Forsvarssjefens militærfaglige råd 2011

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Rittmester
    Trådstarter
    OF-2 Rittmester
    S-1 (Pers.off.)

    Sponsor

    * VETERAN *
    ** MOD **
    • 2006
    • 35332

    #1

    Forsvarssjefens militærfaglige råd 2011

    24 november skal FSJ utgi sitt militærfaglige råd om Forsvarets utvikling fremover.

    Deler av dette har allerede blitt sendt på høringsuttalelse, og det har (selvsagt) allerede lekket ut informasjon derfra:
    • Ørlandet anbefales som kampflybase
    • Det anbefales opprettet en vervet kampbataljon i nord, noe som kan medføre at 2 bn nedlegges

    Det kommer sikkert flere rykter i tiden som kommer.

    Det er verdt å merke seg at dette bare er hva navnet tilsier - råd - og at politikerne har ...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


    Moderator
  • MGhøyre
    PENSJONIST
    • 2010
    • 4927

    #2
    Ja, nå mobiliserer distrikspolitikerne for fullt. Tenk om vi hadde en verden der Forsvarets behov kom først, uten innblanding av distrikspolitikk.
    Mener ikke at man ikke skal kunne se en helhet, men Forsvarets behov bør være det aller viktigste....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • Din_Laban
      OR-6 Oversersjant

      • 2009
      • 3013

      #3
      Ja, eller hva politikerne ønsker....
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

      Kommentér

      • MGhøyre
        PENSJONIST
        • 2010
        • 4927

        #4
        Opprinnelig skrevet av Din_Laban
        Ja, eller hva politikerne ønsker.
        Er jo de som bestemmer...på en måte

        Men de må lytte på fagfolk ja......
        [/QUOTE]
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

        Kommentér

        • berthe
          RESERVEBEFAL
          • 2011
          • 1648

          #5
          Spørsmålet er HVILKE politikere vi vil ha til å bestemme... Valg om to år!...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          I'm inclined to think that a military background wouldn't hurt anyone

          Kommentér

          • MGhøyre
            PENSJONIST
            • 2010
            • 4927

            #6
            Opprinnelig skrevet av berthe
            Spørsmålet er HVILKE politikere vi vil ha til å bestemme... Valg om to år!
            Høyre om!!...
            [/QUOTE]
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • berthe
              RESERVEBEFAL
              • 2011
              • 1648

              #7
              Indeed !...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              I'm inclined to think that a military background wouldn't hurt anyone

              Kommentér

              • Dunn
                PENSJONIST
                • 2007
                • 516

                #8
                Som om det spiller noen rolle hvem som sitter å styrer......
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • Gnist
                  OR-6 Oversersjant


                  * VETERAN *
                  • 2005
                  • 6286

                  #9
                  I så fall er det kanskje best om Høyre har utviklet sitt syn på saker og ting i fornuftig retning siden Bondevik II?...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • Prometheus
                    PENSJONIST
                    • 2011
                    • 92

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av Dunn
                    Som om det spiller noen rolle hvem som sitter å styrer...
                    Blir nok ikke en helomvending i det som skjer nei, dessverre.....
                    [/QUOTE]
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • Gnist
                      OR-6 Oversersjant


                      * VETERAN *
                      • 2005
                      • 6286

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av Prometheus
                      Blir nok ikke en helomvending i det som skjer nei, dessverre..
                      Tror jeg kan si meg enig, selv om det er så som så med innsikten min. Registerer at noen med sympatier for bl.a. Høyre (og/eller FrP?) later å tro at Forsvaret vil få vesentlig bedre vilkår under en høyreorientert regjering kontra dagens, men er det realistisk?...
                      [/QUOTE]
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • Prometheus
                        PENSJONIST
                        • 2011
                        • 92

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av Gnist
                        Tror jeg kan si meg enig, selv om det er så som så med innsikten min. Registerer at noen med sympatier for bl.a. Høyre (og/eller FrP?) later å tro at Forsvaret vil få vesentlig bedre vilkår under en høyreorientert regjering kontra dagens, men er det realistisk?
                        Tror lukkemuskelen til de som styrer de partiene også snurper sammen hardere enn en skarptromme med en gang det er snakk om å bidra med cash til noe her i landet. Flott å rope på ditt og datt når man er i opp...
                        [/QUOTE]
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • MGhøyre
                          PENSJONIST
                          • 2010
                          • 4927

                          #13
                          Det kan iallefall ikke bli verre med en Høyreregjering. Men noen store endringer blir det vel neppe...men kanskje det lille som skal til for å skape litt optimisme.
                          Å få bort en del gamle AKP-MLere fra diverse kontorer kan umulig være negativt....
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • Prometheus
                            PENSJONIST
                            • 2011
                            • 92

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av MGhøyre
                            Det kan iallefall ikke bli verre med en Høyreregjering. Men noen store endringer blir det vel neppe...men kanskje det lille som skal til for å skape litt optimisme.
                            Å få bort en del gamle AKP-MLere fra diverse kontorer kan umulig være negativt.
                            Sier meg enig der....
                            [/QUOTE]
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                            Kommentér

                            • berthe
                              RESERVEBEFAL
                              • 2011
                              • 1648

                              #15
                              For ikke å snakke om Sp! Uholdbart at Forsvaret brukes som distriktspolitisk virkemiddel....
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              I'm inclined to think that a military background wouldn't hurt anyone

                              Kommentér

                              • Rittmester
                                Trådstarter
                                OF-2 Rittmester
                                S-1 (Pers.off.)

