
                                                            0 svar
                                                            61 visninger
                                                            0 reaksjoner
                                                            Nyeste innlegg Feltposten
                                                            Startet av Feltposten, DTG 130735 Apr 24, 07:35
                                                            0 svar
                                                            162 visninger
                                                            0 reaksjoner
                                                            Nyeste innlegg Feltposten
                                                            Startet av Feltposten, DTG 280735 Sep 23, 07:35
                                                            2 svar
                                                            216 visninger
                                                            1 reaksjon
                                                            Nyeste innlegg Rittmester

                                                            Stikkord

                                                            Collapse

                                                            afghanistan (16) aktuelt: (12) bare (7) bergen (4) drept (5) droner (4) etterretning (4) faremo (4) ffi (4) fikk (4) forsvar (10) forsvaret (43) garden (4) general (4) hæren (6) høring (4) irak (7) iran (5) israel (4) kald krig (4) kina (4) krig (10) media (6) militære (4) nato (8) no: (4) norge (24) norske (6) nrk (4) nrk: (10) nyhetslink: (15) offiserer (9) oslo (5) politiet (5) russland (22) sabotasje (6) sivile (7) skip (5) soldat (6) soldater (25) stratagem (17) sv (4) sverige (6) taliban (5) tjeneste (4) ukraina (12) usa (10) vg (4) vg: (6) år (6)
                                                            Working...