                                Sponsor

                                * VETERAN *
                                ** MOD **
                                • 2006
                                • 35332

                                #16
                                Dere? Jeg har et forslag.

                                Kan vi prøve å diskutere politikeres generelle udugelighet på en annen tråd, og la denne hovedsakelig dreie seg om det militærfaglige rådet til Forsvarssjefen? Takk. Så snille dere er.

                                Legg merke til at jeg hverken brukte utestemme eller blå skrift.

                                Denne gangen....
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                Moderator

                                Kommentér

                                • Bratwurst
                                  OR-6 Oversersjant

                                  • 2010
                                  • 584

                                  #17
                                  Offiserer gjør opprør mot forsvarssjefens planer om kutt

                                  http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...t-3627846.html...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                  Kommentér

                                  • Dunn
                                    PENSJONIST
                                    • 2007
                                    • 516

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av Bratwurst
                                    Offiserer gjør opprør mot forsvarssjefens planer om kutt

                                    http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...t-3627846.html
                                    Noen som er redde for å miste jobbene sine ?...
                                    [/QUOTE]
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                    Kommentér

                                    • 9echo
                                      OF-1 Løytnant
                                      S-4 (Log.off)
                                      Sponsor

                                      ** MOD **
                                      • 2011
                                      • 1836

                                      #19
                                      Klandrer dem ikke for det......
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      Moderator

                                      Kommentér

                                      • yamaha
                                        OR-6 Skvadronmester

                                        • 2010
                                        • 22173

                                        #20
                                        Kan vi ikke bare få opp igjen 6.divisjon, fult utrustet og med nok penger? Det burde jo holde til å forsvare Norge......
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                        I'm a wizard, mind you

                                        Kommentér

                                        • berthe
                                          RESERVEBEFAL
                                          • 2011
                                          • 1648

                                          #21
                                          Opprinnelig skrevet av Rittmester
                                          Dere? Jeg har et forslag.

                                          Kan vi prøve å diskutere politikeres generelle udugelighet på en annen tråd, og la denne hovedsakelig dreie seg om det militærfaglige rådet til Forsvarssjefen? Takk. Så snille dere er.

                                          Legg merke til at jeg hverken brukte utestemme eller blå skrift.

                                          Denne gangen.
                                          Selvsagt! Beklager, ble litt revet med :-)...
                                          [/QUOTE]
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                          I'm inclined to think that a military background wouldn't hurt anyone

                                          Kommentér

                                          • Gehenna
                                            OR-6 Oversersjant


                                            * VETERAN *
                                            • 2005
                                            • 17491

                                            #22
                                            Opprinnelig skrevet av MGhøyre
                                            Ja, nå mobiliserer distrikspolitikerne for fullt.
                                            Frykter du har rett - og hva hjelper det at de mobiliserer nå som planen er offentliggjort ?

                                            Hadde de vært der i forkant kunne kanskje ting vært endret, men da kan de jo ikke syte i etterkant så dette er nok en del av planen bak å mobilisere etter at det er for seint.

                                            Samma det, vi skal jo spare penger. Da kan vi heller ikke sysselsette....
                                            [/QUOTE]
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                            -Må vi ha hjelm?

                                            Kommentér

                                            • tiurleik
                                              RESERVEBEFAL
                                              • 2011
                                              • 1222

                                              #23
                                              HV 01,Rygge,HV05 Elverum, HV 11 Rauma og HV 14 Mosjøen ryker også hvis vi skal tro lekasjene fra Sundes "strengt hemmelige" forslag.

                                              Det skriver VG....
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                              Død over ulven!

                                              Kommentér

                                              • MGhøyre
                                                PENSJONIST
                                                • 2010
                                                • 4927

                                                #24
                                                Opprinnelig skrevet av Gehenna
                                                Frykter du har rett - og hva hjelper det at de mobiliserer nå som planen er offentliggjort ?

                                                Hadde de vært der i forkant kunne kanskje ting vært endret, men da kan de jo ikke syte i etterkant så dette er nok en del av planen bak å mobilisere etter at det er for seint.

                                                Samma det, vi skal jo spare penger. Da kan vi heller ikke sysselsette.
                                                Er vel på kanten av topic her, men denne planen er jo et forslag. Det er jo politikerne som bestemmer. Og i politikken gir...
                                                [/QUOTE]
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                Kommentér

                                                • janvs
                                                  RESERVIST
                                                  • 2007
                                                  • 40

                                                  #25
                                                  Opprinnelig skrevet av tiurleik
                                                  HV 01,Rygge,HV05 Elverum, HV 11 Rauma og HV 14 Mosjøen ryker også hvis vi skal tro lekasjene fra Sundes "strengt hemmelige" forslag.

                                                  Det skriver VG.
                                                  Lenke til artikkelen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10031122
                                                  Kjapt innpå, lite gjennomtenkt: Del norge i 2 deler, sett opp en innssatsstyrke i hver del på 2000(?) mann. Regional deling a la i dag, men tenkt brukt som en enhet. Behold nødvendig administrasjon, kutt resten av HV...
                                                  [/QUOTE]
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                  Kommentér

                                                  • PF
                                                    RESERVEBEFAL
                                                    * VETERAN *
                                                    • 2005
                                                    • 2084

                                                    #26
                                                    Opprinnelig skrevet av tiurleik
                                                    HV 01,Rygge,HV05 Elverum, HV 11 Rauma og HV 14 Mosjøen ryker også hvis vi skal tro lekasjene fra Sundes "strengt hemmelige" forslag.

                                                    Det skriver VG.
                                                    Nå er dette "bare" snakk om stab som ryker, ikke hele distrikter (ikke at jeg er enig i forslaget!).


                                                    For de fleste oppegående i landet er det tydelig at det spillet Sunde nå spiller er det samme som Diesen og Frisvold og Solli og alle de andre har spilt før.
                                                    Det er snakk om å komme med litt i overkant drastiske ti...
                                                    [/QUOTE]
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                    As you wish.

                                                    Kommentér

                                                    • hvlt
                                                      OF-2 Kaptein
                                                      S-5 (Planoff.)

                                                      Sponsor

                                                      ** MOD **
                                                      • 2006
                                                      • 23979

                                                      #27
                                                      Sykehus har også prøvd dette lenge, budsjettkutt resulterer nesten alltid i forslag om å legge ned behandling av kreftsyke barn....
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                                      Moderator

                                                      Kommentér

                                                      • Sofakriger
                                                        OR-8* Kommandérsersjant
                                                        Ass S-1

                                                        Sponsor


                                                        * VETERAN *
                                                        • 2005
                                                        • 26618

                                                        #28
                                                        Det er jo faktisk slik at FSJ må matche hva som gjøres med hvor mye penger han får. De politiske signalene når det gjelder penger til forsvaret er vel ikke så vanskelig å lese - og da må Sunde lese tilbake at for disse pengene kan dere få denne stridsevnen. At politikere ikke liker konsekvensene av hvor mye midler de bevilger får så være.

                                                        En annen ting: Når det ikke finnes nok penger er jeg veldig tilhenger av å kutte i den butte enden og ikke i den spisse. Vi er på alle målekriterier for to...
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                        "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                                        Kommentér

                                                        • Sofakriger
                                                          OR-8* Kommandérsersjant
                                                          Ass S-1

                                                          Sponsor


                                                          * VETERAN *
                                                          • 2005
                                                          • 26618

                                                          #29
                                                          Opprinnelig skrevet av hvlt
                                                          Sykehus har også prøvd dette lenge, budsjettkutt resulterer nesten alltid i forslag om å legge ned behandling av kreftsyke barn.
                                                          Bare noen RHF'er gjør slikt - og spesielt ett. Andre møter budsjettkravene.

                                                          Måten RHF'ene styrer og kommuniserer på er forsåvidt interessant i denne sammenheng som sammenligning. FSJ kunne valgt andre måter å å samhandle med sine oppdragsgivere på enn han velger nå - det er kanskje ikke så lett å se siden man ikke har noe å sammenligne me...
                                                          [/QUOTE]
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                          "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                                          Kommentér

                                                          • hvlt
                                                            OF-2 Kaptein
                                                            S-5 (Planoff.)

                                                            Sponsor

                                                            ** MOD **
                                                            • 2006
                                                            • 23979

                                                            #30
                                                            Nå har "man" i årevis trodd at resten av Forsvaret skal få det så mye bedre hvis man krymper HV. HVs budsjett (i budsjettforslaget for 2012) er på 1,1 milliarder kroner, av et forsvarsbudsjett på 40,5 millarder kroner, eller i underkant av 3%. Dvs. hvis man kutter HVs budsjett med 10% vil det si at man sparer inn 0,3% av forsvarsbudsjettet. Kutt i HV monner faktisk ikke i det hele tatt. Det er selvfølgelig ikke noen grunn til ikke å bruke pengene rasjonelt!

                                                            Men hvis vi ser på de siste 10 år his...
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                                            Moderator

                                                            Kommentér

                                                            Beslektede emner

                                                            Collapse

                                                            Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                            Startet av Feltposten, DTG 030707 Oct 24, 07:07
                                                            0 svar
                                                            78 visninger
                                                            1 reaksjon
                                                            Nyeste innlegg Feltposten
                                                            Startet av Feltposten, DTG 300821 Sep 22, 08:21
                                                            4 svar
                                                            353 visninger
                                                            2 reaksjoner
                                                            Nyeste innlegg Hulkinator
                                                            Startet av Feltposten, DTG 270733 Jun 23, 07:33
                                                            3 svar
                                                            186 visninger
                                                            0 reaksjoner
                                                            Nyeste innlegg Rittmester
                                                            Working...